Bagsiden: Så kom dog i gang...


Opfordring fra Lassen. Vent ikke på en sponsor skal få det hele til at ske. Betal selv ved kasse ét.

Det er jo fint og flot, men for mig såvel som for den menige sejler nede på havnen: Hvilken forskel oplever vi? Reelt set ingen ting, i hvert fald ikke på kort sigt.

Spørgsmålet er da åbent, om der sker noget på den lidt længere bane? Atter et år kan vi se frem til en række sejladser, hvor middelmådigheden igen hersker.

Alle tror at den eneste vej frem, er den gavmilde sponsor. Undskyld, hvad med at vi betaler selv? Hvorfor skaber vi ikke festen selv?

Hvis det skulle være nogen ubekendt, så bruger jeg min sparsomme frie tid på at sejle Knarr på Øresund. Det er en flok halv og hel gamle herrer, der dyster sæsonen igennem. Konkurrencemæssigt finder du nok ikke ret mange alternativer, hvis kampen skal foregå på Øresund. Knarr-sejlere er generelt set flinke mennesker, men som mange andre sejlere, også karakteriseret ved at have lim i lommerne.

En sæson indbefatter både et ugelangt sommerstævne, og for de bedste besætningers deltagelse i Knarr-klassens ”VM”, kaldet IKC. Det er en legendarisk forestilling, der strækker sig fra søndag til næste lørdag. Både sportsligt såvel som socialt er der lagt op til et hårdt program, hvad enten det gælder sommerstævnet eller IKC. Det må være logik for burhøns, at den slags koster mange penge. Sejlsportens knappe økonomiske ressourcer må gå til ungdommen, så derfor må vi der sejler kapsejlads selv betale festen.

Klassebådsstrategimødet hos Dansk Sejlunion i mandags gik også ud på at få arrangeret en række Super DM’er og andre multiklasse events.

Her håber jeg, at de enkelte klasser og sejlklubber ikke sidder og venter på hvad den ”Brune bunker” i Brøndby melder ud.

Tag dog selv et initiativ, tænk hvilken fest det kan blive hvis 2, 3 eller flere bådklasser afvikler deres mesterskaber sammen.

Som det er i dag er det kun p-vagter i Vedbæk, der observerer når Knarr-klassen afvikler sit mesterskab til august.

Gid Knarr-klubben fik lokket en række af de andre klassiske kølbåde med i et stort fælles mesterskabsstævne med masser af fest og farver. Tænk, hvis der kom mere end 100 både på vandet? Jamen, så var der en chance for at begivenheden satte sit positive præg på havnen og skabte en masse glade sejlere.

Alene det ville kvalificere sejlsporten til mediernes opmærksomhed.

Måske kan vi ikke tilbyde den store high performance kulfiber action. Men kan vi sammen skabe lidt sjov for alle os sejlere der er med, jamen så har vi selv og sejlsporten vundet meget.

Og det skal altså ikke stå og falde med muligheden for at finde en sponsor, de fleste af os myndige og har muligheden for at betale selv.

Kreativitet og nytænkning er vejen frem, og så må sejlerne accepterer at den slags koster mange penge. Skal det gøres ordentligt, både på vandet og i havnen, må vi erkende at 1000 kr. eller 1500 kr. for et weekendstævne nok ikke rækker længere. Men helt ærligt, i Knarr-klassen er der 3 mand om bord – så det er små beløb i forhold til hvad sejlere ellers bruger deres penge på. I Vedbæk skal du da som minimum påregne mindst en p-bøde fra de ekstremt ivrige p-vagter fra ParkZone. Realistisk er det nok også højdepunktet for det stævne, hverken Knarr-klubben eller sejlklubbens initiativer rækker sjældent meget længere.


2011-04-15 12:43:19 af Jon Møgelhøj

Hej Nicolai

Husk at knarrsæsonen også indeholder Torsdagsmatcherne for de knarr`er der ligger i eller i nærheden af Skovshoved. Vi glæder os til at se jer igen i år.

mvh


Jon Møgelhøj
Kapsejladschef, Skovshoved Sejlklub
2011-04-15 13:11:41 af frederilk

lassen du har gjort det igen....en bagside hvor du ramme bulls eye TAK
2011-04-15 14:44:35 af Claus A.

Lassen, det er jo svært ikke at give dig ret, men kører pickuppen i lige lovlig meget i samme rille?

Du har så skarp en pen, at det ville være en fornøjelse hvis du rettede dit fokus på alle de andre områder der skal tages under \"behandling\". Der må være masser at ta fat på her op mod sæsonstart!

Opførsel på havneområder ifm forårsklargøring - i det hele taget havnefogedens opførsel rent generelt :-) Miljø og budnmaling osv. osv.
2011-04-15 15:09:45 af Jens Christian

Claus A, du giver da Nicolai nogle gode emner. Spørgsmålet er så om han tør gå i kødet på sin egen havnefoged?

Men bagsiden er da vældig relevant, jeg savner bare at Nicolai også skælder ud på sejlerne. For vi er jo en flok sløve bæster alle sammen. Det er ikke kun klubberne og special organisationerne der skal stramme op. Vi skal alle stramme op.
2011-04-15 18:18:01 af Peter

Nicolai
Det er da opdatering af din face book du har lagt her på sitet, hvis ikke er det en ommer.
Påskehilsen
2011-04-15 22:31:00 af Henrik

Peter, jeg tvivler på Lassen har en Facebook profil, ihvertfald næppe opdateret. Men ellers er det også noget sludder du skriver.

Manden har fuldkommen ret i ugens bagside, eksempelvis hvad vil du selv bidrage med - helt personligt -, til at vi der sejler får det skæggere til stævnerne i løbet af 2011? Lad os alle få dit bud her på på siden.
2011-04-16 10:19:26 af Peter Gregers

Et, så synes jeg det er fin og meget jordnær bagside Lassen har fået skrevet, frem for alt handler den jo os om selv.
Henrik har ret i at vi skulle komme med vores bud på ting VI SELV kunne gøre for at gøre sæsonens aftenmatcher og weekend stævner lidt skæggere.

Og selv om vi er mange, der griner af Knarr sejlerne, så er de altså i denne sammenhæng gode forbilleder. Har selv oplevet dem i rungsted med pølser og rødvinssmagning. Jamen disse gamle mennesker forstår da, at der skal mere en sejlsport til en god weekend :-)
2011-04-16 12:11:05 af Kristian I

Kanske hans Fevasejler forældre vil give en skærv.

Samtidig det kunne være morsomt, hvis det viser sig, at p-vagternes børn nyder godt af de medlemsbetalte fevaer.
2011-04-16 16:27:27 af morten Hansen

Hvor er det befriende at hører forslaget til at vi sejlere selv kan få hænderne op aflommerne. Det da lidt trist, at ingen så byder ind. Må jeg foreslå Lassen, at hans påskebagside, bliver i det sociale aspekt. Jeg oplever mange sejlere trænger til at vågne op.
2011-04-16 16:36:42 af Hans Mortensen

Enig, det er på tide at nogen opfordrer os til at gøre noget selv.

Denne revolutionerende ide vil uden tvivl gøre en kæmpe forskel og sikre sejlsportens udvikling de næste mange år. Hvorfor er ingen dog kommet på det noget før?
2011-04-16 20:37:51 af Klaus Jespersen

Kære Hans,

Læs denne blog også - gode opfordringer til at gøre noget selv istedet for blot at brokke sig:

... slettet i henhold til betingelser, redaktionen.

God sejler-påske

KJ ../).../).../)
2011-04-17 10:40:58 af Klaus Jespersen

Tyndt at I ikke vil tillade links til et andet båd website. Det er I vist alene om - minbaad.dk linker gerne til jeres fine site, men I nægter jeres læsere at få mere info....tyndt
2011-04-17 12:35:48 af Morten Hansen

Hvorfor er der ingen som bder ind med konstruktivt? Er det fordi vi sejlere er pisse sløve, og egentlig ikke gider vores sport? Det er da for ringe, og fjerner ihvertfald min motivation til den kommende sæson.
2011-04-17 18:41:39 af Torben Ethelfeld

Nicolai, hvis du altså har glemt det; kom til Svendborg min ven, hvis du vil lære at lave store og flotte stævner.

Igen i år er Svendborg Classic Regatta på banen med spændende tiltag der tiltrækker andre end de rigtige træskibstosser. Måske noget andre kunne lære noget af.
2011-04-17 23:07:45 af René Bruun

Hej Nicolai, vil bare minde om at Århus arrangerer EM for Melges 24 i år, med deltagelse at topbesætninger fra hele Europa. Vi forventer 70+ deltagere. Fra Danmark deltager bl.a. Michael Hestbæk, Theis Palm m. fl.

Så lidt nyt sker der da :o)

Du er velkommen til at komme forbi Hellerup Havn og prøve en Melges 24
2011-04-18 08:55:33 af Bente Mathiasen

Jeg synes nu også Kvindelig Sejlklub gør en forskel til årets ladies Cup, med sejlerfest lørdag og efter sejladserne søndag er der jazz og moleøl i klubhuset. Men Nicolai har ret i, at flertallet af sejlere - de er sløve, når det gælder om at få hænderne op af lommerne til fællesskabets bedste.


2011-04-18 09:50:36 af Joakim Rechnitzer, webredaktør

Kære Klaus Jespersen

Sletningen af linket er udført i henhold til vores politik og generelle bestemmelser. Disse bestemmelser er lavet på baggrund af tidligere misbrug i debatforummet. Retningslinjerne kan du læse på link øverst i kommentardelen.

Vi vil på vores kommende redaktionsmøde drøfte om der er behov for at ændre vores politik på området.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen