Bagsiden: Vi er en truet art


Er kapsejlere en race der er ved at uddø? Dansk sejlsport skal genfinde legen for at holde de unge i sporten, skriver Nicolai Lassen. Arkivfoto: Per Heegaard.

Dansk sejlsport har mange lighedstegn med Dansk Ungdoms Fællesråd, sidstnævnte lever et godt liv på ungdommens vilje til at organiserer sig i alverdens politiske ungdomsorganisationer. Efter sigende indgår det modsatte køn, sexdriften og de fugtige fester i mange – nok ret passive - medlemskaber. Men hvert eneste medlemskab giver offentlige tilskud og masser af tipsmidler til de få aktive, og her kommer sammenligningen ind med dansk sejlsport.

Officielt er vi ca. 60.000 medlemmer af Dansk Sejlunion, men når vi kommer til de ganske få der sejler aktiv kapsejlads, ja så er vi efterhånden en truet art. Prøv selv at tælle hvor mange hoveder der er aktive i din egen kapsejladsklasse? Er i 20 aktive besætninger med tre i hver båd – ja, så runder I ikke 100 hoveder. Hvor mange kapsejladsklasser er der så i de danske farvande? Ingen nævnt – ingen glemt, men du skal bruge en særdeles god fantasi, bare for at tælle flere en 2000 aktive sejler der dyrker kapsejlads. 2000 aktive sejlere, jamen venner, der er ikke flere aktive danskere der dyrker kapsejlads, end danskere der dyrker dværgkast, amerikansk fodbold eller andre minoritetssportsgrene.

Denne uges kommentar er inspireret af debatterne på baadmagasinet.dk den sidste uge, hvor to ting inspirerede mig. Dels debatten om kravene til de danske OL-sejlere i 2012, dels det faktum som den gode sejler Bjørn Westergaard smider ind i debatten: ”At vi er gået fra 11.000 til 5000 unge sejlere”. Om Bjørns fakta holder vand eller ej, viser udviklingen at dansk sejlsport går den forkerte vej. Hvordan skal danske sejlere med den negative udvikling nogensinde kunne gøre en forskel? Talentmassen er efterhånden blevet alt for lille, at olympiske medaljer er et fantasifoster - de nye årgange mangler jo.

baadmagasinet.dk har før omtalt Optimistsejlernes store succeser på kapsejladsbanerne, men hvor er de unge sejlere om 4-5 år? Ikke, at jeg skal være sortseer, men sandsynligheden for at de unge sejlere er trukket på land er overvældende. Når jeg kigger indad i min egen familie, må jeg sige at jeg er en fiasko. Med fire piger, der alle er opvokset i lige lang cykelafstand fra Skovshoved Havn og Taarbæk Havn, er ugens spørgsmål ret enkelt: Hvor mange af de fire piger er fanget ind af sejlsportens glæder?

Positivt siger jeg den yngste, men realistisk set nok kun en ½ datter, der har fanget sejlsportens mange glæder.

Hvorfor? Det er jo en frustreret fars personlige spørgsmål. Ærligt talt, må jeg konstaterer at næsten alle andre sportsgrene er langt bedre til at tale til de 13-årige teenagere, end nogen i dansk sejlsport og mig - desværre. Det er den rå sandhed.

Jamen, jeg kan kun konstatere at både håndbold, volleybold og kajak trækker mere i den unge dame end sejlsport. Kajakken viser, at det ikke er det våde element der skræmmer, så hvorfor er der ikke tiltrækningskraft i sejlsporten?

Svaret er, at mange danske sejlklubber ikke magter opgaven at tiltrække og ikke mindst fastholde de unge sejlere. Sejlsport hele livet er en illusion, de fleste når aldrig, at blive voksne før de søger landjorden. De er definitivt slut med dansk sejlsport, før de bliver voksne – trist, men sandt.

Dansk sejlsport skal genfinde legen, den brune bunker i Brøndby skal finde koden til de unge. Ellers er det fuldkommen ligegyldigt om Team Danmark fastholder den økonomiske støtte i 2012 og 2016 og 2020 - talentet er simpelthen ikke til stede.

2010-10-22 11:00:21 af Carsten

Hvis vi er rigtig heldige så er alt det kapsejlads-sjov helt slut om 10-15 år :-).
Det er der mange fordele ved fx. er det slut med at være en minoritet og man kan koncentrere pengene til kun én ting.
Det vil der da være noget fornuft i.
Fordi det er jo det der vil ske, ikke Nicolai?
2010-10-22 11:06:33 af njels

genialt skrevet nicolai
2010-10-22 12:40:18 af Christian

kanon artikel - jeg er helt enig i konklusionerene. Men er 2.000 aktive kapsejlere ikke lavt vurderet. Tænk på alle de lokale aftenmatcher - mon ikke vi er lidt flere ?
2010-10-22 14:21:57 af Lars Schrøder

Kører det ikke lidt i ring for dig nu, Nicolai?- for en måneds tid siden skrev du om samme emne!

Det er fint at starte debatten (igen), men hvad mener du selv der skal til? Og hvad var dine konklusioner af den forrige debat?

Hvad vil få dine venner til at sejle? (igen)
Hvad siger dine døtre de mangler for at fortsætte?

Mvh Lars
2010-10-22 14:22:35 af Jørgen

Nicolai svaret på dit spørgsmål er ”KLUBLIV”.
Som medlem af KDY med udgangspunkt i Skovshoved Havn ser jeg med undren på de nye klubhuse som Gentofte Kommune har stillet til rådighed for medlemmerne af de 6 klubber der er på havnen.
Masser af medlems aktivitet i de fleste af bygningerne lige med undtagelse af restaurant sejlklubberne, hvor der hverken er omklædnings eller badeforhold til sejlerne, med lidt held kan man løbe ind i et medlem, ellers er det selskaber og folk udefra, hvor er ejerskabet til sejlklubben.
Så SKS og KDY se at få gang i klublivet det er det der fastholder os sejlere inkl. de unge.

2010-10-22 14:56:33 af Knud Kristian Wrist

Nicolai har som sædvanligt fundet et rigtig godt sted at trykke med pennen.
Vi taler tit om i vores klub, at vi kan begynde at tælle, hvornår den sidste båd sejler aftenkapsejlads. Vi har faktisk lige regnet skippernes gennemsnitsalder ud. Den er 57! Og den stiger med 1 år om året!
Vi er kun en lille klub, hvor der er 150 bådpladser med ca. 75 både med sejl - alt inkl.!
Vi er pt. nede på 19 både, der holder fast i den ugentlige aftenmatch. I det lille regneark hvor resultaterne udregnes har vi sat besætningernes størrelse på. Det betyder, at der hver gang på resultatlisten står, hvor mange sejlere, der var på vandet. Tallet ligger som regel mellem 60 og 70 sejlere (eller 1/4 af medlemmerne).
Og det er vel egentlig ikke så ringe endda - endnu!
Der er formentlig ikke mange af byens foreninger, der kan samle 60 medlmmer til en gang motion en gang om ugen.
Men det får også snart ende - 5-10 år - hvis vi ikke får fat i nogle yngre medlemmer.
Vi har også fået fyldt havnen helt op for første gang, og vi har da også fået nye medlemmer med båd. Men de hiver ikke gennemsnitsalderen ned - tværtimod. Det er de store efterkrigsårgange, der begynder at gå på efterløn og som nu får noget tid, som nogle af dem vil bruge på en båd.
Men hvordan får vi aldersgruppen 35-45 år ind i klubberne?
Vi har prøvet med åbent hus, vi har en sejlerskole - men der er ikke rigtig noget, der hjælper. Tidligere var det typisk optimistbørnforældre, der fik lyst til det våde element og købte en båd, Sådan tror jeg at der er kommet mange nye sejlere. Men nu hvor der ingen optimistsejlere er, kommer der ingen nye ind den vej.
Så det er en rigtig god idé at få lagt hjernerne i blød for at forsøge at finde en måde.
Der er jo både nok, og priserne er også nede. Altså må det være interessen, der skal pirkes til.
Mange har en travl hverdag og prioriterer anderledes end vi sejlere. Men mange kunne godt lære at slappe lidt af.
Se f.eks. Bengt Lagerkvists artikel fra et gammelt nr. af \"På Kryss\" \"De som gør og de som er\" som du kan finde lidt nede på denne side:
http://www.lemvigsejlklub.dk/asp/nyheder/listSorteret.asp?prSorteringNyhed=Beretninger
(kopier adressen over i browseren)
Det er en god tankegang, som mange godt lige kunne tænke lidt over!


2010-10-22 15:15:02 af Frank

Nicolai, igen rammer du bolden klokkerent. For det er da et problem, at der snart er flere ansatte i DS end aktive sejlere. Det er da et problem, at ungdommen ikke gider sejlsport. Det er et problem, at familier med børn fravælger sejlsport. Kunne vi ikke bruge denne debat til at komme forslag til hvordan vi får brudt den onde cirkel?
2010-10-22 18:13:06 af Poul

Slutter op om det Jørgen siger det er klubliv der tiltrækker og fastholder unge og gamle sejlere.
Det er klubberne og ikke DS der har en opgave.
Ind i kampen og hjælp jeres klub på vej.
2010-10-22 18:26:54 af per

Men der er flere ting at tilføje til det problem.
Bla. de unge som befinder sig i sejlklubberne, de kan træne og træne men for at skabe aktive sejlere skal man have flere træner osv ud i de små klubber for at få løftet dem. Nok skaber et godt miljø på havnen at de unge måske får lyst til at ha\` båd senere i livet. men det ændre ikk på den problematik der hersker omkring unge, som er i sejlklubber som simpelt hen ikke kan magte at bringe de unge op på et højere plan. for når du har ligget i den samme klasse i 2-3 år samme sted i rækken hver gang med kun minimale forskelle blandt den endte placeringering. så kan fester og det modsatte køn kun tiltrække mere og derved trække de aktive og måske dygtige sejlere ud af klubberne når det hedder +15. hvorfor får de ikk folk ud af DS og ud i klubberne ?
2010-10-22 18:53:04 af Per Larsen

Nu uddyber Jørgen ikke særligt tydeligt hvad han mener med KLUBLIV, men jeg får et billede af sejlsport som en altdominerende livsstil der ikke levner tid til andet, og klubben som det faste tilholdssted i størstedelen af fritiden.

Eller sagt på en anden måde: klubliv som den ældre generation kender det, og hvor havnen og klubben er deres andet hjem.

Det er det absolut modsatte vi har brug for!

Hvis den slags klubliv var svaret, var der ikke noget problem, for den slags klubliv er netop det som vi tilbyder i dag. Og svaret til det tilbud er: \"nej tak\".

Tværtimod er der brug for at sejlsport kan dyrkes hurtigt og effektivt, uden for mange forpligtelser. Sejlsport skal konkurrere med en time i fitness center, en træningstime på fodboldbanen, eller måske en uge på skiferie.

Vi unge vil ikke vælge fra, vi vil det hele - og hvis noget tager for meget tid så det går ud over andet, så vælges det tidskrævende fra.
2010-10-22 19:19:33 af Birger

Hej Per
Hvis holdningen er at i unge vil det hele og ikke vil bruge den nødvendige tid på sejlsport forstår jeg godt at der bliver færre sejlere for i bliver ikke gode sejlere med 1 time på vandet om ugen, tid på vandet skaber resultater og gode sejlere - ikke tabere.
2010-10-22 20:05:56 af Per Larsen

Birger,

Læs hvad jeg skriver. Jeg taler ikke om at bruge en time om ugen på sejlsport - jeg taler om at sejlsport skal konkurrere med en time i fitness center. Det var blot et simpelt eksempel på de mange andre tilbud som unge i dag OGSÅ vil bruge tid på.

Du taler selv om \"tid på vandet\" og der er vi helt enige. Det var min pointe med udtrykket \"hurtigt og effektivt\". For mig er det nogenlunde det modsatte af \"klubliv\".

Vi er nødt til at indse at sejlsport er blot et af mange tilbud og de fleste unge i dag vælger ikke enten/eller, men i stedet både/og. Hvis sejlsport insisterer på at være en enten/eller-sport - så bliver det et \"eller\".

Det er der vi står i dag - og mere af det samme (klubliv) er altså ikke svaret. Det er prøvet.

2010-10-22 21:25:06 af frederik

Jo sejle en time hver uge, er jo det de unge vil afsætte på den sport. Så må sejlsporten indrette sig efter det.......
2010-10-22 22:12:22 af Per Larsen

Man kan selvfølgelig også bare fortsætte som nu. Det går jo skidegodt ...
2010-10-22 22:58:10 af Kjær

Der er andre områder som indikerer at vi er ved at spille fallit i vores arbejde med at arrangere kapsejladser. Sejlklubberne er nu begyndt i stor stil og over hele landet at arrangere 2star kapsejladser. Hvilken fejl. Tænk at tage det som et succeskriterie at man har 100 tilmeldte både,,,,tsk tsk, der er jo kun tale om 200 sejlere hvilket er færre end vi har på vores tirsdagssejladser. Hvordan får vi flere sejlere ind i sejlsporten hvis vi blot tilpasser os til de aktuelle muligheder i stedet for at tilrettelægge og arrangere kapsejladser som er interessante at deltage i. Både hvad angår det sejladsmæssige men også det sociale. Vi må til at se i øjnene at den sociale del af vores kapsejladser bærer lidt for meget præg af overklasser eller alderdom. Lad os dog for pokker prøve at få de unge ind i alle sejlsportens aspekter og så få nogle flere sejladser med korte intensive baner, gerne tæt under land hvis muligt og lad de gamle gå hjem kl. 22.00 således at de unge kan komme til at feste lidt med en mere moderne livsstil. Det er trods alt her i det sociale at man fastholder og lokker flere til de afsidesliggende sportsgrene.
Og husk man er ikke ældre end man føler sig.
2010-10-22 23:26:14 af bjork.dk

@ Kjær
Skal dit forslag forstås på denne måde - at der ved hver stævne skal som minimum være: Et omrejsende tivoli, Bubber der underholder mellem starterne, cheerleaders på dommerbåden?

2010-10-23 10:51:38 af Kjær

@ bjork.dk

Nej der skal naturligvis være gammel dansk, vejrbidte gamle mænd som sejler direkte hjem fra sidste sejlads i gamle både og dermed er med til at skabe et absolut afstumpet socialt samvær som gælder om kun at håne de gamle sejlere som vi har sejlet imod de sidste 20-30 år.

Selvfølgelig skal der gøres lidt for at underholde de få folk som vover sig ud til havnen for at se på sejladser. selvfølgelig skal der gøres noget for at sikre at after sail bliver en succes med mulighed for burgere, fritter og kola eller øl. selvfølgelig vil det være fedt at slå kapsejladsstævner sammen med et andet socialt/foreningsmæssigt arrangement med levende musik og underholdning på land når man nu alligevel skal have noget op at køre.
Det gælder om at arbejde på tværs af foreningslivet, således at der er noget at kigge på både før under og efter kapsejladsen.
Cheer leaders,,,,tjaaa du er da inde på noget som nok ville lokke mig tilbage til en kapsejlads. Det er trods alt et initiativ som viser at arrangørerne godt vil have os tilbage næste år.
Og til Nicolai,,, så må du godt læse med her... det kunne jo bruges som inspiration.
2010-10-23 11:30:39 af lars rasmussen

Ja, kapsejlads lig et \"Et omrejsende tivoli\", de arrangementer der har succes er masser af underholdning - også på land, og for hele familien. Så lad os få mere omrejsende tivoli i dansk sejlsport
2010-10-23 11:46:00 af Kjær

@ lars rasmussen

Ja Lars, du har jo selv været omkring i verden og set hvorledes det foregår,, Australien f.eks.
Vi må påtage os det ansvar der ligger som arrangør af kapsejladser. I gamle dage hvor der var så mange deltagere at et socialt samvær ikke kunne undgås, da var det ikke noget problem at være arrangør, men i vore dage kræver folk lidt mere af arrangørene før de \"gider\" at tage fri fra arbejde et par dage (transport til og fra stævne).
Hvis man bruger tid og penge og familiens tålmodighed, så skal der også være noget i den anden ende.
Man skal føle at man har fået noget for pengene, har brugt tiden rigtigt og familien skal have en partner hjem som smiler over hele hovedet fordi det har været en god weekend. Om muligt kan hele familien være med til sådan en weekend.
Vi må væk fra de gamle dage hvor arrangørerne følte at det var nok, alene det at en kapsejlads blev arrangeret.
Uden større engagement så må man hellere lade være.
Det er jo også sådan sejlerne ser på det.
Livet er for kort til kedelige stævner og det skulle jo nødigt være sådan at man behøver at tage til udlandet for at have et godt stævne.
2010-10-23 13:33:08 af Henrik Pedersen

I Middelfart Sejlkub har vi et stigenede antal kølbåde ude at sejle hver onsdag, vi har i år været 44 tilmeldte, hvoraf der har været ca. 30 på vandet hver gang . Det er rigtigt at der er mange +50 sejlere, men der kommer også både til med \"unge sejlere\". En af grundende til succesen er at klubben har en sejlerskole, hvor træningen foregår i Matchracere, når \"eleverne\" har sejlet nogle sæsoner på skolen, rykker de typisk over og sejler onsdags sejlads enten i egen båd eller som gast. Vi har også et begyder løb, hvor man starter først og sejler uden spiler, hvilket gør det mere overskueligt at starte som ny skipper. Desuden har vi en meget aktiv Duet 25 klasse, som er med til at vise at man godt kan sejle seriøs kapsejlads uden at skulle være direktør lønnet.
Jeg tror det handler om at man både skal kunne tilbyde noget til ungdomssejler men også til det lidt ældre der gerne vil i gang med sporten.
Ja vi har også et Two-star arrangement, men det er jo kun et suplement til klubben andre kapsejlads aktiviteter.
Problemet er jo typisk at det er enormt svært at få \"familiefædre\" med ud at sejle i weekender så ideen med kapsejladser med små besætninger er fremragende.
Jeg er sikker på hvis alle klubber var aktive med at få fat i mye voksne sejler så ville vi ikke være så truet. Vi kan ikke kun satse på at tilgengen af medlemmer skal komme via ungdomsrækkerne.


2010-10-23 14:59:30 af Thea

Hvis der ikke er underholdning nok i selve træningen og kapsejladsen, så er det måske ikke sejlsport man skal bruge sin tid på....


2010-10-23 16:12:08 af Kjær

@ Thea
Det er jo netop den holdning du lægger for dagen som er årsag til den meget lille og svindende gruppe af sejlere som er oplægget til hele denne debat. Tak Thea.
2010-10-23 18:06:14 af Per Larsen

Jeg er altså enig med Thea. Det er oplevelsen i selve sejladsen der skal drive interessen.

Spændende bådtyper, spændende sejladsformer, og et miljø der gør det attraktivt at dyrke sejlsport samtidig med alle de andre ting der skal være tid til i hverdagen når man er ung.

Hvis man endelig skal afholde et week-end stævne skal det selvfølgelig tilbyde mere end sejlads, men det er altså ikke week-end stævnernes afvikling der er afgørende for om man vælger sejlsport til eller fra.
2010-10-23 18:29:23 af lars

Thea\`s betragtning, er årsagen til det faldende deltagerantal - der er ikke meget fis i at sidde på kanten af en kølbåd en hel weekend eller aftener, samfundet/folk har ændret sig, hvilket betyder at hver enkelt person ønsker fleksibiliteten i sin hverdag og med en båd der kræver gaster og mødetidspunkter osv. falder der hurtigt folk fra, og denne tendens ses tydeligt i et stigende antal deltagere på eks. 2Star sejlladserne.
Beklager men gennemsnitsalderen er meget høj i klubberne, hvilket betyder at det er svært at få lavet et miljø med unge sejlere med krudt i røven, uden at alle mulige regler og reglementer skal overholdes.

2010-10-23 19:26:40 af Knud

Det er lidt af den dummeste debat jeg har set men typisk Nicolai Lassen at skyde på DS og alt andet en KDY.
Det er som af andre på denne tråd skrevet klublliv og ejerskab til sejlklubben der skaber sejlere, timer på vandet skaber resultater.
Det med det omrejsende cirkus, hverken Farr 40 VM eller RC 44 har giver noget til den menige sejler nærmere har KDY skræmt os almindelige mennesker væk.
2010-10-23 20:01:20 af Emil

Glem det. Der er da ingen unge der giver hænge ud i en sejlklub længere end højst nødvendigt.

Men derfor kan det jo godt være fedt at sejle.
2010-10-23 20:22:31 af per

Lige frem at anklage Nicolai for at skyde på DS viser du ikke har læst hans seneste kommentar. Gvus festen er god nok, så hængere de unge gerne ud i sejlklubben. men kravene er store
2010-10-23 20:47:30 af Torben Ethelfeld

Hej Nicolai.
Du kunne jo skærpe vinklen ved at skrive noget i retning af; hvem skal købe vores både, når vi bliver gamle? Hvilket nok kunne vække en eller anden der ude. For det er resultatet, hvis rekrutteringen ikke kommer op i gear; ingen der vil købe de nuværende sejlers brugte både.

Har tænkt et par timer i eftermiddag over det du skriver, imens jeg har skrabet maling ned af vægene i min entre.

En af de ting jeg tænker på er spørgsmålet om, hvornår og hvorfor de unge stopper med at sejle?
Jeg solgte selv min Laser, da jeg fyldte atten og købte motorcykel i stedet. Og startede igen med at sejle, da jeg var 25 og jeg mødte et vikingeskib.

Hvad sker der i dag ude i klubberne, hvor lang tid kan I holde på de unge? Og hvad gør I, for at fange dem ind igen?

Det mest konstruktive og fremadrettede jeg kunne komme i tanke om, var \"Efterskolekonvojen\". Ud fra en tanke om at rigtig mange unge, lærer at sejle, stopper med at sejle eller bare er hører om at sejle, imens de går på efterskole.
På flere af de lokale efterskoler her i det Sydfynske bruger de Svendborg Senior til at sejle i. En udmærket begynder båd, men nok ikke den bådtype der skal bruges primært til at sælge sejlsport.

Min ide går så på, at der rundt omkring i landet arrangeres konvojer af forskellige kølbåde der sejler rundt og præsenterer sig på de forskellige efterskoler. Fra de vilde kapsejlads både, til de behagelige turbåde. Dansk sejlsport i sin fulde flor.
Være en dag på hver skole, hvor eleverne har mulighed for at komme til at sejle med så forskellige bådtyper som muligt og prøve bredden og så næste dag, sammen med et udvalg af eleverne, tursejle over til den næste efterskole. Og så forfra med næste hold elever.

En anden ting jeg tænkte på, var at det et eller andet sted er sejlklubberne i uddannelsesbyerne, der har ansvaret for at holde interessen i kog hos ungdommen.
De unge forlader de hjemlige kødgryder og jolle havne, for at tage deres uddannelse i de større byer. Øvelsen går vel et eller andet sted ud på, at lave et ungdomsmiljø der hvor de kommer hen. Stille ungdomsbåde til rådighed og holde de fedeste fester.

Kan du forstille dig bedre rekrutteringsmateriale, end at stille en båd med en god dobbeltkøje til rådighed for en liderlig ungersvend, så han kan invitere hende den dejlige med ud og sejle?

Det var noget af det jeg gik og tænkte på i eftermiddags. Og jeg har vel lov til at være med i debatten, selvom jeg ikke er en af de 2000.

2010-10-23 21:11:37 af Kjær

@ Torben mfl.
Alle med interesse for sejlsporten har ikke alene ret til at være med i debatten men bør som dig også gå og tænke lidt over hvad der kan gøres.
Jeg har igennem flere år (mindst 20) arbejdet med de tanker som du og flere andre gør sig. Det har udartet sig til en bog fyldt med ideér til hvorledes vi kan markedsføre sejlsport således at alle aspekter af sejlsporten kan illustreres. Eksempelvis etablerede jeg for nogle år siden en såkaldt Drømmemil for sportsbåde. Jeg havde behov for materiale til bådudstillinger som kunne illustrere hvor underholdende sejlsport kan være. Drømmemilen skulle dokumenteres af kapsejladsansvarlige fra de respektive klubber og desuden filmes. Dette materiale åbnede virkelig øjnenene for mange på de udstillinger vi gik til.
Der er desuden mange flere initiativer på bedding. initiativer til at genindføre folkefesten ved distancesejladser og stævner for ekstreme joller og kølbåde med fokus rettet mod de unge. Vi bliver nødt til at vise de unge jollesejlere at der også findes et liv efter jollestadiet.
Hvis der er nogle der er interesseret i oplæg til diverse kapsejladsstævner eller initiativer som kan få flere ud og sejle så send mig en mail.
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
og det drejer sig altså ikke kun om sportsbåde.
Ps. @ lars rasmussen,,, jeg har lige erfaret at du ikke var den lars rasmussen som jeg regnede med, undskyld den direkte henvendelse.
2010-10-23 21:44:36 af Thea

Hvis det er de unge uden interesse for sejlsport I vil trække ned på havnen, så sørg for at der bliver arrangeret en masse fester med fri fadøl og en masse sprut, så skal i bare se løjer. Og det er forresten en god idé at smide det som et event på facebook.
For ellers må jeg desværre give Emil ret.
Et klubhus for mig er ikke meget andet end et omklædningsrum og et lokale til at holde skippermøde i, fordi grunden til at jeg er kommet ned på havnen i første omgang, er at sejle, og ikke at lalle rundt og sniksnakke eller hoppe på hoppeborg...
2010-10-23 23:46:34 af Jesper Arentoft, SKS


Det vores egen skyld!

Èn af årsagerne til den manglende tilslutning til sporten, kan også være at vores egne ambitioner ikke er helt udlevet endnu. Vi giver ikke vores unge mulighed for at ”overtage roret” – for at blive i det maritime sprog. Sejlsport er ”desværre” en sport man kan dyrke, selv i en høj alder. Modsat fodbold og anden mere fysiske sportsgrene, hvor de fleste topper omkring 30-35 års alderen. Her sker der et naturligt generationsskifte, da de gamle ganske enkelt ikke kan følge med de unge. Sådan er et ikke i sejlsport. Her er farmand fortsat bedre end sønnike eller datteren og når man nu har brugt en kvart milliard på en fin båd, så vil man dæleme også selv sejle den.

Jeg har selv to drenge på 14 og 16 - som ikke sejler. Og hvorfor ikke? Fordi farmand stadig har ambitioner og mener at han kan gøre sig gældende ude på banen!

Med travlhed på arbejdet, familie og hvad der ellers stjæler ens tid, er der ikke meget tid til sejlads. Og den tid der er, skal bruges 200%. Det skal være med bedst muligt mandskab, da man jo ikke vil gå på kompromis. Der er ganske enkelt ikke plads at drengene kan komme med, da de endnu ikke er ”gode nok”!

Det får mig til at tænke på om vi giver vores egne unge de rigtige/bedste betingelser, eller om de blot står i skyggen af vores egne ambitioner? Hjælper vi vores unge tilstrækkeligt og giver vi dem plads til at udfolde sig – eller er det i virkeligheden ”os først”?

Jeg skriver det med et glimt i øjet, men også for at skubbe lidt til farmands ”ego”.

Hilsen
Jesper A.


2010-10-24 16:41:47 af Henrik Buhl, Sletten Bådeklub

På opfordring af Tom Bøjland spurgte jeg min søn på 18 år om hvad der skal til for at fastholde ham i sejlsport.
Hans første indskydelse: ”420’ere” – et stort felt, som man kender det fra Tyskland.
En jolle med andre kvaliteter end 29’eren. Altså en traditionel overgangsjolle. (til hvad? – lige nu sejler han 505 med sin far på kanten, men det nævnte han ikke noget om – øv! – jeg tror hans betagelse af 420’eren kommer fra Kielerugen – hvor der var 160 420’ere og masser af gang i den og søde piger (og sikkert også drenge).

Hans anden (og sidste) indskydelse: flere sejlere på havnen gerne en blanding af ambitiøse kapsejler og sociale hyggesejlere. Her nævnte han Sletten Bådeklubs traditionsrige sommerlejer, hvor der sejles, leges og hygges i en uge – på tværs af joller/kølbåde og alder.

Han vejer snart 80 kg og vil gerne sejle jolle? Laser jolle har været oppe at vende – er der andre alternativer….

Så 420 er også for sent, hvor er klassen (erne) efter 420’er, 29’er og Europa…..

Min søn går på gymnasiet, men han har masser af tid til at spille computer og surfe på internettet – tid, hans far gerne så brugt nede i havnen og på sundet, men det bliver den ikke. Til hans forsvar skal det siges at han træner ungdomssejlerne og på den måde bidrager til klublivet og så sejler han kapsejlads med sin ambitiøse far i 505-jollen. Så helt tabt er han ikke endnu!

Tom – jeg synes du har fået masser af input, i streams og blogge her på Bådmagasinet – jeg glæder mig til at se hvad strategiarbejdet bringer for dagen og håber meget I vil prøve at tænke ud af boksen! Held og lykke!

2010-10-24 17:50:53 af Steen Hillebrecht

Denne diskussion er ikke så tosset endda!

Spørgsmålet, som Nicolai rejser er stjerne-relevant, og jeg ved da også via vores klubs samarbejde med vores udviklingskonsulent, at det er et af de emner, der ligger meget højt på DS dagsorden.

Der er mange gode betragtninger - dels om vores egne ambitioner, om hvordan vi skruer gode tilbud sammen og meget mere.

I vores sejlklub har vi sat et arbejde i gang med at skabe et specielt tilbud for de unge mellem 15 og 25.

Det har bl.a. betydet, at vi har prøvet på at få målgruppen i tale mht. hvilke ønsker, de har til et godt klubliv, der kan føre ind i voksenafdelingen.

To nøgleord for denne gruppe er: \"egne præmisser\". Dvs. at de ønsker tilbud, hvor de selv kan være med til at bestemme, hvordan tingene skal ske.

De har fx intet ønske at tage duelighedsbevis sammen med senior-sejlerskolen (det giver i øvrigt heller ikke den store mening, da de har helt andre forudsætninger fra jollesejladsen). Men det viser, at de gerne vil tages alvorligt af klubben som gruppe.

Det vil vi så forsøge...

Skulle vi tage det et niveau op, kunne man fra DS - i samarbejde med klubber, kredse - og de unge selv! - overveje fx sommerlejre for 15-25-årige. Her kunne de selv være med til at sætte deres præg med en kombination af sejlads og sociale aktiviteter.

Jeg kunne også forestille mig, at Søspejderne kunne give os noget til inspiration i deres Svendborg- og Wayfarejoller, hvor de tager på sommertogter på de unges præmisser, og hvor det er mit indtryk, at de er meget gode til at holde på deres medlemmer - også efter 18 års-alderen. Og det til trods for usexede Svendborg-joller.

En sidste ting: Sejlklubberne har en stor opgave med rekruttering af nye sejlere. Og det er noget af en opgave!

I Vallensbæk har vi i de seks år, jeg har været aktiv, knoklet for at øge antallet af medlemmer i ungdomsafdelingen. Udviklingen går den rigtige vej, men det går langsomt, og vi har måttet sande, at der er mange parametre, der skal være på plads, for at kunne tiltrække nye medlemmer.

I den forbindelse skal jeg minde både Nicolai og andre debattører om, at i klubberne beror det pt. for de flestes vedkommende udelukkende på frivilliges indsats. Så det er ok at stille krav, men der er nogen, der skal føle kaldet eller synes at det er sjovt, for at de kan imødekommes. Det er også en situation i klubberne, vi skal huske på.

Jeg ved, at der både i DS, DIF og såmend også i vores kommune er overvejelser i gang omkring fremtidens foreninger. Og jeg kan ikke forestille mig, at vi kan komme uden om en øget professionalisering, der forhåbentlig kan bidrage til en bedre situation.

Spørgsmåler er blot - lige som med så meget andet - hvordan vi skal finansiere det.
2010-10-24 19:24:37 af bjork.dk

Hej Steen.
Konceptet for søspejderne appellerer til individets ønske om en identitet gennem gruppen (uniformering, ritualer, gruppeopdeling med ledere osv.).

Dette ligger milevidt for de personer der søger jollesporten, de synes det er fedt, på grund af den fysiske og mentale udfordring det er at sejle jolle og konkurrence momentet skal ikke undervurderes.

For dem har det store altfavne fællesskab ringe interesse og man skal som klub, nok vare sig med at omdanne sejlsport til en konkurrent til de kommunale SFOer, med diverse pædagogiske hensyn til barnets egne præmisser (tivolisering).

Jolleport er en besværlig og krævende sport. Det er ikke bare lige noget man gør, som f.eks. i mange andre sportsgrene, hvor man kan nøjes med at pakke tasken og så er man i gang. Kik på optimistsejlernes frafald når far og mor ikke mere supportere – den er høj.

En øget professionalisering af ungdomsarbejdet med betalte ledere vil forfladige ungdomsarbejdet, ildsjælende med deres mental Power vil forsvinde og tilbage er der kun 8-16 lederne uden medlemmer.

Jeg mener, at man over for ungdommen, skal melde ud med store typer, at sejlsport er en kævende sport både mentalt og fysisk – så har de noget de kan forholde sig til.

2010-10-25 00:29:21 af Steen Hillebrecht

Hej Jesper & Thea - Bjork.dk
Hmm. Jeg kan se din/jeres pointe, men tror at dit/jeres billede af søspejderne bygger på fordomme om spejderlivet, der ikke har noget at gøre med de søspejdere, jeg har mødt.

Men det skal ikke skille os ad. For jeg ser nogle paradokser i dit/jeres indlæg i forhold til den overordnede streng om os som uddøende race.

Det billede, du/I tegner af jollesejleren passer dårligt til de unge, jeg møder til stævner og sommerlejr. Dér spiller det sociale, fællesskabet, en stor rolle, som jeg ikke mener, vi må undervurdere. Det lyder desuden mere elitært, end hvad godt er, hvis vi skal holde liv i sejlsporten.

Min - ikke videre veldokumenterede - påstand er, at stort set al form for børne- og ungdomssport handler om at finde et fællesskab.

Det er fællesskabet, der får mine drenge (11 og 13) til glade at tage ned på havnen - næsten uanset vejret. Det er kakaoen eller spisningen eller samværet i saunaen efter sejladsen, der er lige så vigtigt som selve sejladsen.
Der var en overgang, hvor jeg ikke var opmærksom på det, og vi ikke tog os tiden til den del... Dér faldt lysten dramatisk.

Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at de med stor ildhu går op i kapsejladstræningen og i stævnerne. Du/I har helt ret. Konkurrencemomentet skal ikke undervurderes. Men hvis vi skal have bredde, skal det også være sjovt for ham eller hende, der kæmper om at blive næst- eller tredjesidst! Og der skal være flere spor, så både den ambitiøse, udfordringssøgende sejler får det, han/hun søger på vandet og så det den, der måske sejler af andre grunde, får det han/hun søger. Det er den udfordring, vi står med i klubberne.

Mht. professionaliseringen i klubberne: Ildsjælene vil altid være fundamentet i en hvilken som helst klub. Men jeg tror, at det vil gøre det sjovere og lettere at være ildsjæl, hvis de kan få opbakning af en enkelt professionel eller to, der kan tage nogle af de mere kedelige ting og som kan sikre et højt, kontinuerligt professionelt niveau, så sejlere får den sparring, der gør det sjovt at blive ved med at sejle - uanset niveau og indstilling.

2010-10-25 11:49:17 af Per Larsen

Steen,

At dine sønner drives af fællesskabet, beviser kun at de som eksisterende udøvere er drevet af det eksisterende sejlermiljø. Det ville også være meget mærkeligt andet.

Men da antallet af udøvere er faldende er det altså ikke godt nok.

Det som er virkelig interessant er hvad der appellerer til dem som IKKE dyrker sejlsport. Dem som det ikke er lykkedes at fastholde - og dem som aldrig er kommet i gang.

Et kendt citat fra Henry Ford lyder: “If I had asked my customers what they wanted, they would have said faster horses.”

Pointen er at det ikke nytter at tage udgangspunkt i det eksisterende miljø, og de eksisterende udøvere, hvis man for alvor ønsker at skabe udvikling. Mere af det samme er ikke løsningen.
2010-10-25 17:02:06 af Jesper

Det skal være sagt vi søger vel alle det fælles mål at få mere aktivitet indenfor sejlsporten og få flere unge ind i sporten.

En tanke!!

Hvis nu alle de aktive debattører der alle har gode ideer lagde kræfterne i respektive sejlklubber så var der måske åbnet en dør??

Hvis nu Bådmagasinet skrev faglige og saglige artikler med udgangspunkt i succes fra sejlklubberne i DK, der er meget at skrive om??

Hvis nu skribenten af bagsiden viste sin forside og satsede på samarbejde frem for at skabe uro blandt ungdommen med sit alternative sejlerhold i Skovshoved Havn, mangler der noget i den meget velfungerende optimist afdeling i SKS så tilfør noget her, skab fællesskab??

2010-10-25 22:06:24 af bjork.dk

@ Jesper
Jeg er overbevist om at en stor procentdel af debattørerne her på bloggen bruger meget tid og energi i diverse sejlklubber.
Det er netop derfor vi prøver, at dele vores synspunkter og erfaring gennem samtale på basis af et oplæg.

Jeg kan fornemme på dig at den form for menings udveksling ikke sådan lige passer ind i dit verdensbillede.

Jeg ved ikke hvor gammel du er, men med den tilgang til emnet du med dit negative og mindre begavede indlæg kommer med og samtidig råber om at skabe fællesskab, kommer man unægtelig i tvivl om på hvilken præmis, et af dig tænkt fællesskab skal bygges på.

Jesper Bjørk
2010-10-25 22:45:40 af Hansen

Dette kan måske komme bag på nogle få debattører, men unge mennesker er individualister men ikke egoister.

Fællesskaber betyder alt og de unge er som generation meget stærkere knyttet sammen end deres forældre (mange af os som skriver her på siden). Derfor er det vigtigt, at de unge er velkomne på havnen og at de får lov til at bruge lokalerne til at holde fester og hænge ud. Men men, det må de ikke for den gamle sure generation. De unge larmer og de går i det forkerte tøj. De tænker anderledes (for det har vi som tryghedsgeneration inddirekte lært dem, da vi ikke selv har vist denne evne).
Alt for ofte har jeg også været vidne til, at medlemmer at vores klub/havn bliver nervøse og ringer til politiet, blot nogle unge mennesker indfinder sig på havnen efter kl. 20.

Det motiverer næppe de unge til sejlsport at møde de gamle sure mænd, som har søgt tilflugt fra nutiden i havnens og sejlklubens tidslomme anno 1925. De gamle sure mænd bør have deres egen sejlklub under AOF eller lign. En sejlklub bør i princippet kun have medlemmer, der sejler kapsejlads på minimum aftenkapsejladsniveau. Man kan jo heller ikke forstille sig en badmintonklub eller fodboldklub, der hovedsageligt består at medlemmer, der ikke spiller. Selv de gamle medlemmer spiller bold.

Sejlsport er en idrætsgren og skal markedsføres som en sådan over for de unge. Midlet er fællesskab gennem
konkurrencer og leg på et bredt niveau, fester og giv de unge indflydelse og ansvar.


2010-10-26 09:11:17 af Henrik Buhl

Hørt!
”En sejlklub bør i princippet kun have medlemmer, der sejler kapsejlads på minimum aftenkapsejladsniveau….”
“If I had asked my customers what they wanted, they would have said faster horses.”
Jeg håber Tom og andre deltagere i DS strategiarbejdet læser med her!
Nu begynder det at blive interessant – kan der tænkes nye initiativer der IKKE tager afsæt i meget gamle strukturer.
Jeg forsøger mig med et par spørgsmål, der måske kan få gang i kreativiteten:
Hvad er en aktiv sejler?
(måske kan vi udvide definitionen til at gælde dem der aktivt gør noget for at fremme sejlsport…)
Kan vi etablere nye kanaler/adgang til sejlsport?
(andre kanaler end sejlklubberne?)
Hvad ville vi gøre i dag (!) hvis Dansk Sejlsport var en øde ø og vi skulle i gang med at etablere et miljø for sejlsport?
Jeg håber DS strategiarbejdet vil overraske os alle med nogle spændende nye initiativer.
Ellers må vi andre ind kampen!

2010-10-26 12:23:01 af Steen Hillebrecht

@Henrik Buhl
Du skriver:
\"Jeg håber Tom og andre deltagere i DS strategiarbejdet læser med her!
Nu begynder det at blive interessant – kan der tænkes nye initiativer der IKKE tager afsæt i meget gamle strukturer.\"

Det er en forfriskende tanke. Men den er godt nok også vidtrækkende.

Klubberne består jo af deres medlemmer, som på generalforsamlingerne træffer beslutninger om, hvordan de ønsker at deres klubber skal være. Sådan er det principielt set jo også med DS.
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forestille mig, at flertallet af medlemmerne - for det er dem, vi er ved at melde ud - vil stemme for, at de skal være forbudt i klubberne.

Man kunne også se dem som en ressource, idet de ikke trækker så meget på klubbernes faciliteter og økonomi, men med deres kontingent faktisk støtter de sportslige aktiviteter...

@Hansen: Jeg er helt enig i dine betragtninger.

@Per Larsen: Du skriver: \"Pointen er at det ikke nytter at tage udgangspunkt i det eksisterende miljø, og de eksisterende udøvere, hvis man for alvor ønsker at skabe udvikling. Mere af det samme er ikke løsningen.\"

Jeg er bange for, at vi hælder barnet ud med badevandet, hvis vi går efter dit råd, råt for usødet.

1) At de aktive udøvere faktisk er glade for, det de laver, er jo ikke ensbetydende med, at dem, der er uden for, fravælger aktiviteten, fordi de ikke kan lide den. Det kan jo også bare være, at de ikke kender den endnu.

2) En forening er netop skabt for at folk med fælles interesser kan være sammen om denne interesse. Det skal man jo ikke lave om på, fordi der er andre, der har andre interesser.

3) Når det så er sagt, skal jeg være den første til at lytte til nye ideer til, hvordan man kan tiltrække flere medlemmer.

Du citerer en berømt amerikaner, Henry Ford.
Jeg læser citatet anderledes, end den måde du bruger det på. For det er spørgsmålet, det handler om. Hvis man spørger for uintelligent, så får man dårlige svar.

Det kunne bl.a. handle om at spørge, hvad det er der er fedt ved at stå på waveboard, eller hvad der fænger ved en iPhone, facebook eller noget helt fjerde. Det handler om at få et billede af, hvad man skal prioritere og måske udvikle henimod, og forstå drivkræfterne bag folks valg. Men man skal ikke demontere det, der virker godt allerede.

Der er et andet kendt citat fra en mindre kendt amerikaner - efter sigende Bert Lance: If it ain`t broke, don`t fix it.

Det synes jeg også man skal tage med i sine overvejelser.
2010-10-26 18:18:16 af Henrik Buhl

@ Steen Hildebrandt
Lad mig fortsætte provokationen:
Jeg ved ikke hvad der skal gøres og hvordan sejlsport ikke bliver en uddøende race!
Jeg har masser af kritik og bekymringer for sejlsporten – selvom der også er ting der fungerer fint!
Det er en svær diskussion fordi der er så mange aspekter: rekruttering, klubliv, foreningsdemokrati, elite vs bredde, bådklasser, stævner, fællesskab osv…
Jeg tror du har fuldstændig ret i din analyse af foreningsarbejdet og foreningsdemokratiet – som jeg gerne vil være med til at værne om.
MEN jeg tror desværre ikke at ”foreningsdanmark” kan blive ved med at bestå, med nuværende form og indhold. Vores samfund udvikles både teknologisk og socialt (sikkert i samspil) – hvis dansk sejlsport ikke skal blive en ren anakronisme så må vi følge med tiden!
Er Dansk Sejlunion og de danske sejlklubber en del af problemet? – Hvis ja, hvorfor så ikke organisere en orange revolution!
Måske er strategiarbejdet i DS første skridt i en afvikling/opgradering af Dansk Sejlunion og starten på noget nyt!! - Hvad det nye er, er jeg usikker på – måske en opdeling i aktive og ikke aktive…
For min skyld må de ”gamle” gerne kigge med fra de nyrenovere klubhuse uden sejlsportsfaciliteter, men med udsigt over sundet – så må vi andre finde nogle nye former (rum og rammer) der kan tiltrække flere aktive sejlere, unge som gamle!
2010-10-26 18:21:11 af Henrik Buhl

Undskyld, jeg mente selvfølgelig: Steen Hillebrecht - hvad hjetet er fuldt af :)
2010-10-26 18:43:25 af Per Larsen

@ Steen Hillebrecht:

Hele præmissen for denne debat er at antallet af kapsejlere såvel som antallet af unge sejlere er faldende.

Så dit citat \"If it ain`t broke, don`t fix it\" er ikke relevant.

Men fortsæt da blot med at tro at alt er i skønneste orden ligesom resten af det \"officielle sejlerdanmark\". Du kan så lukke og slukke når den tid kommer.
2010-10-27 09:56:23 af Jacob

Et indspark fra en gammel optimistjollesejler og optimistjolletræner:

Efter min mening kan man gøre en masse for at tiltrække børn og unge til sejlsporten, men når alt kommer til alt så drejer det sig om interesse. Man kan købe alverdens joller, events og alt andet, men så længe lysten til det våde element ikke er der, så vil der ikke gå lang tid før end de samme børn/unge falder fra. Der mangler en grundlæggende interesse for vind og vejr. Det kan alverdens sejlertilbud ikke ændre på.

Nogle børn/unge vil blive tiltrukket af det sociale samvær i klubberne, men hvis den grundlæggende interesse for sejlsporten ikke er der, så vil det i længden også dø ud.

i 70`erne og 80`erne hvor sejlsporten blomstrede i DK var det naturligt at alle børn af sejlere også selv blev sejlere. De så jo hvordan far og mor sejlede og fik selv lyst til at prøve kræfter med elementet.
Tingene har ændret sig drastisk siden da, for prøv at kaste et blik på hvilke sejlbåde der bliver solgt og udstillet på bådudstillinger \"nu til dags\". Store \"træsko\" med et minimum af sejlføring, ingen køl (den må jo ikke stikke dybt) og en stor motor, så vi kan sejle minimum 7 knob uanset vindstyrke. Før i tiden blev både solgt på, at de var velsejlende, men at familien også kunne holde ferie i dem. Spartansk ja - men fokus var jo også at sejle!

Hvordan skal junior idag få inspiration til at sejle, når farmands definition på en \"sejlbåd\" er en båd, der stort set ikke kan sejle for sejl medmindre vinden er med? Det er jo blevet noget vigtigere at båden indeholder 2 badeværelser med varmt vand og brus, frem for at den rent faktisk kan sejle tættere end 60 grader til vinden på bidevind.

Vi må jo nok bare se i øjnene, at alle de \"bådejere\" der er kommet til de sidste 10-15 år, i takt med at samfundsøkonomien har givet mange mulighed for et \"flydende sommerhus\", ikke kan erstatte alle de sejlere, der sejler af lyst til elementet. Og når sejlerne forsvinder, så forsvinder den naturlige fødekæde til ungdomssejlsporten også...
2010-10-27 11:52:03 af Tom Bøjland

Hej Jacob

Tak for dit indspark - rart med en konstruktiv kommentar fra den lidt yngre del af læserskaren.

Er ganske enig med dig i dine kommentarer om køkkenkrydserne - ikke specielt inspirerende når man kommer fra et jolle miljø.

Det er totalt frustrerende for os ældre jollesejlere at se hvor mange juniorer der holder op og som ellers kunne ha haft et fedt sejlsportliv i en voksenjolle klasse - også selv om de ikke er i OL niveau!

Det store spørgsmål er så hvorledes vi kan få \"ex-juniorerne\" til at bibeholde interessen for vandsport?

Min egen teori er at det er for besværligt, dyrt og kedeligt når man er færdig i en klub/forældre sponsoreret juniorjolle og derefter skal fortsætte i seniorsejlsport - der er 1000 andre mere spændende ting i verden når man er 18 år gl.

De bedste juniorsejlere er ikke i tvivl om hvad der skal til - de er på diverse landshold og bliver nurset da de er grundstammen for de olympiske klasser i fremtiden, men hvad med alle de andre???

Alternativet for dem er??

Min personlige holdning er at vi (DS) er for dårlige til at \"sælge\" sejlsport for de unge der ikke tilhører landsholdseliten og derfor bliver deres sejlsportsliv bare endnu en parantes iblandt en masse andre fritidsinteresser de dyrker i deres barn/ungdom og al den krudt der er brugt på at lære dem at sejle er spildt da sejlsportsvejen efter deres juniortid er mere eller mindre ukendt for dem eller også bare uattraktiv hvad angår økonomi/fun faktor.

Jeg har den holdning at vi bør - allerede fra optimistalderen - bruge mere energi på at fortælle juniorerne at dansk sejlsport ikke bare består \"superligaen\" (OL sejlads), men også af 1 og 2 divison (klassebåde/DH sejlads m.v.) hvor dem der ikke har tid/talent/økonomi til et OL ræs faktisk kan have det ret fedt, både på det sportslige plan men også det sociale plan.

Samtidig med bør vi fokusere på at synliggøre de klasser i Danmark der kan være attraktive for en junior der ikke er på OL niveau men skal videre i sejlsport - altså klasser der er sjove at sejle, stor bredde, er billige i drift og hvor der er kapsejlads.

Sat lidt på spidsen (og her er det nok ikke alle der er enige, men som Henrik, Per og flere andre skriver, skal der ske noget for at vende udviklingen) mener jeg at vi (DS) skal, ligesom man har anbefalede både til juniorerne, også skal anbefale både til \"ung seniorerne\" således at det står lysende klart for dem at der er et alternativ til enten OL ræs eller et \"ikke sejlsportsliv\"

De skal være få klasser der udvælges udfra forskellige parametre, men ens for alle er at de skal være økonomisk tilgængelige for en ung sejler.

Samtidig med bør vi promovere \"sejlsport\" for alle dem der har købt \"træskoen\" til ferieturen - der kommer ovenstående klasser ind igen - mit håb er at vi igen kan opbygge en jollekultur i de enkelte klubber hvor folk istedet for at lede efter mandskab til træskoen til tordsdagssejladsen tager ud og giver gas i deres OK jolle eller lign - evt, på handicap mod andre jolle typer - det primære er at det skal være sjovt/udfordrende så man vælger sejlsport istedet for eksempelvis mountain biken eller fitness centret torsdag aften.

Så kodeordet efter min mening er:

Det skal være sjovt/udfordrende at sejle kapsejlads.
Det skal være muligt tidsmæssigt/økonomisk at sejle kapsejlads.

Det kan efter min mening kun foregå i Surf/jollesporten/lette kølbåde.

Kort sagt, vi skal have den rigtige \"sejlsportsvare\" at \"sælge\" til exjuniorerne (og alle andre) og så skal den altså sælges til dem!

PS. Nicolai - ved godt at det strider mod dine Knarr interesser, men gamle tunge både er bare ikke svaret på sjov lokal lokal sejlads rundt i det danske land - husk på at vi skal sammenligne idrætsredskabet med vores konkurrenter der eksempelvis kunne være landevejs racer/mountain bike, fitness center osv - altså skal økonomi/tidsforbrug og ikke mindst pulsen være sammenligneligt med sejlsportens tilbud til folkeidrætten.

Tom B.
2010-10-27 14:11:12 af bjork.dk

Tom, - Vi skal ikke sammenligne os og konkurrerer med landevejs racer/mountain bike, fitness center osv., vi skal turde være os selv - vi skal tilbage til udgangspunktet, nemlig glæden ved at sejle og kapsejle og vi skal ikke til at sejle rundt i discount joller for at tiltrække nye medlemmer.

Du/I glemmer sejlsportens etiske dimension - som er kontakten med naturen, smukke kølbåde og joller – et uhyre vigtigt tilbud til ungdommen, i et samfund som i dag, i uhørt grad, er styret af materiel tænkning.

Jesper Bjørk
2010-10-27 15:20:15 af Tom Bøjland

Hej Jesper

Hvad i alverden mener du med discount joller? OK jollen?

Du har naturligvis ret til at have din holdning - det er desværre ikke den virkelighed jeg oplever dels som jollesejler og dels som involveret i jollesport nationalt og internationalt igennem 30 år.

Det frustrerer mig at jeg kan tage en cykeltur på en god dag og møde flere hundrede andre motionscyklister der kunne være jollesejlere istedet - du behøves blot at tage et hurtigt kig på en resultat liste fra et motionsløb, så vil du se hvor mange tidligere sejlere der er iblandt.

Istedetfor at stoppe med at sejle som 18-20 årige og derefter brænde 20-30.000 af på en cykel eller kajak eller lign. så jeg gerne at vi fik folk lokket til at købe en båd!

Og mht. til at være i kontakt med naturen, så er jeg mindst ligeså meget i kontakt med den når jeg cykler i skoven som når jeg hænger på siden af jollen.

Kan vi bruge etik til at få ungseniorer til at sejle kapsejlads? og hvis vi kan, så hvordan i praksis?
2010-10-27 16:27:48 af Per Larsen

Tom Bøjland: Fremragende indlæg du har skrevet - både 11:52 og især 15.20.

Og til Jesper Bjørk: Selvfølgelig skal vi da sammenligne os med mountain bike og fitness centre for det er jo der ungdommen tager hen hvis de ikke sejler.

Motionsindustrien er i kraftig vækst så \"kunderne\" er der.
Sejlsport burde være et attraktivt tilbud, idet sejlsporten kombinerer naturoplevelsen med motionsudøvelse - den mest nærliggende konkurrent er rent faktisk mountain bike.

Jeg tror den største fejl vi gør er at insistere på at sejlsport absolut skal være en livsstil - i praksis den helst eneste fritidsbeskæftigelse vi har tid til. Vi skal ikke bare på vandet - vi skal også deltage i \"klubliv\", fester, sommerlejre og week-end stævner osv.

Personligt gider jeg knapt at vise mig på havnen mere - for jeg gider ikke at skulle stå til regnskab for, at jeg ikke er der noget mere. Jeg vil rigtig gerne sejle, men jeg gider bare ikke alt det andet - og jeg gider slet ikke blive set ned på, fordi jeg har liv udenfor sejlsporten.

Hvor mange udøvere af den konkurrerende fritidsbeskæftigelse \"mountain bike\" hænger ud i mountain-bike-klubhuset, deltager i mountain-bike-fester, mountain-bike-week-end stævner og mountain-bike-sommerlejre?
2010-10-27 16:30:07 af Bjork.dk

Ok jollen, en pragtfuld jolle, var min næste jolle efter optimisten i 60erne, men jeg kan da nævne et par stykker; Tera, feva, 405 og Laser.

Hvis der er noget der kan få mit vand i kog, så er det at pådutte nye sejlere dårlig håndværk. Det fremmer brug og smid væk holdningen og det er absolut ikke det vi har brug for.

Lad mig tage Feva”jollen” - Pauvert udført og dårlig holdbarhed, hvad tror du nye unge sejlere føler og tænker, når de gang på gang oplever at deres Feva”jolle” får den ene defekt efter den anden? Fremmer det glæden ved sejlsport – NEJ.

Som jeg har udtrykt det før, er det besværligt at sejle jolle. Du tager bare ikke jollen ud af garagen og så af sted over prærien. Lad dog være med at blive provokeret over dem der fiser rundt på en cykel, men i stedet glæde dig over, at du har valgt en sport der har store kvaliteter mentalt og fysisk og som det positive, gode eksempel du er, vil du helt naturlig fremme nysgerrigheden for sejlsport hos dem du har og får kontakt med.

Etik bør høre med i uddannelse af sejlere og er f.eks. fair play på banen, respekt for naturen du færdes i, omsorg for materiel og venner og det vigtigste, det fremmer selvværdet, hvilket ikke er uvæsentlig for fastholdelse af sejlerne.

2010-10-27 16:54:00 af Tom Bøjland

Hej Jesper

Tror vi løber forbi hinanden - taler bestemt ikke om juniorjoller men om \"voksen bredde idræt\" hvor Dansk sejlsport så absolut skal gå efter at få en del af kagen ;o)

Og jo - jeg tager netop jollen ud af garagen og drager afsted ud over prærien og smider den i noget vand hvor jeg synes der er godt at sejle - på nøjagtig samme måde som jeg tager min cykel ud! - for mig er der ikke den store forskel, bortset fra at jeg er bedre til at sejle end at cykle hurtigt - så det er den sportsgren jeg har valgt at konkurrere i.

Hilsen Tom
2010-10-27 17:22:22 af Mads Wadmann

Hej Alle og specielt Jesper og Thea, det er længe siden jeg har set noget til jer !!!.

Som gammel sejler \"43 år\", og far til 3 umættelige sejlerbørn på 9-13-15, + træner igennem mange år, må jeg konkludere, at sejlsport ikke er for alle - Dermed ikke sagt, at alle ikke er velkommende, men det er de færreste der klare\" mosten\".

Sejlsport er ikke en bredtesport og det skal vi ikke tro den kan blive. Sejlsport er for de sejeste af de seje - På samme måde som bjerg bestigning, og det er her vi skal sælge sporten. Om Du hedder per, Poul eller mustafa er helt ligegyldig, men dem der klare, at skabe sige en rolle i sejlsport, er efter min mangeårige erfaring også dem dem der klare sig bedste i deres fremtidige voksentilværelse.

Hvor mange \"køkkenkrydsere\" der ligger hvor og hvornår er helt ligegyldigt, vil skal sælge budskabet om, at det ikke er sejt at sidde med tynde arme og \"p.. hud på fingrende \" foran computeren.

Det er et budskab ungerne forstår, og så skal de bare have alt den hjælp vi overhovedet kan komme i tanke om for, at opnå følsen, at at være en del af de \"seje\", og dermed er fodboldt, håndboldt ect. helt uden for interesse.

NB !! når man er 10 år, og har sejlet 4 timer i 5 graders frost, og syntes det er \"fedt\", så glem sportshallen for den er kun for \"kyllinger\".

Når dette er opnået, så har vi skabt sejlere for livet.


SH
Mads
2010-10-28 08:22:09 af lars

@ Mads Wadman - du rammer fuldstændig plet, men vi må også erkende, at sejlsport aldrig bliver en bredde sport af simple årsager.
for at kan sejle i 5 graders frost, kræver det beklædning for et beløb af ca. kr. 3-4.000,- ved siden af invisteringen af det øvrige udstyr som jolle osv.
Der bliver nævnt at det er normen at der købes MTB i kr. 20-30.000,- klassen, jeg ved ikke hvor det er normen, men ikke i de kredse jeg færdes, det er rigtig mange penge.
Vi må erkende det, Danske lønmodtagere har ikke så mange penge som de har haft engang.
Sejlsport profileringen med Prinser(som gør det fint) og KDY race, fremmer heller ikke ligefrem bredden, det understreger blot at det er kun for særdeles velhavende eller med store sponsor aftaler.
Signalet bliver tydeligere og tydeligere, det er kun når de ekstremt rige mødes på vandet, så er pressen til stede incl. Baadmagasinet.dk + Minbaad.dk - pressen mangler totalt bredde dækningen, hvornår har der sidst været en stor artikel med eks. et jollestævne, hvor der blev nævnt andre navne end kun de sædvanlige nr. 1 eller 2, dog undtaget hvis der skulle sejle en sejlmager med der blev placeret dårligere - breddere medie dækning med større indsigt i de forskellige klasser og deltagere, vil fremme bredden.
2010-10-28 08:33:01 af Peter Madsen

Til Lars

Hvor har du ret i det du skriver, sejlsporten skal ned på jorden og så skal vi have fællesskabet og glæden ved sejlads tilbage.
Alt er ikke RC 44, Farr 40, Tuborg Havn og KDY.
2010-10-28 09:54:58 af Tom Bøjland

Hej Mads, Lars osv.

DS har igennem mange mange år været blandt de 10 største specialforbund i DIF.

På nær de par håndfulde sejlere der kører en aktiv OL kampagne samt de enkelte proffer i DK der faktisk kan leve af sejlsport, dyrker alle vi andre det man i min optik kan kalde breddesport, motionistidræt osv. Nogen med større budgetter end andre skal det medgives.

Jeg synes det er noget vrøvl at sejlsport ikke er en breddesport og ikke kan udvikles som sådan - og her tænker jeg ikke på diverse højt profilerede kølbådklasser fuldt med diverse proffer, men derimod på den \"almindelige gennemsnits kapsejler\" der sejler onsdagsræs i sin spækhugger, weekend stævne i sin Wayfarer eller OK jolle. Det er ganske almindelige mennesker med gennemsnits indkomster som bare har valgt at prioritere lidt penge på den fritidsinteresse de synes er den bedste - andre bruger det på ski, golf, cykler rejser eller meget andet..

Men - hele baggrunden for denne tråd er jo at bredden bliver mindre og mindre (hvilket jo også har følger for eliten).

Hvis vi bare lægger os på ryggen med den holdning at sejlsport skal opfattes på linie med bjergbestigning så det bliver endnu mere elitært/vanskeligt tilgængeligt skyder vi os i begge fødder med en kanon og vil om 20 år ikke engang være blandt de 20 største forbund i DIF når alle de store sejlerårgange er lagt i graven.

Mads - jeg synes det er rigtigt godt at dine børn sejler meget, men for det første - er de alle 3 aktive kapsejlere om 10 år? Jeg håber det, men desværre har vi igennem årene tabt tusinder af seje vintersejlende optimistbørn/juniorer så snart de skulle skifte til voksenkapsejlads.

For det andet - hvorfor er du træner og ikke selv aktiv jollesejler og et godt eksempel for dine børn og alle deres sejlervenner samt deres fædre og mødre ;o).

Vi skal efter min mening ha \"engelske\" tilstande i dansk sejlsport hvor det er bredt accepteret at sejle sjov kapsejlads i økonomisk opnåelige fartøjer (joller). Det store spørgsmål er blot - hvorledes når vi derhen - vi har havnene, vandet og økonomien!

Hilsen Tom B.


2010-10-28 12:28:22 af bjork.dk

Hej Mads – ja, det sørme længe siden, men rolig nu; vi vender voldsomt tilbage, når Thea er færdig med gymnasiet.

Hvor har du ret i dine betragtninger, sejlsport er og bliver ikke en breddesport.

Og nu vil Tom og DS, for at få landets mountain bikere til at sejle, udvikle en mountain dinghy med tilhørende mountain trailer, så de kan lufte mountain dinghyen sammen med al det andet outfit når de suser rundt i skoven :))))

Tom, nu giver du mig kuldegysninger igen – engelske tilstande og sjove kapsejlader – vil du ikke godt uddybe hvad det dækker over, inden jeg får associationer til hoppeborge og andet gøgl på vandet, især når man tænker på at DSs joke med Tera og Feva”jollen kommer fra england.

DSs medlemstal fra 1977 til 2010 kan ses her: http://www.bjork.dk/medltal19772009.pdf

For i øvrigt mener jeg, at elitesejlsporten bør privatiseres.

Jesper Bjørk

2010-10-28 13:30:23 af Lars Schrøder

Tom peger på at mange danske sejlere ikke forbinder jollesejlads og voksne mennekser med hinanden (lidt lige som at cykle på arbejde er eksotisk alle andre steder end i Danmark). Kig rundt på havnene og der er stort set ingen mennesker over 20 der sejler i jolle.

Enkeltheden og specielt at det er meget billigere at sejle kapsejlads i jolle end i kølbåd, burde få mange gamle optimistjollesejlere (og alle mulige andre) tilbage på vandet.

I Kolding, hvor jeg sejler, er der nok 100-200 kapsejlene kølbådssejlere, men kun 3 voksne der sejler jolle (inkl. mig selv). Og sådan er det rundt i langt de fleste andre havne. Og det er da lidt fjollet.

Mvh Lars


2010-10-28 14:00:21 af Tom Bøjland

Hej Jesper

Hmm - er faktisk lidt i tvivl om jeg skal svare dig her - har skrevet til dig privat, men du er ikke vendt tilbage.

Din sarkasme synes jeg faktisk er en hån mod de mennesker der arbejder seriøst på at fremme dansk jollesport/kapsejlads og den er ihvertfald efter min mening ikke fremadrettet.

Når jeg mener engelske tilstande mener jeg at jeg eksempelvis kommer ned i en engelsk sejlklub så ligger der 200 joller, der er et mylder af voksne mennesker der sejler jolle fordi det er skide skægt uanset alder og fysisk formåen samt formue - Det samme er iøvrigt gældende syd for grænsen!

Når jeg mener sjovere sejladser, kunne det være - distance sejladser for joller - Fælles stævner for alle jolleklasser efter yardstick - stjerne sejladser - fælles træning klasserne imellem altså ting som er rettet mod bredden og ikke elitært - der er sikkert flere af læserne der kan tilføje gode ideer.

Det korte af det lange er at vi er et specialforbund som er \"aldrene\" - vi taber generation efter generation af dem der skal udgøre bredden i dansk kapsejlads - efter min mening fordi det er alt for utilgængeligt at komme til at sejle kapsejlads - ihvertfald i den brede offentlighed.

Gider ikke kommentere dine kommentarer om elitesejlsport - det er ikke emnet for mig i denne tråd.

Tom B.
2010-10-28 14:08:11 af lars

Tom har fuldstændig ret, tiden er inde til at kigge indad på os selv, og lige nu drømmer jeg om min tid med Laser og Finn jollen.
Det er os selv, som aktive sejlere der skal gå forrest og vise hvilken vej vi ønsker vores børn skal gå, eller vores egen sejlklub skal udvikle sig til - der er ikke andre til det.
2010-10-28 15:34:01 af bjork.dk

Tom – Beklager hvis du føler dig trådt for nær, den lå lige til højrebenet, hvis man har humor.

Har ikke modtaget din mail, måske den er røget i spamboksen, men jbsnabelabjork.dk bør virke.

Tak for din præcisering af ”engelske tilstande”

Har ikke bedt dig om at kommentere min kommentar om elitesejlsport.

Jesper Bjørk

2010-10-28 16:29:59 af Per Larsen

Tom har da fuldstændig ret. England er et godt forbillede.

En af de ting jeg tror meget på er handikap sejlads i joller - Yardstick om man vil.

Det er fint nok at få Dansk Sejlunion til at anbefale bestemte klasser, hvis de overhovedet vil. Indenfor sportsbåde, som er nært beslægtede, vil de jo ikke. Men selvom de så vil, lever det ikke op til den individualisme som også er nødvendig. Sejlsport er en materialesport, og for mange vil muligheden for frit at vælge deres materiel være en væsentlig attraktion.

Jeg har mange venner som er motionscyklister - på landevej eller i \"bjerge\". Engang i mellem deltager nogle af dem i organiserede løb. Hvis forudsætningen var at de udelukkende kunne vælge mellem et begrænset antal entype-cykler, ville de aldrig interessere sig for at cykle. Glæden ved at have købt en ganske særlig ryttercykel, eller en lækker mountainbike er en meget stor del af fornøjelsen.

Om det er godt eller skidt er jeg ikke helt sikker på. Fakta er imidlertid at sådan er det. Og at det er meget styrkende for interessen.
2010-10-28 20:45:04 af Mads Wadmann

Hej igen alle,

og undskyld jeg ikke svare på alt, men jeg hader, at skrive uden stavekontrol, da jeg realt staver som en \"brækket arm\".

Helt grundliggende har jeg igennem årene høret rigtigt meget om bredte, men i realiteten, har jeg aldrig oplevet \"klubfrivillige\", der gjorde en kæmpe indsats for, at fremme hygge sejlads. Om det forgår i joller eller kølbåde er helt ligegyldigt. Realiteten er bare, at der ALDRIG sker noget som helst, og det bliver sejlsporten jo ikke ligefremt fremmet af.

Cykelsport, golf, kajaksport er meget let tilgængelige, og derfor opnår disse aktiviteter også stor udbreddelse i en verden hvor alt skal gå hurtigt.

Sejlsport på et bare rimeligt plan er bare ikke noget der læres iløbet af et sommerferiekursus, og det er det der skal gøre, at sejlsport gør en forskel.

NB !! som far til 3 super motiverede børn, så kan man bare glemme alt om egen sejlsportskarrier, for gør man ikke dette kan man være sikker på, at de nok skal stoppe.

SH
Mads


2010-10-28 21:49:00 af Steen Hillebrecht

Kan ikke lade været med at kommentere Jesper Bjørks hånlige kommentarer til Feva og Tera jollerne.

Jeg kommer til daglig i en af de uartige klubber, der er gået med ind i DS satsning på de to jolletyper.

Det er ikke ukontroversielt - blandt de voksne. Blandt vores børn er det. For de vælger optimisten fra, lige så snart der er en ledig Tera. Og de nyder at være fælles om en jolle i Fevaen.

Og så har vi fået en ny type (unge) sejlere, nemlig dem som hidtil røg af i svinget, så snart de mistede overblikket i optimistjollen og kun havde et i tankerne, nemlig at komme i land hurtigst muligt. De vender nu glad tilbage som gast i Fevaen og har mange gode timer på vandet.

På et eller andet tidspunkt er de så klar igen til at overtage roret og evt. sejle enmandsjolle.

Og ja, de er ikke så sexede som Zoom, Europa eller 29`er. Men de er nogle fantastastiske pædagogiske værktøjer til at få ungerne på vandet og til at skabe glæde ved sejlsport med nærhed til naturen, personlig udvikling etc. som du selv fremhæver.

Og så er der et aspekt, som jeg som klubleder ikke kan ignorere, nemlig økonomien.

Det er ofte svært at rejse store anskaffelsesbeløb til klubmateriel - især når man er placeret i et område, hvor der er mange om de få potentielle sponsorer. Så er RS-jollerne et godt alternativ.

Nogle vil indvende, at så må sejlerne jo købe selv. Men det er altså lidt af en barriere at få forældrene til at punge 20-40.000 kr. ud til barnets hobby. Så skal der da være temmelig stor begejstring for sporten hos barnet - og kontinuitet. (i hvert fald, hvis man er almindelig gennemsnitsfamilie med lån i hus og bil...)

Jeg medgiver, at RS-jollerne på nogle områder er for billige/ikke stærke nok. Det har øget vedligeholdelsesomkostningerne på nogle områder. Håber, at det er børnesygdomme, som der bliver rettet op på.

Til gengæld slipper vi for at slås med endeløse glasfiber-reparationer, som kan få enhver ungdomsleder til at få grå hår i hovedet.

Mht. jollesejlads blandt unge og voksne:

Vi har et problem med introduktionen til voksenjollerne. Det er nemt i ungdomsafdelingerne at arrangere kom-og-sejl-dage. Men der er ikke så mange af dem, når det gælder voksenjoller. Tror der er et indsatsområde her i klubber og specialklubber, at få markedsført voksenjollerne til dem, der kunne være interesseret i den retning.

En anden tilgang er denne:

Hellerup Sejlklub, har så vidt jeg ved, købt to laser-joller til taskesejlere. Det fremmer måske ikke kapsejlads i første omgang. Men hvis man bliver bidt af at sejle i jolle, så er det næste skridt. Synes det er en fin idé til efterfølgelse.

Men igen - der skal knokles med at skaffe midlerne.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen