Viser det sig, at hele strategiarbejdet gør en forskel - bare en lille bitte forskel - lover jeg i fuld offentlighed – også på Sejlerdagen 2011 - at trække hele min kritik i mig. Denne lidt masochistiske tilgang til strategiarbejdet i Dansk Sejlunion, er jo alene et udtryk for, at også jeg personligt ønsker det bedste for dansk sejlsport.
Jeg lover dig som læser og debattør en ting:
Din stemme er med til at afgøre, om jeg må komme med den undskyldning eller ej. Jeg forventer, at indholdet af den fremlagte strategi kan diskuteres offentligt - både løbende og inden Sejlerdagen starter – så debatten og eventuel en afstemning her på baadmagasinet.dk afgør hvem der har ret? Om det er mig på ”Bagsiden”, her på baadmagasinet.dk, eller Dansk Sejlunion?
Indtil da, er jeg nu ret sikker på mine synspunkter. Historien taler jo også for, at vi er mange der – desværre – nok får ret, når vi siger, at strategiprocessen er en ren skue proces.
Formand Hans Natorp siger det selv i sin kommentar på sidste uges ”Bagside” (læs den ): ”Husk at strategiprocessen er baseret på en generalforsamlingsbeslutning, som blev vedtaget enstemmigt med akklamation. Hele konstruktionen omkring strategiarbejdet, opdeling i udvalg og fordeling af pladser er fastlagt af Dansk Sejlunions medlemmer.”
Nu var jeg også selv til stede på Sejlerdagen i 2010, der blev afholdt i marts måned i Nyborg. I forvejen er det en yderst langtrukken forestilling med endeløse diskussioner – meget langt fra det gode liv på vandet,
Personligt oplevede jeg hele strategiprojektet som en fælles beslutning om et ”sparke bolden til hjørne”-projekt, da alternativer var langt værre for Dansk Sejlunions daværende bestyrelse.
Vedbæk Sejlklub, Hellerup Sejlklub, Århus Sejlklub var i sidste øjeblik blevet enige med bestyrelse om et fælles kompromis. Det skulle afløse et spirende kluboprør mod bestyrelsen med Christian Lerche fra Hellerup Sejlklub i spidsen som strategen. Et oprør der blandt andet handlede om ændringer til den fremtidige struktur og måde af valg til bestyrelsen. Kompromis-forslaget blev fremlagt på generalforsamlingen og vedtaget helt uden debat og uden afstemning. "Enstemmigt med akklamation", som Hans Natorp beretter om, var udtryk for, at der ikke var nogen klubber på Sejlerdagen, der protesterede.
Nu er dette kæmpe strategiprojekt sat i søen, hvor en af udfordringerne er, at der ikke blev afsat en eneste krone til at drive en så omfattende strategiproces.
Debatten den sidste uges tid kan deles op i tre grupper: Positivt er der kommet rigtig mange konstruktive indlæg, som jeg inderlig håber, bliver læst af de relevante Dansk Sejlunion strategimedlemmer. Men så er der den gruppe af indlæg, som omhandler ”dem”. Altså de medlemmer som har en Dansk Sejlunion kasket på, og ”vi” som kommer fra klubberne. Jeg finder det foruroligende, at så mange har så travlt med at pointerer, at de sandelig ikke har noget at gøre med Dansk Sejlunion. Det virker lidt, som når en smitsom sygdom dukker op, så flygter alle langt bort. Ligegyldigt hvad så er Dansk Sejlunion ”vores” fælles overklub, alle åbenbart elsker at have et ofte meget negativt forhold til – også i denne debat.
Den sidste gruppe, er dem som oftest anonymt mener jeg er et båthorn, dummere end gennemsnittet og en pestilens for præcis deres liv. Har du en stor næse, og det har jeg. Ja, så følger den slags med. Jeg overlever såmænd nok. Tilbage til sagen:
Hvordan skal et strategiarbejde nogensinde få succes, når den vigtigste brik i spillet – her Dansk Sejlunion – ikke har en folkelig opbakning? Hele strategiprocessen bliver nemt, ”Dem i Brøndby, mod alle os aktive på vandet”. Her får deltagerne en vigtig opgave at løse, når de skal opfylde formand Hans Natorps valgslogan: ”Vi skal have Dansk Sejlunion i øjenhøjde med sejlsporten og dens udøvere!”
Ligegyldig hvordan man tæller hoveder i de forskellige underudvalg, er Dansk Sejlunion solidt repræsenteret, sammen med provinsklubberne. Det er også et faktum, at kvinderne er i absolut mindretal. Egentligt lidt underligt for aktiv sejlsport er efterhånden også en markant kvindesport.
Faktuelt har dansk sejlsport for længst passeret den negative tærskel, hvor et stort flertal af de 60.000 sejlere og bådejere, reelt ikke længere er aktive på vandet. Hovedparten af de sejlklubber, der er repræsenteret i de forskellige udvalg, er alene ”kolonihavne-bestyrere”.
Så jeg kan med ro i sjælen, godt stille spørgsmålet igen: Hvor skal ”det friske pust” egentlig komme fra i den strategiproces?
71 kloge hoveder skal nu mødes 2-3 gange i de 9 underudvalg, og komme med input til en fremtidig strategi. Hvor meget tror du, de når inden for tidsrammen på kun 90 dage? Sikkert en hel masse gode ord, Men hvad så?
Strategi ”over” udvalget skal i den sidste fase koordinere og sammenskrive et samlet strategioplæg til fremlæggelse i Dansk Sejlunions bestyrelse, som herefter afrapporterer til generalforsamlingen i marts 2011. Rent praktisk vil det i min optik alene være Dansk Sejlunions ansatte, som skriver – selvfølgelig på baggrund af udvalgenes indstillinger, men også med det naturlige filter, der ligger i ønsket om en fortsat ansættelse i Brøndby.
Personligt savner jeg fortsat, at Hans Natorp stiller sig op og fortæller om alle hans visioner med dette strategiarbejde. Ikke fordi Hans Natorp skal fortælle hvad holdningerne er i Brøndby, men give os alle sammen nogle pejlemærker vi kan – både vi her på debatten på baadmagasinet.dk – men også de udvalgte medlemmer - kan arbejde ud fra.
Det er også en kritik, at de store klubber ikke er mere aktive i denne strategiproces, eksempelvis hvor er KDY? De, der har evnerne, har også et ansvar for at gøre noget aktivt i dette strategiarbejde. Alle har en mening om denne royale klub, men faktuelt har de sat nogle spændende projekter i søen – som burde kunne være en inspiration for hele dansk sejlsport. Hvorfor er Århus-klubberne ikke meget stærkere repræsenteret?
De har også vist vejen frem for dansk aktiv sejlsport. Hvorfor går de store klubber ikke sammen og tager den fornødne action, så dette strategiarbejde også får en værdi for fremtiden? Jeg ved godt der er en kamp mellem Dansk Sejlunion og KDY, men dette strategiarbejde kunne være en gylden mulighed for at vaske tavlen ren og få en god ny start for dansk sejlsport? Alternativet er – frygter jeg - at vi blot får mere af det samme – bare beskrevet og pakket ind i atter et ringbind.
Alligevel er vi alle sammen nødt til at tro at dette strategiarbejde kan gøre en forskel. I det mindste prøve, og her kommer alle vi, der er aktive på baadmagasinet.dk på banen. Lad os bruge dette internet forum til at give de udvalgte i udvalgene input og inspiration. Brug disse kommentarer til at udtrykke jeres passion for livet på vandet, så vi sammen kan gøre sejlsporten sjovere fremadrettet.
Jeg ser ingen grund til, vi skal afvente den først kommende Sejlerdag – Dansk Sejlunions generalforsamling. Jeg håber, vi sammen kan opretholde en konstruktiv debat her – der både rusker og inspirerer inde i de hellige haller hos Dansk Sejlunion. Udvalgene har under 3 måneder til at være færdige, som aktive debattører på baadmagasinet.dk, har vi helt frem til Sejlerdagen den 26. marts 2011. Kom med ting eller ideer, der tidligere har været overset, uopdaget, spørgsmål og tanker? - Lad os få det hele op på bordet, venner.
Uden den åbne debat er jeg bange for at strategiarbejdet bliver fordrejet i en retning, som selvfølgelig ikke går imod deltagerne på Sejlerdagen, men som heller ikke rigtig peger i retning af en fornyelse af dansk sejlsport.
Jeg vil derfor opfordre til at strategigrupperne også diskuterer handlingsplaner og frem for alt aktiviteter. Finder en direkte vej fra strategiarbejdet og ud til konkrete aktiviteter i klubberne, der hvor sejlsporten lever.
Tænk konstruktiv og fremadrettet. Det fortjener sejlsporten, ved at baadmagasinet.dk åbner op for en væsentlig debat og giver os alle mulighed for at komme til orde, oplever jeg vi sammen kan være med til at gøre en kæmpe forskel.
Alt sammen kan det forbedre prognoserne for, at jeg må æde min oprindelige kritik af dette strategiprojekt i mig. Det vil være den største succes for os alle sammen
Nicolai, du er selv uden om det.
For takket være \"Bagsiden\" og debatten her - får strategi udvalgene alle chancer for at gøre en forskel. Du kan lige så begynde at skrive på din \"undskyldning\". Tak, fordi du er mand med både mening og mandshjerte.
Til redaktøren: I må snart lave et portræt af ham Nicolai Lassen. Jeg forstår at mange kender Nicolai, og har også en mening om ham? Jeg har også forstået at han sejler Knarr? Men denne mand, som med sin skarpe og underholdende pen, uge efter ugen sætter dagsorden i vores sport, hvem hulende er han? Vi er mange - ihvertfald her uden for hovedstaden, som godt kunne tænke os at se manden bag den skarpe pen. Hvis det er ham jeg tror det er, så har han en fjern fortid i Greenpeace. Jeg var dengang studernde og frivillig, ham jeg tror det er, var på høj løn, det var vi flere som ikke var rigtig tilfredse med. Hvis det altså er ham, kan jeg kun sige, at også der i miljø organisationen, fik han også støvet til at storme.
Så redaktør, gider du ikke løfte sløret, hvem er Nicolai? Iøvrigt en god bagside denne gang.
Bliver sq lidt små irriteret.
Det skinner ofte igennem på diverse indlæg, at os der er med i DS udvalgene er nogle andre end de \"aktive sejlere\"! - Det er simpelthen noget sludder, vi er alle aktive sejlere der vil være med at gøre en forskel for dansk sejlsport på en anden og mere aktiv måde end blot at sidde vied tastaturet.
Men Nicolais \"fredags øf\" er for en gang konstruktivt.
Det basale problem er at vi mangler generationen mellem 18 og 40 år i sejlsporten.
Hvordan sikrer vi at vi kan fastholde de unge i sporten?
Det kunne være interessant hvad dem det reelt drejer sig om (juniorer/ungseniorer) kom med deres bud på dette her. Men spørgsmålet er om dette site overhovedet læses af den gruppe af sejlere?
Men ja Kaj, vi både lytter og deltager aktivt i debatten - både her og andre steder.
Tom B.
Tom
Du har ret, de unge, hvad med dem?
Jeg efterspurgte faktisk i sidste uge om der var nogle der deltog i arbejdet vedr. DS strategi.
Uden deres visioner bliver strategi arbejdet til glæde for hvem?
Steen
Det er relevante underudvalg \"Ungdomsarbejdet\", virker som det er befolket af ledergruppen, formentlig med en gennemsnitsalder på 45 år +:
Jesper Baungaard DS bestyrelse/Aabenraa Sejl Club
Kirsten Rambøl DS strategiudvalg/Bønnerup Strand Sejlklub
Niels Copeland Ry Sejlklub
Bjørn Westergaard KØS Sejlsport (KAS, Sundet, Frem – Svanemøllehavnen)
Jesper Stig Andersen Thurø Sejlklub
Svend Hansson Gråsten Sejlklub
Annette Molbech Hornbæk Bådeklub
Christian Hangel Frederikssund Sejlklub
Claus Ladefoged OSTD (KDY)
Martin Olsen Århus Sejlklub
Christian Steffensen DS konsulent
Hvorfor er Peter Wolsing fra RSA ikke indkladt med en kreds af sine aktive brugere? Eller Middelfart MRC eller oure, alle har de jo knækket koden med den store mellemgruppe.
Jeg ved Peter Wolsing kan komme med begavet indspark, håber han føler debatten og gerne vil kommenterer? Det kunne gøre os alle lidt klogere? Vi må håbe han ikke har fået mundkurv på af den royale sejlklub - hans arbejdsgiver?
Kære Nicolai - og andre på debatten,
Sikke mange vrede ord om form - og sikke lidt om indhold.
- Nicolai, du er altså helt urimelig i din kritik af Hans, som nu har været formand i et halvt år. Der er sket en gennemgribende udluftning i bestyrelsen (YES!!!) og centrale knaster er ryddet af vejen på sekretariatet. Bestyrelsens arbejde er desuden kommet mere i øjenhøjde - i hvert fald hvis man gider åbne øjnene.
- Nicolai, afspejler kritikken af strategigruppernes sammensætning vitterligt bare din frustration over ikke selv at være med?
- Det er jo KDYs eget valg, hvor direkte man vil agere i DS og i strategiarbejdet. KDY ved selvfølgelig, at mange klubber/sejlere med det samme ville vende sig imod projektet - alene hvis KDY deltog eller prøvede at præge det. Angsten og mindreværdsfølelsen over for den store, landsdækkende og professionelle klub overskygger ofte fornuften i vurderingen af KDYs arbejde og resultater.
- I øvrigt: Selvom KDY ikke klart fremgår som leverandør af medlemmer til arbejdet, så skal man ikke være bleg for, at KDY bestemt er med. Alene i den gruppe, jeg selv deltager i, mener jeg 3-4 personer også er medlem af KDY.
- Men kan det ikke være nok om formen. Nu er arbejdet i gang, og strategiarbejdet skal måles på noget helt andet - og især til sidst om der kan samles opbakning og medejerskab - både fra medlemmerne (som er sejlklubberne), men også de primære interessenter (sejlerne), medier, sponsorer, myndigheder,....
Jeg er sikker på, at jeg taler på vegne af alle deltagere i arbejdet, når jeg opfordrer Nicolai og alle andre i debatten til at komme med konkrete forslag, idéer, ønsker, visioner nu. Kom på banen - ikke med mere kritik af formen, men kom med jeres oprigtige tanker og forslag til den fremtidige udvikling af vores sport og DS.
Hvad er Jeres vision for fremtidens sejlsport og DS?
Hvad er vores største udfordringer/muligheder/styrker/svagheder?
Jeg er rigtig glad for at deltage i underudvalget om den overordnede udvikling og vision. Her deltager bl.a. repræsentanter for de tre kritiske forslagsstillere Århus, Vedbæk og Hellerup. To af disse optræder nu som \"DS\" på Nicolais liste. Come on! Selvom der kun er afsat 2-3 møder (i går af 5 timers varighed), så har vi aftalt løbende aktivitet på Basecamp og et ugentligt \"træf\", på fx Skype. Hans Olling, Haderslev er formand for gruppen, og jeg har lovet at levere en væsentlig del af skriveriet. Vi går i gang med en god research til brug for omverdens- og interessentanalyser, og vi bruger enkle men afprøvede strategiværktøjer. Gruppen repræsenterer i øvrigt væsentlig ledelseserfaring fra private virksomheder og organisationer. Jeg skal medgive, at den alders- og kønsmæssige sammensætning af udvalget er trist. Men så meget desto lettere er det at få øje på to af sejlsportens aktuelle udfordringer.
Og så måske en advarsel til sidst: Jeg er ret sikker på, JA jeg håber faktisk, at der ikke ligger en fuld sejlklar strategi på stabelen til vinter med klarhed og svar på alle udfordringer. Jeg ser faktisk strategiarbejdet som et væsentligt resultat i sig selv. Det er for mig at se et afgørende paradigmeskift, at DS begynder at arbejde på denne måde. Og jeg vil da hellere være med i en organisation. som bliver kritiseret for at ville gøre noget end jeg vil deltage i en organisation, som driver afsted med lukkede øjne.
De bedste hilsener
Christian
Vel talt, Christian Lerche
Jeg skulle lige til selv at kritisere Nicolai for igen at fremsætte sine udokumenterede, konspiratoriske i formorienterede påstande (de bliver stadig ikke mere sande af at du gentager dem, Nicolai), samtidig med at jeg også ville rose ham for en mere konstruktiv afslutning.
Sidder selv i udvalget, der arbejder med kommunikationsstrategi, og vil gerne bakke op om opfordringen om at komme med input - meget gerne konstruktivt.
Kære sejler, bestyrelsesmedlem, interesseret: giv os input til strategiprocessen. Giv os din oplevelse af DS kommunikation til både medier, medlemmer og klubber.
Kom gerne med konkrete eksempler, der underbygger pointerne. Har du forslag til forbedringer, (så vil jeg i hvert fald lytte, og jeg er overbevist om, at resten af udvalget vil gøre det samme).
Jeg ser frem til masser af gode pointer, som vi sikkert selv overser.
Måske redaktøren skulle overveje at stille lidt struktur til rådighed, så - hvis der er andre strategigrupper, der godt vil have input - indlæggene kan fordeles efter område.
Mvh
Steen Hillebrecht, 44 år klubformand - og som sagt i et tidligere indlæg, ikke bange for at blive betegnet som DS`er.
PS: Dette indlæg er skrevet som privatperson - ikke som officiel repræsentant for strategiudvalget for kommunikation.
Lerche, den er under bæltestedet: \"- Nicolai, afspejler kritikken af strategigruppernes sammensætning vitterligt bare din frustration over ikke selv at være med?\".
Man kan anklage ham for meget, også med rette. Men at anklage ham for at spørge ind i sine Bagsinder, fordi han er fustreret over ikke at have fået en plads i det forjættede DS land. Det er ikke fair.
Nicolai skrev direkte i sidste uge: \"For en god ordens skyld er denne kommentar IKKE udtryk for surhed, over jeg ikke selv fik en plads i det relevante underudvalg, på baggrund af en indstilling fra Knarr-klubben.
Det er både naturligt og forståeligt, at Dan Ibsen ikke ønsker undertegnende ind, når jeg samtidig bestyrer ”Bagsiden”. Det fritager alle parter for enhver diskussion om, hvornår jeg var medlem af et strategi-underudvalg med deraf følgende krav om diskretion, og hvornår jeg bestyrer ”Bagsiden” med åben debat. \"
Christian Lerche, det kan da ikke siges mere klart. Personligt vil jeg da 1000 gange hellere have Nicolai udenfor - så han kan påvirke hele processen med sine bagsinder - også når jeg ikke er enig med ham
Steen, det gælder også dig, når du skriver \"igen at fremsætte sine udokumenterede, konspiratoriske i formorienterede påstande.\" Godt nok en omgang solid RUC retrorik, men faktuelt sætter Nicolai jo gang i en nødvendig debat.
Det ville være mere konstruktiv, hvis DS gav åben læseadgang til Basecamp - så alle os udenfor kunne bidrage konstruktivt.
Jeg kan kun bakke Christian og Steen op når de begge udtrykker: \"Om vi alle bakke op om opfordringen om at komme med input - meget gerne konstruktivt.\" Det er jo også det Nicolai og Bådmagasinet lægger op til, så lad os komme i gang.
Rasmus
Jeg mener at debatten er god men opdragsgiver Lassen er rigtig dårlig han har kun et i sit hoved at markedsføre sig selv og kdy naturligt når man ser på de lig han har i lasten.
Kære Båtmagasinet stop Lassen men hold liv i dialogen og arbejdet.
Tænker lidt på hvad der er opfordret til en ober dialog så jeg vil undlade at udtale mig personligt om Lassen.
Foerventer tilbagemeldingenn frav Lassen få dig et liv eller noget lignende - svært når man ikke kan bidrage positivt.
Endnu et af disse anonyme angreb på Lassen, det kan dansk sejlsport ikke bruge til noget som helst. Hvis \"Nej til Lassen\" havde gjort sig den ulejlighed at læse ugens bagsiden, havde han også læst at Nicolai kritiserer KDY for manglende deltagelse. Så i stedet for at skyde på Lassen, så kom dog med noget konstruktivt i debatten, Jeg bakker 110 procent op bag denne bagside og Lassen, eller Nicolai som mange kender ham som.
P.S: \"Nej til Lassen\", aktiver lige dit staveprogram, det letter læsningen :-)
@Rasmus
Når der er så meget surhed som i Nicolais bagside og han samtidig selv udtrykker utilfredshed over sammensætningen, så ligger den jo lige til højrebenet. Hvor kommer dog al den vrede fra? Og i øvrigt er jeg sikker på, at Nicolais bæltested er tilstrækkeligt robust til at klare et angreb.....
Nå spøg tilside. Om en uge kommer der nok en ny bagside, og så vil jeg da prøve at provokere Nicolai og al hans energi til at svinge kyllingepølsen op på disken med 10 konkrete bud på, hvor sejlsporten og DS skal hen. Prøv at skrive en konstruktiv artikel uden at svine Hans, Dan, Mellerup, små kølbådsklasser, og alle andre til. Har du 10 realistiske bud på udviklingsskridt, der vil bringe sejlsporten fremad?
Og, hvis du vil ud og se frisk kapsejlads, så er du velkommen på vandet i Hellerup til DM for 49er og 29er. Jeg lover, at der er ingen sure gamle mænd, men lutter unge sejlere, som bare elsker at sejle, og som vores fællesskab af sejlere, forældre, sponsorer, medier, klub, trænere og union faktisk formår at skabe noget godt for. 45 besætninger til Skiff-DM. Slå lige den!
De bedste hilsener
Christian
Kære Christian
Jeg har fornøjelsen på vej til køjs, at læse dagens indlæg - herunden dine hr. Lerche. Basalt set er jeg ikke noget surt menneske, endsige skriver sure komentarer. Hr. Lerche, min gode ven, jeg tillader mig at påpege diverse svagheder i den sport vi begge har en veneration for - og ikke mindst bruger en frygtelig masse tid på.
Når jeg stikker min beskedne lille petit snude frem, hvilket i dette regi er sket 12 uge i træk - tror jeg nok - må jeg også være klar til at få klø. Engentlig i jantelovens højborg, er det forbarvsende få angreb jeg har været udsat for.
Jeg håber med mine fortsatte skriverier, at vi sammen kan få skabt 10 konkrete bud på, hvor sejlsporten og DS skal hen. Baadmagsinet har mange gode bidragsydere, så jeg er helt tryg for at vi kan klæde den gode hr. Lerche på - så han ved - som med medlem i de hellige DS haller - hvilken retning han - den gode mand - skal løbe til gavn for dansk sejlsport.
Det bedste er jo, at Christian gør en aktiv indsats for de yngre sejlere ved at stå i spidsen for DM for 49er og 29er og Skiff-DM.. Jeg vil drømme om at se denne gode Hr. Lerche i trapezen på en 49er. Det må blive bambie på stiv vand, sikkert vældig underholdende.
De mange fine ord vil jeg da gerne kvitterer med en indbydelse til at deltage i Knarrens Havelåge sejlads den 2. oktober. Du får skib og besætning og en frisk inspirernde lørdag.
Husk at komme på cykel, da der serveres alkohol - undskyld
God weekend
Nicolai
@Rasmus
Jeg kan se, at du har sat dig ind i min baggrund. Det kan du gøre, fordi jeg ikke skjuler mig bag et fornavn. Men din henvisning til RUC gør stadig ikke Nicolais påstande mere dokumenterede.
Ja, Nicolai rejser en god og nødvendig debat! Men debatklimaet forringes af den unødvendige polemik.
@Jess: Jeg synes det er helt fint, når du kritiserer anonyme indlæg. Men det ville styrke din sag, hvis du selv kravlede ud af anonymitetens skjul.
God nat og god weekend, måske ses vi til Harboe Cup, hvor der også bliver masser af sejlsport.
Kære Nicolai
Vi er mange der glæder os til du lukker og slukker for dine bagsider godt nok er din bagside er dit største aktiv.
Nå drenge - lad os nu komme i gang med den substans!
Vi mangler de unge i sporten.
Kunne man få lidt styr på deres behov ved at kaste et elektronisk spørgeskema ud? DS kunne sende et link ud til klubberne og de kunne sende det til deres unge. Der kunne måske være en rutine der hed; når en ung melder sig ud af klubben, så spørger vi dem lige hvorfor.
Så vidt jeg husker var der også et seminar for unge sidste år - eller er det 2 år siden - hvor de gav deres bud på et godt klubliv. Der må være nogle konklusioner, som stadig er værd at hive frem.
Mit eget bud... og jeg er 45 år, mor til en pige på 18 som droppede sejlsport som 15 årig ... er at der skal mere glæde ind i sporten for ungdomssejlerne.
Altså noget med flere sociale arrangementer. Vi knoklede land og rige rundt til kapsejladser - det gjaldt om at præstere ellers blev mor noget skuffet. Hvis der var brugt lige så mange af mine penge - og de andre forældres - til hyggeture, fester osv. vil jeg vove den påstand, at hun var blevet.
Og så skal vi voksne/forældre i klubben sørge for at de kommer ombord på kølbådene/matchracerne. Er sikker på at der er mange onsdagssejlere, som vil kunne lære en del om placering på startlinjen osv.
Med ønsket om at se flere ideer fra folket takker jeg af for denne gang.
Til Lena Hellström fra Horsens, rigtig godt skrevet. Du har fat i noget af det vigtigste i dansk sejlsport. Nicolai vil du venligst bruge en bagside på emnet? Tak
Til Lars K.
Disse anonyme angreb er da latterlige, hvis du har noget i mod Nicolai Lassen, så siå da åben frem.
Lars K, du er prototypen på en personlighed, der alene gennem din harmfulde angreb stopper dansk sejlsport.
Skam dig
Hej
Jeg synes det er noget trivielt at læse om personer og deres evtuelle tilhørsforhold til diverse klubber og organisationer. Det er også relativt uinteressant om én skal sige undskyld offentligt eller ej. Er man mand/kvinde nok til at stille sig op i debatten er vel også voksen nok til at indrømme når man tager fejl. Alder mener jeg heller ikke er interesant i forhold til strategi arbejde. Man kan aldrig forudsige hvor de bedste ideer kommer fra.
Det kunne være langt mere interesant at diskutere reelle ideer til hvordan vi kommer videre med sporten. Brug dette forum til at putte ideerne på bordet, så kan de blive vendt i offentlighed. Det er det der ofte foregår i mange andre sociale medier i dag. Måske kan ideerne lige frem bruges som indput til nogen af udvalgne.
Hvilke ideer har Nicolaj egentlig ? Siden en artikel for en del uger siden er der ikke kommet nogen løsninger på bordet. Som jeg husker det har disse kommentarer til Bagsiden heller ikke haft mange ideer/løsningsforslag. Så her er min (har fremsagt den før, men alligevel.)
Ide:
Starte med at etablere en uddannelse af jounalister i DR/TV2 til at sikre sejlsport på agendan.
Parallelt etablere en fuldt sponsoreret flåde på 30-40 stk af velegnede både i samarbejde med et værft. Medie dækning lig med sponsormidler.
Bådene er ikke ejet af den enkelte sejler, men stillet tilrådighed. Og lige som hos Matchrace sejlerne, ved man ikke hvilken båd man får, før sejladsen.
Sejlklubberne kan melde max 2 hold efter lokale udtagelser (som i fodbold at skabe holdånden og tilhørsforholdet). Der kunne sejles en serie fleat sejladser hen over året, rundt omkring i landet. Resultatet af serien kan føre op til en DM finale i september.
Om det så er en X35, far40, melges 24, viper eller en helt anden type er ikke så vigtigt. Og vil formentlig også blive afgjort af markedskræfter. Desuden vil den kunne ændres hen over årene som udviklingen nu stiller mulighed for.
Og der kunne stilles op i forskellige aldersklaser hvis de unge er bange for at få bank af en erfaren besætning, med års rutine på bagen :-)
Hvilket vaerft vil stille op og hvor stor interesse kan man genere i medierne er de eneste afgørende faktorer. Bådene vil sikkert kunne sælges efter 2 sæsoner til gode priser, når nye moderne typer skal ind på arenaen.
Kan det bruges ?
Venlig hilsen
Dan
Lena - du har præcis fat i sagens kerne. (har selv en datter der droppede sejlsport som 14 årig)
Generelt så sidder vi alle her og gætter mens vi skriver side op og side ned. Udfordringen her er, at dem hvis mening vi gerne vil høre (dem der stopper med at sejle kapsejlads efter deres ungdomsår) ikke kommer med input her - sansynligvis af den simple årsag at de ikke læser med her eller på andre lignende sites.
Jeg er en af de 80 i DS strategiarbejdet - jo mere vi får at arbejde med jo bedre bliver resultatet. Derfor har jeg en lille opfordring til jer.
Spørg de unge mennesker i jeres omgangskreds (15-25) år om hvad der skal til at få dem til at sejle kapsejlads/hvad der holder dem fra det?
Lad mig få en mail inden 3.10 på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. med inputs - jo mere input/gode ideer jo bedre
DS har i 2006 samt 2008 afholdt Ungdomsseminarer netop for at opsamle de unges ønsker og ideer.
se her: http://www.sejlsport.dk/sw31003.asp
Dette indgår som en del af det materiale vi i Strategiudvalget for Ungdom har valgt at tage med i vore indledende afsøgninger på området.
Derudover vil vi rigtig gerne have flere konstruktive indput fra unge sejlere både i brede og kapsejlads delen af sejlsporten, og jeg håber at Tom vil dele evt. imputs fra det ovenstående med os. :)
Det er rigtigt at der er få under de 45 i dette udvalg, men tilbudet har mig bekendt været åbent for alle sejlere unge som gamle, og jeg tror næppe at der er nogle konpetente unge på 25 +/- der er blevet forbigået, de har nok bare ikke meldt sig.
At os der så udgør dette udvalg for de flestes vedkommende er store ildsjæle der i forvejen gennem en årrække har brugt hvad der svarer til ½ eller 1/1 fuldtidsarbejder på frivilligt at drive og udvikle ungdomsarbejder i forskellige sejlklubber, både på det konkurancemæssige og sociale niveau, er vel heller ikke nogen overraskelse, for vi har lært at der ingen ændringer kommer uden at nogle smøjer ærmerne op og går ind i kampen for alvor, og ikke bare med tastaturet.
Dermed ikke sagt at debat ikke er vigtig, men debatten er jo rellativt uforplikten, og man skal huske at det at er let at kritiserer, men langt sværer at skabe.....
Hvis man vil gøre en insats kunne en start være at gå forbi klubbens ungdomsleder næste gang i kommer på havnen og spørg om der ikke er noget i kan hjælpe med, han har helt sikkert en liste så lang, men vær forberedt på at det giver mindre tid bag tastaturet.
Hvorfor skal I på redaktionen holde os i denne åndeløse spændig hele fredag morgen. Nicolai´s bagside er for rigtige mange blevet fredagens vigtigste højdepunkt.
Atter en fredag rammer Nicolai lige i Bulls Eyes - genial kommentar, der på bedste vis samler op og bringer nytænkning og iderigdom frem.
Håber alle de 70 i strategi udvalgene læser med? For takket være Nicolai og Bådmagasinet, har I fået en gudsbenået sparringspartner i alle os aktive sejlere. Fandmer godt gået, lad os hører hvad I andre har at sige?
God dag til alle aktive sejlere, jeg begynder at tro på en fremtid for elskede sport... Kaj