Bagsiden: Supersejlsport - ikke for gratister


Selv Lassen må bukke sig i støvet på tastaturet over Volvo Ocean Race. Foto. VOR

For en gang skyld må jeg give Øverup ret, Volvo Ocean Race har alet de elementer, der skal til en rigtig drengedrøm.

Det er ekstrem sejlsport, som selv den mest søsyge bolværksmatros kan forstå. Synd at det kun er lykkedes at få 6 teams til start, der ligger jo en reel risiko for, at konkurrencen fordufter i takt med at materiellet bryder sammen.

Den første uge med mastefald og skrogproblemer lover rigtignok ikke godt for turen, lad os håbe det bedste. For mange kedelige opgaver bag pc’er er allerede nu blevet krydret med de flotte billeder fra sejladserne – ikke kun hos den gamle redaktør Øverup, men også her på ”Bagsiden”.

Det lover godt for den kommende vintersæson.

Men en gammel traver må hives op igen, hvorfor kan New Zealand stille med et konkurrencedygtigt team, når Danmark ikke kan? Parodien i spørgsmålet nåede topmålet, da jeg her på baadmagasinet.dk i ugens løb åndeløst fulgte med i OL-guldvinderen Martin Kirketerps kamp for at få sin plads i pitten byttet ud med en gastetjans om bord på det kinesiske hold Team Sanya.

Lige nu har han nok rigeligt at se til med at få lappet skibet sammen før næste start i Cape Town. Ser vi på vores naboer, ja så er øverste boss for hele projektet - Knut Frostad - norsk. Hovedsponsoren Volvo er svensk – om end med lidt kinesisk krydderi. Og det er ikke fordi, at dansk sejlsport ikke behersker teknologien. Henrik Søderlund fra North Sails er designer for Telefonica, og han behersker om nogen moderne sejldesign, der holder hele vejen i Volvo Ocean Race-sammenhæng.

Hver gang redaktøren, og du og jeg, sidder og savler over billeder, videoklip og de daglige opdateringer, skal du sende en venlig tanke til danske Thrane & Thrane og deres førende satellitteknologi.

De seks VO70'ere har monteret nyeste og bedste teknologi, der gør det muligt at følge med live på tv og web. Den enkelte besætning kan levere live billeder, reportager og interviews til tv og web, og modsat sikrer Thrane & Thrane mandskaberne valide positioner og vejrdata.

I en kold tid, hvor dansk eksport kører i slæbespor, er det mig igen en gåde, hvorfor der ikke kan skabes opbakning om en dansk båd? Thrane & Thrane deltager ikke kun for at glæde redaktør Øverup og alle os andre, de er med på Volvo Ocean Race fordi det er et superglobalt udstillingsvindue og ikke mindst en god forretning.

Jeg har endvidere på fornemmelsen, at North Sails’ involvering i Volvo Ocean Race også har en positiv indflydelse på selskabets økonomiske bundlinje.

Jeg ved godt, at den personlige gåde aldrig opklares for dansk erhvervsliv har nok de økonomiske ressourcer, men deres optik peger ikke sejlsportens vej.

Velux er vel de nærmeste i dansk erhvervsliv med deres store økonomiske involvering i Velux 5 Oceans race. Det er i hvert fald dygtigt sponsorarbejde, at få vinduesproducenten til at hoppe på solosejlads med kun 5 gale deltagere!

Jeg kan da komme i tanke om andre maritime projekter, der ville give langt mere opmærksomhed – eksempelvis her Volvo Ocean Race, eller det danske Extreme Challenger projekt.

Kan Danmark ikke komme med i dette gode selskab, kan dansk sejlsport da i stedet lære af afviklingen i Volvo Ocean Race?

Her er der lige pludselig sejlsport til masserne, læs selv Øyvinds begejstrede beretninger fra starten i Alicante. Jeg garanterer for, at hver eneste af byerne, der får besøg af Volvo Ocean Race, oplever et boom i turistindtægterne.

Lokalt oplever jeg også, at interessen for sejlsport stiger. Så kan dansk sejlsport ikke klare et dansk team, kunne dansk sejlsport arbejde på at der kom en dansk havn med på turen?

Jeg ville da give højre arm for at se disse garvede professionelle stjernesejlere kontrollere de brutale bæster, som Øyvind kalder VO70'erne, i en indledende banesejlads.

Dansk sejlsport kan også lære en hel masse af de fantastiske live transmissioner, som bare er så mesterligt produceret. Måske er det en opgave for redaktør Øverup og Bådmagasinet?
At løfte dækningen af dansk sejlsport op i en højere liga til gavn for alle?

Men venner jeg kender responsen bag cigaren: Alle jer gratister, der lige nu sidder og læser ”Bagsiden” gratis – I skal til lommerne først … I kan lige så godt lære det nu, der skal mange penge til den slags projekter.


2011-11-11 14:23:55 af jens

Fornuftigt indlæg, men jeg tror bare ikke danske sejlere kommer til lommerne. de er en flok fattigrøve
2011-11-11 14:30:08 af Frank B

Hvorfor skal vi betale - når det er gratis alle andre steder? Den går ikke Lassen
2011-11-11 17:05:47 af mads

vi betaler gerne, men hvorledes får vi det organiseret?
2011-11-12 03:08:00 af Birger

Hvorfor skal Lassen alrid snakke om de store proffesionelle sejlshows som VOC? Hvorofr mener lassen at det er en skandale at et dansk hold ikke deltager? Dansk sejlsport klarer sig fint uden den slags fråseri med pengene
2011-11-13 08:55:44 af Michael Madsen

Dansk sejlsport og penge hænger bare ikke sammen. Vi er en samling glade amatører, der lever i et politisk klima som hæmmer enhver form for initiativ. Lad os glædes over at vi har en guldvinder med som arbejdsmand, for det er nok toppen af dansk succes i VOC.

Til chefredaktør, hvis du tror der er mange som vil betale for adgang til sitet nliver du nok gruelig skuffet.
2011-11-15 11:12:48 af Bjørn Corlin

Vi har den fornødne knowhow her i landet i form af sejlmagere og organisatorer og tilmed sejlere som rent faktisk har prøvet det. Vi har teknologien i form af Thrane og Thrane, Tuco og Nordic mast m.fl. og pengene er derude. Det vi mangler er vovemod og evnen til at tænke stort. Vi ER en andedam og vi tænker som små forskrækkede ænder, vi er vokset op i et samfund som hylder den laveste fællesnævner og oftest ikke levner individet plads til at tænke ud af boksen. Det er grunden til at de kan i New zealand og vi fejler heroppe. Det betyder ikke at det er umuligt, bare fandens svært.

Men tænk hvor stort det ville være om der lige nu lå en dansk båd ude i atlanten og kæmpede med de andre om at nå først ned til Fernando de Noronha. Det kunne måske ovenikøbet være en samlende begivenhed for hele landet.
2011-11-15 14:10:50 af Gert

Det kunne jo også hjælpe på interssen hvis de danske TV medier gider interssere sig for det.

Der er jo tonsvis af tv dækning som kunne bruges uden at de skal løfte deres dertil indrettet.

Og I har så evig ret i at Trhane & thrane får en masse ud af dette.

Og når man så ser hvor stor en folkelig opbakning der er i de lande der deltager, så undres man jo.

Det samme gælder for øvrigt det Projekt der sejler rundt om jorde med almindelige mennesker ombord, du og jeg.
Clipper race around the world. Her er der 10 både der deltager.

Gert






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen