Bagsiden: Stærkt sejlermiljø og fælles mål gør forskellen


Her går starten på årets Palby Fyn Cup samt en intensiv dækning i sejlsportsmedierne. Lassen fulgte med.

For at få afsluttet det sidste først vandt Torben Anker Sørensen OD 110, med 3 førstepladser, en anden-, en tredje- og en fjerdeplads ud af syv sejladser. Tillykke med det.

Samtidig kæmpede 383 besætninger om at komme rundt om Fyn i stygt blæsevejr. Nok er det en deltagernedgang på 10 besætninger, men til gengæld et af de arrangementer der har skabt mest genlyd i medierne. Stort tillykke til drengene på baadmagasinet.dk, der med den gamle redaktør og hans altid osende cigar i spidsen på X-50 ”Xpense”, sørgede for en fin dækning.

Til orientering så sidder redaktøren altid forrest på læns og bagerst på kryds. Ellers var besætningen med rygkirurgen Thomas Kiær da udgået inden Lillebæltsbroen var passeret, grundet søsyge og den evig sure cigarrøg i næseborene. Nu bommede besætningen og storsejlet flækkede i 2 dele, og måtte udgå. Om det var røgforgiftning, eller uheldigt sømandskab er et åbent spørgsmål? Her kan man kun stille spørge skipper og ejeren, om sejladsen blev lidt ”A little to Xpensive”?

Kan man sammenligne de 2 begivenheder? Ja, selvfølgelig kan man det. Palby Fyn Cup har alle de elementer i sig, der skal bære dansk sejlsport frem. Modsat er Knarr-klassen en tynd kop te i år, trods massiv fremgang i nye sejlere og mange fine initiativer sidste år.

De historiske mega begivenheder, som ”Sjælland Rundt” i Helsingør repræsenterede for 20 år siden, hvor mere end 2000 besætninger sejlede rundt om Sjælland, kommer aldrig igen. Spørgsmålet er også om det er ønskeligt? Men Palby Fyn Cup kan sagtens blive dobbelt så stor, og fortsat have en sportslig relevans for de mange ”breddekapsejlere”. Ja, lige præcis de mange, som gerne både vil sejle kapsejlads med ”drengene” og tage en hyggelig sejltur med familien. Bogense på Fyn er jo sådan set et ret meget geografisk centrum i Danmark, så både øst- og vestsejlerne godt kan magte den logistiske opgave, der ligger i at komme fra og til sejladsen.

Palby Fyn Cup repræsenterer den rigtige blanding af sportslig drama, og sociale elementer der gør det til en stor weekend for de deltagende besætninger. Vi andre – misundelige – kunne nemt følge løjerne på skærmen, græmmes og glædes over de forskellige aktører. Der er stadig masser af rum til udvikling, men allerede nu er det superspændende.

At så dysten mellem flerskrogsbådene fes ud, på den dumme måde, kan kun undre en. Noget lignende var næppe set i andre sportsgrene. Her har både Jes Gram-Hansen med Extreme Challenger og William Friss-Møller med Carbon3 en opgave de sammen må få styr på i nærmeste fremtid. De er disse spektakulære projekter, der skal lokke medierne til at kigge på sejlsporten og finde interesse for de mange deltagere. Derfor er det skidt, når de begge, enten ikke starter eller ikke fuldfører.

Palby Fyn Cup er en folkefest, hvorfor det heller ikke er unaturligt at klassiske både som Folkebåde, Ylva og Scan-Kap’er vinder efter de nye DH 2011 regler. Klassikerne er ikke til at slå ihjel, og vil dominere breddekapsejladserne mange generationerne i årene fremover. Som overaltvinderen Flemming Palm udtaler: ”Vi behøvede jo heller ikke bekymre os om forsejlsskift og spilersnoninger”. Jamen det er da simpel sejlsport med masser af succesoplevelser og fælles livsglæde.

Modsat må man erkende, det forholder sig for Knarr årgang 2011. Her er stemningen mat og opbakningen overskuelig. Svaret på matheden ligger lige for: En bestyrelse, der åbenlyst har glemt at flyvende balloner løbende skal pustes op for at blive ved med at flyve, Med fare for at modtage masser af kritik, er de blevet ret ”døde i flæsket”. Men nok vigtigst af alt, så mangler den store ”ledestjerne”. Den der skal få alle af hus og ud at sejle, hvad enten det er kapsejlads eller aftenmatch.

IKC (International Knarr Championship) er en evig omvandrende begivenhed, som af historiske årsager ender i Oslo hver 6 år. Mange har en holdning til Oslo, men (KNS) Kongelig Norsk Seilforening er ikke et sted, hvor morskaben normalt er størst. Prøv selv at lave en sammenligning mellem Palby Fyn Cup: og IKC 2011: . Så kan du ærede læser selv vurdere, hvor dynamikken er størst og festen bedst.

Desværre er følgevirkningen, at rigtig mange danske Knarr-sejlere hellere ville foretrække et højt litterært læsekursus i den sibirske fangelejr Gulag 7, frem for en uge med Knarr-sejlads og nordmænd i Oslo. Basalt er det jo trist, for det sætter sit negative præg på hele sæsonen og glæden ved at sejle hos mange – mig selv inklusiv.

Heldigvis udvisker tiden jo alle sår, så der er IKC i august 2012 i København, Her vil alle sejl blive sat til for at vise hvad rigtig Knarr-sejlads kræver, både til vands og til lands.

Nu skal vi glæde os over at sejlsæsonen 2012 er i fuld gang. Med succes har vi overstået det folkelige Palby Fyn Cup og kan om kun 2 weekender se frem til Kerteminde Sejlklubs ”Big Boat Challenge 2011” den 10.-12. juni 2011. Det er elitært og spændende, sejlklubben samler alle de glade tosser, der er i stand til at finansiere de urealistiske sejlprojekter, dem der gør dansk sejlsport så spændende.

Der er lagt op til fest og farver, både for sejlerne – men også alle de besøgende fynske havnematroser med hunde børn og fruer. Som om det ikke er nok, kan du opleve hele jolleverden med stævnet ”Sail Extreme”, ovre i lystbådehavnen – kun 200 meter borte.

Jamen hvordan skal baadmagasinet.dk kapere alt dette på kun et site? Det bliver spændende. Måske kan vi forvente den gamle redaktør selv på tastaturet? – Ja, jeg glæder mig allerede vildt meget. http://www.palbyfyncup.dk
http://www.knarr.no


2011-06-03 12:32:15 af Steen H Hansen

Tænk, at den dag skulle oprinde, at lassen på \"Bagsiden\" åbent kritiserer den seneste udvikling i Knarr klassen. Det er sgu stort, og gør at bådmagasinet er værd at besøge om fredagen.
2011-06-03 15:05:32 af Stig Nielsen

Nicolai har jo ret igen, men hvad med der kom nogle løsninger - så vi kan komme videre
2011-06-03 15:18:08 af Claus A.

Manden har format. Roser sig selv (nogle gange lidt for meget) når der er mulighed for det, men er heller ikke bleg for at være kritisk overfor egne rækker og ideer. Dem skulle der være nogle flere af. Tak Lassen
2011-06-03 15:38:51 af Steen Ammentorp

Mht. til Knarr aktivitet, der fatter jeg ikke at det skulle være bestyrelsens opgave at \"at pust ballonen op\", men derimod at skabe rammerne.
Du kunne jo selv puste lidt ved selv at møde op når der er stævne i klassen, mig bekendt har du en båd, lad nu ikke din glimrende bagside, blive \"all Talk no action\"
2011-06-03 17:45:51 af Kim E

Aktuelt i Knarr klassen har det en ledese der gør INGENTING, ingen rammer, ingen motivation. Lassen selv er på det punkt svær at kritiserer, for han har om nogen gjort en indsats for at skabe liv i Knarr klassen. Jeg tror ingen når ham til sokkeholderne, når det gælder pølse grillning. Men sådan som tingenes tilstand er pt i knarrklassen, har Lassen fuldkommen ret
2011-06-04 09:21:15 af Steen Ammentorp

Kære Kim.
Det er da sandt at Nicolai, gør en kæmpe indsats det skal der ikke herske tvivl om, og tak skal han have!
Når du siger bestyrelsen INGENTING gør vækker det en vis undren hos mig.
Der er planlagt, sejladser, der er arrangeret frivillige kompetente mennesker til at styre og afvikle vores leg.
Der er nyligt lavet nye gennemarbejdede regler til klassen, både mht. til kapsejladsformat og klasseregler.
Der er lavet ny hjemmeside, der bliver opdateret hurtigere end folk kan nå at brokkes sig.
Der mangler motivation siger du, hvad havde du forestillet dig, det er knald dygtige folk der lægger baner ud og dømmer, der er fine præmier, der er grill og hygge efter sejladsern, hvad er det der mangler?
skal bestyrelsen til at optræde, med sækkepibe eller hvad ved jeg, på strøget for at samle pengen ind så folk kan blive betalt for at sejle?
Hvad med at give bestyrelsen lidt igen, og give dem lidt motivation til at udføre et yderligere stort stykke frivilligt arbejde, ved at MØDE OP.
2011-06-04 10:52:13 af Kim E

Kære Steen

Alt det du skriver blev succesfyldt implementeret i 2009 og 2010, der hvor Knarr bestyrelsen svigter i dag er at de nu gør INGENTING, udover at snoksove. Nicolai er ærlig hudløs i sin kritik, og det burde være en øjenåbner for HELE bestyrelsen.
2011-06-04 11:23:01 af Steen Ammentorp

Kære Kim E.
Mig bekendt er det nye website lige gået i luften!
Mon ikke der er ved at blive arrangeret IKC 2012?
Mon ikke næste års sejladser er på tegnebrættet?
Alt er timet og tilrettelagt, det er bare at møde op, og der kniber det jo gevaldigt. For mig at se er problematikken lige omvendt, en del sejlere gør INGENTING.
Inklusiv Lassen og dig, som kunne starte med at melde ud hvad det er i savner?
At puste balloner op er ikke en øjeåbner i min verden ligeså lidt som at postulere at en bestyrelse sidder og gør INGENTING, hvad i himlens navn kan man bruge det til?
2011-06-04 15:40:28 af Jonas Gregersen

Steen, jeg må altså give Kim lidt ret.
Alt for Knarr sejlere er nok sløve, helt ind i sjælen. De fleste kan ingen en gang finde ud af at kommenterer synspunkter her på sitet.

Men hvis nu Knarr bestyrelsen gør så mange fantastiske ting - hvorfor fortæller de så ikke sejlerne omkring det? Hvorfor fortæller de ikke sejlerdanmark om alt det gode de kan og vil med Knarren?

Jeg bemærker også, at knarr klassen fra sidste års MEGET høje niveau på alle fronter er faldet ned i den grå masse igen. Der hvor ingenting sker. Jeg synes lassen sammenligning med Palby Cup er berettiget, der er hele dynamikken til forskel.

Men den bestyrelsen er jo så meget ringere end alle de andre specialklub bestyrelser.
2011-06-05 00:03:30 af Jon Møgelhøj

Når nu diskussionen er drejet over mod knarr-klassen, så vil jeg som kasejladschef i Skovshoved Sejlklub, lige opfordre alle knarr-sejlerne om at møde op til torsdagsmatcherne i Skovshoved, hvor kun meget få er mødt op i år - sidste år havde vi tyve både med i serien. Læs mere på www.skovshoved-sejlklub.dk .

mvh

Jon Møgelhøj, Kasejladschef Skovshoved Sejlklub
2011-06-05 14:07:46 af Klaus

Jeg giver nicolai ret i at magthaverne i Knarr klassen kan lære rigtig meget af folkene bag Palby Cup. Der skal (igen) nyttænkning til at få liv i kølbådssejlads på Øresund. Knarrklubben I har en stor opgave I lige nu svigter
2011-06-05 14:39:39 af Steen Ammentorp

Det er flot af Klaus, Jonas Gregersen og Kim E.
I er stærkt utilfredse med bestyrelsen og en af jer mener at alle andre special klubbers bestyrelse er langt bedre. Herligt så kan i velsagtens også berette hvad de andre specialklubber gør, det vil da være en frisk pust, og trække tingene i den rigtige retning.
Så kom med det!
Jonas, i det fald du ikke er bekendt med aktiviteter i Knarr klassen kan du besøge:
http://www.knarr.dk
Tak til John for at gøre opmærksom på de ting der er arrangeret i Skovshoved.
2011-06-06 08:57:48 af Klaus Møller

Steen Ammentorp er du formand for Knarr klubben eller selv aktiv sejler? Du burde ihvertfald være, når du så flinkt tager klassen i forsvar.

Ingen kom vel uden om at Knarr klassen i 2010 var øresunds stjerneskud, med en genfødsel som gav genlyd og store kapsejladsfelter. I 2011 er de faldet tilbage til den grå masse, og Knarr sejlerene er for de fleste tavse, forhåbentlig skammer de sig?

Steen Ammentorp: check lige deres IKC side i Norge, Hold da kæft hvor den spræller af energi. Ikke kun Knarr klassens ledelse, man de fleste kapsejladsklasser burde tage ved lære af Palby Cup, så svært er det jo heller ikke? Jeg må sige at Lassen har sat tingen fint på spidsen, bare vi var lidt flere der tog ved lære heraf?


2011-06-06 09:44:50 af Torben Anker Sørensen

Som fast deltager i Knarr klassen glæder jeg mig meget over at stjerneskuddet fra 2010 fortsætter i 2011. Vi har en perfekt ramme for at have det sjovt:
1: En smuk en-type båd, der ikke kræver megen træning, når vi slipper for spiler.
2: Dygtige sejlere, der konstant arbejder på at blive bedre.
3: Nyt sejladskoncept, der giver 4 perfekte sejladser pr dag = 7 sejladser pr weekend. !
4: Et stærk kammeratskab, der udbygges på fælles rejser til USA og Norge.
5: Nicolai, der stadig sørger for at forsyningerne er perfekte. Vi andre griller gerne.
6: En bestyrelse, der har leveret en ny website.
7: IKC koncept, hvor man låner hinandes både lokalt. Det er enestående solidarisk, og hvilke klasser giver mulighed for at få topsejlads i et andet land til en relativt lav pris??

Jeg ser ikke andre klassser på Øresund være så stabile og aktive som knarrerne, og den udvikling bliver ved.

Det betyder så ikke at tingene ikke kan gøres bedre. Hvad skal der til for at det bliver mere spændende at deltage i IKC i Norge? Nicolai har ret i at man i Norge er bagstræberiske, og ikke vil acceptere alumast??? Bådene er ikke alle på det ønskede niveau. Jeg er sikker på at bestyrelsen er igang med nordmændene.

Vi er flere der ønsker at sætte produktion af nye både igang igen, så man kan få en moderne plastbåd for 400.000,- DKK, incl moms, excl sejl. Det vil skabe grobund for en ekspansion i Tyskland og den anden side af Øresund. Vi skal have IKC i Tyskalnd og Sverige fremover.

Nicolai har ret i at 2011 er lidt mere stille fordi kampen om udtagelsen i IKC i Norge er mindre skarp end når der sejles i US og DK. Det gør ikke som meget, idet mange Knarr sejlere deltager i andre klasser, som man så kan give mere tid i år, eller familien!!

Jeg er ikke enig i kritikken af bestyrelsen, men Nicolai har ofte ret: Det kan altid blive bedre.

Vi glæder os til at se flere nye i Knarr klassen.
\" Det er ikke for at lokke, men vi tror ikke at nogen bare kommer ind og kan slå os\"
North toppen kan ihvertfald ikke, men de skal roses for at forsøge.

MVH/TAS
2011-06-06 18:50:26 af Steen Ammentorp

Til Torben
Jeg kan tilslutte mig hver et ord, herligt.

Til Klaus Møller.
Nej jeg er end ikke engang medlem af Knarr klubben.
Jeg sejler Knarr stævner med stor fornøjelse.
Mit mål er egentlig ikke at tage bestyrelsen eller klubben i forsvar, derimod tager jeg til genmæle overfor argumentationsløse postulater, som jeg mener er en meget stor fjende overfor vores sport. Kritik er velkommen, men den SKAL være konstruktiv, og hvor nu det???
Jo for uden frivilligt arbejde er sejlsporten sendt til tælling, og i mine øjne er den væsentligste dræber af frivilligt arbejde netop kritik uden argumenter.
Vel var 2010 et herligt år, men kan man med rimlighed forvente at en bestyrelse skal genføde en klasse hvert år for at folk gider sejle?
IKC Norge er nok et problem, ikke at være spændende nok, og det er nok derfor der er lidt stille i feltet, der har Lassen en god pointe, og jeg er sikker på mange er lydhøre over for ideer hvad dette angår.
Det er jo ikke bare bestyrelsen der skal tage ved lære af Palby Cup, men os alle der skal bidrage med ideer, i så fald er vi efter min opfattelse på vej den rette vej.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen