Takket være en sponsorat fra TORM er priserne på jollerne yderst overskuelige, alene 10.285 kr. for en Tera og 31.240 kr. for en Feva jolle, det er under 30% af normalprisen. Umiddelbart er der ikke noget at betænke sig for, rundt omkring i de mange klubbestyrelser?
Nu er virkeligheden jo desværre ikke helt så enkel, for 1 Tera og 1 Feva gør jo ingen forskel ude i de enkelte ungdomsafdelinger. Der skal tænkes stort, og pludselig er den samlende investering 100.000 kr. og i mange tilfælde det dobbelte. Hvor skal de penge komme fra? Det eneste der kommer af ingenting, er lommeuld og det betaler desværre ingenting – heller ikke i dansk sejlsport.
Faktisk sidder jeg selv i dette aktuelle dilemma, for når jeg ikke skriver ”Bagsider”, er jeg af ungdomsleder Ann-Marie Mohr blevet kaldt en ”engageret far”. Meget højere kan man vel ikke nå i dansk sejlsport, bagsiden af denne hæder ligger desværre i at der følger en forpligtelse med titlen.
Sammen med en flok lige så engagerede forældre var jeg for 3-6 år siden med til at skabe ”Skovserholdet”, et frirum for vores børn og deres forældre. En ramme hvor sejlsport var en fælles leg og læring, for både store og små. I starten stod vi bevidst uden for det etablerede klubregi, men endte efter flere svinkeærinder i KDY ungdomsafdeling, altså under fru Mohrs vinger. Vi har en gruppe børn og unge som ikke ønsker elitær sejlads, men har et fantastisk sammenhold og dyrker det sociale element i sejlsporten.
Optimistjollen, som de unge mennesker hidtil har sejlet, er de ved at vokse ud af og interessen fra mange andre unge mennesker, i at deltage i dette sejladskoncept er stærkt voksende. I breddeungdommen opfattes Optimist som meget lidt inspirerende, allerede når junior fylder 10 år. Fysisk vokser de ud af jollen og gør vi som forældre og klub ingenting - vokser de unge også ud af sejlsporten.
Ergo har fru Mohr været på besøg i KDY´s bestyrelse og bedt om opbakning til indkøb af det nødvendige udstyr. En udskrivning i omegnen af 200.000 kr. Men også en nødvendig investering, hvis legen og glæden ved vandet skal opretholdes, den som "Skovserholdet" har som sit hjerteblod.
Bestyrelsen har deres egne indgange til at skabe økonomi i projektet, men er det ikke kun rimeligt at forældrene også spytter i kassen?
Det er ikke nok bare at betale det årlige kontingent, selv om jeg hvert år synker spyttet en ekstra gang, når familiens KDY´s kontingentkrav tikker ind i. Bestyrelsen må med rette stille krav om yderligere engagement. Det er jo trods alt vores børn, og har vi som forældre ikke også en masse fornøjelse af projektet?
Personlig er jeg helt klar i spyttet, selvfølgelig skal vi forældre til at bidrage økonomisk til investeringen. I min konkrete sag har jeg på vegne af hele forældregruppen omkring ”Skovserholdet”, valgt at give fru Mohr håndslag på, at vi sammen skaffer ca. 70.000 kr. – eller en 1/3 af den samlede investering – man er vel engagereret forældre?
Jeg kan ikke se, hvorfor man som forældre ikke skal involverer sig i sine børns aktiviteter? Alt græmmes også i mig, når jeg oplever hvordan flere forældre ”curler” ungerne ned på havnen i den tagløse BMW, sætter dem af diskret og lusker af. Når sejladsen er slut ”curler” de deres børn hjem igen. Det er jo virkelig et engagement der vil noget – noget der skaber sammenhold børn og voksne imellem.
Heldigvis viser erfaringerne fra ”Skovserholdet”, at rigtig mange forældre er superaktive, faktisk slet ikke til at holde borte fra havnen. Her er det lykkedes at skabe et sammenhold, så de forældre der ikke selv har fået sejlsporten ind med modermælken, og det er faktisk hovedparten – nu selv er begyndt at sejle J/80, alt imens deres poder sejler på ”Skovserholdet”. Derfor er den investering i nye joller slet ikke til diskussion, derfor har jeg heller ingen problemer med at love fru Mohr, at vi forældre selv skaffer cirka 1/3 af den samlede investering.
Min udfordring lige nu, er alene ”Hvordan”? Ja, gode forslag modtages gerne, endnu bedre – penge. Bare 70.000 kr.
Har du eller din virksomhed lyst til at bakke op om projektet kan en sponsoransøgning læses (PDF-fil).
Jeg forstår selt ikke, at en sådan omgang overklasse børn overhovedet har mulighed for at få TORM sponsorerede joller?
Forældrene i omegnen af Skovshoved, bør da have så meget format og betale hele indkøbet selv?
Der er masser af små sejlklubber, der slet ikke har format eller muligheder, til at tænke i idsse baner. De skal ikke hjælpes - og ikke dem i KDY og SKovshoved. Det er helt galt Dansk Sejlunion
Glimrende problemstilling, som vi er mange klubber, der slås med.
I Vallensbæk har vi bestilt 4 nye Tera-joller, som vi har finansieret dels ved at stå for et sejlarrangement for en større virksomhed (skovtur), hvor vi havde ansatte og deres familier på vandet i kølbåde, joller og kajakker. Det kan være en attraktiv måde at bruge klubbens materiel på, i forsøget på at skaffe penge.
Da Tera-jollen jo ikke er nogen defineret kapsejladsjolle, er det lykkedes os at få et tilskud fra Friluftsrådet til indkøb af kajakker og joller. Det kunne også være en mulighed.
Sponsorater kan måske også lade sig gøre.
Mange steder er forældrenes indkomster sikkert også sådan, at man selv kan spytte i kassen. I det mindste bør der opkræves en form for leje af jollen, så det også kan være med til at bære.
Det gode ved klubjoller er, at også de børn, hvor forældrene ikke er ved muffen, kan være med. Derfor er jeg ikke kategorisk mht. at der bare skal betales. Men det er nok forskelligt fra egn til egn.
Mht. forældre, der bare sætter deres børn af:
I sejlklubben er jeg - lige som Nicolai Lassen en særdeles aktiv far. Men hvis knægtene vil spille fodbold, vil jeg nok have en tendens til jævnligt bare at sætte dem af ved græsplænen (dog ikke altid!).
Som sejlklub synes jeg, at vi også skal rumme de børn, hvor forældrene ikke er så engagerede. (Men ingen af vores forældre slipper for at stille med aftensmad, når de står på listen).
Men jeg vil nødig miste børn som sejlere, fordi vi stiller for store krav til forældrene... (Nicolai, det sidste skal ikke forstås som om jeg mener af du vil verfe denne gruppe ud. Det har jeg ikke belæg for i din artikel).
jeg må give Steen og Nicolai ret i at det er en meget relevant problemstilling mange ungdomsafdelinger slås med. Den vedhæftede PDF fra Skovserholdet er jeg vildt imponeret af og håber vi andre må lade os inspirerer af indholdet og metodikken. Skovserholdet viser, at det må være en stærk forældregruppe med masser af overskud til at styrke deres børns sejlsport. Flot, flot og flot
At man overhovedet vælger at investere i disse plastikbåde er vanvittigt. At Dansk Sejlunion til og med har brugt millioner af kroner på denne dødssejler giver ingen mening!
Kære P.L.Astik..., gad vide hvem du er rigtigt?
Men når disse jolle er noget l... efter din mening, hvad skal ungerne så sejle?
Enig mig P.l.....
Lone:
Efter min mening burde de sejle i Zoom8 i stedet for Tera, og Fevaen skulle skiftes ud med RS500 og/eller 420..
Når man har lært at sejle en Feva kan man ikke rigtigt så meget. Hvorimod hvis man kan sejle en RS500 kan man fortsætte i 29er og senere 49er.
Med 420 kan man fortsætte i 470.
De sidste nævnte (49er og 470) er begge OL både, og det er derfor en god begyndelse/introduktion til sådan en karriere.
Samtidig er Zoom og RS500/420 sjovere både, hvor der er mere arbejde under sejlads samt højere fart at opnå.
Overskriften lyder \"Skal forældre spytte i kassen?\"
Men spørgsmålet er så hvad alternativet er?. Det er vel \"klubben\". Men hvem er denne \"klub\" - og kan \"klubben\" overhovedet sejle en jolle? ;-)
Spøg til side: Klubben er jo alle medlemmerne - og derfor er spørgsmålet i virkeligheden: Skal brugerne betale selv - eller skal kollektivet?
I min egen klub ville jeg klart gå ind for en model hvor brugerne, dvs. i praksis forældrene, er det reelle betalere for deres børns fritidsinteresse. Det giver den største ansvarlighed omkring beslutningerne og dermed det største engagement. Men der er da klart argumenter for at alle medlemmer bidrager i stedet. F.eks. at man derfor gør det nemmere for mindre bemidlede at komme i gang med sporten.
Man kunne også gå et skridt videre og argumentere for at alle medlemmer betaler ligeligt til alle både - det er bare spørgsmålet om hvor kommunistisk man ønsker sin lokale klub skal være.
Nicolai
Du kan jo starte med at give 15% af din omsætning fra pølsevognen så slipper Torm og medlemmerne af KDY for at betale for legeholdet.
Pengene kan bruges på aktive sejlere der vil videre i systemet.
Jeg tegner mig for 2 ristede næste gang du holder åbent og trækker omsætning ud af de etablerede returanter på Skovshoved Havn.
Hvorfor genbruge en gammel tekst i bagsiden tidligere set på www.kdy.dk
Skal forældre spytte i kassen, når klubben skal have nye joller?
25. Feb. 2011 Kl. 10:19:06 Af: Nicolai Lassen
Det største problem er for mig at se, at beslutningen aldrig når ud til dem der bør tage den - betalerne af det omtalte juniorkontingent.
De fleste klubber er jo bygget sådan op, at man på trods juniorne er måske den største del af klubben vælger at lade udelukkende seniorne over 18 træffe beslutningerne på vegne af bla. juniorne. Det hænger ikke sammen!
Kære Carl
Det vil være skidt for skovserholdet hvis jeg skal trække 15% ud af en omsætning på 0 kr. Jeg sælger ikke pølser, selv om det sikkert var en mulig forretningsmodel på Skovshoved Havn, da hverken cafeen eller restauranterne sælger et tilsvarende produkt. Men næste gang grillen er tændt, er du velkommen til at få en pølse - helt gratis. Bare sig du hedder \"Carl\".
Kære Peter
Det oprindelige mål var også omvendt. Baadmagasinet først - KDY.dk bagefter. Men med bådudstillinger og DS strategi kom denne bagsiden om ungdommen baggerst i køen. ALt har en fornuftig forklaring
God weekend
Det er kun rimeligt at forældrene selv bidrager, for ellers går projekterne i står. Jeg fortår ikke at der stilles tvivl ved Tera og Frea jollen, de er begge solide, og billige. frem for alt har ungerne meget skæg med dem - og det er jo det vigtigste
Forsiden af bagsiden.
Den korte version!
Som medlem af KDY håber jeg at bestyrelsen en gang for alle lukker kassen og støtten til det i artiklen omtalte skovserhold.
TORM yder noget helt ekstraordinært med deres økonomiske hjælp til Dansk sejlsport tak til TORM for deres store generøsitet.
Tilbage til skovserholdet, på Skovshoved Havn henstår 3 TORM joller stillet til rådighed for skovserholder og det er et trist syn 2 med pressengen fyldt med vand og 1 hvor presningen ligger ved siden af jollen som ligeledes er fyldt med vand og nej det er ikke fra en regnbyge forleden.
Hvorledes kan KDY forsvarere at stille materiale til rådighed for skovserholdet og en flok lige så engagerede forældre nå de udviser så ringe respekt for andres ejendom.
Efterfølgende skal det tilføjes at det stort set gælder alt materiel KDY har i Skovshoved.
Sejlerhilsen
Medlem af KDY
Man kan stille spørgsmål om du er et betalende medlem af KDY, eller kun ude for at smide mudder mod Skovserholdet?
Som KDY medlem, ville det da være rimeligt om du selv gjorde en indsats. Ser du noget KDY materiel, som ikke har det optimalt - bør du som medlem gøre noget ved det?
Enten selv ved at gøre en indsats eller ved at rette henvendelse til den ansvarlige i Klubben . i dette tilfælde Anne Marie Mohr (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.) Så er jeg helt sikker at forholdene bliver rettet op.
Husk du skal aldrig spørge KDY, hvad de kan gøre for dig. Du skal spørge hvad kan du gøre for KDY - andet end bare at brokke dig
Kære Enig,
jeg syntes det er mærkeligt at deltage i en offentlig debat, uden at ville stå ved synspunkterne ved eget navn.
Jeg ser ikke Tera jollen som en konkurrent til Zoom 8. Min opfattelse er at målet med støtten til Tera jollen at give et sjovt og moderne tilbud til mange sejlere i klubberne, som alligevel ikke ville sejle f.eks. Zoom 8.
Jeg kender personligt mange unge sejlere, der har fået gode sejloplevelser i Tera jollen. Jollen spiller og har spillet en væsentlig rolle i at få unge til at blive i sejlads i mange klubber.
Hvilken konkret erfaring baserer du udsagnet \"Når man har lært at sejle en Feva kan man ikke så meget\" ?
I min verden er det noget ubetinget vrøvl, som ikke har sammenhæng med hvad vi faktisk ser. Hvis du i virkeligheden oplever det, vil jeg mene det er et lokalt, organisatorisk problem og ikke en iboende egenskab ved Fevaen.
Kan du oplyse hvormange Feva sejlere der er fortsat i 29er i 2008, 2009 og 2010 ? Måske kan du supplere med information om hvordan de har klaret sig på kapsejladsbanerne i 29er.
Jeg kender nogle tal og en pæn håndfuld besætninger som falder i den gruppe, og kan med sikkerhed sige at det passer ikke at \"Når man har lært at sejle Feva kan man ikke se meget\". (Hint: prøv f.eks. at sammenhold Feva TORM Grand Prix serien 2008 med 29 DM 2010 - og det er ikke et enkeltstående tilfælde).
Jeg har set Feva brugt til at træne unge sejlere til et rimeligt højt niveau. Fevaen kan bruges til at træne ret unge sejlere i hvad det vil sige at sejle en tomands jolle.
Man kan kigge mod England og RYA, hvor Feva bliver brugt planlagt og struktureret som introduktionsbåde til bl.a. RS500 og 29er.
Jeg har set resultatet af Englands strategi og kan kun sige at der kommer meget dygtige, unge sejlere ud af det og at vi i Danmark kan lære meget hvis vi ønsker at bruge Feva på den måde.
Jeg kan se på de engelske sejlere at de ikke har en firkantet holdning til at \"jeg er Feva sejler\" eller \"jeg er 29er sejler\". Det er åbenlyst at de sejler hvad de kan, og stiller til kapsejlads i Feva, RS500 og 29er i samme sæson.
Der er ingen modsætning mellem Feva klassen og 29er klassen - medmindre vi gør os umage med at fremmane et modsætningsforhold.
Man skal ikke skabe modsætninger mellem klasser, men kigge på hvordan kan vi give flest muligt unge sejlere gode oplevelser og udfordringer på det niveau de befinder sig. Der findes unge sejlere med mange forskellige ambitionsniveauer.
Men målet med Fevaen er ikke blot at få sejlere til 29er. Målet må være at give unge, som gerne vil sejle et tilbud om sejlads som er sjovt og lærerigt i forhold til hvad de ønsker.
Hvis de efter Fevaen starter med match-race må det være fint. Hvis de fortsætter i Europa jolle, Hobbie 16 eller noget helt andet må det være fint. Hvis de har fået nogle sjove og inspirerende oplevelser på vandet som har lært dem at omgåes vand fornuftigt, at tage ansvar og samarbejde, så er det fint - selv hvis de stopper med sejlads. Det er kundskaber som kan bruges gennem hele livet.
Fevaen har mange andre anvendelesmuligheder end målrettet kapsejladstræning og kapsejlads. Anvendelsesmulighederne øges ved at der findes mange i Danmark, ligesom der er mange i bl.a. Sverige, Norge og Polen.
Personligt er jeg ikke specielt imponeret af RS500, og syntes ikke der er behov for den i Danmark, når vi har Feva og 29er som gode klasser i Danmark. Der er simplethen for få sejlere i Danmark til endnu en klasse. I stedet burde der arbejdes organisatorisk med at skabe kontinuitet mellem klasserne.
Mit synpunkt er baseret på egen og unge sejlere i målgruppens praktisk erfaring med Feva, RS500 og 29er, og bl.a. på erfaring med arbejdet med unge sejlere fra begynderstadiet, gennem Fevaen til 29er.
Nu er det vel ikke hovedpointen med indlægget, at vi skal til at diskutere jolle modeller igen. Holdet har allerede besluttet, hvad de synes, at der er det bedste.
Det er snakken om, hvem der skal betale, vi skal forholde os til. Og det er helt klart, at man som forældre må give en bådleje oven i kontingentet. Gerne differenttieret - hvis man hjælper til med klargøring af jolleskur/joller/motorer eller luger pladsen for ukrudt i et bestemt antal timer, så er der rabat. På den måde kan alle være med.
Da jeg selv stod med en teenager, som ikke gad E-jolle for nogle år siden, fik vi fat i nogle gamle 405 joller. En lånt - to købt til en billig penge. De blev sat i stand af et par forældre, og klubben spyttede 10.000 i projektet. Selv om det ikke var det nye fede, fik ungerne mange sjove og gode oplevelser med dem. Det gælder bare om, at der er nogle af de nærliggende klubber, som også har den jolletype.
Så set fra min side kan det blive billigere - og dermed lettere at skaffe midler - hvis man kan leve med at sejle i noget, som ikke er sprit nyt. Så kan vi mindre bemidlede langt væk fra guld kysten også være med ;-)
Vi må nok se i øjnene at medlemstallet falder i mange sejlklubber. Hvis vi ikke vil ende med at sidde og kigge ud på en døende havn, når vi bliver pensionister, må vi løfte opgaven sammen. Det skal ikke være gratis at sejle, men der bør være mulighed for at lære at sejle i en billig klubbåd. Dem der så har lyst til mere, må så finde penge til deres egen båd.
Jeg underviser i en ungdomsafdeling og ser frem til at tilbyde sejlads i Terajolle. Så kan jeg bruge min fritid på noget sjovt, frem for at lave gelcoatreparationer.
Selvfølgelig skal forældrene selv det lommerne, jeg synes at Nicolai og Skovserholdets andre forældre slipper billigt.
Det er kun ret og rimeligt at forældre spytter 1 krone til fælleskskabet, når klubben kommer med 1 krone.