Jo er svaret på spørgsmålet, men også en bagsideskribents hårdt optjente rettighed. Nu går jeg på ferie frem til ”Både i Bella”, den 12. marts 2011. Er jeg blevet fyret fordi, vi i sidste fredag gik i kødet på KDY og udstillede bestyrelsen? Svaret er nej.
Nej, nu har bagsiden kørt trofast fredag efter fredag, lige siden den 30. maj i år, Det er altså 25 bagsider. Skulle de udsendes kontinuerligt, her på baadmagasinet.dk ville det tage skamfulde otte dage i træk. Det ville selv de mest ivrige bagsidelæsere nok få kvalme over.
Og det er præcis årsagen til en tiltrængt jule- og vinterpause. Bagsiden er skabt for at skabe debat, vise uenighed og konstant puste liv i nye ideer og visioner til gavn for os alle sammen. Bagsiden skal ikke ende som en meningsfabrik, men være et dynamisk forum for meningsudveksling mellem aktive sejlere. Nu giver vi Dansk Sejlunion fred til at færdiggøre deres strategiarbejde, de mange forskellige klubber skal alle gennem den årlige generalforsamling – ikke mindst KDY.
Her kunne de jo passende diskutere, hvad de vil med deres sejlklub? Er de en sejlklub? Eller er det en kolonihavneklub? Det er der jo intet galt i, i det sidste så længe medlemmer ser et formål med klubben. Det er nok ikke så meget kapsejladsdiskussion, de kan bidrage med. Men derfor er der så meget andet vigtigt, de kan bidrage med i kampen for at styrke sammenholdet i dansk sejlsport. Lige p.t. behøver KDY’s bestyrelse ikke min bevågenhed, for at udstille deres egen aktuelle uduelighed krydret med en portion kammerateri og almen fraværenhed i en sikkert nok hektisk hverdag uden for bestyrelseslokalet. Jeg kunne fylde ”Bagsider” langt ind i det nye år, med al det smuds der er dukket op de seneste uger.
Bådmagasinets journalist Øyvind Bordal har taget fat i diskussionen omkring: Hvad skal vi sejle i? Emnet har Bagsiden vendt mange gange i løbet af efteråret, og hver gang har det vist sig umuligt at finde konsensus. Har du først investeret i en jolle eller en båd, er du svær at flytte. Desværre er konsekvensen, at mange fine klassebåde gror fast til bunden, fordi de ikke længere bliver sejlet.
Vi har også diskuteret, hvordan vi får flere til at sejle ind i den mere modne alder? Og her vil jeg konkludere, at realismen ikke rigtig er til stede hos mange Bagside-læsere. De tror de kan, både i sengen og på vandet, sandheden i sengen ligger uden for Bagsidens regi, men de færreste kan noget aktivt på vandet efter de er rundet 35 år. Og det er sgu da trist, meget trist for os alle sammen.
I lørdags var jeg til den årlige juleudflugt med de gamle X-79 drenge, alle dem der gjorde X-79’eren til den største klassebåd i Danmark for 20 år siden. Efterhånden som snebajerne gled ned, så blev evnerne uovervindelige store og realismen i snakken ret så overskuelig. Sandheden er ret brutal, X-79 klassen i dag er en parentes. Værre er det, at mange i dette meget ellers muntre herreselskab ikke havde været på vandet siden sidste års julekomsammen. Begge gange sejlende i chalup rundt i Københavns Havn, hvilket jo er en dårlig erstatning for rigtig kapsejlads.
Undskyldningerne kender vi, de er alle både dårlige og klicheagtige. Udfordringen er, hvad skal de gamle drenge så sejle? Tid til ordentlig træning? Glem det. Vi er ude i en omgang rygmarvs sejlads. Mange snore og en sammensejlet besætning? Glem det. Besætningsstørrelsen er maksimalt tre, for ellers kommer ingen ud og sejle, sidstemanden er forsvundet på genbrugspladsen.
Det er mange emner der over efteråret fik serverne til at ryste, når debatten går højt. For julefredens skyld skal jeg udlade at påpege nogle bådtyper. Selv i dette fine herreselskab i lørdags, fik min snak om Knarr’en som et alternativ til drengene, når de blev ædru igen, en skidt medfart. ”Knarr-sejlads er som prostata”. Man får det, det gør ondt og får fjernet det hurtigt igen. Da jeg selv havde løftet mig fra sofaen søndag aften, og kunne tænke mere klart, var spørgsmålet: Undskyld drenge, hvad er alternativet? Slet ikke at sejle, hverken kapsejlads eller tur? Helt undvære de mange glæder det giver? Åbenbart og vældig trist. For det er altså nogle helvedes hyggelige herrer, der stadig kan skabe gang i festen – også på vandet, hvis de ellers fandt vej derud.
I er nogle spøjse typer I kære læsere, vi haft uger hvor kommentarerne er væltet ind. Andre uger, har der været tavst. Oftest når vi har emnet penge på bordet. Eksempelvis den 30. juli, da jeg spurgte: ”Får vi nok valuta for de mange penge?”, så blev I tavse. Sandheden er jo ret enkel, det gør vi nok ikke. Og det skal vi helst ikke have for megen diskussion om i familierådet.
Når det er økonomien og beskatning af vores både, må jeg sige at I generelt er nogle vældig solidariske samfundsborgere, der med glæde betaler jeres forsikringsafgifter. Må jeg på fællesskabets vegne – og Troels Lund Poulsen - sige mange tak.
Inden juleferien har vi sammen fortsat nogle åbne punkter, jeg ikke må glemme. I september måned gik Bagsiden i kødet på strategiprocessen i DS, debatten gik højt og mange var vildt uenig med Bagsiden. Dengang lovede jeg Jer, kære læsere og formand Hans Natorp, at hvis hele strategiarbejdet gør en forskel - bare en lille bitte forskel - lover jeg i fuld offentlighed – også på Sejlerdagen 2011 - at trække hele min kritik i mig. Om jeg skal på talerstolen og ydmygt sige undskyld, det bestemmer I når tiden nærmer sig. Skulle det ske, vil jeg kalde det et lykkeligt nederlag, og jo alene et udtryk for, at også jeg personligt ønsker det bedste for dansk sejlsport.
Den 8. oktober måtte jeg starte med en lang bekendelse om egen uduelighed. Herunder at jeg da var ”en kylling”. I debatten omkring valg af båd til kapsejlads har 505-sejleren Tom Bøjland været super aktiv hele efteråret. Herunder med en invitation til mig som Knarr-sejler, om at gaste på en 505. Et tilbud jeg fluks sagde ”Ja tak” til. Dagen i oktober blæste det vanvittig meget, da Tom stod klar med sin jolle og en trapezbælte i kingsize. Åbent erkender jeg, at det måske ikke lige var dagen jeg skulle stå i trapez. Heldigvis var Knarr, Drage, Finnjolle og nu også OK-sejleren Frank Berg parat til at redde Knarr-klassens ære. Tom og Frank fik en fantastisk tur, men havarerede og måtte tage en taxa hjem. Jeg er glad for, at jeg den dag var en kylling, men ser frem til prøveturen med Tom, når vandet igen er lidt varmere. Måske ender det med, at Tom Bøjland er lige så åbentsindet og prøver en tur i en Knarr?
Nu lukker denne Bagside-sæson med en venlig opfordring: Vi lever i et åbent demokratisk samfund, kun sjældent risikerer vi personlige konsekvenser, når vi ytrer vores holdninger. I hvert fald inden for vores sejlsport. Jeg bliver hverken sur, eller hidkalder mine rockervenner, når jeg igen får at vide, at jeg er et båthorn. Det er en del af jobbeskrivelsen, ligesom alle de mange positive kommentarer er ny energi til tastaturet.
Så kære venner, lad os alle give dansk sejlsport det nytårsønske: I 2011 diskuterer vi med vores eget navn – åbent og ærligt, i den gode sags tjeneste. Med de ord ønsker Bagsiden alle en rigtig velsignet jul og et festligt nytår – vi ses i Bella Center til bådudstilling i marts. Jeg glæder mig allerede.
Bangebuks er han vel ikke, hvorfor skulle han være det? Det er kun du og jeg som er det.
Det er da en fin bagside, jeg er da også skuffet over Nicolai går mere i dybden med KDY, men jeg synes der er mange spørgsmål der afventer generalforsamlingen.
Jeg mener: skuffet over Nicolai IKKE går mere i dybden med KDY
Stop nu det royale mudder. Det er konge underholdning:
Værre er det, at mange i dette meget ellers muntre herreselskab ikke havde været på vandet siden sidste års julekomsammen. Begge gange sejlende i chalup rundt i Københavns Havn, hvilket jo er en dårlig erstatning for rigtig kapsejlads.
Og redningsvest, det har de med garanti ikke på.
God underholdning - Nicolai
God bagside, Nicolai tager fat i det vigtige emne som Øyvind Bordal ikke fanger: Hvad skal vi over 40 sejle? OS der måske ikke så megen tid, men gerne vil ud og dyste kvalificeret på vandet. Her mangler jeg nogle brugbare kommentarer og ideer?
Bagsiderne har uanset hvordan man ser dem skabt en debat, tak for det!
Denne sidste bagside sætter som jeg ser det dolken mellem vore egne riben.
Spørgsmålet som rejses er jo om OS på 40 + er blevet trætte af at sejle, når vi prioriterer en (våd) julefrokost med de gamle sejlervenner over en fed og kold julesejlads med de samme på det våde vand.
Er vi bare blevet så magelige at vi bare ikke orker at sejle, medmindre at det er under caribiske forhold?
Er vores prioriteringer mellem job, familje og fritid rigtig?
Sejlerglæden er det noget vi føler driver vores lyst til sporten i sådan en grad at vi VIL prioritere det?
Hvis vi bare ikke kunne leve uden at sejle ville vi jo nok med glæde sejle både i en \"gammel\" 79er og en \"oldgammel\" Knarr....
@NCA
Jeg er en af dem der er over 40 og har så lidt tid til at sejle at jeg reelt ikke har mulighed for at sejle aftensejlads for øjeblikket.
Men som dig vil jeg gerne og dyste kvalificeret på vandet, derfor har jeg valgt at sejle jolle, idet det er det mindst tidsforbrugende og jeg kan nemt og hurtigt tage derhen hvor konkurrencen er når jeg har tiden til det
Det fleste andre \"voksen\" jolle sejlere i dette land er alle over 40 og har valgt dette fordi det er nemt, billigt og bringer pulsen op, samt giver muller på armene, masser af skæg kapsejlads med ligesindede samt hyggelige stunder på havnen.
Uanset alder og kondition findes der kapsejladsjoller på markedet der passer.
Og så skal en jolle iøvrigt ikke males i bunden - bare spules med haveslangen!
Synes du ikke at det var en brugbar kommentar? ;o)
PS. Nicolai - lover at jeg nok skal finde tid til at sidde i en Knarr en dag - om ikke andet er i jo hyggelige mennesker - som sejlere nu er mest :o)
Vi vil gerne sejle os over 40 - men mageligt. Vi har en stram kalender, men en bedre økonomi. Jeg vil gerne dyste med de gamle drenge - også gerne drikke julefrokost hvis muligheden byder sig. Vi er mange med fødselsår 1955 - 1975, som savner muligheden for at komme på vandet i et værdigt felt. Kan bagsiden ikke lave en \"oldboys kapsejlads bevægelse\"?
PS: Nicolai tak for nogle fine bagsider, gæder mig du kommer tilbage
Mageligt? snakker vi sport?
Nå men den eneste båd som har indbygget en pude til rorsmandens bagdel er en FD - må være noget for dig så Viggo C. - der er vist ikke ret mange der er yngre end årgang 55 i den;o)
Hvad forestiller du dig med \"oldboys kapsejlads bevægelse\"?
Erfaringen fra erhvervssejlerne, altså de rigtige søfolk, er at nogen gange skal der er et meget stort båthorn til for at vække lystsejlerne. Jo flere gange du tuder af dem, jo større er chancen for at de vågner og reagerer.
Så jo Nicolai, du er et båthorn. Og ikke et af de små.
Jeg ser frem til at høre dit næste trut til foråret.
God jul og hils fruen.
\"oldboys kapsejlads bevægelse\" skal aktiverer all de mange, der var juniorer i 70érne og 80érne, og siden forsvundet ud af havnen og sejlsporten. Jeg ved de gerne vil, de skal bare have et skud ud af havnen - så er de på igen. Det må bare ikke kræve for meget, gerne penge men ikke tid. Og om de så sejler 505, Knarr, CB66 eller Folkebåd - det er ligemeget. Bar de kommer ud og er aktive igen
Det er jo faktisk præcis det vi arbejder med i DS strategiudvalget for kapsejlads - har du nogen yderligere ideer der kan tilføjes ud over det Bjørn Anker præsenterede i en anden tråd for nyligt. Hvad synes du der skal til for at ruske gamle juniorer igang igen eksempelvis?
Tom
Jeg synes at al den respons der har været på Nicolais indlæg bevidner at han har ramt nogle tørre pletter.
Specielt debatten om hvad man kan/skal vælge hvis man i den grad ikke tilhøre \`facebook\` generationen synes jeg er rigtig gavnlig.
Jeg vil dog her igen slå et slag for Ynglingen - som er moderat fysisk udfordrerne, planer når det blæser, taktisk udfordrene, 3 mand i båden der alle \`skal være på\`, non-sexy (så måske ikke noget for den forfængelige bar sejlere) - MEN der er DIF DM og ISAF VM hvor \`silverfoxes\` sætter sit præg. Det er billigt at købe en international tip-top båd og vedligeholde den med nye sejl, der er nok af stævner - og ellers bare stalde den op og tage den frem når konen ikke er skide sur - eller hva der nu ska gøres eller tages hensyn til.....
Jeg hørte forleden et interessant forslag:
Hvad om man efterlignede turneringsformen fra fodbold eller håndbold:
Klubhold, der dyster mod hinanden fx. 2x2 både, man har hjemme- og udekampe, hvor hjemmeholdet stiller med bådene. Der trækkes lod om bådfordelingen.
Det vil være nemt - læs taskesejlads - man slipper for diskussionen om klasser, for det bliver mindre relevant og det kan styrke klubånden, når man støtter sin egen klub.
Det vil kunne køre i forskellige ligaer, lige som ved fodbold, så de mindre ambitiøse dyster lokalt, mens de mere ambitiøse dyster regionalt eller nationalt.
Dermed vil vi kunne kåre DKs bedste klubhold - det er ikke kun et spørgsmål om 100 forskellige klasser. Her handler det om allround sejler-talent.
Synes det er en forfriskende idé!
Tak til Nicolai for de fine artikler herpå bagsiden. Det har været kanon at læse om de forskellige problemstillinger, men det har været meget beskæmmende hele tiden at skulle læse om KDY og deres magtkamp. Der er trods alt også andre havne og klubber i Danmark.
De fleste artikler har handlet om kapsejlads, men jeg synes at man glemmer at der også er sejlere der bare nyder en stille sejlads, uden straks at skulle race og stresse afsted. Jeg vil påstå at jeg i min båd har haft adskillige flere timer på havet og sejlet langt flere sømil, end de fleste kapsejlere. At sejle kapsejlads er fint, men jeg håber at når Nicolai kommer tilbage til Bagsiden, at han vil finde emner der henvender sig til HELE den danske sejlerverden.
Endnu engang tak for en god bagside og god jul til alle.
_/) Ejvind
Hvad med at ændre navnet Bådmagasinet til BÅTmagasinet :)
Ja, du er da et båthorn, gå på ferie og ikke bide dig fast i KDY skandalen. Båthort og bangebuks er du. ØV