Bagsiden: Bådbranchen – med kort hukommelse?


Tre bådudstillinger ER der bare ikke plads til i Danmark. I 2013 kan problemet opstå igen!

Bådbranchen skriger af økonomisk smerte, den Flydende Bådudstilling i Marselisborg, første weekend i september er aflyst. Den vedtagne strategi i Danboat er smadret i atomer, og øst-vestmagtkampen er åbenlys.

Taberen, er i sidste ende dig, som potentiel kunde i bådbranchen. Ligegyldig hvad fremtiden bringer, skal festen betales af dig. Enten som kunde eller som skatteyder, når korthuset vælter og kreditorerne lider.

Spørgsmålet er, om folkene bag Dronning Margrethe Hallerne har en anden krystalkugle end alverdens andre kloge hoveder? Ved de om krisen er forduftet i 2013? Det ville da være dejligt for os alle sammen, men så kommer spørgsmålet: Har bådbranchen så genvundet deres økonomiske kræfter, at de magter en ekstra udstilling i 2013, nu når de ikke magtede det i år?

Eller bliver virkeligheden, at Danboat igen må erkende, at Danmark og bådbranchen er for lille til mere end to bådudstillinger. Altså skal der ske et valg mellem Bella Center, den flydende i Marselisborg og nu også Fredericia?

Krisen i bådbranchen har i hvert fald ikke gjort større indtryk på folkene i Fredericia, for som de skriver: ” Vi holder dermed fast i såvel den kendte frekvens som den vante termin.” Jeg skal ikke underkende analysearbejdet, hvor tilbagemeldingerne fra både besøgende og udstillere på dette års udstilling viser fornemme resultater.
Godt 79 % af udstillerne fra dette års udstilling forventer at de deltager på næste Boat Show i Fredericia. Spørgsmålet er alene, hvor mange af årets udstillere, der er i erhvervet om 2 år?

Det fortæller krystalkuglen ikke så meget om. Jævnfør samme analyse er de besøgende også vældig tilfredse med bådudstillingen i Fredericia, 98 % forventer at komme igen i 2013.

Ingen kan anklage Dronning Margrethe Hallerne, de driver en kommerciel forretning, og i år var der udstiller og gæster nok til at skabe en sund forretning. Statistik er taknemmelig, for når jeg lytter til vandrørene og læser de forskellige kommentarer, fornemmer jeg at publikum var en anelse skuffet efter udstillingen i år. Som en skrev her på baadmagasinet.dk: ”Det var noget ’tyndt’ med både på den sidste udstilling i 2011 …”

Og er et besøgstal på knapt 29.000 gæster imponerende over 2x3 dage i en ellers kedelig vintermåned? Er det pragende? Måske skulle branchen finde lommeregneren frem og udregne den reelle kontaktpris pr. konkret kundeemne. For mange i bådbranchen der deltog, tror jeg det er uhyggelig læsning.

Ser man de store nyheder på årets Fredericia udstilling, var den største begivenhed nok da Dansk Sejlunion og deres formand Hans Natorp, præsenterede den nye DS strategirapport. Selv om det er spændende læsning, sælger den ikke mange nye både.

Med Fredericias klare udmelding, krydret med en rigtig jubilæumsfest, fordi det er 25. gang udstillingen afholdes – er Danboat sat fuldkommen skakmat. Det er da et åbent spørgsmål, hvad bestyrelsen vil gøre med denne fuldkomne uregerlige gruppe af maritime jyske krejlere?

Spørgsmålet er, om der overhovedet er en brancheforening i 2013?

Jeg tror det ikke selv, enten er brancheorganisationen sprængt, eller også når den at forbløde økonomisk inden?

Enten må den flydende bådudstilling i Marselisborg eller også udstillingen i Bella Center trække stikket i 2013.

Når ingen i branchen magtede 3 bådudstillinger i 2011, er det næppe sandsynligt de kan om kun 2 år. Det er en alt for stor økonomisk og mandskabskrævende mundfuld for langt de fleste medlemmer i Danboat.

Igen, kan vi som sejlere ikke være ligeglade?

Nej, for vi har som sejlere, et ”Hans og Grethe” samliv med medlemmer hos Danboat. Ingen kan vel påstå vi elsker hinanden, men vi kan ikke undvære hinanden. Tænk på, at du lige nu læser denne ”Bagsiden” ganske gratis.
Og ingenting her på jorden kommer af ingenting, måske lige undtagen lommeuld.

Men driften af www.baadmagasinet.dk er alene baseret på annoncer fra? Ja, den bådbranche som er ved at forbløde økonomisk. Så når de lukker, er der ingen annoncer på sitet, og der stopper festen så.

Og der er altså hele 2 år til at udstillingsfolkene i Fredericia skal i gang med at skabe endnu mere synlighed i markedsføringen omkring jubilæumsudstillingen i Fredericia.

Så det bliver lidt interessant at følge udviklingen, støjfrit bliver det næppe, når fløjskrigen udspilles mellem de sjællandske og jyske aktører i Danboat. Bagsiden følger og kommenterer udviklingen


2011-07-01 11:58:31 af Henrik Andersen

Vi sejlere kan da være bedøvende ligeglade med Danboat. Sålænge nogle mener de kan tjene på penge på os, vil der være leveradører. Lad resten af brachen dø, lad den frie konkurrence vinde
2011-07-01 12:45:55 af Hansen

Når krybben er tom, så bides hestene. Danboat går næppe i stykker på dette og gudskelov for dette og den danske bådbranche. Danboat har andre opgaver end kun udstillinger. I en international verden kan de mange anarkister i bådbranchen alligevel ikke klare sig uden Danboats medvirken. Dette er ikke en forvarstale for Danboat, tingene kan sikkert gøres endnu mere kløgtigt, men uden et fælles interessekontor, vil den danske bådbranche sandsynligvis være endnu mere ukendt.

At der afholdes udstilling i Fredericia igen i 2013, kan ingen da være kede af? At der også afholdes udstilling i Bella Center og Århus samme år, kan ingen vel heller være kede af? Grossister og forhandlere kan jo deltage, hvor de har lyst. Eller lade helt være med at deltage, hvis de ikke har råd. Lad falde de som ikke kan stå.

Jeg er i øvrigt sikker på, at hvis især bådforhandlerne istedet for kanaliserede deres omkostninger til deltagelse i udstillinger over på deres konto for \"after-sales-service\", så ville de få en bedre forretning.
I et beskedent marked som det danske til en beskeden målgruppe af danskere er et godt ry på, den lange bane, bedre end deltagelse i en eller flere dyre skinnende udstillinger.
På broerne i vores lille havn, er vi da flere og flere, der ikke anbefaler visse forhandlere, og udtryk som uærlige, amatøragtige og ligeglade sælgere, når først handlen er i hus er ofte forekommende udtryk. Sjovt nok er det oftes de mest medieeksponerede virksomheder, der har disse problemer.

2011-07-01 13:46:12 af Hans Jacobsen

Kære alle,

Igen - hvem er det der har pisset på Nikolais sukkermad. Han stikker i alle retninger.

Med udtalelsen: \"Det er da et åbent spørgsmål, hvad bestyrelsen vil gøre med denne fuldkomne uregerlige gruppe af maritime jyske krejlere?\" har Nikolai sørget for at nedgøre nogle hårdarbejdende virksomheder i det jyske, som altså også er med til at holde Bådmagasinet flydende.

Hvis Nikolai fortsætter som han gør, så går skuden ned, og Nikolai vil sammen med Bådmagasinets ledelse stå på broen og råbe i kor: \"Hvad sagde vi\"......

Mvh Jacobsen
2011-07-01 14:43:09 af Frederik L

Lassen siger jo bare sandheden, faktisk ret klart. At så ikke kan skjule sin oprindelse i det Københavnske, er jo så en anden ting. Til alle tider har jeg oplevet en vis overbærenhed overfor os jyder. Det overlever jeg nu nok, for manden skriver jo præcist, og siger tingene klart - ikke så ringe af en Kjøbenhavner
2011-07-01 17:45:05 af Jan Hansen

Lassen egen korttidshukommelse skal da checkes.

For nogle bagsider skrev Lassen jo selv, at snart - altså om 2 år sidder bådbranchen og dyrker fælles håndsejlads i statsfængslet i Horserød. Altsammen grundet deres misbrug af den tyske moms – og det ledelsesmæssige ansvar, som følger med.

Så det kan blive korte båd udstillinger, der skal passes ind i deres udgangstilladelse fra fægslet - sådan cirka hver 3 uge.


2011-07-01 23:17:52 af Leon H

Rolig Lassen, find nu Ja-hatten frem.

Danmark er i fremgang i industrien i hvert fald.
Jeg ser kun SKAT med moms-sagen som kan aflive nogle båd-forretninger i nær fremtid.
Hvad der sker i 2013 kommer an på, om der kommer flere bankkrak og om Grækenland mm. får lov til at gå bankrot.
Det hele er rent gætværk.

Kom ud på vandet og få lidt søluft, hold ferie, nyd en kølig med naboen og klap konen i numsen ;-)








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen