Der skal mere end en 1. april til at stoppe Bagsiden, om end det er helt korrekt at begreber som ”mere i løn” får den gamle redakteur ansigtsmimik til at ligne den mest ild spruttende Egon Olsen, mens den gennemgnaskede cigar hver gang får livstruende bidemærker. Men rolig nu, Bagsiden svigter ikke. Tak for opbakningen, også fra alle Jer der mener jeg er et båthorn, uden Jer havde Bagsiden ingen værdi, skriver Nikolai Lassen og fortsætter med ugens bagside.
Jeg iagttog i al diskretion adskillige billedrige kendisnyheder med masser af letpåklædte kvindemennesker på skærmene rundt i salen. Mange med store og iøjnefaldende talenter, som ville være svært forenelige med aktiv kapsejlads. Så jeg var åbenbart ikke den eneste, der kedede mig bravt i Odense. Men generalforsamlingen viser også skismaet i dansk sejlsport, hvor Dansk Sejlunion er sendt ud i en næsten håbløs mission.
For i den ene ende skal de, med sportschef Thomas Jacobsen, sikrer dansk sejlsport international top præsentationer. Thomas Jacobsen leverede et gennemarbejdet og veldokumenteret oplæg i Odense, men alligevel forlod han scenen i larmende tavshed. Jeg er bange for, at hovedparten af danske klubformænd ikke fatter ret meget af, hvad der sker i Brøndby og slet ikke ude i elitemiljøerne.
I den modsatte ende, skal Dansk Sejlunion hygge om kolonihavne-folket som i antal repræsenterer de 80 % af medlemmerne. Og skal Danmark vinde guld til OL, er kolonihavne-medlemmer nøglen til succes. Regnskabstallene viser, at hvert eneste klubmedlem, selv ude i den allermindste jyske kolonihavne-sejlklub, er forskellen mellem sportslig fiasko og succes ude på de internationale kapsejladsbaner.
Thomas Jacobsen er færdig som sportschef, hvis mange af de små hygge sejlklubber vender Dansk Sejlunion ryggen. Det er tankevækkende, at hvert eneste medlem giver fællesskabet 530 kr. i indtægt, hvor egenbetalingen i 2010 gennem kontingentet kun er 76 kr. Ikke fordi alle 530 kr. kan henledes til ”antal hoveder” i Dansk Sejlunion, men jeg formoder at de andre økonomiske bidragsydere skeler til Dansk Sejlunions store medlemstal?
Især når man ud af regnskaberne kan læse, at elitesatsningen tager halvdelen af Dansk Sejlunions økonomiske ressourcer. Inden kære Dan Ibsen kommer farende, så er rigtigt mange af disse midler øremærket det ene eller andet formål – og kan altså ikke bruges efter forgodtbefindende. Men det er tankevækkende, at hvis de mange sejlere rundt omkring i Danmark ikke bakker op om Dansk Sejlunion, så ville kapsejlads i Danmark være en historisk parentes.
Kun fordi Hotel Scandic i yderkanten af Odense havde valgt et lokale med plads til kun 120 personer, var der fyldt i salen. For selv om det var en dræbende forestilling, så er det tankevækkende at kun 43 klubber, ud af de i alt 270 Dansk Sejlunions medlemsklubber, var mødt op. Kun 16 % af de involverede sejlklubber i Dansk Sejlunion var til stede, og så i et vigtigt år, hvor den nye DS Strategi 2011 blev præsenteret.
Faktisk er det vildt alarmerende, for nok var alle de store klubber fra København og Aarhus repræsenteret, men hvis ikke alle klubber kommer aktivt med i implementeringen af DS Strategi 2011 – ja, så knækker dansk sejlsport. Der er en maraton fra de mange fine ord i DS Strategien 2011, til at tankerne gør en forskel ude i klubberne hos det enkelte medlem.
På DS Generalforsamlingen 2011 blev det besluttet, at der skal være direkte valg til bestyrelsen, hvilket er sund fornuft når man ser den manglende interesse fra mange af de små sejlklubber. Personlig kan jeg bare frygte, at den vedtagne kontingentstigning på 4+7 kroner til Dansk Sejlunion, kan få mange kolonihavne-sejlklubber til at droppe fællesskabet i Dansk Sejlunion.
I mange klubber nærmer kontingentet sig nemt 25-30 % af det samlende klubkontingent. Her må vi alle håbe, at DS Strategi 2011 hurtig får positiv effekt ude i de mange små sejlklubber. Ellers går Thomas Jacobsen og elitesatsningen i hård tid i møde.
Det jeg savner, er at bestyrelsen fortæller de mange medlemmer i de små sejlklubber, der hvor sejlsport alene er hygge og cruising, faktisk får en stor del af det direkte kontingent retur. Årets regnskab viser, at der ikke er mange sponsorkroner i de gode oplevelser som ”turbøjer og havneaktiviteter”.
Som I havde bedt mig om, gik jeg på talerstolen efter formandens beretning og opfyldte det løfte vi havde aftalt på vegne af ”Bagsiden”. Hans Natorp fik sine ”kvajebajer”, som I selv kan læse han også takker hjerteligt for. Jeg fik sagt ”undskyld” for min mistro til selve strategiprocessen, men fik også påpeget at først nu bliver det vanskeligt. Hvis du ikke fatter det simple budskab, skal du tage og læse denne uges bagside en gang til.
Når Lassen skriver: \"At bestyrelsen fortæller de mange medlemmer i de små sejlklubber, der hvor sejlsport alene er hygge og cruising, faktisk får en stor del af det direkte kontingent retur. Årets regnskab viser, at der ikke er mange sponsorkroner i de gode oplevelser som ”turbøjer og havneaktiviteter”.\", kunne jeg godt tænke mig at DS uddybede det punkt.
For det er da en nyhed - ihvertfald for mig, og sikkert rigtig mange andre \"Kolonihavne\" sejlere, som Lassen så smukt har døbt os der hverken sejler Knarr eller kapsejlads.
Det vil da have stor betydning for medlemmernes forståelse omkring min lille klubs opbakning til fællesskabet.
Iøverigt igen en god kommentar, håber Lassen fik sin lønforhøjelse - efter den behandling 1. april. Den er lige til arbejdsretten og en ordentlig økonomisk kompensation for dårlig behandling af redaktøren.
Enig med Frederik L i at det er en fin bagside, der ærligt fortæller om forholdet mellem DS og klubberne. Samtidig afslører den så også Lassens største svaghed, nemlig hans manglende accept af andre holdninger end hans egen, hvilket måske også er det som gør at han i nogle kredse betragtes som lidt af en kværulant.
Allerede sidste uge fremturede ham med hvordan startegiplanen først og fremmest skulle implementeres af klubberne, hvor sandheden jo er at strategiplanen primært handler om DS\` rolle og aktive lederskab. Alligevel gentager han sin fejlagtige opfattelse af strategiplanen igen i denne uge.
Hans klumme afslører imidlertid vigtigheden af strategiplanens faktiske fokus på DS\` lederskab. At forvente at de klubber som ikke engang kan finde ud af at møde frem på generalforsamlingen når strategiplanen skal præsenteres, efterfølgende kan eller vil gøre en forskel, er ren utopi.
Kun igennem DS lederskab, som det fremgår af strategiplanen, kan vi håbe på en udvikling af sejlsporten.
Kære Keyser
Uden sejlerne og uden klubberne er der da slet ingen grund til at DS` tager en rolle eller udviser nogen form for aktivt lederskab.
Jeg synes faktisk at Lassen som den første, giver en præcis vurdering af hele strategiarbejdet. Og ja, han er da en kvæulant. Forskellen på ham og os to er, at sikkert får en fed hyre for at brokke sig - fredag efter fredag, så dum det er han da heller ikke.
Og dennes uges reportage fra generalforsamlingen er da også underholdende.
Elite/Bredde
Hej Nicolai.
Jeg har ikke tidligere kommenteret dine klummer (som uanset hvad man måtte mene om indholdet skaber de en god debat – den burde naturligvis foregå på DSs hjemmeside, men det kan systemet åbenbart ikke klare!)
Jeg vil dog gerne komme med en kommentar til den problematik som du her bringer på banen, nemlig faren for, at de ikke elitære klubber falder fra og ikke vil være med i fællesskabet grundet et højt gebyr, hvor elitesatsningen tager broderparten.
Som du selv nævner, er det ikke umiddelbart gennemskueligt, hvad der er øremærket, og hvad unionen selv kan fordele, men det er dog sådan, at elitesatsningen for langt størstedelen er øremærket.
Ligeledes er det ganske afgørende for DSs videre eksistens at der leveres medaljer på højt niveau, for sker det ikke, falder både firmasponsorer (læs p.t. TORM) som Team Danmark væk, og så er en stor del af det finansielle grundlag for DS med et slag væk.
Vi skal altså have en elite, og jeg mangler faktisk en lille detalje i DSs struktur.
Det er sponsorarbejdet (og salg/marketing). Jeg er opmærksom på, at man har udliciteret dette til et privat firma, men da kun ca. 25 % af indtægterne kommer fra kontingenter og egetsalg, er det altså 75 % af indtægtsgrundlaget man ikke selv besidder kompetancen til at håndtere. Det synes jeg er alarmerende.
Omkring din frygt for flugt fra DS af de klubber der ikke er elitære eller kapsejladsorienterede må jeg dele din bekymring. Jeg deltog selv i strategiarbejdet omkring Bredde og Tur (selvom det nok havde været mere naturligt om jeg havde været med i kapsejlads eller elite) fordi dette område efter min mening er det allervigtigste indsatsområde for hele organisationen.
Jer er derfor glad for, at strategiudvalget er kommet med en god og konstruktiv indstilling til tiltag, struktur, organisering, finansiering m.m. af dette vigtige område.
Desværre må jeg også konstatere at det filter der (nødvendigvis) blev lagt ned over processen har gjort, at vigtige dele af indstillingen ikke er kommet med. Herunder finansiering!
Arbejdet er dog ikke færdigt, og forhåbentlig vil DS bruge en stor del af deres resourcer på at få dette område til at udvikle sig fremover.
Endelig en lille kommentar til direkte valg.
Som udgangspunkt er alle valgmetoder jo mangelfulde, så om det er direkte eller delvis indirekte, så er demokratiet jo stillet lige godt (eller dårligt).
Frygten er, at den enkelte klub ikke længere kan pege på det medlem af bestyrelsen, som repræsenterer deres område.
Alle vil jo nu blive valgt direkte, og har ikke nogen egentlig relation til området, men de klubber der har indstillet.
Det der vil ske er jo nok, at indstillingerne af bestyrelsesmedlemmer fremover vil komme fra aktive klubber.
Det er der jo ikke noget galt med, for derved bliver det forhåbentlig engagerede folk der kommer ind.
Frygten er, at disse langt hen af vejen kommer fra elitære klubber, og derfor kan man frygte, at det nye valgsysten kommer til at underbygge din frygt for, at de små klubber bliver glemt i processen.
Men lad os håbe at det ikke sker!
Venligst
Hans V
Hej Hans
Først dejligt, at folk fra de inderste magtkredse blander sig med den folkelige debat. Det er tilmed en god uddybning af ugens Bagside, Tak for det - Hans
Men du starter med at skrive, at Lassen burde skrive på DSs hjemmeside, men du ved jo godt, at hverken formanden (eller slet ikke Dan Ibsen) ville drømme om at give det frirum og den overbærenhed det kræver at have Lassen gående løst rundt. Jeg tror der har været jubel i magtens koridorer, da dagens aprilsnar nr 1, omkring fyringen af Lassen bliver udsendt.
Og det skal ikke opfattes som kritik, jeg tror selv at Øverup på Bådmagasinet har sit ugentlige hyr med Lassen. Men \"Bagsiden\" har jo så mange kvaliteter, at vi jo ikke kan undvære hverken den eller Lassen.
Jeg har desværre ikke mødt ham, men rygterne siger at hans ego er større end gennemsnittet - men det er jo tilmed også morsomt det han skriver. Jeg ser frem til hans skriverier hver fredag.
Kære sejlere
DS Strategi 2011 behandler 11 specifikke områder i Dansk Sejlsport, herunder bredde/tur, sponsorater, økonomi og kommunikation som debatteres her på Bagsiden.
For hvert område bliver der stillet skarpt på de vigtigste indsatsområder – hvordan skaber vi mest værdi for sejleren og dermed for fællesskabet!
DS Strategi 2011 og rapporterne fra de 11 områder findes her http://sejlsport.dk/sw46089.asp.
På generalforsamlingen gjorde vi rigtigt meget ud af at præsentere Dansk Sejlunions økonomi på en overskuelig måde, så det bliver tydeligt hvordan kontingentet bliver anvendt og hvor meget aktivitet, der kommer retur per ’investeret kontingentkrone’. Denne fremstilling af Sejlunions økonomi bliver tilgængelig på www.sejlsport.dk sammen med referatet fra generalforsamlingen.
Som en hurtig opsummering kan jeg fortælle, at for hver kontingentkrone der bruges på ungdomsarbejde, kommer der aktiviteter for ni kroner. På bredde/tur-området er de tilsvarende tal kun to kroner aktiviteter per kontingentkrone. Det vil vi gøre bedre, og det er der fuld fokus på – se her http://sejlsport.dk/sw46703.asp.
Elitearbejdet skaber aktiviteter for mere end 13 kroner per kontingentkrone – det er penge, der primært kommer fra sponsorer og Team Danmark.
Elitearbejdet skal selvfølgelig levere resultater=medaljer – men vi skal også have noget andet ud af investeringen. Den værdi, som fællesskabet får ud af at have elitearbejde i Dansk Sejlunion, har vi meget fokus på – og elitearbejdets værdi for hele Dansk Sejlunion var netop emnet for Thomas Jacobsens indlæg.
Nicolai, jeg synes altså jeg hørte både ros og bifald til Thomas?
Og Nicolai – jeg er ikke enig med dig i, at vi skal tage fremmødet på DS Generalforsamling som et entydigt udtryk for engagementet blandt sejlerne og i klubberne. Jeg vil hellere benytte DS Klubkonferencen som lakmusprøven i forhold engagementet.
På den seneste klubkonference i november var der samlet 170 engagerede sejlere fra 60 klubber til et program fyldt med fagligt og politisk indhold og god plads til at skabe netværk og udveksle erfaringer – se http://sejlsport.dk/sw41048.asp.
Jeg kan egentlig godt forstå de sejlere, der prioriterer klubkonferencen frem for generalforsamlingen – vel at mærke når der er tryghed ved den politiske del af vores fællesskab.
Debat – ja tak!
DS Strategi 2011 siger direkte, at Dansk Sejlunion skal have debatfora på www.sejlsport.dk. Det er en opgave, der er ved at blive løst.
På Sejlunionens Facebook side www.facebook.com/sejlsport er der inviteret til debat om løst og fast – ordet er frit...
Med sejlerhilsen
Hans Natorp
DS Formand
Hej Hans Natorp
\"DS Strategi 2011 siger direkte, at Dansk Sejlunion skal have debatfora på www.sejlsport.dk. Det er en opgave, der er ved at blive løst.\"
Dette er virkelig vejen frem – og så forhåbentlig ingen mulighed for anonyme indlæg, da det sænker debat niveauet.
Jesper Bjørk
Bjørk
Ikke mulighed for anonyme indlæg! Hvis \"man\" skal logge ind med medlemsnummer navn, adr. osv. - så ved jeg allerde nu hvor god debatten bliver! = nul :-)
men jeg kan da også godt se at DS vil fjerne debatten på de komersielle sites, og styre det hele på sejlsport.dk - bekymrende...
Claus A.
F.eks. her på bagsiden, kan du se, om det er den samme person der skriver 80 % af indlæggende under forskellige navne, eller om det er blogholderen selv der producerer fanboy indlæggende - nej vel :)
Jesper Bjørk
Hej Hans Natorp
Du skriver: \"DS Strategi 2011 siger direkte, at Dansk Sejlunion skal have debatfora på www.sejlsport.dk. Det er en opgave, der er ved at blive løst.\"
Ligesom jeg læser at de pædagogiske regnskaber / Budget tal er ved at blive lagt på...
Kunne det ikke tænkes at DS blev lidt hurtigere på aftrækkeren? For her ser man jo, at baadmagasinet.dk er langt hurtigere på aftrækkeren. Man kan mene meget om lassen, men langsom i aftrækket er han ikke - og her på sitet får han skabt debat - igen og igen.
Og så til det der undrer mig dybt, Hvorfor skal DS nu også skabe et selvstændigt debat fora? Hvorfor ikke outsource det til et af de 2 eksisterende medier, der allerede har en solid debat trafik? Du risikerer jo som formand, at skulle battle med dine synspunkter alene med dig selv?
En debat kræver jo også synspunkter, der får folk op af stolen, og jeg nægter at tro at selv du - som en rigtig god formand - tør inviterer Lassen indenfor som kommentator? Og det synspunkt forstår jeg da sagtens :-)
@ Bjørk, jeg kan godt være enig, men hvordan pokker havde du forestillet dig et debat forum hvor man ved hvem der sidder ved tasterne? Så skal det jo være \"live\" med kamera :-) al form for login kan gøres falsk, og så kan det jo være ligemeget! Accepter, at sådan er det, brug det der kan bruges fra alle disse mennesker og sortér al bulls... fra, det kan da ikke være så svært. Hvorfor er det egentlig også så vigtigt at man ved hvem det er der sidder bag tasterne?
Claus A.
Når du er til møde med andre sejlere i sejlklubben, har du så en hætte over hovedet?
Jesper Bjørk
Bjørk - dette er cyperspace. Tænk hvis vedkommende ikke engang er medlem af en sejlklub! En helt ny verden er åben, men ikke hvis man tror alt skal være som i gamle dage, hmmm det bliver spændende at se hvordan DS vil løse den lille opgave.
Bjørk.dk og Claus A, kan I 2 ikke holde Jer til emnet DS generalforsamling og DS strategi 2011, det fortjener den og bagsiden
Hej Ole Schmidt
Ja – det ville være rart at have referatet og alle bilag klar allerede nu, men det er en større omgang, som først skal skrives og godkendes.
Nogle af præsentationerne kunne sikkert godt have været på sejlsport.dk allerede – men fx den ’pædagogiske’ gennemgang af regnskab og budget havde sin debut på denne generalforsamling, så der mangler lidt forklarende tekst, som er ved at blive skrevet.
Men helt langsomme på aftrækkeren har vi nu ikke været - du kan læse og se kommentarer fra generalforsamlingen her http://sejlsport.dk/sw27193.asp og her http://sejlsport.dk/sw36082.asp.
Kommentarer, stemningsbilleder og resume af de væsentligste beslutninger blev lagt på nettet allerede på selve dagen og i dagene efter.
Når jeg læser Lassens Bagside, må jeg spørge mig selv, om Lassen og jeg var til den samme generalforsamling? På samme måde vil det være med debatfora! Derfor skal der være flere debatfora – både på de kommercielle medier og på www.sejlsport.dk.
Nogle vil debattere på det ene forum – andre på det andet...
Ligesom jeg kan finde frem til Bagsidens debatforum, skal Lassen være så velkommen til at kommentere og debattere på www.sejlsport.dk (når det bliver muligt) eller allerede nu på www.facebook.com/sejlsport.
Med sejlerhilsen
Hans Natorp
DS Formand
Hej Hans
Har brugt lidt af morgenstunden på at studerer de 2 debatter, hvor jeg mere eller mindre, har en finger med i spillet.
Først, Du som formand, helt oppe på den forreste række, og os skriverkarle baggerst nede på cowboy rækkerne vil nok altid opleve en begivenhed som DS Generalforsamling på 2 forskellige måder. Og det ser jeg slet ikke noget galt i, vi har hver vores indgange til stoffet.
Måske ikke den mest loyale sammenligning, men alligevel: Justin Bieber, canadisk teenageridol gæstede Herning fredag med over 10.000 skrigende teenage piger som gæster. Sidenhen har jeg haft fornøjelsen, at møde og få beretningen fra nogle af ungmøerne, der trods den lange tur til Herning endnu ikke sled på fodsålerne af begejstring. Den unge mand havde ramt dem solus plexus med sin optræden.
Derfor er det interessant at læse Berlingske Tidendes musikanmelder, der i Berlingske Søndag ikke just er begejstret over denne 17 årige verdensstjerne og hans formåen.
De har jo alle været til den samme koncert. Musikanmelderen sikkert på nogle af de bedste pladser. Alligevel er han ikke enig med de 10.000 piger.
Og faktisk er Bagsiden jo meget positiv overfor DS Strategi 2011, blot tillader jeg mig at stille spørgsmål ved mulighederne for at få den implementeret helt ud i klubberne? Jeg oplever i debatten, at jeg ikke er ene om at stille det spørgsmål?
Og så til det tema, der undrer mig dybt. Hvorfor skal DS nu også skabe et selvstændigt debat fora? Hvorfor ikke outsource det til et af de 2 eksisterende medier, der allerede har en solid debat trafik?
Jeg må give Ole Schmidt ret i spørgsmålet om hvorfor DS nu vil lave sit helt eget debatfora på egen platform? For om nogen ved jeg og hele redaktionen på Bådmagasinet, hvor svært det er at skabe en ordentlig debatkultur. Hans, tag en hurtig rundtur på de sidste 5- 6 bagsider, og så forstår du hvad jeg mener.
Og, det er ikke fordi jeg ser mig selv om den eneste debat orakel i dansk sejlsport. Der skal være mange, der skal være hård konkurrence om at være den bedste kronikør med ret til at skabe debat. Men sejlsporten i Danmark er for lille, til at der er plads til 2 - 3 eller flere platforme.
Der må du som formand, sætte dig ned og sammen med de kommercielle aktører skabe et fælles slagkraftig debat platform. Ellers mister dansk sejlsport for meget.
God søndag, nu vil jeg forlade tasteturet for at være forældre, som sammen skal samle Terra og Ferva joller - personligt hentet lørdag i Faaborg. Både forældre og vores sejlerunger glæder sig som børn til juleaften
Nicolai
Hej Nicolai
Jeg er helt klar over, at man ikke lige skaber et debatforum... men det er vigtigt for mig at tilbyde en platform for dialog i øjenhøjde.
Kommunikation er en af de strategiske overskrifter i DS Strategi 2011
- Interaktion/dialog
- Synlighed
- Præcis information
Det er helt naturligt, at der kan kommenteres direkte på information og artikler på Dansk Sejlunions egen hjemmeside. Sejlerne skal have en direkte kommunikationskanal til dialog med mig og hinanden, hvor udgangspunktet er den løbende informationsstrøm på www.sejlsport.dk.
Nogle gange vil det have karakter af ’spørgsmål og svar’ – i andre tilfælde vil der komme debat om et emne.
Og jeg er sikker på, at det ikke overflødiggør andre debatfora som fx Bagsiden, hvor du som kronikør har din egen vinkel på et emne.
Med sejlerhilsen
Hans Natorp
DS Formand
Vil lige tillade mig at skyde et par kommentarer ind fra \"Strategiudvalget fra Kapsejlads\"
En af vores \"kæpheste\" er at sejlsport.dk skal være indgangsportalen for alle os sejlere - både dem der kapsejler og dem der nyder tursejladsens glæder.
Det skal være den site vi alle logger på før de 2 kommercielle nyhedssites - af os selv!!!
Set med vores briller kan sitet indeholde eksempelvis følgende
Interaktiv gastebørs (det skal være nemt at komme til at kapsejle hvia man har lyst)
Interaktiv aktivitetsbørs (hvor sker der hvad i hvilke klasser)
Adminstrationsværktøjer for båd teams
Adminstrationsværktøjer for klasseorganisationer
Resultatbørs
Kommunikation fra klasseorganisationer til medlemmer
osv. osv. osv.
Som det er nu er vi bestemt ikke verdensmestre i webservices i Dansk sejlsport og skal vi sælge vores sport er det vigtigt at vi også er synlige for de yngre sejlere - har på fornemmelsen (udfra de kommentarer der er her på sitet at dem der kigger med her er 30+) - dem der er yngre er på andre medier/sites.
Tom B.
Sig mig, hvad er det lige DS har gang i? Hvis jeg var Øverup eller Lykke ville jeg da ryste noget i bukserne.
Hvorfor skal DS i så hårde konkurrence tider ligge og konkurrere med de to små i branchen?
Tom, hvad vil der være galt i at starte på baadmagasinet.dk - og når så man har brug for et eller andet i DS regi, så må man forbi der. DS skal sgu da ikke drive daglige nyheder mv. for mine penge. De modtager så mange offentilige tilskud fra DIF og portostøtte ordning at det ikke kan være rigtigt de skal konkurrere med de private forretninger! Føj!
Claus
Det strider mig egentligt lidt imod at svare en person med en papkasse på hovedet :o)
Hvor var det lige at jeg nævnte \"daglige nyheder\"?
Jeg ser på ingen måde sejlsport.dk som konkurrent til kommercielle nyhedsites. Som du kan se af ovenstående eksempler er der intet af dette som der tilbydes af nogen kommercielle sites.
Men jeg forstår faktisk ikke at du farer i kridthuset nu - som den drevne debattør du er, har du da naturligvis læst vores rapport der \"kom på gaden\" for mere end en måned siden hvor alt dette og mere til står.
Men for en god ordens skyld skal du nok lige læse den igen - husk på at det udvalget trods alt består af aktive kapsejlere som dig (?) og mig og det er vores ønsker/ideer/tanker der står i rapporten.
Som repræsentant for en specialklub er jeg skam meget glad for at kunne kommunikere ud til sejlerdanmark med aktuelle nyheder via de eksisterende nyhedsites - men det er ganske simpelt ikke det jeg taler om!
Det arbejde vi udfører i specialklubber, strategiudvalg, sejlklubber, DS osv. er basalt set for at udbrede sejlsporten til en større skare af mennesker - jo flere vi allle får lokket ind i folden - ja jo flere læsere er der også på de kommercielle sejlsportsites - altså med andre ord end win-win situation.
Tom B.
Hej Tom
Har jeg nu taget papkassen af??? :-)
Det kunne stå under osv. osv. - Hvis der ikke er daglige nyheder, hvad pokker skal man så starte på det site for, ganske ulogisk og uforståeligt i mine øjne, og jo jeg har skam læst strategi rapp - her fremgår det også tydeligt, under anbefalingen af kommunikation, at man vil fjerne \"intern\" debat fra de eksisterende site, for selv at overtage (læs styre) denne! Hmmm, ganske interesant
Jeg kan ikke lade være med at grine lidt i mit stille sind, når jeg læser Claus A.`s og Nicolais kritik af, at DS nu vil åbne for debat på sejlsport.dk.
Jeg kan ikke huske, om Claus var med i heppekoret, da Nicolai sidste år blæste til angreb på DS og bl.a. strategiprocessen og især angreb Dan Ibsen som ham, der sad på debatten og styrede den og sørgede for, at der ikke ville være en ærlig debat, men at det hele var besluttet på forhånd. Men der var en del i det kor.
\"Betonbunkeren i Brøndby\" blev brugt som billedet på DS` lukkethed.
Nu åbner den nye strategi for, at medlemmerne skal kunne debattere frit på Sejlsport.dk, og så er det også galt.
Man sidder tilbage med en følelse af, at hvis DS ikke kan bruges til andet, så er det da en fin boksebold.
Stod det til mig, så ville udgivelsen af DS medlemsblad Sejler blive skruet op til 8-12 udgivelser om året. Så fik hvert enkelt medlem da en oplevelse af få noget for kontingentet.
Således blev det ikke, så debat på sejlsport.dk, der i øvrigt leverer en hel del af de nyheder der også kan læses på de to kommercielle sites (ofte gengivet med bylines fra hhv. det ene og det andet webmagasin), er billigt sluppet, hvis det skal betragtes som konkurrence.
Jeg er altså imponeret over, hvordan initiativer fra DS kan vendes til noget negativt - meget ofte af papkassehovederne.
Kære Steen
Åbenhed har vel intet med \"unfair\" konkurrence at gøre, og selvfølgelig skal man da kunne debattere på deres site. Men direkte at have stående (jf. rapporten) at målet skal være at fjerne debatte fra de eksisterende site lyder også i mine øre en smule skinger! Der indgår trods alt en del \"offentlige midler\" til at drive disse ting i DS, og DS skal da være glade for de to site gider skrive og brinde deres ting, der er der jo ikke andre der gør :-(
Jeg aner ikke hvad det koster at drive et blad, men at udkomme 8 -12 gange om året med Unionens stof lyder ganske forkert i mine øre. Porto er jo ikke blevet billigere, så mon ikke de penge kunne bruges bedre, og så spændende er det jo heller ikke at læse.
Nu ved jeg ikke om jeg er et af papkasse hovederne, men jeg har da deltaget en hel del i div. debatter.
Kære sejlere og medlæsere.
Den tilbagevendende debat der er i gang og med stor iver gang på gang kick startes af Nicolai Lassen er kørt helt af sporet.
Skal det være den ene eller anden sejlklub der skal overleve, forblive en parentes eller lukkes er ret uinteressent for os der kan lide vores klub, færdes på vandet, på havnen og nyde det sociale element i forbindelse med vores fritidsinteresse eller sport, der skal være plads til os alle og ikke kun folk der har fælles mening og interesser med N.L.
Mit forslag er at vi i fælles front støtte op om vores fritidsinteresse eller sport gav bolden til vores fælles union ”DANSK SEJLUNION” og alle dem der gør et stykke arbejde for sejlsporten.
Kære Bådmagasinet lad os få en sober debat uden bagsiden.
Sejlerhilsen
Birger
Kære Birger,
Lige som du nu begynder at slå på Lassen og Bagsiden, sætter du dig selv i den triste position - hvor al dialog og kritik skal udelukkes? Hvordan kan du tro at DS kan drive et medie, som har læsernes interesse? Hvordan tror du de kan drive en debat?
DS magter jo ikke engang at drive sporten frem i offentligheden, trods de bruger næsten
35 millioner kroner om året.
Det er skræmmende for dansk sejlsport, at der eksisterer personer som dig Birger. For med den mentalitet er der statsgaranti for at sejlsporten uddør, i takt med vi alle går til de evige marker.
Det er jo interessant at den ene halvdel af dansk sejlsport elsker Lassen, mens den anden hader ham. Helt ærlig, så tror jeg I frygter Lassen - får ud over en skarp hjerne, er han ikke bange for at spidde inkompetancen i dansk sejlsport. Åbenbart, der hvor du - Birger - bedst befinder dig.
Tænk dig dog om Birker før det er for sent
venner, der kan I da se hvorfor vi ikke kan undvære Bagsiden og Lassen. Helt ærligt, så er det pissegodt - og på den mest præcise måde afslører dårskaben i dansk sejlsport. TAK