Bagsiden: DS-Strategi 2011 giver god plads til kasketrytteri


 

Som Steen Hillebrecht skrev så rigtigt i sin kommentar den 1. marts, har jeg tidligere været kritisk omkring hele strategiprojektet, herunder om det hele blev andet end en omgang poleret sejlersnak uden fremtid i? Ja, jeg gik jo så langt i min bagside den 24. september 2010, at love højtideligt, at jeg ville give en offentlig undskyldning på ”Generalforsamlingen 2011”, hvis jeg tog fejl. Sammen må vi finde ud af, om jeg skal finde undskyldningen frem eller ej?

Men først min personlige og subjektive analyse af DS-Strategi 2011. Allerførst skal vi huske på, at dette papir er et arbejdspapir, som alene lægger op til en proces, hvor arbejdet med strategien aldrig stopper. Strategien er ikke et ”enten eller” stykke papir, snarere et ”både og”. Når jeg læser de mange sider, er der mange positive ting, men også ”knaster”, der med garanti vil skabe uro ude i klubberne. Jeg kan positivt læse, at mange af de synspunkter der over efteråret og frem til nytår er fremført på ”Bagsiden”, har fundet vej til DS-Strategien. Det er sgu da super positivt, at de mange sejlere uden for Dansk Sejlunion er blevet hørt. De mange arbejdsgrupper har lyttet til den fælles kritik og de mange konstruktive input på fredagens ”Bagsider”.

Jeg vil starte med at tage den positive ”Ja” hat på, for bestyrelsen i Dansk Sejlunion har besluttet at Dansk Sejlunion i sin fremtidige strategi, skal gå fra at være ”klubbernes klub”, til at være ”sejlernes organisation”, altså have fokus på den enkelte sejler. Det er jo vejen frem i en verden, hvor hovedparten af de mange lokale sejlklubber aldrig bliver andet end ”lokale”.

Det skal ikke opfattes negativt, men fordi den lokale sejlklub er verdens navle lokalt, har de sjældent nogen større eksistensberettigelse på den anden side af bygrænsen. Dansk Sejlunion skriver ikke, at der skal saneres ud blandt de mange lokale sejlklubber.

Diplomatisk forestiller strategiplanen sig at klubberne netværkssamarbejder inden for en geografiske udstrækning på ca. 1 times køreafstand. Uden at tage højde for jyske trafikkøer, så svarer det til at Jylland og Fyn kan dels op i 3 netværksgrupper. Sjælland i en enkelt netværksgruppe.

Alt andet lige, er det i min optik sund fornuft og første skrift til at sammenlægge mange lokale sejlklubber i større muskelstærke enheder. Så kan de da også i samme moment får saneret ud i hele kredsstrukturen? I samme åndedrag skriver Dansk Sejlunion også, at de bliver mere opsøgende i at identificere talenter, hvilket er super interessant. Tænk hvis de kommer ud i alle afkroge, og får løftet ungdommen? Måske ikke hele vejen til OL, men bare det lykkedes at holde de unge mennesker aktive i sejlsporten. Ja, så er det da en kæmpe succes.

Det er også yderst positivt at læse, hvordan den ”Brune bunker” i Brøndby nu vil være ”progressiv og udnytte alle medier bedst muligt”. Det ligger i forlængelse af ønsket om at ”generere merværdi” til alle de aktiviteter, som Dansk Sejlunion beskæftiger sig med.

Dansk Sejlunion skal mediemæssigt være Danmarks mest progressive idrætsforbund, det er jo store ord når Unionen skal sammenligne sig med de store boldsportsgrene og de mediemuligheder de får serveret ganske gratis.

Ingen kan da være uenige i, at vi som sejlere ser frem til, at Dansk Sejlunion bevæger sig ind i en verden fra bureaukratisk enevælde til en ny tid som sejlernes frontkæmper og vores alle sammens servicecenter? Så er der en til lattermusklerne: ”Produceres effektivt”. Her har bestyrelsen været så fornuftige at tilføje: ”- gerne i samarbejde med eksterne partnere”.

Jamen venner det er da positivt, og jeg kan kun fortælle at gamle redaktør Øverup fornøjeligt rullede cigaren fra side til side, da han læste afsnittet, for konkurrence er som bekendt en sund ting, bare den foregår på ens præmisser! Personligt, og sammen med hele teamet på Bådmagasinet, mener jeg, at redaktør hr. Øverup har rigtig meget fagligt at byde ind med, når det gælder progressiv kommunikation på alle medieplatforme.

Det er også en gammel ”Bagside” traver at Dansk Sejlunion skal tage en aktiv politisk rolle i at forme sejlsporten og samle vandsportens interessenter i et aktivt fællesskab. Som der står i bilaget, skal de unge interesserede frit kunne shoppe mellem de forskellige tilbud nede på havnen.

En anden ”Bagside” traver er blevet et indsatsområde i 2012 - udviklingen af Super DM’er. Tilbage i efteråret kom jeg med i ideen, og den blev positivt modtaget af de andre kølbådsklasser. Men virkeligheden viser at specialklubberne ikke har løftet den åbenbare gode ide. Her kan Dansk Sejlunion gøre en forskel ved at sætte sig i spidsen for et sådan arrangement. Jeg vil personlig klappe i mine små tykke hænder, for det kan blive et rigtigt stort kongearrangement.

Jeg skal jo også finde ”Nej” hatten frem, for selv om jeg åbent erkender, at der står rigtige mange positive ting i DS-Strategi 2011, stiller den også mange uafklarede spørgsmål. ”Økonomi” er nok et af de første alle, der læser strategien spørger til? Efter lidt kreativ tekstredigering giver Dansk Sejlunion selv lidt af svaret: ”Fokus på at levere og synliggøre fordele for sejlerne, der også kan forøge indtægtsgrundlaget.”

Jeg læser mellem linerne, at Dansk Sejlunion ønsker at gøre svenske ”Kryssarklubben” kunsten efter, og lave en faglig organisation for alle tursejlere. Den ligger jo lige for, og generer ikke nogen af de nuværende klubber. Men når det gælder elite og kapsejlads, læser jeg mellem linjerne, at der er lagt op til en magtkamp mellem de store klubber og Dansk Sejlunion. Skal Jonas Høgh sejle Finn for KDY eller Dansk Sejlunion, når OL sejles i 2012?

På sponsorsiden står der direkte: Dansk Sejlunion skal have de mest attraktive sponsor-platforme for ”business til business” kommunikation, er det ikke hidtil et område de store klubber har varetaget? Sammenligningen med fodbolden er jo lige for, hvor landsholdet er et DBU projekt. Bliver fremtidens sejlerlandshold alene et Dansk Sejlunion projekt? Får klubberne ingen anden indflydelse, end blot æren at leverer sejleren til Dansk Sejlunion? Den magtkamp bliver interessant at følge, for jeg mener ikke det står i KDY’s, eller Aarhus-klubbernes strategier, at de skal gøre arbejdet og Dansk Sejlunion skal tage æren? Jeg savner rigtig meget i DS-Strategi 2011 – bl.a. at Dansk Sejlunion misser den gyldne mulighed for at vaske tavlen ren og få en god ny start for dansk sejlsport i et tæt samarbejde med de store førende sejlklubber.

Alternativt er spørgsmålet: Hvorfor går de store klubber ikke sammen og tager den fornødne action, så dette strategiarbejde også får en værdi for fremtiden – måske helt uden om Dansk Sejlunion?

Skal strategien gennemføres, skal økonomien i Dansk Sejlunion op i et helt andet gear. I dag betaler vi sejlere kun ca. 1/3 af budgettet, resten kommer fra offentlige tilskudsordninger. Er disse offentlige kasser parate til at skyde flere penge i sejlsporten? Næppe eller snarere usandsynligt. De mange små klubber, som der jo er flest af, er de parate til at øge betalingerne til den ”Brune Bunker” i Brøndby?

”Generalforsamlingen” er en stor forsamling af brokrøve, der først vågner til kamp når deres pengepung angribes. Jeg er bange for at når klubbernes repræsentanter kommer til kontingent spørgsmålet, bliver der en hysterisk jammer – helt ude af proportioner med den virkelighed som dansk sejlsport står overfor. Jeg er bange for at ”Generalforsamlingen” vil se mange spændende aspekter i DS-Strategien 2011, den må bare ikke berører klubbernes pengepung. Og så ender det ellers gode projekt i en ren skue-proces.

Tilbage den 24. september 2010 skrev jeg: ”I bestemmer hvem der får ret”, og fortsatte: ”Gør DS-Strategi 2011 en forskel - bare en lille bitte forskel” samtidig lovede jeg dengang, at jeg i fuld offentlighed – også på Generalforsamlingen 2011 - at trække hele min kritik i mig. Nu er jeg jo kun en af mange menige sejlere i Danmark, så din stemme er med til at afgøre, om jeg må komme med den undskyldning eller ej.

Inden afgørelsen falder, forventer jeg, at vi sammen diskuterer indholdet af den fremlagte strategi. Så kan debatten og afstemningen, begge her på baadmagasinet.dk, afgøre hvem der har ret? Om det er mig på ”Bagsiden” eller Dansk Sejlunion? Alt omkring strategien gør en forskel for dansk sejlsport i fremtiden?

Ligegyldig hvad de høje herrer og de mange klubrepræsentanter beslutter på ”Generalforsamlingen”, er det alene os sejlere og vores aktive handlinger, som kan gøre strategiarbejdets mange ideer og anbefalinger til virkelighed. Det er kun vores aktive engagement der skal sørge for, at DS-Strategi 2011 bliver en del af hverdagen i dansk sejlsport. Hvis vi gør ingenting, ja, så er konsekvensen klar: Sidste mand lukker og slukker, og det vil desværre ikke vare længe.

2011-03-04 10:48:25 af Jens Christian

Nicolai, du er så satans præcis i dine vurderinger, at det gør ondt. men hvad har du egentlig imod de mange små sejlklubber og dem i Jylland?

Igen har du sat dagsorden med din \"bagside\", Tak - og ja du skal på talerstolen på DS Sejlerdagen :-)
2011-03-04 11:00:05 af Per Larsen

Lassen skal ikke undskylde noget som helst. Enhver ved jo at alt arbejde fremadrettet skydes ned på Sejlerdagen.

Der er jo intet flertal for at se fremad og investerer penge i dansk sejlsport.

Hvis Lassen skal noget, skal han sendes af sted for at give forsamlingen en opsang.

Men undskyldning, der stemmer jeg nej
2011-03-04 12:04:06 af Philip

Bagsiden har da ret. Mange fine tanker, der dør når pengene skal findes. Det øv men sandt
2011-03-04 12:54:39 af Birger

Skal Jonas Høgh sejle Finn for KDY eller Dansk Sejlunion, når OL sejles i 2012?


Naturligvis for DANMARK = Dansk Sejlunion.
2011-03-04 13:10:01 af NC Andersen

Jeg synes strategien er spændende, jeg synes der er ydet et fint stykke arbejde. Nok vil ikke alt lykkedes. Men nu er toget da sat igang. Det er da positivt. Selvfølgelig skal Bagsiden siger undskyld
2011-03-04 14:37:27 af Jan

Strategien har ingen værdi uden handling, men det er et godt udgangspunkt for mange konstruktive diskussioner i klubberne rundt omkring.
Synes ikke det kan besluttes, om en undskyldning er på sin plads eller ej, før generalforsamlingen er ved vejs ende.

Nu skal vi se handling! God medvind til alle!
2011-03-04 14:54:34 af Dan Ibsen, Dansk Sejlunion

Alle kan finde \"DS Strategi 2011\" samt alle underudvalgenes rapporter her:
http://www.sejlsport.dk/sw46313.asp

DS har annonceret 3 dialogmøder i Aalborg, Middelfart og Idrættens Hus, hvor klubber, klasser og sejlere er velkomne:
http://www.sejlsport.dk/sw46212.asp

Læs også blog af Hans Natorp, Dansk Sejlunion:
http://www.sejlsport.dk/sw46321.asp

\"DS Strategi 2011\" bliver naturligvis også drøftet på DS generalforsamling lørdag den 26, marts 2011 i Odense.

Vi ser frem til en spændende debat og dialog om fremtiden for dansk sejlsport - Husk Dansk Sejlunion er os allesammen, dvs. sejlere, klubber, klasser og andre interessenter

At sejlsporten har til huse i den \"brune bunker\" eller \"betonbunkeren\" som Idrættens Hus en gang imellem kaldes, er en stor fordel for dansk sejlsport.
Vi er sammen i et meget spændende idrætsmiljø med Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks Olympiske Komite, Team Danmark, Sport Event Denmark, Sport One, Antidoping Danmark samt 45 andre idrætsgrene.
Det giver os de bedste betingelser for at udnytte alle de synergier, som der er i dette spændende miljø, til gavn for dansk sejlsport.
Og det er en stor fordel for både kapsejlere og tursejlere, at dansk sejlsport er en markant del af det danske idrætsbillede, uanset om vi skal tale med myndigheder om konkurrencesport, ungdomsarbejde, tursejlads, søsikkerhed, uddannelse, havneforhold, miljø, farvandsafmærkninger eller fredninger.

Sejlere er velkomne til at komme forbi i den \"brune bunker\", hvor vi gerne giver en kop kaffe, en rundvisning og en snak om, hvad DS laver. Giv mig gerne et ring på forhånd.

Sejlerhilsner
Dan Ibsen, Dansk sejlunion

PS - da jeg deltog i OL (før jeg blev ansat i DS) sejlede jeg for Danmark, Dansk Sejlunion, Hellerup Sejlklub og mig selv ! Det er ikke enten eller, det er både og - hvilket jeg som ung sejler var meget stolt af :-)
2011-03-04 18:00:40 af frække frederik

Dan Ibsen skriver: \"da jeg deltog i OL (før jeg blev ansat i DS)\". Det må da være før krigen? Altså Berlin 1936?
2011-03-04 20:25:56 af Henrik Voldsgaard

Stram dig an Lassen.
Du startede denne diskussion alene, du formulerede din analyse, du lovede en undskyldning, såfremt resultatet blev ok, og bare så ud til at kunne udvirke en lille bitte forskel.
Det er rigtigt at du også skrev at \`I bestemmer\`, men det ville da være befriende, hvis en som dig, der starter kontroversielle debatter på baggrund af dine egne vurderinger, også har mandsmod nok til at konkludere selv.
Du leverer ovenfor en gennemgang af resultaterne, der med de mangler og torne måtte der måtte være, leder frem til den åbentlyse konklusionen: at en undskyldning er på sin plads.
Du koketterer endda undervejs med, hvor mange af forslagene fra bagsiden der indgår i DS\`s nye strategipapir.
Til sidst ender du så tilsyneladende med at blive skræmt af din egen skygge og ændrer diskursen fra strategi, til hvem der dog skal gennemføre. Og din absurde udgang er, at gemme dig bag en vox populi med deltagelse af af tvivlsomme anonyme proselytter, såsom \`Frække Frederik\` , uden megen sans for hverken data eller rationelle argumenter.
Jeg er sikker på at DS klarer sig uden undskyldning og uden din enetale på generalforsamlingen.
Det handler udelukkende om vores opfattelse af din seriøsitet og troværdighed.

2011-03-05 07:07:07 af Claus Andersen

Come-on Lassen. Det er sgu et flot stykke arbejde der er lavet, der er lagt en enorm indsats, og det ser umiddelbart fornuftigt ud. Nu må du ikke krybe i flyverskjul. Op og stå, sig\` pænt undskyld! Der har aldrig tidligere været lavet så gennemarbejdet en plan for vores sejlsport :-)
God weekend
2011-03-05 10:14:09 af Søren Frederiksen

Venner, Ingen kan ikke sige at deteer et fint sykke papir. men Lassen har da fuldkommen ret i at det har ikke en chnache når klubber skal til at betale for denne plan. De går da fuldkommen i baglås.
2011-03-05 15:50:29 af Erik Andersen

Man kan skyde meget på bagsiden, men her gør Lassen jo kun det han selv lovede i efteråret - at vi læsere skulle afgøre om han skyldte en undskyldning.

Så glædes jeg også over ideen med Super DM’er. Bagsiden har jo ret når de skriver at specialklubberne ikke kan løfte den gode ide. Spørgsmålet er om Dansk Sejlunion kan ?
men jeg enig om at det kunne være et fantastisk arrangement eks. med 4 - 5 kølbåde i samme DM stævne.
2011-03-05 23:04:12 af Carsten Møller

Denne debat viser med al tydelighed, hvor lidt DS og deres strategi betyder for os sejlere.

Det er synd og skam, for Lassen har lavet en sober bagside, Dan Ibsen har lagt de relevante link ud. Og alligevel er der næsten ingen gang i debatten. det sgu da trist, for det gælder vores alle sammen fremtid i havnen og på søen.

Jeg synes Lassen skal gå på talerstolen til Sejlerdagen, ikke for at undskylde - men motiverer - ellers sker der da slet ikke noget.
2011-03-06 10:29:27 af Torben Houborg

Hej Carsten (m.fl.),
Med al respekt for disse debatsider, så er de altså ikke omdrejningspunktet for strategidebatten i Danmark. Der er en stor overvægt af lænestols-admiraler på dette forum, hvis mening hverken gør fra eller til. Det er i klubberne og klasseorganisationerne at denne debat primært foregår, så velkommen der.
2011-03-06 14:51:57 af Carsten Møller

Enig, at der sidder mange \"lænestols-admiraler\", men at påstå at strategioplægget diskuteres ude i klubberne og specialklubberne. Det er naivt og en illusion.

Ikke engang på DS egen hjemmeside er der lagt op til diskussion, faktsik skal du lede grundigt for at finde linket. Udover din egen \"Kan god lide\", ser jeg heller ikke megen aktivitet på DS Facebook side.

Så når alt kommer til at, er det her på \"bagsiden\", at der er en smule debat - alt for lidt. Og det er faretruende for hele projektet. Måske ender Lassen med at få ret, at det er en ren skueprocces?
2011-03-06 18:53:52 af Torben Houborg

Hej Carsten,

I vores sejlklub har vi holdt to møder om strategiarbejdet i DS, og nogle af os tager også til DS\`s møder om strategioplægget. Vi har samtidig en (igangværende) strategidebat i klubben og i Sailing Aarhus (dog ikke knyttet direkte til DS debatten). Vi har ikke haft tid til at drøfte det samlede debatoplæg fra DS, men umiddelbart så synes jeg at vi (sejlklubben) fint kan bruge strategioplægget som inspirationsmateriale.

Så i min verden er det ikke \"naivt og en illusion\" at tro, at strategioplægget kan blive debatteret i klubberne.
Men det er selvfølgelig store forskelle, og det er op til klubberne at bruge oplægget – og det kræver lidt overskud at drøfte sådanne emner i en sejlklub. Nu ved jeg ikke hvilken klub du er aktiv i, men tror dog at mange af de aktive klubber har dette overskud, og håber derfor at de mange arbejdsgruppers arbejde et givet godt ud.

2011-03-06 19:42:00 af Nicolai Lassen

Hej torben, Carsten, Erik, Søren, Henrik, Dan og alle jer andre der har bidraget til denne \"streng\". Torben, du komer fra en prograssiv klubfællesskab - min viden fortæller mig at hovedparten af andre klubber gør ikke noget i den sammenhæng? Jeg kan kun opfordre, at hvis du har kendskab til lignende arrangementer i din klub - så skriv det i en kommentar her.

Jeg har også tilmeldt mig DS orienteringsmøde her i København, og kan næste sætte navne på alle. For det bliver den mest troende del af sejler menigheden der bruger et pr. timer for at blive klogere og blive inspireret.

I dag søgte jeg ned i den lokale havn, og her må¨jeg med skam fortælle - at i lokal sejlermiljøet har jeg en MEGET trofast læserskarer, der havde en mening - men i større strategiske tanker om fremtiden har de sgu ikke - desværre.

DS har en kæmpe opgave, med at få de mange fornuftige tanker ud til de mange menige sejlere. Ellers er det lige meget - alt sammen

God aften
2011-03-07 09:55:37 af Jens Jensen

Jeg vil da gerne bidrage her på stedet (i mangel af bedre), for ude i min lokale klub er der i absolut ingen debat.

Jeg blev meget positivt overrasket, da jeg læste de første sider af strategirapporten. De indledende sider frem til og med side 7 er rigtig fine. Specielt hæftede jeg mig ved:

\"Denne udvikling hen mod sejlernes organisation er Sejlerfokus\" og
\"Strategiarbejdet har vist et behov for en meget større synlighed af Dansk Sejlunion - ikke mindst over for sejlerne\"
\"... en ’skarpere’ platform til at tydeliggøre Dansk Sejlunions aktiviteter og roller, internt såvel som eksternt.\"

Det lover godt, tænkte jeg.

De sidste 18 sider med de mere detaljerede anbefalinger, er imidlertid med meget lidt reel indhold. Der vil ikke komme mange protester på generalforsamlingen, for hvem kan for alvor være uenig, men de store visionære tanker og strategier er der bestemt ikke tale om. Det handler primært om lidt mere af det samme som vi har gjort det sidste mange år.

Det virker som om de lidt mere visionære ideer og tanker simpelthen er blevet sorteret fra, først i de individuelle arbejdsgrupper, derefter i sammenskrivningen som tilsyneladende har fokuseret mere på fællesnævnere end på de gode ideer, og endelig i redigeringen, som jo er foretaget af personer som har det fælles udgangspunkt at de er vældig tilfredse med tingenes nuværende tilstand.

Havde der nu f.eks. siddet en enkelt visionær person, som syntes det var en god ide med \"triple-race\", er det meget svært at se sådan en ide overleve den midling og ensretning som processen implicit har indbygget.

Det er konsensusprocessens negative side, og det kommer meget tydeligt til udtryk i strategirapportens meget tandløse anbefalinger.
2011-03-07 13:14:07 af Tom Bøjland

Hej Jens

Jeg vil da godt give dig og andre et indblik - jeg er en af de 80 sejlere der har brugt en del tid de sidste 3-4 måneder på at udfærdige oplæggene til den endelige strategi rapport. (strategiudvalget for kapsejlads) og jeg kan da også godt give dig ret i at de radikale ideer og konkrete tiltag er \"nedtonet\" dels i vores delrapport og endnu mere i sammenskrivningen i den endelige rapport - men de er bestemt ikke sorteret fra.

Hvis man eksempelvis læser vores delrapport kan man se at DS skal angive nogle klare linier for valg af idrætsudstyr for en olympisk og en ikke olympisk sejlsportsvej.

Dette er efter min personlige mening er det allervigtigste i DS strategien
Heldigvis er det også en del af den endelige strategirapport (se nedenstående)

\"Der skal opstilles og anbefales udviklingsspor fra junior- til voksenklasser - for joller/kølbåde og for OL/ikkeOL. Aktiviteter skal understøtte udviklingen i de anbefalede klasser\"

Dette er set i min optik et kvantespring for dansk sejlsport - og derfor kan jeg bestemt ikke give dig ret i at vores (de 80 almindelige sejlere) arbejde er tandløst, eller \"barberet ned til det ukendelige\" i den endelige rapport.

Nu kommer det store arbejde - nemlig at få truffet beslutningerne der sætter de skibe i søen vi har startet bygningen af i strategiudvalgene - der er med garanti både populære og upopulære beslutninger der skal træffes i hovedbestyrelsen og i diverse udvalg, men træffes skal de - ellers er det ligemeget som Nicolaj skriver et andetsteds.

Jeg har den klare (nogen vil kalde det naive) tro på at der nu er sat en proces igang for at forbedre de forhold vores sport fungerer under så flere vil dyrke den i fremtiden.

En anden ting - \"triple race\" som du efterlyser - vi har faktisk i vores rapport skrevet at man skal frembringe nye sejladsformer der kan tiltrække bredden - Dette er også med i den samlede rapport. Det er op til det videre arbejde at definere hvad vi som sejlere ønsker - målet er fra vores side klart - flere der sejler kapsejlads - og så er det reelt underordnet om det er en 18` skiff eller en 37 fods familie krydser!

PS. mener at Nicolai også lovede at æde sin knarrskipperkasket efter han havde givet undskyldningen på generalforsamlingen :o)


Tom Bøjland
Skovshoved Sejlklub
Dansk 505 Klub
2011-03-07 16:42:18 af Jens Jensen

Tom,

Tak for din uddybning. Jeg håber inderligt at du har ret i din vurdering, men kan godt være nervøs. Hvis man f.eks. fortsætter dit citat fra rapporten står der konkret:

\"Strategi
Der skal opstilles og anbefales udviklingsspor fra junior- til voksenklasser - for joller/kølbåde og for OL/ikkeOL. Aktiviteter skal understøtte udviklingen i de anbefalede klasser.

Anbefalinger
Dansk Sejlunion skal synliggøre og anbefale aktive jolle- og kølbådsklasser for junior/ungdom/voksen-sejlere - også for dem, som ikke går OL vejen.\"

Hvad betyder \"synliggøre og anbefale aktive ... -klasser\"?

Kunne \"aktive\" måske betyde det samme som \"eksisterende\", og kunne \"synliggøre og anbefale\" tolkes derhen at man anbefaler de eksisterende klasser, og synliggør dem i kraft af at de er specifikt nævnt og understøttet?

Jeg tror du forventer noget andet og mere - og jeg håber bestemt på det samme - men jeg er ikke overbevist om DS` egen fortolkning når der om nogle år skal gøres status over de tiltag man så specifikt har gennemført.

Hvis man virkelig mener noget meget mere konkret end det der står, hvorfor så de mange, meget generelle vendinger?

Jeg frygter at årsagen er at man så meget nemmere kan leve op til sine \"løfter\" efterfølgende: \"Vi lovede ikke noget konkret - og det har vi opfyldt til punkt og prikke\"

2011-03-07 18:32:43 af Tom Bøjland

Hej jens

Velbekomme :o)

Som sagt er det et kvantespring at DS overhovedet stikker poterne i den politiske hvepserede som valg af idrætsredskaber jo er indenfor vores kære sport.

Hvad tanken bag ved dette (min personlige holdning) er, at vi skal synliggøre få attraktive klasser for sejlere der vokser ud af deres juniordiciplin - rent faktisk er det blot en fortsættelse af den nuværende strategi for juniorerne hvor man jo ikke er i tvivl om hvad der sejles idag i Danmark.

Selvfølgelig er udgangspunktet eksisterende klasser og specialklubber - der skal jo være en basis at bygge på - men eksempelvis vil det efter min mening være mindre smart at have en Knarr som anbefalet DS klasse for sejlere mellem 18 og 30 - der er det ligesom mere en CB66 der måtte passe, ikke sandt.

Det primære formål er at få juniorerne til at fortsætte med at kapsejle efter de er fyldt 18 - også selvom det ikke er en OL karriere de stiler efter - og her er en synliggørelse og anbefaling af dicipliner på sin plads efter strategi udvalgets side.

Vores opgave i vinter er gået ud på at komme med oplæg til strategien - den er bragt på banen i vers. 1.0. Opgaven var ikke at lægge taktikken (bl.a. vælge dicipliner)

Med udtrykket \"synliggøre og anbefale klasser\" mener jeg at følgende - hvis vi spørger en 8 årig knægt der spiller fodbold er han ikke i tvivl om superliga, divisions system, landshold osv. og han er ikke i tvivl om at han skal være prof. når han bliver 18.

Hvis vi spørger en optimistsejler på 8 år hvad han sejler når han er 18 bliver han nok en anelse mere ulden i munden - som oftest går han over i Danmarks største 1 mandsklasse bortset fra optimisten - nemlig gummibådsklassen og er derefter desværrre tabt som aktiv kapsejler - hvilket er totalt spild når man ser hvor meget krudt der bliver brugt på at uddanne sejlere i optimisten. Derfor skal han/hun allerede fra første dag til optimist vinterundervisningen have et indtryk af at sejlsport ikke bare er noget man går til, men noget man kan have det skideskægt med hele livet (kald det bare indoktrinering!)

Jeg tror vi alle er spændt på næste udvikling i dette, men bolden er i spil og er ikke sådan lige at stoppe nu!

Tom B.
2011-03-08 10:59:09 af Klaus Møller

Udfordringen bliver at få fortalt at \"bolden er i spil\", hvis ikke DS og klubberne får synliggjort mulighederne - sker der ikke noget. Det hjælper jo meget at dansk sejlsport har en Bøjland, superengageret og aktiv - han alene kan jo ikke flytte masserne. Lassen har vist sin enorme berettigelse med sine \"Bagsider\", reelt set er han den eneste der kan skabe debat. Men her, hvor han tager det færdige produkt under kniven, og skriver - synes jeg - en fin debatskabende bagside - så er vi kun får, der vil diskuterer den. Det er et problem. For hvem vil så implementerer den i praktsis?






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen