Jeg er så klar i min fordømmelse af disse mennesker, ansat i SKAT, at jeg anbefaler at de fryses ud af sejlsportens fællesskab – hvis nogen af dem skulle have en maritim interesse. For at undgå en masse kommentarer om, at vi alle skal bidrage til fællesskabet ved at betale skat, vedgå jeg åbent, at jeg gerne betaler min skat. Jeg synes, jeg betaler for alt meget, og jeg er dybt kritisk over samfundets brug af de indsamlede midler – men det er en anden historie.
Der, hvor disse farisæer gør enhver pensioneret østtysk STASI officer misundelig, er SKATs metoder over for virksomheder og enkeltpersoner. SKAT er emnet for denne bagside på grund af den sag, de p.t. er i gang med mod den danske bådbranche omkring brug af dansk og tysk moms.
Danmark er fuldgyldigt medlem af EU med deraf masser af forpligtelser – men danske sejlere har åbenbart ingen rettigheder, når det gælder varens frie bevægelighed. I korthed er der afregnet 19 % moms, som Tyskland retmæssigt krævede af de både, der er solgt i Tyskland.
Fordi bådene er købt af danske sejlere, kræver SKAT nu 25 % dansk moms oveni den allerede betalte tysk moms – og med tilbagevirkende kraft. Hvor er fællesskabet i EU?
Skal Pia Kjærgaards hær af tykke toldere også til at opkræve dansk moms af de mange indkøb i de tyske grænsebutikker? Næppe, om end det var en nem udvej til de fik noget at beskæftige sig med? Men lovligt ville det ikke være i forholdet til EU lovgivningen.
Køb selv det nye nummer af Bådmagasinet og læs Øyvind Bordals skræmmende beretning om SKATs mishandling af den danske bådbranche. En mishandling der både har negative konsekvenser for masser af maritime arbejdspladser samt personlige og psykiske negative konsekvenser for ledelsen i de berørte virksomheder.
Hovedparten af bådbranchen skriger i forvejen af økonomisk smerte. Et er at sejlerfolket er langt mere påholdende end nogen i bådbranchen havde drømt om i deres værste mareridt. Forbrugerne er skræmte og forhandlerne forbløder.
Jeg har stillet spøgsmålet før: Overlever sejlsporten? Måske, måske ikke? Hvem der så skal servicerer os i fremtiden er et åbent spørgsmål. Branchen er truet økonomisk på livet, og hvis SKAT får held med at dømme en række forhandlere – i værste tilfælde med et ledelsesmæssigt ansvar, ender det i fælles håndsejlads i statsfængslet i Horserød.
Er det rimeligt? Nej, hverken for den enkelte forhandler eller dansk sejlsport. Samfundet gavner det i hvert fald ikke, heller ikke dig og mig som skatteydere. For SKATS fremturen har alene den økonomiske konsekvens, at endnu flere danskere ser sig selv sat på overførselsindkomster.
Enhver med sund fornuft ved, at ingen dansk bådforhandler har en jordisk chance for at betale de absurde millionkrav SKAT kræver.
Advokat Torben Bagge, som fører klagesagen for de berørte forhandlere, mærkede selv den økonomiske smerte, da Danboat lukkede og slukkede i afmagt. Foreløbig har advokaten vundet sagen ved SKATs egne klageinstans, hvad der ville få fornuftige mennesker til at indse det absurde i kravet. Men ansatte ved SKAT er ikke fornuftige mennesker, de er en flok farisæer, der følelseskoldt ser det som deres vigtigste opgave at få ret. Uden hensyntagen til konsekvenserne for den enkelte. De er fuldkommen ligeglade med de familier, der opløses i kølvandet på deres handlinger.
I den konkrete sag har de nu hidkaldt statens advokat - Kammeradvokaten – så sagen kan belaste den danske maritime branche mange år endnu. Det kan kun Torben Bagge glæde sig over, så længe der er overlevende bådforhandlere, der magter at betale hans honorarer.
Vi andre må udvise hensyntagen og sympati over for de ramte mennesker i bådbranchen, og så kommer vi tilbage til min opfordring i indledningen. Lad os kollektivt fryse disse farisæer – de ansatte i SKAT – ud af fællesskabet. Fortæl dem at de ikke er velkomne, hverken i havnen eller i klubben. Vend dem ryggen, når du møder dem i supermarkedet eller i festlige sammenkomster. Basalt vil disse farisæer hverken dig eller samfundet noget godt.
Jeg ved at nogle hyklere i debatten – eksempelvis den cigarrygende redaktør Øverup, over i hjørnekontoret - påstår at ansatte hos SKAT gør jo "kun" deres job. Det er jo juridisk korrekt, men det er mere måden de gør det på. De vil bare have ret. Ret for enhver pris. Føj for et menneskesyn. Føj for et samfund, der tillader det.
Kære Jens Walther
Hvis du havde gjort dig den ulejlighed at læse artiklen i går omkring Skat og branchen, vil du se at branchen kun har gjort hvad alle var enige i var korrekt.
Selv synes jeg Lassen rammer plet, for han siger jo ikke at vi IKKE skal betale skat. Han siger at den fremgangsform som Skat udviser er til skade for samfundet.
Jeg synes at Lassen med skarhed og flid river årene ud gennem ballerne på Skat. Jeg tilslutter mig også, at vi skal fryse alle ansatte i Skat ud af fællesskabet - de fortjener ikke bedre.
Nicolai, du er bare så præcis i din beskrivelse. Den fremturen SKAT har, og den emsighed deres medarbejdere turer frem på er til skade for os alle.
Helt enig i at vi skal give Skats ansatte den kolde skulder i væres fællesskaber, ikke bare omkring havnen og sejlklubben.
I er godt nok ude med riven.
Hmm, skulle man ikke feje foran egen dør, før man fejer foran andre.
Artiklens forfatter har undladt at betale adskellige leverandører igennem sin lange karriere. Bag sig har han selskaber han har valgt at lade gå konkurs, hvilket sikkert også har efterladt Skat med udbetalte opkrævninger.
Hold dog op med at skrige og skråle imod skat. Lad domstolene afgøre hvad der er op og ned i dennes sag. Vi lever i et retssamfund, og vi må tro på at domstolene kan vurdere hvad der er rigtig og forkert.
Jan
Enig med Jens, sæt Jer ind i hvad det handler om! Det ER forbrugerne der har sparet penge og ikke de danske bådhandlere. Lad SKAT hente det de mener de har tilgode hos dem der har fået en fordel, og det lyder bestemt ikke som om det er bådforhandlerne. Jeg har læst artiklen i Bådmagasinet, og den giver et noget rystende billede. Der skal naturligvis IKKE afregnes moms BÅDE (undskyld) i DK og TY!!!!
Hele artiklen er baseret på en løgn:
De ændringer der blev gennemført i 2007 blev vedtaget af Skatterådet og blev kommunikeret vidt og bredt. Der er masser af artikler på nettet fra 2007, hvor der tales om ændringen, og om forringede muligheder for denne grænsehandel, og hvordan de dårligere regler vil påvirke bådsalget. Også Danboat som brancheorganisation er citeret.
Så bådbranchen HAR kendt til reglerne.
Hvor er du sløj at høre på, Hr. Lassen.. Man kan da ikke tage en artikel seriøst, der opfordrer til marginalisering og benytter en sådan form for forurettet børnesprog.
Fordøm i stedet Nicolai Lassens klumme, der besudler vores samfund, vores menneskesyn og vores debatklima med kampagnejournalistik af værste skuffe.
Jeg tror på, at man kan arbejde hos SKAT og være et godt menneske – og så når man har fri og bevæger sig ned i en sejlklub. Jeg tror også på Nicolai Lassen kan være et godt menneske, selvom det er en seriøs omgang ulidelige opfordringer mod mennesker, du kommer med.
Det kunne være at redaktøren i hjørnekontoret skulle sætte ham på plads en gang eller to.
God artikel, tak.. Det er på tide at dette skatte og afgiftsvanvid stopper i Danmark. Måske var det på tide at sejlerne gjorde samlet front..
Anden udemærket artikel her om afgifterne på forsikring
http://www.sejlnet.dk/artikler/misundelsesafgift-p%C3%A5-b%C3%A5de
Hvor er du dog en ubehagelig person Nicolai Lassen, at opfordre til hetz på en befolkningsgruppe (ansatte i skat) fordi nogle få ansatte i skat, i dine øjne har opført sig forkert, så burde jeg jo opfordre til at drive hetz på alle journalister fordi du i mine øjne har opført dig forkasteligt. Sjovt at du anvender ordet STASI, når du selv brug metoder der går i den retning.
I skriver der skal holdes en god, sober tone i debatten, det synes jeg du har glemt her.
Mange af Jer debatører er der en flok hyklere. Jan Andersen
der anklager bagside redaktøren for ikke at betale sine regninger. Faktuelt har jeg firmamæssig adgang til RKIs databaser, til Jan Andersen kan jeg blot fortælle at Lassen ikke er registeret der, ergo er du en mand som har et horn i siden på manden.
Til Jeppe må jeg sige at de mennesker, der igen og igen ødelægger mulighederne for vækst i Danmark - fordi de er ansat i SKAT. De lever i en anden verden, og jeg bakker 100% op om Lassen, at de skal fryses ud af fællesskabet.
Hver dag mister vi arbejdspladser, fordi det snart er umuligt at drive virksomhed i Danmark. Heri har SKAT et meget stort ansvar.
Henning, du er da selv dybt ubehagelig ved at skjule din identitet og svine Lassen til. I modsætning til dig står Lassen frem og siger sin mening.
Jeg synes det er klogt, at Baadmagasinet bakker op om den maritime branche i en svær tid. Både med Øvinds artikel og Lassens bagside.
Godt gået
er mit navn, og jeg holder fast i mit synspunkt.
Nicolai har ret i at vi som danskere må gøre oprør mod SKAT, gøre oprør mod de mennesker - ansat i Skat der livet til et helvede på jord. Se hvilke ulykker de står for i sejlsporten. vent du bare, næste gang der er jollestævne står skat sammen med politi og chekker om joller nu er momset og beskattet korrekt? Hvor mange unge sejlere tror i der kommer i fedtefadet?
Debatten - eller mudderkastningen - er da helt i skoven her.
SKAT arbejder grundlæggende efter bedste evne og efter retningslinjer angivet af politikerne - så giv dog de rigtige mennesker ansvaret.
Ingen regler kan laves så de er fuldstændige retfærdige - der vil altid være grænsetilfælde, der virker urimelige. En stor del af debatørerne lyder som en flok kriminelle, der beskylder politiet for at passe deres arbejder.
Følg spillets regler - eller lad være med at deltage - stem på nogle andre politikere - eller flyt til Schweiz.
Det var da det mest infantile tudefjæspræk fra Lassen længe!
Her har jeg ofte nydt en skarp vinkel til sejlsportsrelaterede emner fra skribenten. Ingen tvivl efterlades om at manden sætter sejlsporten meget højt. Desværre forstår han ikke at andre ikke helt deler denne specielle henrykkelse, og derved bliver han skinger.
Kære Lassen, det er ikke SKATs opgave at støtte den danske bådbrance. Så når menige skattemedarbejdere kostes ud efter din elskede branche, der har - eller ikke har - (vi lever i en retsstat så det kan afklares) fulgt reglerne. Så spar os for opfordringer til kollektiv mobning. STASI selv.. Farisær selv.. Skam dig.
Lassens artikel er yderst rellavant, men rækker langt videre end til den danske bådbrance. Jeg bryder mig ikke om at tanken om at fryse folk ude, men hvis ikke skattemonsteret snart bliver tæmmet ender Danmark med at være bosat af offentlige ansatte og bistandsklienter og så bliver der et par skattefolk i overskud. Folk med virksomhed gider bare ikke DK mere og søger mod udlandet. Jeg er også på vej........
Det ser ud til at skat forsøger at løse den opgave de har fået.
Det ville være rart, om den ansvarshavende redaktør af dette websted ville gøre det samme.
Sker det ikke må vi jo nøjes med konkurrenten.
Til jer der er på vej til at emigrere: god tur! husk at blive derude når I bliver syge, gamle, mister pengene eller bare bliver ensomme.
Puuuuha det er grimt at læse om.. hr lassens store antparti imod folk der passer deres arbejde, efter regler udarbejdet af de folkevalgte.. det svarer til at hr lassen på bilmagasinets debatsider opfordrer til boykot af alle ansatte i politiet, da de jo hårdnakket arbejder på at afsløre og anholde de told og skat snydere og banditter, der jo som vi alle ved er skyld i at vi andre må betale endnu mere i skat end vi allerede gør !!! Selvfølgelig skal danske bådforhandlere betale skat som alle andre i dette land... eneste risiko er som jeg ser det er at vi begynder at sætte tæring efter næring, og går et par klasser ned i båd størrelse .. de danske havne er fyldt rigeligt op med grimme kæmpe bavariaer og lignende \"sejlmonstrer\" .....
Jens C. Andersen, der er jo ikke tale om Lassen påstår eller kræver at bådbranchen slipper for at betale skat, det handler om at det HAR de gjort en gang, bare i Tyskland, som alle de andre grænsehandler der finder sted mellem de to lande. Her handler det om SKAT vil også have penge!!! Tænk hvis de stoppede alle de danske grænsehandlende i DK, og lige bad om at få 25 % i moms af de vare de havde købt syd for grænsen, tror du så der ville være oprør? Debatten kører af sporet, for det handler jo, som Lassen skriver, om den adfærd SKAT buldre frem med, hvor attituden er den at hvis ikke du betaler straks begærer vi dig konkurs. Vi ved godt nok du har betalt hvad du skal i Tyskland, men det er vi da ligeglade med, vi vil også há. Når nu vi er medlem af noget der hedder EU og der findes regler for varens fire bevægelighed, burde SKAT så ikke være så tilpas fornuftige at de lige afventer en dom herfra, for pudsigt nok vil de tyske myndigher IKKE tilbagebetale de 19 % der ER betalt, for de mener skam at de danske forhandlere HAR handlet efter EU reglerne. Hmmm, enten er de tyske myndigheder gal på den, og så skal de sende de 19 % retur, eller også er de danske. Der skal vel ikke betales moms to steder inden for EU, det kan vi vel ret hurtigt blive enige om - ik?
Jeg elsker Lassen, magen til politisk ukorrekt bagside har jeg længe savnet. Det er pragtfuldt at læse de mange kommentarer, hvor jeg fornemer mange offentlige embedsmænd deltaget i vild foragelse og i mod dejlige Lassen.
Læs bagsiden 1 gang til venner.
a) Lassen går ind for at betale skat
b) Men Lassen påpeger at embedsfolket ikke accepterer varenes frie bevægelighed i EU. Altså ikke når det gælder køb af både i Tyskland, men gerne når disse skatte embedsfolk selv handler ind i grænsekiosken.
Er det rimeligt?
c) Lassen påpeger det urimelige i at Skat begærer bådforhandlerne konkurs på et meget løst grundlag.
Er det rimeligt?
d) Lassen påpeger at dette misvæsen, ikke engang accepterer en afgørelse fra Skatteankenævnet, men hiver branchen i retten.
Er det rimeligt?
Lassen har igen sat dagsorden, har igen påpeget det urimelige i det danske samfund. De mange kommetatorer bekræfter Lassens påstand at dette samfund er ved at køre af helvede til. I er en flok tabere alle sammen, men sikkert lykkelige tabere på offentlig overførelsesindkomst alle sammen.
Lassen, jeg er stolt at vide at du kæmper for sejlsporten. TAK
Jan har ret, de mange negative kommentarer udstiller folks dobbeltmoral. Det er ok Skat ødelægger det for andre, bare jeg ikke selv rammes.
Fuldkommen enig med Lassen, de ansatte i Skat skal udstødes af sejlsporten. Fryses ud og forstå at de ikke er velkomne
Det koster at drive et velfærdssamfund, så jeg betaler gerne lidt mere i skat...
Naivt, tja måske. Men sparede socialeudgifter har det med at komme igen i form af udgifter til pigtråd og private vagtværn.
Tænk også på gratis skole, sundhedsvæsen, universiteter, hjemmehjælp mm.
Alle der har købt båd via en dansk forhandler, med tyske moms og sejlede nautiskemil i det tyske burde, sammen med forhandlerne, skamme sig.
Selv om det skulle havde været i overenstemmelse med gældende love og regler, var det under alle omstændigheder dybt moralsk forkert.
Ligeledes skulle man skamme sig over, at hænge SKATs medarbejdere ud – hvis ingen snød, var der jo slet ikke brug for dem.
Det drejer sig ikke om at vi skal alle bidrgae til velfærden. Men om vi er medlemmer af EU. Her er det bestemt at arbejdskraft og varestrømmen kan flyde frit over grænserne. Men Skat i DK mener bare ikke det gælder både, købt og metalt med tysk moms i Tyskland.
Jens og ale de andre hellige, husk at jeres holdninger også gælder når I fristes af et godt tilbud i en grænsekiosk eller i den toldfri i lufthavnen. Husk at i selv skriver at det er dybt moralsk forkert at handle sådanne steder, selv om det er efter alle gældende love og regler.
Og hvem er det der snyder i den omtale bådforhandler sag? Er det ikke Skat selv og deres ansatte der snyder og gør livet surt for sejlsporten? Jo, derfor skal de lukkes ude af det gode selskab.
Nu må altså stoppe med denne hetz mod en gruppe mennesker. Det lugter meget fælt, og bringer nogle grimme billeder frem på nethinden.
Hvad med de politi folk der nidkært forfølger fartsyndere. Hvad med parkeringsvagter der nat og dag trodser vejr og vind for at bringe midler til kommunekasserne. Hvad med alle de offentligt ansatte der hver dag udføre et stort arbejde, og sørger for at vi alle holder de regler og love som de folkevalgte politikkere er blevet enige.
Enten følger man skik og lov i et land, eller også fly´er man til et andet sted.
Og for de stakkels bådforhandlere, hvor er støtten fra Dansk Erhverv, eller Dansk Industri nu hvor DanBoat ikke eksistere mere.
Hold nu op med at gå efter vagthunden, gå dog efter manden der har sendt vagthunden på jagt.
Og må jeg så bede om at redaktøren overvejer om Lassen skal have lov til at opfordre til en hetz imod en bestemt gruppe mennersker.
Jeg håber virkelig at der tages aktion på disse grimme opfordringer. Hvis ikke vil min egne aktion være, at blackliste baadmagasinet på min computer, hvilket jeg formoder andre også vil gøre.
Kære Jens og alle andre der lovpriser det danske såkaldte velfærdssystem. Det er for sent.....gør det selv skolen har vi I vor familie droppet og sendt ungerne I privatskole. Sundhedsforsikring har vi købt for lang tid siden. Nej det danske system har spiller fallit. Good by Denmark....
Hvem er det der hetzer hvem? I min optik er det de ansatte i Skat der hetzer sejlfplket. Lassen har ret i at deres fremturen gør Danmark til en nation af tabere - hvad denne debat da også viser...........Tag den Klaus H
Lassen har da forstået at skubbe en holdningsdebat i gang. Han skriver jo alene det alle sejlere tænker, bare ikke tør sige.
Debatten viser sejlerfolkets dobelt moral, når I tordner mod lassen.
Hvem handler sort? Hvem bytter ydelser= Hvem fusker med de sociale ydelser? Drikke øl købt i Tyskland?
Alle Jer sejlere, der nu skræmte af hans forslag råber af Lassen og Bagsiden. Skam jer alle i dansk sejlsport, i har alle afsløret jeres hulhed.
Nicolai, du skyder på de forkerte - på en meget lidt pæn måde. Embedsmændene udfører og fortolker de folkevalgtes beslutninger. Og er du ikke tilfreds med den måde tingene foregår på, er det jo bare at stemme anderledes næste gang. Altså huske på, hvem der var ansvarlig for fortolkningen af reglerne, da det du er utilfreds med skete.
Skal du endelig begynde og snakke om at ekskludere folk fra det gode sejlerselskab, kunne du jo starte med alle dem der ikke vil bidrage til fællesskabet. For hånden på hjertet; hvor meget sejler liv ville der være rundt omkring i Danmark, hvis det ikke havde været for vores \"skattebelastede\" fællesskab?
F.eks. hr. Bagger.... hvor var det lige han havde sin(e) både liggende? Hvilken klub var det lige han var medlem af? Og, hvorfor er han ikke medlem der mere... fordi de ikke brød sig om ham mere, eller fordi han kom en smule i restance med betalingen?
Torben, hvis du læser Øvinds artikel omkring emnet, vil du vide at Nicolai skyder rigtigt. Ingen politiker har været inde over denne momssag- Det er alene ansatte i Skat, der ikke anerkender deres eget klageråd, der siger at bådbranchen har handlet korrekt. De vælger at forsætte jagten på danske sejler ved at rive dem i retten.
Det er måden disse skatte mennesker udøver deres job, der er problemet. Ligesom bødler elsker de se hvordan ofrene lider under deres tortur. Er du ansat i Skat er du basalt set et skidt tænkende menneske, som skal fryses ud af fælleskabet. Nicolai er en ærlig og modig mand, som siger det vi er rigtig mange der tænker. TAK
Mens I friske karle sliber knivene, så vil jeg lige høre om vi ikke også skulle tæske svinene og brænde disse SKAT-undermennesker med cigaretter?
Oh, det bliver som I de gode gamle dage, hvor man kunne udpege en gruppe mennesker til helt igennem at være af det onde, for herefter i fælles virkerus vise handlekraft.
Men hov, hvad med den urimelige misundelsesskat på vores både via forsikringen. Den sutter fandme. Var det ikke socialkammeraterne da indførte den. Når der kun er gløder tilbage af skattefolket, var det så ikke tid til at høre lidt til din sejlernabos politiske tilhørsforhold? Nu skal der ligegodt ryddes op i sejlsporten.
Hil Lassen!
Lassen har fat i en pointe om SKAT og sejlsporten, at han sætter den på spidsen, har han da med denne debar vist var succesfyldt. Men skåret ind til benene, har vi en sag med branchen, hvor skat for enhver pris vil have ret - selv om det koster arbejdspladser og mange brudte familier - og det faktum at hele krigen går op i omkostninger, du som borger bagefter må betale over, ja SKATTEN.
Lassen har ret i at Danmark er ved at blive et taber samfund - og Skat har sin store andel i det kedelige budskab.
Hold da kæft.....Interessant læsning, og en debat som er kørt helt af sporet, som nogle indlæg jo også indikerer.
En sag kan og skal ses fra flere sider, men Jan Hansen rammer plet, og forklarer i sin enkelthed problem stillingen, og skulle der stadig være tvivl, er det jo i sidste ende ikke båd handleren SKAT skal gå efter men køberen, det er jo ham eller hende der scorer fordelen og ikke forhandleren.
Jante loven trives desværre stadig i i Danmark. Moral er godt, dobbelt moral dobbelt så godt.
Lars Ø
Uden at nævne nogle – så vil jeg dog lige forsøge at få debatten ind på sporet igen.
Har erfaring i momscirkusset via køb af båd i Tyskland – men ud over at den rent faktisk blev hentet i Tyskland var der flere af de andre regler som aldrig var overholdt.
Uden at generalisere over hele branchen så var det min fornemmelse at lige præcis der var der en slags kartel. Flere havde endda skuffeselskaber sammen i Flensborg som kunne fakturere handlen.
Måske Lassen i næste blad skulle tage den modsatte journalistiske vinkel på sagen. For mig er der ingen tvivl – nogle forhandlere har udnyttet systemet helt til det yderste og SKAT har berettiget noget at se på.
Men omvendt – i jagten på rabatten fra os andre idioter har vi været med til at presse de ”stakkels” forhandlere til at være rigtig kreative . . . . . .
Kære køber af båd.
Det er ikke rart at hører at du ikke har overholdt reglerne
der var gældende omkring 3 måneder og 100 timer.
Dette er jo ikke forhandlerens ansvar men dig som køber
der importerer båden til Danmark
Vi må håbe at Skat får finger i dig så du kan bøde for svindlen.
Hvis du chekker på nettet så har Skat givet bindende svar til bådforhandler omkring salg med tysk moms Er man en svindler når man gør som Skat skriver man skal ?
Måske er man det... det vil retsagerne vise
Så håber jeg du som sælger lige kan hjælpe mig med at præcisere, om det ligeledes gælder for båd på trailer.
Kun fordi at forhandleren tog den med hjem igen fra Tyskalnd på samme trailer som den forlod forhandleren?
Lars Østergård siger det jo så præcist: \"Jante loven trives desværre stadig i i Danmark. Moral er godt, dobbelt moral dobbelt så godt.\"
Alle jer der skyder på bådbranchen (og for den sags skyld også Lassen) I er selv en flok småsnydere. Måske ikke ved køb af en båd, men så i grænsekiosken og eller i den toldfrie.
Historien handler jo ikke om den enkelte gør det rigtigte eller forkerte, men om SKATs ansatte samarbejder om en løsning, eller for enhver pris vil have ret - om det er rigtigt eller forkert.
Lassen har jo ret i at SKATs ansatte er alt for nidkære, og ikke vil erkende de tager fejl før det er for sent. Brancheforeningen Danboat er død, og det er alene et spørgsmål om tid før alle bådforandlere ånder ud.
Hvad vil I så gøre? Så er der ingen til at servicerer hos - sejlerfolket. Og her har lassen ret, det er skats annsattes skyld.
Allerførst: Pga. mit tilhørsforhold til branchen skriver jeg dette indlæg anonymt. Har du et problem med dette, så stop venligst læsningen nu.
Varernes fri bevægelighed er underlagt regler (og er dermed en illusion, men det har intet med sagen at gøre). Importen med brugte både fra lande med lavere momssats end den danske har således helt fra starten også været underlagt regler. Regler, som den danske bådbranche kendte alt til. Og regler, som dele af den danske bådbranche omgik. Ikke for at spare moms, men for at få solgt en båd.
Dette er kendt af meget store dele af branchen.
De firmaer, der ikke har overholdt reglerne, eller måske snarere: har opfordret deres kunder til at bryde den danske lovgivning, skal selvfølgelig straffes.
Men skattevæsenet skal altså også tage sig sammen og opføre sig anstændigt overfor branchen! Trusler om konkurs er helt ude i hampen, sålænge væsenet ikke har deciderede beviser på, at de pågældende firmaer har gjort noget ulovligt!
Jeg skal ikke udtale mig om, hvorvidt de firmaer, der har fået ørerne i maskinen, er skyldige eller ej, men jeg ved positivt, at der findes en del firmaer at gå efter.
Øv hr. Anonym :-)
Her er der en rigtig god debat, hvor folk i store træk og for nogens vedkommende højlydt diskuterer uvidenhed og så kommer du der med fakta og ødelægger det hele. Øv (du forstår sikkert ironien :-))
De maritime firmaer, der ikke har overholdt reglerne, skal selvfølgelig have ørene i maskinen. Men Skatte ansatte skal ikke derfor mistænkeliggøre en hel branche. Det er jo skat selv og den meget grove beskatning der tvinger danske sejlere, til at søge alle rabatter.
Skat må også accepterer at vi er en del af EU, og dermed accepterer at sejlerene søger hen hvor pisen er bedst.
Enten er det salget via underafdeling i tyskland, gjort lovligt eller ulovligt...
og hvis det er ulovligt skal der betales skat.. det kan ikke være anderledes!
McDonalds, Q8 osv osv, flytter jo også penge, men så længe det gøres inden for lovens rammer, eller huller er der jo ikke noget at komme efter.. Så kan man diskutere moral osv. men det er jo noget andet.
Hvis der er blevet snydt i skat, skal det betales.. uanset hvor trængt snyderen ellers er økonomisk.. det kan ikke være anderledes!
Så hvis forhandlerne har brugt hullerne i lovgivningen forkert, er det jo deres egen skyld, og det må de bøde for.
Bådbranchen er hyklerisk, for den ene uge piver de over at danskerne køber deres bådudstyr i udlandet, den næste uge fragter de bådene til udlandet for selv at tjene penge!
Gældende regler skal overholdes, og SKAT skal have det der lovmæssigt tilkommer dem! (Diskussionen om hvorvidt loven så er rigtig eller forkert er anden)
Jeg synes ikke det er synd for Stein Bagger, Peter Brixtofte og Kurt Thorsen at de må bøde for de forbrydelser de har begået mod landets love og regler..
Og det er heller ikke synd for bådbranchen, hvis denne har SNYDT i skat.
Skat skal have vi de har krav på, og hvad de har krav på, kan domstolene passende afgøre!
Og få så næsen hevet ud fra mellem balderne på bådbranchen.. Mage til \`brownose\` journalistik er sjældent set!
/JW