Bagsiden: De store linjer har det svært i dansk sejlsport


Udviklingen for dansk sejlsport er ude i horisonten, skriver Nicolai Lassen i ugens bagside. Foto: onEdition.

Hvor høns kun har et kort liv på jord, før de ender i suppegryden, har sejlerfolket ofte et livslangt kærlighedsforhold til deres sport, livet i havnen og mere sjældne tilfælde også på havet. Alligevel raser debatten oftest om de meget små ting i sejlsporten. Venner løft hovedet og kig ud på det åbne vand - se udviklingen i horisonten. Derude ligger sejlsportens fremtid, må vi da håbe.

Ligegyldig hvad man end mener, om Dansk Sejlunion ude i Brøndby er de – tro mig - både embedsfolk og politikere - også milevidt foran i intellekt og samarbejdsevne i forhold til mange andre organisationer jeg møder i min dagligdag. Derfor kan det også undre en, at tavsheden er så rungende fra unionen, når talen kommer på forsikringsafgiften.

Faktuelt har vi sejlere i 35 år trofast, år efter år, betalt til denne forsikringsafgift. Sejlklubberne har hvert år skulle spare disse penge andre steder i ungdomsarbejdet, for at skaffe midler til forsikringsafgiften.

Eksempelvis kan du i næste nummer af Bådmagasinet læse, hvordan Aarhus Sejlklub skal skaffe 15.000 kr. hvert år for at betale afgiften for deres materiel til ungdomsarbejdet. De større sejlklubber skal betale op til 10 gange så meget for deres flåder. Nok er det også større flåder – men 150.000 kr. svarer til cirka 100 senior kontingenter på hver 1.500 kr. Herregud siger mange nu, men faktisk kræver den årlige afgift, hele 4 % af de årlige kontingenter i nogle af disse klubber.

Ja ja, siger mange nu, det er da småpenge, men regn det lige ud på alle Danmarks sejlklubber, så bliver det da til menneske penge, der med fordel kunne bruges med større effekt i ungdomsarbejdet? Frem for alt er det Ebberød Bank, når sejlklubber får diverse økonomiske tilskud med den ene hånd, og skal betale afgifter med den anden hånd.

Kort sagt, der er skat på det frivillige arbejde ude i danske sejlklubber! Det kunne være at en i embedsværket havde gjort regnearbejdet på det samlede afgifts provenau dansk ungdomsarbejde samler ind hvert år? Det er da ret unikt for sejlsporten?

Det virker dybt urimeligt, men min research de seneste uger, viser at afgiften på sejlsport er kommet for at blive. Ingen politiker gider løfte en finger, for at afskaffe den. Modsat viser samme research også, at flere folkevalgte godt kan se perspektiverne i at lade dele af afgifts proveuet gå tilbage til sejlsporten. Ikke som en blanco check, men for at sejlsporten selv overtog diverse myndighedsopgaver. Problemet er, at vidensniveauet er fantastisk lavt hos politikerne. Så jeg er enig i læserkommentaren fra sidste uge, der åbent stiller spørgsmål om hvad Dansk Sejlunion har gjort for at afskaffe afgiften de sidste 35 år?

Enhver kan åbent spørge hvor længe lystsejlere kan forvente hjælp fra Farvandsvæsenet? Næppe meget længere. Lystsejlere har beviseligt ikke politikernes bevågenhed. Farvandsvæsenet skal altid sparer flere penge, det er den politiske dagsorden. På de store skibsruter er Danmark bundet op af internationale aftaler, så tilbage er de ikke kommercielt uinteressante afmærkninger. Kort sagt alle dem vi lystsejlere bruger, når vi sejler tur. Mens tid er, ville det være sund fornuft at få undskyld – skilt vandene – så farvandsvæsenet varetager de internationale og kommercielle interesser. Dansk Sejlunion tager sig af lystsejladsen, bare der følger de nødvendige økonomiske ressourcer med. Penge er der jo allerede, vi betaler jo 115 millioner til fællesskabet.

Kigger vi på Søsportens Sikkerhedsråd, er billedet det samme. Bevågenhed internt i Søfartsstyrelsen er der næppe meget af, og området kan med garanti kun blive bedre – hvis de lægges sammen med uddannelse og udvikling i Dansk Sejlunion. Tilbage er kun spørgsmålet om hvad skal der til for at Dansk Sejlunion magter opgaven? Det ville være fint med en udmelding fra unionen.

Det bliver spændende at hører Jeres kommentarer, måske en kommentar fra Dansk Sejlunion og måske en række relevante politikere?

God weekend.

2010-10-15 12:34:34 af Thomas Andersen

Nicolai, du har reddet min fredag igen. Vanen tro stikker du pinden lige ned i \"lorten\", spændende at få et samlet tal som danske sejlklubber betaler i forsikringsafgift til staten. Sikkert beløb der får TD støtte til at virke som peaunuts.
2010-10-15 13:04:02 af Rasmus Hansen

Kanon kommentar nicolai..

Lad os så få nogle svar fra Brøndby! Hvad er der gjort i denne sag! Hvad er planerne fremad! Etc.
Sejlerne er kunderne i DS. Det er på tide DS begynder at indse det og dermed aktivt servicerer sejlerne og klubberne!





2010-10-15 13:08:02 af Jens Gregersen

DS klapper i som en øster, de er ræve angste for staten. Der kommer ikke nogen kommentar fra den side - med mindre Natorp har mod og mandshjerte. Derfor er Nicolais bagside så vigtig, for hvor ellers skulle den gode viden komme frem? Godt gået KYLLING
2010-10-15 14:04:22 af Joakim

Dette mene må da have DS øverste bevågenhed? Hvorfor er det ikke sket noget for lang tid siden? Enhver politiker må da kunne se det urimelige i at frivilligt arbejde skal beskattes, selv en socialdemokrat må kunne se det?
2010-10-15 15:13:53 af Jan Saugmann

Selv om dette er en fornuftig debat og jeg fuldt ud støtter forslaget om at afskaffe 1% beskatningen, er dette ikke det rigtige forum til at starte en process hos DS. For at DS skal begynde at gøre noget i denne sag skal der enten en beslutning i DS´ bestyrelse eller der skal vedtages et forslag på DS´ generalforsamling.

Så Nicolai, kunne du ikke sideløbende med din debat, indgive et forslag til enten bestyrelsen eller generalforsamlingen? Hvis der så er demokratisk flertal for at det er noget der skal bruges resourcer på, vil det blive gjort....
2010-10-15 15:20:26 af Lars Schrøder

Husk nu på at der er ikke er symmetri i skattesystemet - fordi sejlere betaler 115 mio. kr. i skat om året, kan vi altså ikke forvente at få 115 mio. kr. tilbage.

Velfærdsstater fungere sådan at der kommer en masse penge i statskassen fra alle mulige forskellige kilder, og disse penge fordeles dernæst ud til mindst mulige så mange forskellige offentlige services (sygehuse, veje, soldater etc.).

Mvh Lars



2010-10-15 16:16:42 af Per

Dansk Sejlunion har da aldrig kommenteret noget som helst. Hvorfor i alverden skulle de kommentere lige præcis denne ret ligegyldige sag?

Fakta er jo at 1% lystbådeafgift (via forsikringen) svarer nøjagtigt til hvad der betales i ejendomsværdiskat på et sommerhus, og svarer nogenlunde til hvad der betales i ejerafgift for en campingvogn af tilsvarende værdi.

Hvem er det lige som render rundt i cirkler som en forvirret høne lige nu?

Kom nu videre Nicolai. Nu begynder du ærlig talt at lyde som den kværulant du har ry for at være. Og nu gik det ellers lige så godt med dine bagsider.
2010-10-15 18:53:42 af Christian Andersen

Per, det er sgu da det er dig der er kvæulant. Sommerhuse er et værdigode, med mulighed for værdistigning - det har jeg aldrig oplevet med mine både beklager. Det \"jord\" vi bruger betaler vi allerede husleje for.

Nicolais gode spørgsmål: Hvorfor skal det frivillige arbejde beskattes? Jeg synes at DS har mange gode grunde til at komme til overfladen og siger hvad de vil gøre ved situationen? Faktisk synes jeg denne uges bagside er blandt de bedste fra Nicolai´s side.....
2010-10-15 19:50:20 af Per

Christian,

1. Jeg har aldrig ejet en båd som jeg ikke har tjent penge på da jeg solgte den.

2. Ejendomsværdibeskatning for sommerhuse er ikke begrundet i den potentielle værdistigning. Der er derimod netop skattefritagelse for værdistigninger. Dit argument passer tydeligvis til din holdning, men det er altså ikke sandt.

3. Det er ikke tale om beskatning af frivilligt arbejde. Det er beskatning af de kapitalgoder som KAN anvendes til et arbejde som KAN være frivilligt. Jeg er faktisk enig i netop dette aspekt af Nicolais indlæg, men det er absolut en meget lille detalje. Uden at jeg er helt sikker tror jeg også fodboldklubber betaler ejendomsværdiskat af deres klubhuse.

4. Det er nu tredie uge i træk ar Nicolai kører løs i dette emne. Derfor tillod jeg mig at give udtryk for at det er på tide at han kommer lidt videre, specielt efter en overskrift der taler om \"de store linier\".


2010-10-15 21:08:29 af lars rasmussen

Per, jeg må give Nicolai ret. I 99% af alle sejlklubber er det frivillige der lægger fritid i ungdomsarbejdet. Det skal da ikke beskattes?
2010-10-16 10:31:38 af Tom C

8 millioner kroner slås Ol sejlerne om med Team Danmark, jamen hvor er det grotesk, for det svarer formentlig til de kroner danske sejlklubber betaler årligt i forsikringsaftgift for at have flydende materiel til det frivillige ungdomsarbejde. Kan I ikke hvor sygt systemet er? Dansk elite sejlsport sakkere længere og længere bagud, på grund at al fokus flytter fra vandet til de fine kontorer i brøndby.

Forenkl systemet, lad klubbernes skattebetaling gå til OL satsning, og sig farvel til Team Danmark, som alene er et politisk født monster uden reel gavn.
2010-10-16 12:43:14 af Viggo R

Hvornår kommer DS ud af starthullerne? hvad er de bange for? Hvis virkeligheden er som beskrevet på ugens bagside, og de forrige fredage - så har Dan og hans tropper da snoksovet? Eller er der en hemmelig dagsorden, vi sejlere ikke må kende?
2010-10-16 17:21:14 af lars rasmussen

Forsikringsafgiften ødelægger al innovation i dansk sejlsport. Jeg sidder og savler over disse RC44, ligesom jeg var i Tuborg. hvor er der ikke nogen rene danske teams? Prisen er nok svaret, men også at en sådan prestigesport brand beskattes. Kæft hvor er det urimeligt
2010-10-17 14:11:46 af Claus C

Den er da rivende gal i dansk sejlsport.......Se de forskellige artikler. \"Hele jolle sejlsports kulturen forsvandt i takt med indførelsen af kraftcentrerne rundt i landet\" TD siger I skal træne mere, og 9 ud af 10 både sejler sjældent eller meget sjældent. Hvad med at kaste håndklædet, fyld havnene op med jord? Kort sagt nedlæg dansk sejlsport - jeg tror vi alle bliver meget lykkeligere bagefter :-(








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen