Bagsiden: ’Rolig Lassen, find nu Ja-hatten frem’


Foto: Lloyd Images.

Leon H. er ophavsmand til ugens overskrift, og kigger man nyhedsstrømmen og de seneste ugers ”Bagsider” igennem, så er der da også et voldsomt behov for en farvestrålende sommer ”Ja-hat” i dansk sejlsport. I en tid hvor Claus V er synonym med en bådbranche, der drukner. Tim og hans team fik mere vand i butikken, end hovedparten af deres kunder får under kølen sommeren igennem, da København sidste lørdag druknede i årtiets skybrud.

Min personlige frustration har dog været den manglende respons på Bagsiden, den 17. juni: ”Kære sejler og erhvervsmand” omkring Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstners ”Extreme Challenger” projekt. Ikke fordi der ikke er mange gode læsere, som har kommenteret, men det faktum at de allerfærreste erhvervsfolk har set mulighederne. Både for dansk sejlsport, og for dem selv i dansk erhvervsliv.

Nedturen var højest, da følgende mail tikkede ind: "Hej Nicolai. Tak for det tilsendte, men jeg må melde fra. Tiden er heller ikke lige til at finde penge ...". Så sidder man og bliver sådan lidt eftertænksom, for hvor skal dansk sejlsport dog ende med den udmelding?

Derfor var det et lyspunkt, da mobilen ringende og der lød klart og højt: ”Peter Warrrrrrrrrrer. Ja, en af dansk sejlsports absolutte frontkæmpere fra Aarhus var i røret. Ingen kan være i tvivl om de 3 ”r” i Peters efternavn, men dansk sejlsport var også lysår bagud, hvis Peter Warrer ikke havde spillet en hovedrolle på sidelinjen i så mange år.

Som en af de meget få sejlerfædre kan Peter bryste sig af at være den faderlige grundsten til en OL-guldvinder. Jonas, som også kan være et kvalificeret bud på at gøre far Peter til en dobbelt guld OL-vinderfar i London? Det er sgu ikke mange sejlere forundt, at have de gener mellem benene?

Nu var det i sin egenskab som bestyrelsesmedlem i KDY, at Peter sidder med ansvar for klubbens ”Internationale relationer”, altså alle KDY medlemmerne uden for København og Tuborg.

For da jeg på min bagside søgte en række frontløbere, stod Peter meget højt på min liste. Jeg vidste, at Peter kunne se ideen i dansk deltagelse, i et så gennemarbejdet kommercielt koncept.

Jer – kære læsere, som har historien på plads, ved at Peter var skipper på Formula 40 Grundfos, der tiltrak et af dansk sejlsports største sponsorater nogensinde tilbage i 1988.

Formula 40 serien mindede i sit grundkoncept til forveksling om Extreme 40-serien i dag – 23 år senere. Desuden forsøgte han selv at søsætte ”SailingStars” tilbage i 2005. Læsere med hang til nostalgi kan følge linket fra 2006.

Baggrunden finder du helt tilbage i 2005, igen var baadmagasinet.dk på pletten - .

På alle måder samme ide, dengang pakket ind i en omgang Aarhus festuge. Så derfor er det ikke svært for Peter at se ideen bag ”Extreme Challenger”, hvor sejlsporten bliver tilgængelig for den brede skare af sportsinteresserede i 9 ”rigtige” storbyer verden rundt (undskyld Aarhus).

Udfordringen er alene om Peter kan trække KDY og bestyrelsen i samme retning? Normalt er bestyrelseshvervet som ”provinsmedlem” af KDY´s bestyrelse lidt af en ærespost, med retten til at sidde på bagerste række, tie og samtykke, når de gode københavnere tager deres beslutninger.

Kunsten at ”tie” fik Peter næppe med i dåbsgave, og for ham er dansk sejlsport alt for vigtig til bare at ”samtykke”. Så KDY bestyrelsen har fået en vigtig kampfælle i Peter Warrer. Sammen med sin KDY bestyrelseskollega Lars Ive repræsenterer de to nok også det mest progressive i dansk sejlsport lige nu.

For dansk sejlsport er det dybt tankevækkende, at begge har en støvet dåbsattest, som med statsgaranti havde gjort dem til efterlønnere, hvis de var kommunalt ansatte.

Heldigvis er de begge superaktive – både ude i erhvervslivet og i sejlsporten, og vel blandt de kvikkeste i dansk sejlsport. Ja, nærmeste på niveau med Christian Lerche – dansk sejlsports forvoksede ”wunder kid”, som på vegne af Hellerup Sejlklub, også har lagt hjerne til etableringen af OL-satsningen på Øresund sammen med Lars Ive, KDY og Skovshoved Sejlklub.

Så sammen med Lars Ives OL-elitecenter, og Peter Warrers internationale ambitioner, så passer Extreme Challenger projektet perfekt ind i profilen hos KDY.

Og lige præcis det, var budskabet da Peter ringede, og skabte lys i min tunnel. Selv om medlemskontingentet i KDY ikke er for småbørn, er det de mange Royal Partners, der reelt får klubben til at fungere økonomisk.

Den royale aura omkring Tuborg kan forsvare mange sponsorkroner, men der skal mere til, hvis der også er en smule sund fornuft ind i investeringen. Sammen med de mange muligheder, der ligger i OL-satsningen, er muligheden for at inviterer kunder og kontakter til nogen super VIP arrangementer i 9 metropoler på kloden, da en unik mulighed for den kvikke KDY sponsor.

For KDY ligger der alle tiders mulighed for at rejse sig igen og vise, at den royale sejlklub er ”toget”, der trækker dansk sejlsport fremad.

Her er det, at vi mange, der vil elitesejlsport og Extreme Challenger, har behov for mere end moralsk opbakning fra den gode Peter Warrer og hans bestyrelseskollega Lars Ive.

For de 2 gode herrer skal, sammen med KDY’s daglige ledelse, skabe fundamentet for at Jes Gram-Hansen og hans drenge kan mødes i en matchrace-duel allerede i eftersommeren 2011. Enten mod den førende besætning Emirates Team fra New Zealand eller måske svenskerne i Artemis Racing, der p.t. ligger nr. 2, kun 4 point efter de førende.

Det ene mærke i form af en VIP-båd med alle Royal Club sponsorerne om bord skal ligge midt i Tuborg Havn, som grundet finanskrisen fortsat har masser af ledigt vand. I pauserne kan det være en fin anledning til at fremvise OL-sejlerne.

Det skal være en super mediebegivenhed, hvor succeskriterierne ikke er, at der kommer 1000-vis af tilskuere, selv om det ville være fantastisk. Succeskriteriet vil være at ”de rigtige” kommer, altså potentielle sponsorerer og medierne. Kort sagt, få styr på økonomien i de gode ideer på vandet og få skabt et mediemæssigt fundament for dansk sejlsport til OL-året 2012.

KDY kan ved samme lejlighed igen bringe sit en gang så innovative matchrace center tilbage i international frontlinje med det første super matchrace dyst for store katamaraner i verden?

Kald det bare Danish Open, så er æren også reddet for 2011. KDY kan spare indflyvningen af en masse umpires, der skal kun bruges et par stykker af den fremragende danske kvalitet. Altså behøver det ikke være en super bekostelig begivenhed, men et tiltag hvor alle bidrager aktivt.

Jeg stiller gerne op og er helt sikker på, at den gamle redaktør Øverup også kommer. Måske tager redaktøren sin mobile vandkølede cigar humidor med under armen? Måske får udvalgte så tilbudt en udvalgt håndholdt ”havaneser”? Jo, den gode Øverup elsker dette ”Extreme Challenger” projekt.

Sommeren står for døren, så nu går ”Bagsiden” i ”sommermode”. Sammen skal ”Bagsiden” og jeg ud og samle inspiration i sommerlandet. Vi ses til august, forhåbentlig kender vi så datoen for denne super begivenhed?

2011-07-08 12:11:51 af Klaus Jespersen, Dragør

Lassen, det lyder da spændende med et sådant projekt.

Jeg håber blot at Lars Iv og Peter Warrer virkelig mener det denne gang, og at de kan være med til at skabe midler.

Begge herrer er ekstremt vel connected. En hurtig google på Lars Ive gav bl. a følgende resultat:

Lars Ive er en af landets mest erfarne og respekterede virksomhedsledere inden for ikke mindst detailhandel, som han har beskæftiget sig indgående med siden 1991, hvor han blev ansat som Adm. direktør i Matas A/S, indtil han i år 2000 skiftede til et job som salgs- og marketingdirektør i Th. Wessel & Vett A/S (Magasin) og efterfølgende til hans nuværende stilling som adm. Direktør for North Sails A/S. Derudover er han bestyrelsesformand for Synoptik A/S, Vester Kopi A/S og Fairpoint A/S samt medlem af bestyrelserne for Peugeot DK og Sverige.

Lars er med andre ord en indflydelsesrig person, der kunne få store virksomheder til at gå ind i sejlsport, hvis han virkelig ville. Men indtil nu har jeg ikke set ret meget til det.

Og med hensyn til Peter Warrrer, så sidder han i marketingstolen i et meget succesfuldt brillefirma, Lindberg, som anvender store ressourcer på traditionelle annoncer. Og ejeren er vist een af Århus´og Danmarks rigeste. Men heller ikke her sker der rigtig noget.

Hvis d´herrer ikke selv kan gå forrest, hvordan skulle de så kunne sælge ideen til andre. De må ofre lidt af deres egen stolthed og skabe et lokomotiv, som andre virksomheder så kan koble sig på.

Hvis det sker, så tror jeg på konceptet. Men indtil de viser vilje og gå-på-mod, så tror jeg det er et fantasiprojekt du har fat i Lassen.

Skal noget sådant lykkes, må det gå udenom klubberne. De har til dato ikke vist evner eller kompetencer til at få udviklet et sejlsportsprojekt så som Extreme Challenge.

Med sejlerhilsen, Klaus
2011-07-08 14:11:03 af Ole Gormsen

Tak Nicolai, med din \"Ja hat\" er du den mest visonære i dansk sejlsport. Ja, du kæmpe for et af de projekter som alle \"Nej hattene\" kalder et fantasiprojekt. Men hvis der ikke er ivrige frontkæmpere som dig, så kommer vi alle videre.

Jeg synes det er rigtigt stort at Lars Ive og Peter Warrer bakker op om både lassen og Extreme Challange. Jeg kan bare frygte, at de 2 bestyrelsesmedlemmer ikke har pondus nok til at trække KDY i den retning som lassen ønsker og beder om.

Håber at også Bådmagasinet bakker op om ideen, for det skal lykkedes til gavn for alle i dansk sejlsport
2011-07-08 14:46:24 af Jan Madsen

Enig med Ole Gormsen

Lassen er den mest visionære i dansk sejlsport, også selv om det engang imellem er på et billigt grundlag. Han møder jo ingen konkurrence.

Jeg håber at I for held med Extreme Challange, men min anke er langt alvorligere.

Hvordan kan Bådmagasinet tillade at Lassen holder skrivepause midt i højsæsonen? Det er fuldkommen uacceptabelt.....Mange af jeres læsere på denne hjemeside, er der alene fordi vi skal følge lassen færd rundt i dansk sejlsport.

Jeg er dybt skuffet over at der ikke er fulgt op på de 2 Knarrsejlere \"Fjogerup og Fjogerups\" gerninger til Knarrenes sommerstævne i Rørvig. Hvorfor har vi ikke fået svar på om Knarrsejlerne betaler deres æresgæld til Nykøbing Sejlklub?

Jeg nægter at tro på I har givet Lassen mundkurv på, den findes sikkert heller ikke i den størrelse. Vi vil have lov til at grine, græde og græmmes med Lassen og når han kører skævt over Lassen.

Vi vil have \"Bagsiden\" og lassen på næste fredag, ellers dropper vi Bådmagasinet.

På mange sejleres vegne

Jan Madsen
2011-07-08 15:35:40 af Claus A.

@ Madsen - Manden Lassen skal vel også have lidt ferie!
2011-07-08 16:06:46 af ole Egeblad

Det er fantastisk med den store interesse som Extreme Challenger projektet møder.

For første gang i mange år, er der her et sejlsportsprojekt som kan gøre sejlsporten nærværende og tilgængelig for generelt sportsinteresserede og for folk som ikke selv sejler. Hele konceptet (Extreme Sailing Series / Extreme 40), er udviklet ud fra ønsket om, at skabe attraktive events og sejladser der kan følges, overskues og opleves uden ”ekspertviden” om sejlsporten. Inshore-sejladserne varer omkring 20 min og foregår i havne, eller tæt under land så et tusindtalligt publikum kan følge med, som var det speedway, atletik eller lignende.

For medierne bliver det også meget nemmere og mere attraktivt, at følge sejlsporten. Sammen med de fantastiske visuelle oplevelser som sejlsporten altid har kunnet tilbyde TV, kan man med Extreme Sailing Series nu også tilbyde spænding og action der er overskueligt for TV. Man kan se hvad der sker, følge udviklingen i sejladserne og ikke mindst se hvem der vinder, alt sammen i et overskueligt og let tilgængeligt format.

Forestil jer en afdeling af Extreme Sailing Series i København. Titusindvis af tilskuere på havnefronten, spektakulær sejlads med Operaen og den Lille Havfrue i baggrunden. Mange købestærke ”sejlsports-turister” i byen, international mediedækning – CNN, Bloomberg, Euro Sport m.v.

For sponsorerne er her et projekt som tilbyder alt det klassiske fra sejlsporten tilsat det som man har sukket efter i årevis – værdi og kommercielle resultater.

Projektet Extreme Challenger har så meget, at tilbyde sponsorerne og dansk sejlsport, at det vil være en skam for alle parter hvis ikke vi får projektet søsat og deltagelsen i Extreme Sailing Series 2012 sikret i løbet af august og september 2011. På længere sigt skal vi også have en afdeling af Extreme Sailing Series til Danmark.

Vi håber naturligvis på en bred opbakning fra sejlsports-Danmark og alle gode kræfter er velkommen med deres bedrag til, at vi får projektet på ret køl til fordel for alle med interesse for sport og ikke mindst sejlsport.

Med venlig hilsen og med ønsket om en god sommer
Extreme Challenger


Ole Egeblad
Commercial manager

2011-07-08 19:17:29 af Kim Andersen

Jeg synes alle sejlere skal bakke op om EC projektet. Hvor er overborgmester Frank Jensen, Erhvervsminister Brian Mikkelsen?? Det kan blive stort for dansk sejlsport, men enomrt for Danmark. Et gennembrud på den internationale scene efter Pis Grænsebom har gjort os så grundig til grin internationalt.

Men hvordan kan det være at det er Lassen og hans bagside, der gang efter gang bringer de \"store\" historier til torvs? Har manden et andet kildenet, end de andre bådjournalister? Det er ihvertfald skide godt gået lassen, igen
2011-07-08 21:12:40 af Chris Jensen

@Kim Andersen

Indtil videre må det jo være en \"and\" som Lassen har bragt til torvs.

Det ville klæde KDY at komme med en kommentar
2011-07-08 21:48:51 af Per Larsen

Jeg er lidt forvirret her:
Er det Warrer som er den visionære og Lassen budbringeren, eller er det Lassen som er idemageren som forsøger at overtale Warrer/KDY?

Gormsen og Madsen mener tydeligvis at Lassen er manden med visionerne, hvor Andersen og Jensen virker til at mene at Lassen \"blot\" viderebringer KDY`s visioner.
2011-07-09 11:00:55 af Michael Madsen

Lassen har lavet et stykke solidt journalistisk håndværk

Hvis I læser teksten, og har de mange forrige bagsider i mente, ved I at Lassen gerne vil have dansk sejlsport ud af den lokale andedam.

Trekløveret Lassen, Warrer og Ive er set flere gange sammen. Ingen tvivl om at de har rigtig mange solide kilder i i DS og KDY.

Her er de så blevet enige om at bakke EC projektet op. Lassen som pennefører, og Warrer og Ive som politiske medhjælpere.

Dygtigt tænkt og strategisk flot at bruge Bagsiden som platform. Det kan godt være at Lassen igen og igen fremhæver Christian Lerche som sejlsportens wunderboy, men Lassen er båd pressens suveræne nr. 1
2011-07-09 13:34:28 af Peter Kristian

Kan KDY ikke bare se og komme i gang, det er da et super arrangement, som fortjener at lykkedes
2011-07-09 17:35:35 af Klaus Jespersen, Dragør

Jamen, det vil da være super hvis projektet lykkes.

Jeg tror blot ikke at Jes Gram og Rasmus K og deres kommercielle partner skal gøre sig forhåbninger om at midlerne eller engagementet kommer fra KDY.

De har rigeligt at se til, med at få lavet mere for deres medlemmer og få styr på deres restauranter i Rungsted, Skovshoved og i Tuborg Havn.

Man bør skubbe Wonderful Copenhagen eller Århus Kommune foran et sådant projekt. De har ressourcerne og behovet for at profilere sig.

En klub magter ikke et sådan stort arrangement, og hverken Warrer eller Ive har været med til at skabe million projekter. Der skal erfarne personer indover som har et netværk de vil og kan bruge.

Det er fint at Lassen skubber på via hans klumme på bagsiden. Men det ville være bedre hvis kræfterne blev brugt på at finde sponsorer, og få det hele til at ske. Så blev der noget konkret at skrive om, istedet for endnu et fatamorgana.

Med sejlerhilsen, Klaus
2011-07-10 10:19:16 af Jan Madsen

Hvorfor kommer der ikke en kommentar fra Lars Ive og Peter Warrer? Vil KDY bakke op eller vil de ikke?
2011-07-10 17:20:15 af Klaus Jespersen, Dragør

Ja, en kommentar fra Warrer og/eller Ive ville være fint.

Men vi hører desværre nok intet, for de ved at de har evnen, men har glemt at de også har pligten.......
2011-07-10 21:40:39 af Mikkel Styrbjørn Hartvig Andersen

Man skal læse meget før øjnene falder ud...

Hvorfor har i så pisse-travlt med at vente på hvad diverse ånder i organisationerne vil udtrykke. Tror I de sidder med den røde \`bat-telefon\` og beslutter hvornår et internationalt projekt skal lykkes eller skriver en check ud efter forgodtbefindende????

Hvis man virkelig ønsker at lykkes med noget er der kun én vej - fingeren ud af klysset og læg selv hovedet på blokken (læs; egne penge op af lommen). Eller; Hjælp Ole Egeblad med at skrabe pengene sammen som bistående fundraisere.

Desværre tror jeg der sidder en masse Sø-roligans, der ønsker underholdning, men ikke hvis de selv skal arbejde for det. Lidt på samme måde som den danske iværksætter-kultur har det disse dage. Ikke for enhver pris!

For mange \`talkers\`; For få \`do\`ers\`...
2011-07-11 09:49:19 af Klaus Jespersen, Dragør

Grodt brølt løve, Mikkel

Du har så ret. Men når den gode Lassen påstår at han har talt med Warrer/Ive og at noget er igang, så ville det da være forventeligt at der også kom noget frem fra Warrer/Ive.

Eller er det måske blot en Lassen-and, der er opstået i sommerens agurke-hede-tørke.

Lassen bringer noget til torvs, som har et snert af virkelighed over sig (på Lassen´s finurlige måde at skrive på), og så kommer bloggerne frem som gerne vil se mere. Det er vel ikke urimeligt.

Og med hensyn tll dine kommentarer om Sø-Roligans. Jeg kender flere der har brugt store summer privat, på at få noget stort til at ske. Men den etablerede klasse, som Warrer/Ive altså er eksponenter for, har kontinuerligt valgt at IKKE støtte disse projekter, på trods af at de sidder på store pengekasser via deres arbejde og bestyrelsesposter.

Så jeg spørger bare, hvorfor tror Lassen at det vil ske denne gang.

Og så er jeg iøvrigt helt enig i, at det er bedre at støtte end at nedbryde. Men Lassen´s historie-skrivning virker altså mere som nedbrydning end som støtte, når det viser sig at det var/er en and.

Så lad os \"walk the talk\", Mikkel. Hvem skaffer den første store sponsor til projektet, udover den ene gode som Rasmus og Jes allerede har fået på plads. Der burde udsættes en præmie til den som fik overtalt den første virksomhed til at gå ind i en seriøs satsning.


2011-07-14 23:37:53 af Peter Warrer

KDY, Lars Ive og overtegnede støtter naturligvis op om Extreme Challenger. Når vi har mere kød på et initiativ, vil vi komme med en melding.
2011-07-15 08:15:21 af Jan Madsen

Tak til KDY, Peter Warrers udmelding lyder super. Forventer at Lassen følger udviklingen tæt. Til alle Jer andre mistroiske, Lassen løber ikke med ænder eller halve vinde.
2011-07-15 12:42:14 af Jens

Fantastisk hvis KDY og Extreme Challange kan give os alle sammen en forsmag på mulighederne i AC45’ere og deres World Series. Måske kan det blive starten på dansk AC deltagelse. Jeg synes både at Jes og Rasmus er fantastiske, at de kaster sig ud i projektet. Men også stor ros til Lassen og Peter Warrer, at I har udsynet til at løbe en sådan weekend i gang. Ros til Bagsiden, det er i disse situationer I gør en forskel i dansk sejlsport
2011-07-15 19:57:57 af Klaus Jespersen, Dragør

Tak Peter Warrer. Dët lyder vel nok spændende. Vi er mange der glæder os til fortsættelsen.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen