Konklusionen i de mange indlæg er, at dansk OL-sejlads styres benhårdt af de mange penge, oftest af flere stærke interesser ude i periferien af sejlsporten, og deres vilje til at give økonomiske tilskud. Debatten i sidste uge viser jo klart, at de fleste beslutninger tages lagt fra sejlermiljøet ude i de enkelte centre. Eksempelvis eksisterede dansk OL-deltagelse reelt ikke uden tilskuddet fra Team Danmark. Læs og deltag i debatten om hvordan Danmark kan begynde at sprøjte sejlere ud i et tempo som får New Zealand til at fremstå som en søndagsskole.
Den gode generalsekretær Dan Ibsen siger i sit indlæg, at jeg var mentalt fraværende under gennemgangen af regnskaber og budgetter på DS generalforsamling tilbage i marts i Odense. Det kan Dan have så inderlig ret i, men jeg tror alle godt forstår at midlerne er fuldkommen fastlåste i dag. Selvfølgelig kan de allerede bevilgede midler ikke anvendes anderledes. I dag er det sådan at ”offentlige midler” fra Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund primært kan bruges på OL-sejlere. En mindre del går til talentudvikling.
Jeg spørger igen i al åbenhed, om det også skal være sådan i fremtiden? For virkeligheden er, at alle de sejlere, der ikke satser på OL-programmet, på ingen måde skal forvente støtte fra ”officielt” hold. Den nuværende sportschef Thomas Jacobsen har vist sig dejlig klar i spyttet og med en præcis strategi. Hans udfordring er, at alle de gode tanker er underlagt humøret hos især Team Danmark. Og her oplever jeg fra ”Bagsiden”, at der er plads til mange forbedringer.
For ligegyldig om 17 mio. kr. i støtte er rigtig mange penge, så mangler der fortsat mindst lige så mange penge før enderne mødes optimalt. I hvert fald hvis dansk elite og sportschefen skal have mulighed for at matche de bedste sejlernationer ude i verden. Virkeligheden i dag er jo, at de fleste danske OL-sejlere er ”fyraftens” sejlere. Altså skal klare de sportslige ambitioner sammen et job eller et studie. Den økonomiske virkelighed er, at de nuværende mange midler, også skal deles af rigtig mange interessenter, og så bliver 17 mio. kr. altså kun et tyndt lag sjældent dækkende fernis over de danske OL-ambitioner.
Alle os, der er aktive sejlere i Danmark, tror, at Danmark er en supermagt i international sejlsport. Efter åben dialog med flere yderst pålidelige kilder må jeg skuffe os alle sammen, det er historisk drømmetænkning.
Virkeligheden er, at hvis Danmarks skal stå øverst på sejlsportens mange ranglister, kræver det, at vi først vender papiret på hovedet. Dansk sejlsport er desværre nok - heldigvis med enkelte lyspunkter – ”røven” af fjerde division.
Jeg skal ikke gøre mig til ekspert ud i olympiske resultater, men reelle chancer for at lave ordentlige resultater til OL 2012 ser jeg kun hos 49er og 470 kvinder. 49’erne har måske en reel medaljekandidat, så dansk sejlsport og Dan Ibsen fortsat kan sige, at sejlsporten altid kommer hjem med en OL-medalje. Desværre bliver det så en ny sovepude til dansk sejlsport – der hvor vi i de næste fire år alle ligger sødt, og drømmer om vores egen selvforståede stormagtsforståelse.
Men hvorfor er det lige 49erne og 470 kvinderne der har muligheder for at skabe den ønskede succes i 2012? Jamen jeg citerer gerne Stig Westergaard: Miljø, miljø og miljø. Især 49’erne har skabt et sundt konkurrencepræget miljø til gavn for alle deltagere i klassen. 470 kvinderne har slidt sig til resultaterne.
Det er bare synd, at det foregår i så dyb tavshed, for hvis jeg igen må citerer generalsekretær Dan Ibsen, så er nytteværdien, at sejlsporten får det meste af sin eksponering/markedsføring via elitens resultater og historier. Jamen så har der desværre ikke været megen nytteværdi i de fine resultater, som de danske OL-sejlere fik med hjem fra Mallorca og Hyères i foråret 2011. For ud over specialmedierne, som baadmagasinet.dk, er det da yderst begrænset hvad jeg som interesseret sejlere har fundet af omtale.
Jeg må give Dan Ibsen ret i at nogle af de nye formater skaber bedre tv-billeder og større drama. Spørgsmålet er så om danske sejlere fremover kan markerer sig i toppen af disse klasser, ellers er det jo lige meget alt sammen. Og tv-dækningen skal helst også være aktuel i de fire år mellem to OL-events, ellers bliver sejlsport igen glemt af de brede masser.
Tilbage til den kommentar som Torben Houborg fra Aarhus Sejlklub kommer med, hvor jeg er enig i at OL er en kæmpe fordel. Jeg kunne godt tænke mig, at det også havde nogle afledte effekter. Eksempelvis tænker jeg på det spændende projekt ”Extreme Challenger”, med bysbarnet Jes Gram-Hansen i spidsen. Tænk, hvis disse års OL-satsning kunne dryppe økonomisk på et kommercielt projekt, der med statsgaranti får alle husarerne ned på havnekajen. Rigtig skruet sammen, kan Jes og hans gode America's Cup drenge, trække et massivt medietog til gavn for hele dansk sejlsport. Sammen med OL-sejlerne kan de være vigtige byggesten i fremtidens sejlsport.
For kunne vi få skabt et stærkt OL- og PRO-sejlermiljø var rigtig meget vundet. Igen skal jeg med glæde citerer Stig Westergaard: ”Det kan ikke siges tit nok. Det er miljøet, som skaber enere, vindere og idrætsfolk som kommer det sidste stykke.” Der er masser af miljø i talentmiljøerne rundt omkring, nu gælder det om at få transformeret det gode miljø op i elitesatsningerne. Det er her folkene bag elitecentrene i Aarhus og på Øresund skal vise, at de kan gøre en forskel. Jeg er meget fortrøstningsfuld, Thomas Jacobsen som sportschef er nok den bedste gave til dansk sejlsport i mange, mange år. Med ham som dirigent, er jeg helt sikker på at alle i sejlerorkesteret spiller flot, højt og 110 % i takt.
Kan alle sejlere og deres klubber blive enige om at bakke op om elitecenter-miljøerne i Aarhus og på Øresund, kan vi sammen skabe en gnist og ”fanden i voldskhed”, der er med til at skabe mange store stjerner. Ikke bare i OL-klasserne, men også i hele ”fødesystemet” til OL-klasserne og andre eliteprojekter. Få bygget det incitament, der gør at Danmark igen vinder – ikke blot med enkelte stjerneskud - men kontinuerligt. Det skal vi alle sammen støtte.
Tænk hvis lidt nytænkning og en styrkelse af elitecentrene vil munde ud i, at vi i Danmark begyndte at sprøjte sejlere ud i et tempo, som fik New Zealand til at fremstå som en søndagsskole. Det er en ambition jeg er fuld enig med Stig Westergaard i.
P.S: Løbende får jeg mange spørgsmål om hvorfor jeg aldrig blev en stor jollesejler, heller ikke som ung?
Hvis Jacobs bud på idealvægt på eliteplan for en jollesejler er korrekt i hans kommentar:
Finnjolle - 95 kg (+/- 5 kg)
Laserjolle herrer - 78 kg (+/- 3 kg)
RS:X herrer - 73 kg (+/- 3 kg)
49 herrer - 145 kg (+/- 5 kg)
Så er der både i dag, og desværre også dengang - jeg var 18 år - noget galt med en af faktorer i BMI-udregningen. Enten var jeg for tung, eller også var jeg ikke høj nok? Desværre nok mest det første … Trist, men også sandt i dag. http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=107&cid=13355&1305803692
Det er god bagside, ligesom lassen håber jeg at de nye elite centre kan samle en masse talenter op. I mange år har udviklingen stået stille og flere generationer er tabt
Sportschef Thomas Jakobsen skulle tage en ny runde og sætte de af ol-holdet, som ikke har en chance for at få en medalje i 2012.
I stedet burde der kanaliseres mange flere penge ned i vækstlaget af dansk sejlsport. Primært i elite centrene, for alt for mange talenter går tabt, fordi forholdende ude i klubberne ikke er gode nok.
Nu må I give det nuværende hold ro, så de kan fokuserer på OL 2012. Jeg håber at de nye elite centre i stedet får speedet op for talentarbejdet - og får mulighed for at tænke langsigtet, ikke kun på OL, men alle top elite områder sejlsporten har internationalt.
Det er kun 1½ siden at Rambøll med en rapport om økonomien i dansk sejlsport, påviste at dansk OL sejlsport har væsentligt flere penge til rådighed end sammenlignelige lande incl. New Zealand. Så glem det der med mangel på penge.
@ Penge nok - du har så ret - der er nok penge til elitesatsningen i Danmark, ihvertfald set i forhold til andre lande som vi måler os med. Men desværre har vi igennem de seneste mange år forvaltet midlerne på en måde der ihvertfald IKKE har givet de forventelige medaljer.
Så det er på tide at tage fat i hele systemet og gøre op med tidligere dogmer. Vi må og skal gøre tingene anderledes, ellers fortsætter medalje tørken - og pengene forsvinder som konsekvens.
Hvem tør tage dette op i BBB - Brune Bunker i Brøndby - kom nu !
Vi må bakke op om sportschefen Thomas, for han kan gøre en forskel. Men at være ansat i den Brune Bunker, er vel som at være ansat i et galehus?
Jonas, hvis dansk sejlsport vælger hyggesporet, så dør kapsejlads i Danmark. Vi blive alle til et folkefærd med kaffe og slumretæppe. Eliten burde være vores fælles forbillede, desværre er de idag totalt usynlige. Forhåbentlig kan sportschef Thomas og de 2 nye elitecentre ændre på det forhold til gavn for alle,
Hej Nicolai og jer andre
Først og fremmest så har jeg personligt tiltro til det arbejde der er sat i gang af sportschefen og med de nye kraftcentre - ja, det kan nok ikke ses i 2012, men lad os kigge længere fremad, så tror jeg at den danske tradition med altid at hente OL-medaljer i sejlsport fortsætter (ikke siden 72 er vores sport gået medaljeløs hjem fra et OL).
Du skriver om vægtklasser og jolletyper, Nicolai, men der er mange flere (måske for mange?) jolletyper, så mon ikke vi snart har hørt nok om joller kontra knarr (jeg har intet imod knarren - du ved at jeg som baneleder og kapsejladschef ofte har arbejdet for jeres klasse), men mon ikke den debat er ved at være udvandet.
Jeg tror (for lige at dreje diskussionen) at vi skal kigge på noget helt andet for at sikre vores sports fremtid. For hvordan får man lavet kapsejladser, så det ikke kun er for de få indvigede? Hvordan kan cykesporten og motorsporten få millioner af seer (og kroner), når det i sig selv burde være kedeligt? Jeg har ikke selv \"de vises sten\" og svaret på det spørgsmål, men jeg tror det er her fokus bør være. For det være muligt at gøre sejlsport mere interessant uden at gå for meget på kompromis med selve sejladsen. Steen Hansen fra Aarhus har tidligere her på siden pitched ideen med en sejlportsliga. Om det er løsningen ved jeg ikke, men det er da en ide. Andre ideer til at åbne sejlsport fra andre end os sejlsportstosser ville være gode at høre her også.
mvh
Jon Møgelhøj, Skovshoved Sejlklub
Hej Jon
Nu har har altså ikke inddraget Knarren i denne debat. Men stadig er sejlsporten på OL plan ved at blive en spirre-vip sport.
Se på Skovserholdet, se på optimisterne i vores fælles havn Skovshoved. Især drenge skyder godt i vejret, og jeg tvivler på de holder sige nede på de lave vægtgrænser som OL i fremtiden kræver.
Men du har ret i at det virker kringlet, at der op til hver eneste OL skal diskuteres sportsinstrument. Det gør det ihvertfald ikke mere forståeligt, for den menige TV seer.
Til med dyrt for de enkelte lande, Tænk på de mange Eliots 6 meter, der er investeret i til pigernes OL Match Race 2012, allerede nu er det da et stort økonomisk tab, efter denne enlige gæsteoptræden til OL næste år.
god dag
Nicolai
Hej Nicolai
OL-sejlerne er veltrænede (ligesom alle andre sportsfolk) og så er der ikke noget sært i at veje 70-80 kg.
Hvis sejlsport skal være interessant at kigge på, skal de ypperste udøvere ikke være halvtykke mænd, der sejler langsomt rundt på en lang bane. Der er faktisk slet ingen tv-populære idrætsgrene hvor stjernerne er halvtykke mænd (måske baseball som eneste undtagelse...).
En måde at gøre sejlsport mere publikumsvenlig, var at gå væk fra lange sejladsserier. Istedet burde OL afgøres i én sejlads, evt. med kvalifikation først. Al det rod med fratrækkere og guldfinaler, jeg forstår det stadig ikke helt, så at det skal kommunikeres ud gennem en lille skræm, puha...
Og sammenhængen mellem alle ungdomssejlerne og OL-kampagner er da fin. Mange af de unge sejlere prøver sig af i 49er, RSX, 470 etc. for at se hvor langt de kan komme. Hvis det er for hårdt, så stopper de igen.
Og flere penge til sejlerne - god idé, så mange som muligt. Hvor skal pengene komme fra?
Mvh Lars
Hvordi du vejer mere end 70 kg er du ikke halvtyk, grim fordom. Det er nede på en smertegrænse, hvor mange sejlere falder fra. I fodboldens verden, ligesom håndbolden er gennemsnitsvægten da langt højere:
Joachim Boldsen 103 kg
Kasper Hvidt 96 kg
osv check selv www.agkbh.dk/holdet.aspx
Og de laver da masser af godTV sport. Langsomme kan man vel ikke kalde dem? Det samme forhold gælder formentlig i mange andre sporter. Så sejlsporten er ved at male sig på vægten - til skade for flertaller
Jeg vil absolut ikke fornærme nogen, men 70-80 kg er altså normalvægten for mænd af almindelig størrelse.
Og der jo stadig Finnjolle, til dem der er højere (ligesom håndboldspillerne).
Spændende hvad der bliver besluttet omkring flerskrogsbåde og spændende hvor store udskiftning af klasser der kommer efter næste OL - det er jo en dyr sport vi har os......
Mvh Lars
Nicolai, du har ret.........Dansk sejlsport er en amatørsport, selv på elite niveau. Der er hverken tradition eller økonomi til at følge de store sejlsportslande. Men hvad så, må vi ikke hygge os, med de muligheder vi har?