Bagsiden: Hvorfor stopper I med at sejle kapsejlads?


Et fotos af Øresunds Knarr, ville næsten være for kedeligt her :-)

Ikke fordi det er videnskabeligt bevist, men faktuelt er frie midaldrende gaster ofte en stor mangelvare. Mange har en tætpakket weekend kalender, der ikke levner megen frirum til en sund omgang konkurrence ude på vandet. Og det er synd for alle parter. Både den, der må melde fra, og så den resterende besætning, der enten må hutle sig igennem – eller må slås med en ny og uprøvet gast. Det fremmer sjældent oplevelsen på vandet.

Det er overordnet skidt for hele dansk sejlsport, at konkurrencen ude på vandet, for de fleste sejlere ikke længere er en konkurrence i hele livet. I alderseliten står brødrene Bojsen-Møller som 2 fyrtårne, ligesom gamle Jørgen Lindhardtsen allerede i levende live har nået ikon - og gude status. De er alle enere, i en ellers ret så trøstesløs sejlerverden, domineret af ”de unge”.

Lidt af svaret ligger desværre nok i de svindende muligheder for at få gode kapsejlads oplevelser på vandet. I dette fora erkender jeg åbent, at jeg selv fravælger klassisk distancesejlads. Jeg har aldrig set fidusen i at sejle rundt om diverse øer, og bagefter finde sin placering gennem en uigennemskuelig måleregel.

Er du over 30 år, og gerne vil sejle klassebåd med god konkurrence, er alternativerne ganske overskuelige. Uden for København er Folkebåden nok det bedste bud, på Øresund slår ingen andre bådtyper - Knarren. Ellers er det pauvert, der er reelt tale om bådklasser med svindende tilslutning og manglende konkurrence. Se eksempelvis Aphrodite 101 klassen, der skal sejle DM i Skovshoved, den anden weekend i september. Når tilslutningen runder de krævede 15 både, er det en kæmpe succes. Sidste år måtte DM aflyses på grund af manglende tilslutning, så forhåbentlig er denne kommentar med til at få vækket de sidste sløve 101 sejlere?

Udfordringen er at reelt set, er der kun 2, maksimalt 3 besætninger der skal slås om medaljerne, mens resten er kanonføde. Hvor fedt er det så at være gast? Her forstår jeg godt at den enkelte overvejer familie og genbrugspladsen, frem en gaste plads på en 101 - nummer sekundær. Dermed bliver det også en selvforstærkende negativ spiral, hvor stadig flere ”gamle” sejlere fravælger kapsejladsens glæder. For det er ikke skægt, når tingene ikke kører optimalt.

Hvad skal vi sammen så gøre ved denne kedelige udvikling? Personlig mener jeg der er behov for en kraftig sanering af klassebådtyper, ligesom et DS Danmarksmesterskab for længst er blevet en udvandet hæder. Jeg har fuld forståelse for det ramaskrig, som nu rejser sig. Men hvorfor ikke vælge 2 - 3 allerede eksisterende klassebåde? Lad os styrke konkurrencen i disse få udvalgte entype klasser? Resten kan så bruges til hygge, og for de sejlere der stadig elsker distancesejladser.

Fra min egen verden sejlede jeg DS Danmarksmesterskab i Knarr i sidste weekend. 29 både på startlinjen, og en intens konkurrence i samtlige sejladser, underholdningsværdien var helt i top. Selv havde vi en reserve gast med, da vores normale 3 mand var indfanget til familiesammenkomst. Sten vores reservegast, mødte åbenlyst op med den klare fordom, at en weekend i Knarr næppe kunne få hans blodsukker op i nærheden af kogepunktet. Hurtig blev han klogere, og det var en begejstret Sten vi sendte hjem til familien. For han havde fået en intensiv sejler oplevelse – og oplevet en så koncentreret konkurrence, at han bare var 110 % klar til næste gang.

Ved at fravælge alle de sekundære og dødende kapsejladsklasser, og fokuserer på de få – hvor der stadig er en smule liv, vil alle gamle sejlere få den meget sjover. Undskyldningen med familie og genbrugsplads, bliver hurtig udhulet. Genbrugspladsen kan sagtens vente, og familien får et meget gladere medlem hjem – når der igen er brugt nogle skægge timer på vandet i godt fællesskab. Tænk over det, venner


2010-08-27 09:07:37 af eks jollesejleren

Ideen du har er god nok , men hvis det at styrke een eller to klasser betyder at dem der sejler kapsejlads i andre klasser skal afhænde deres både for så at købe en af de styrkede klasser, så bliver bådmarkedet vidst lidt oversvømmet usælgelige både. En anden ting er at \"familiens\" båd måske også bruges til andet end kapsejlads, så der er lidt flere hensyn at tage end store felter i weekenden.
Løsningen er derimod, kapsejleren burde købe en jolle ved siden af kølbåden og få sig en ordentlig en på opleveren i europe, laser, finn eller 505 evt OK jolle, hvis man er uerkendt alkoholiker(tag den!). Jollesejlads i et stort felt det er kapsejlads!!!!!!!!!!!!!.
2010-08-27 09:19:41 af Per B

Folkebåde og Knarr??? Hvorfor hænge vi fast i disse 50+ år gamle konstruktioner? Sejler selv H-båd, som jo også er en relativt aktiv klasse, men tager tit mig selv i at sidde og kigge på alle de gammeldags både og tænke \"hvorfor hulen sælger vi ikke lortet og køber en nyere bådtype\".
Vi mangler en moderne H-båd/spækhugger/X-79, på ~25-30 fod som er billig, hurtig og stadig anvendelig som weekendsejler med familien.


2010-08-27 09:36:13 af Tom Bøjland

Hej Lassen.

Jeg tror ikke helt det er undskyldningen med genbrugsplads & familie der holder her - som jeg ser det, har vi den udfordring at der er en meget stor afstand mellem \"gammelmands kølbådsklasserne\" på den ene side og ungdomsklasserne på den anden side.

Jeg vil vove den påstand - at såfremt unge sejlere tænker på deres sejlsportsmæssige fremtid - så tænker de olympisk - en del prøver så det - de fleste får en røvfuld det første år og giver op (og stopper i de fleste tilfælde med at sejle) - Men de tænker bestemt ikke på at sejle hverken Knarr eller folkebåd når de bliver voksne!!!!

Da vi begge var junioerer Nicolai - var der en meget stor ungdomskultur indenfor kølbådskapsejlads (Yngling, 606 & Juniorbåd) - det er den generation der befolker de aktive kølbådsklasser der er idag. Men idag er den ungdomskultur væk og juniorerne sejler joller.

Er enig med dig i at unionen skal træde i karakter og have anbefalede klasser - ikke bare for ungdommen men for hele dit sejlerliv, men de kølbådsklasser der skal anbefales skal være så attraktive for en 29´r eller 49´r sejler der er vant til at sejle for fuldt skrald over hele Europa, at de reelt skifter til denne istedetfor bare at holde op med at sejle.

Så efter min mening skal de anbefalede klasser være internationale (ikke bare i Nordeuropa) og der skal være fart på hvis de sejlere der er 15-20 år idag skal sejle kølbåd om 20 år - altså klasser som eksempelvis Melges24 og J80.

Ellers kan man jo også gøre det nemt for sig selv - en kølskude med stakit og lokum til familieturene og en kapsejladsjolle til sig selv.

Nu skriver du som om BM drengene og Lind er de eneste voksne mennesker i jolle - det er noget sludder - alle danske jolleklasser er primært sejlet af folk over 30 (som alle har familie og skal på genbrugspladsen) - fidusen er bare at det tager meget mindre tid end en kølbåd. Giver iøvrigt også motion så man slipper for at gå i fitness centret ;o)

Ellers skal du have ros for en for en gang skyld god debat du har sat igang.

Tom B.
2010-08-27 09:58:09 af Per Larsen

Jeg er fuldstændig enig i at vi har brug for at samles om færre bådklasser. Men jeg er dybt uenig i at Folkebåd, H-båd, Knarr og andet \"gammelt lort\" er løsningen.

Hvis sejlsport skal være sport og en Danmarksmester skal være en \"mester\" skal DM selvfølgelig afvikles i bådtyper som er sportslige og moderne.

Ingen (bortset fra prins Joakim) forestiller sig et danmarksmesterskab i bilsport afviklet i en Ford Cortina. Ligesom klassiske biler har klassiske både absolut sin berettigelse, men at tro at seriøs \"sport\" afvikles under sådanne rammer er ganske enkelt idiotisk. Intet mindre.

Det spiller ingen rolle at vi, bortset fra CB66, ingen moderne kølbådsklasser har i Danmark. Udskriv et DM (som er betinget af mindst 10 tilmeldinger) så skal bådene nok komme.
2010-08-27 10:27:56 af Allan Vangsøe

Hr Lassens forslag er, om end vel ment, ganske umuligt at lade sig gennemføre. Jeg tror ikke langt størstedelen af danske klassebådssejlere vil sælge deres båd for at købe/sejle knarr eller folkebåd !!! Jollesejleren har også en god pointe vedr det brugtbådsmarked som ved den lejlighed vil blive oversvømmet. Det er rigtigt at 2-3 store velfungerende klasser herhjemme kunne være dejligt, men det er en naiv illusion. -- Og da slet ikke hvis alternativet er knarr eller folkebåd el lign, så kommer der da slet ikke flere unge ind i sejlsporten.
Det kan godt være at mange af de eksisterende klasser dør en naturlig død, og at det samler sig om 2-3 store klasser til sidst , men indtil da tror jeg at tingene må accepteres som de er. - Og det kan hverken sejlunionen eller andre gøre noget ved. Folk gør som de vil.
Hvis man vil sejle intensiv sejlads i store felter, så er en jolle vejen frem !!. Det er hurtig, nemt og billigt ifht kølbåd.
Det kunne være rart at høre den nostalgiske Hr Lassens bud på nogle moderne både at samles om.

2010-08-27 10:56:40 af Øyvind Bordal, Bådmagasinets redaktion

Det her er efter min mening en super, kanon vigtig debat! Jeg har holdt et oplæg om samme emne i Hellerup tidligere i år, sammen med CB66-klassen, og har så vidt været i kontakt med DS om dette - og vil gøre det igen,, som led i research til en magasin-artikel, med en arbejdstitel jeg godt vil afsløre her: \"Entypeklassens død\".
Man holder liv i døde eller døende klasser med næb og klør, sideløbende med at nye, moderne både forsøger at etablere sig. Det bliver flere og flere klasser - og færre og færre sejlere der er aktive i dem. De kvæler hinanden, af lutter begejstring for en bådtype, der ofte har nået pensionsalderen.
Stort set ingen når derfor den kritiske masse, hvor der ofte findes felt på 30-40 både eller mere, og hvor det bliver \"selvkørende\" noenlunde som en god fest: Folk strømmer til, hvis der er mange i forvejen, der har det sjovt.
Tænk tanken: Hvis de ildsjæle der sidder på hver sin mere eller mindre afdankede klasse og holder den så vidt oven vande, i stedet kunne slå sig sammen i nogle få, men til gengæld stærke klasser. WOW! Så kunne vi have det sjovt....og folk ville strømme til sporten! Svært? Ja. Umuligt? Nej.
2010-08-27 11:42:34 af Steen Hansen

Havde faktisk sendt nedenstående debatindlag i går til en anden site, dog uden response, men så ser jeg, at Nicolai også går lidt med nogle tanker i den retning. Mit udgangspunkt er måske mere grundlæggende og med et langsigtet perspektiv til sejlsportens overlevelse som idrætsgren:

Hvilken sejlklub skal jeg heppe på?

Hvorfor har vi ikke en etableret og forståelig turnering i sejlsport?
Jeg har flere gange gennem årene spurgt dem med forstand på kapsejlads om, hvorfor DS/sejlklubberne ikke etablerer et turneringssystem a la det man møder i andre sportsgrene, dvs en turneringsform hvor klubberne sejler mod hinanden i løbet af året, fuldstændig som når fodboldklubber møder hinanden. Det er en turneringsform som unge og ældre forstår. Mon ikke der er plads til både en antal klubber i 1. division og et antal klubber i 2. division osv?
Som sejlsport foregår i dag, er det et uoverskueligt kaos af mystiske mesterskaber i alverdens bådtyper. Der afholdes DM i hvad som helst, når bare der er 15 tilmeldte både af samme type og man er medlem af en godkendt klasseorganisation. Og man skal bare møde op uden forudgående kvalifikationssejladser. Lidt som i X-factor. Man behøver ikke et talent for at deltage i et DM
Svaret har hver gang været, at man nok ikke kunne blive enige om hvilken bådtype, der skulle sejles i. Tænk hvis fodboldklubberne selv kunne bestemme om bolden skulle være rund eller aflang eller at man havde forskellige turneringer alt efter om det var i Nike sko eller Adidas kampen skulle spilles i? Det ville nok blive kaotisk. Fællesnævneren kunne f.eks, være en eller flere af de olympiske klasser, hvor OL kunne være en slags Champions League. Som minimum bør de valgte klasser være internationale.
Det tætteste dansk sejlsport er kommet noget, der ligner en synlig turnering, er DM i matchrace, men den er vist mest for voksne og ikke tænkt som en idrætsgren i et gængs turneringspespektiv. Hvad med ungdommen og rekrutteringen? Hvor er sporten? Hvor er klubtilhørsforholdet? Hvilken sejlklub skal jeg heppe på?

2010-08-27 11:47:13 af Jørgen Bådebygger

Tænk hvis alle de gamle klasse både havde været biler, så var største delen af dem hugget op, smeltet om til nye smarte modeller, det sker bare ikke, så rundt om i vores havne ligger der bunker af gammelt skrammel og optager plads for nye spændende ideer.
Vi får aldrig nye spændende bådtyper før der er plads i havnene og vi stopper med at importere de samme kedelige hvide både fra USA og Kina.
Undskyld KDY, men gab.
Hvor mange gange om året er vejret fint til at tage på tur ? ideen med en båd der både kan sejle tur og kapsejle er dødfødt.
Hvor mange gange om året gider konen sejle på tur ?
Der er mange spørgsmål når det drejer som om at eje en båd, prøv engang at regn lidt på sømile prisen lige som man regner på km prisen på en bil, så bliver man ked af det.
Det leder mig hen på min sidste tanke, små både er kodeordet, små både man har lyst til at tage ned til i havnen, har lyst til at købe nye sejl til, har lyst til at stikke ud af havnen alene med en øl i hånden, en rigtig hyggebåd hvor man ikke skal være atlet for at sejle den.
hvor det er tilladt at have lidt topmave og slappe arme.
Glæder mig til at skrive mere om dette store emne, jeg har så mange tanker og ideer fra et langt liv som bådebygger og alle de sjove ideer min far der også er bådebygger har givet mig.
Tak for det far.
2010-08-28 09:53:58 af Nicolai Lassen

Problemet er danske sejleres påholdenhed, når det gælder brug af penge. Derfor må os i generationen \"35 - 40 år plus\" accepterer, at vores indbyrdes dyster i vores tid på jord, skal afvikles i nogen af de eksisterende bådtyper.

Jeg opfordre ikke nogen til at sælge deres eksisterende både, der er næppe heller ikke mange potentielle købere. Men brug dog disse både til det de er bedst til - hyggesejlads, ferie tid og Sankt Hans bål.

Er du i målgruppen, der gerne vil have kapsejladsens glæder og aldersmæssigt er over den første pubertet? Så søg dog ind i nogle af de de bådtyper der foreslås, enten som gast eller rorsmand.

Hvad enten du vælger Knarr eller Folkebåd, er der masser af ledig kapacitet.

Gå ned i enten Rungsted eller Skovshoved, her finder du desværre masser af Knarr både, der skriger af kedsomhed i fortøjningerne. Bare en 1/3 af disse blev gjort aktive, så var vi over 40 Knarr på startlinien - hver eneste gang........

I andre havne ligger der ligeledes en hær af Folkebåde, der alle trænger til at blive skyllet igennem.

Og det er vejen tilbage for mange af de gode sejlere, der har fravalgt kapsejladsen til fordel for familiefælden og genbrugspladsen.

Det ville da være fantastisk, hvis de etablerede klubber satte en turnering i gang, som den udemærkede hr. Steen Hansen foreslår. Her ligger da en åbenlys opgave for KDY, en opgave der sagtens kunne implementeres i de stævner der allerede sejles.

Dansk Sejlunion har da også en saneringsopgave, skær dog antallet af DS Danmarksmesterskab ned til en lille håndfuld - og skab bedre opmærksomhed om de resterende.

Selv om jeg sejler Knarr, og forventer at gøre det i mange år endnu - vil jeg da selv ikke være afvisende for nye internationale alternativer, hvis der blot kan skabes bred konsensus i vores generation.

Men jeg ser det formålsløst at introducerer atter en ny bådtype, hvor der med møje og besvær kan sættes 10 både i søen. Skal vi skifte de kendte alternativer ud, skal det være, når der er skabt aftaler om 50 - 60 nye klassebåde på en gang. Det kunne være fantastisk, om det så er realistisk? Tja, jeg tror Knarr forbliver bedste alternativ mange år endnu.

God weekend

Nicolai

2010-08-28 12:50:51 af Per Larsen

Jeg er dybt uenig i at pengene er et problem.

Der er masser af store, dyre både rundt omkring i havnene, så at købe en brugt CB66 til 120.000 er slet, slet ikke noget problem (hvis det er det man vil).
2010-08-28 13:25:12 af Per B

Enig med Per Larsen! Fra Knarr.dk kan det ses at en brugt Knarr koster mellem 200.000 og 400.000(!)
Fra CB66.dk: \"For under 180.000 kr. får du en spritny, sejlklar CB66 Racer incl. trailer og med de bedste materialer fra bl.a. Harken, Liros, Selden og topracing storsejl, fok og genakker fra North Sails.\"

Problemet med CB66, som jeg ser det, er at den i anvendelse faktisk mere er en jolle end en kølbåd. Den kan udelukkende anvendes til kapsejlads. Pengene til sådan en, skal altså komme fra familiens \"legetøjsbudget\".

Vi mangler en europæisk Antrim 27 (http://www.ultimatesailboats.com/a27.html#).
Lad os overtale X-boats til at bygge en ny X-79 med fokus på sjove sejlegenskaber, fart og pris (ingen brug for luksus, det er kun en kap/weekendsejler).
2010-08-28 14:52:16 af Niels Andersen

I glemmer målgruppen for den udemærkede Lassen indlæg. CB 66 og en X79 er begge fremragende både, blot stiller de store krav til besætningen. CB66 er reelt en 2 mandsbåd, når målgruppen kryber op på vægten, og en X79 kræver 4 - 5 meget sammensejlede besætningsmedlemmer - før det bliver sjovt. Så er der lige driften på en X79, den koster mange penge.

Kunsten er at finde bådtyper, hvor konkurrencen er benhård - uden edt kræver det voldsomme i investering og træning. Her må jeg give Nicolai Lassen ret, Knarr på Øresund og Folkebåd i resten af Danmark. Mere enkelt kan det ikke siges
2010-08-28 15:26:56 af Lars Schrøder

Vi er da ikke stoppet?

Og jeg er normalt i mod at mene noget om andre bådklasser, men hvis Knarr og Folkebåde virkelig er fremtiden for dansk sejlsport, så er fortiden bedre...

Heldigvis er der mange der ser lyset og går jollevejen - der er flere finnjoller, flere ok-joller, flere Contendere, flere a-cats etc. Og fordelene er mange, billigere at holde igang, mere fleksible at sejle, da det ikke kræver 6-8 mand før bare to både kan træne, enklere, sejlglæde, ingen tåbelige skipper, der gør tingene forkert.. osv. osv..

allerbedst er kammeratskabet mellem konkurrenter, det oplever man ikke i kølbåde.

Så få købt en våddragt og kom igang..

mvh Lars (a-cat, contender, 49er)


2010-08-28 16:13:10 af Per Larsen

Det er lidt ironisk at jollesejlads bliver bragt i forslag som løsningen på stilstanden i dansk kapsejlads.

De etablerede \"gamle\" klasser trives, men til gengæld er det helt umuligt at komme til at sejle i en ny, moderne klasse. Den sejler som fristes af en Musto Skiff, en D-One eller tilsvarende, har absolut ingen mulighed for at komme til at sejle kapsejlads.

Der mangler i den grad en mulighed for at sejle jollesejlads efter handikap, så nye jolletyper har en chance for at komme på vandet, og dermed skabe flere tilhængere.

Jeg ved godt at de etablerede klasser frygter at denne øgede konkurrence vil gå ud over deres klasserne, men jeg tror snarere at det vil skabe flere jollesejlere, mig selv incl.

Kølbådene har Dansk Handicap. Den er langt fra optimal, men dog bedre end ingenting, som er det jollesejlerne må nøjes med.
2010-08-28 17:13:18 af Niels Andersen

Hold fokus, vi diskuterer kapsejlads for \"de gamle\", altså dem som engang har sejlet jolle og frække kølbåde.

Men vi er altså mange, der gerne vil ud og sejle - men også er godt bundet op af andre tidskrævende forpligtelser. Her hjælper indkøbet af tørdragt ikke, heller ikke anskaffelsen af hurtig og balancekrævende jolle. Vi skal komme på havnen, og så ud og sejle - med hård konkurrence og i godt kammeratskab. Bagefter venter er en evig \"to do\" liste

Dansk sejlsport skal styrke kapsejladsen og glæden ved vandet - i alle aldersklasser. Lige nu gælder det os gamle, os der også en gang var aktive - men er ramt af familiemuren.
2010-08-28 17:55:57 af Per Larsen

Jeg mener i høj grad at jollesejlads er at holde fokus, i kraft af at det er en vej til at gøre det nemmere og mindre tidskrævende at komme ud på kapsejladsbanerne.

Den \"evige to-do liste\" du taler om bliver meget meget kortere.
2010-08-29 05:29:13 af Dan Schutz

Maaske var det en ide at taenke helt forfra og samle ideerne lidt.
Starte med at etablere en uddannelse af jounaliser i DR/TV2 til at sikre sejlsport paa agendan.
Parallelt etablere en fuldt sponsoreret flaade paa 30-40 stk af velegnede baade i samarbejde med et vaerft. Medie daekning lig med sponsormidler.
Baadene er ikke ejet af den enkelte sejler, men stillet tilraadighed. Og lige som hos Matchrace sejlerne, ved man ikke hvilken baad man faar, foer sejladsen.
Sejlklubberne kan melde max 2 hold efter lokale udtagelser (som i fodbold at skabe holdaanden og tilhoersforholdet). Der kunne sejles en serie fleat sejladser hen over aaret, rundt omkring i landet. Resultatet af serien kan foere op til en DM finale i september.
Om det saa er en X35, far40, melges 24, viper eller en helt anden type er ikke saa vigtigt. Og vil formentlig ogsaa blive afgjort af markedskraefter. Desuden vil den kunne aendres hen over aarene som udviklingen nu stiller mulighed for. Hvilket vaerft vil stille op og hvor stor interesse kan man genere i medierne?

Sponsor baade kunne lade sig gore i VM for hobieklassen for aar siden, saa hvorfor ikke i koelbadsklassen?

Paa denne maade kunne man faa ens moderne bade, store felter, haard konkurrence og mediedaekning, og en reel DM vinder der kan vaere synlig repraesentant for vores glimrende sport.

Om DS kan drive dette? Ja jeg mener de er de eneste der har pligten og hvis der satses fra deres side, saa stilller jeg mig gerne i koen af hjaelpere for at faa det op og staa.

(undskyld, har ikke danske tegn paa min mobil)
Mvh Dan


2010-08-29 13:32:57 af Niels Andersen

Fremragende ide, den løser bare ikke opgaven at få de \"gamle\" - sejlere og skibe, ud på vandet. Desværre er det jo ikke flydende materiel dansk sejlsport mangler, der er bare for meget forskelligt - som jo beviseligt ikke kan spille sammen.

Lige så fremragende Dan´s ide er, lige så lidt tror jeg den kan gennemføres med de mange talentløse ledere der befolker danske sejlklubber.
2010-08-29 21:57:07 af Tom Bøjland

Lige en hurtig kommentar til dig Per L.

Der er da masser af stævner i Mustoen. ikke i DK, men lige syd for grænsen, så hvis det er det man vil er det bare at klø på.

Jollehandicap har eksisteret i siden ruder konge var knægt (Yardstick) - adskillige jolleklubber i DK har benyttet det før i tiden og det bliver meget brugt i eksempelvis GBR og GER til lokale sejladser - og til den hæderkronede julesejlads hvert eneste år i Hellerup bruger vi yardstick :o)

Her er et tysk eksempel
http://www.kreuzer-abteilung.org/Public_PDF/5406.PDF

Når det så er sagt, tror jeg vi skal kigge os lidt omkring i verden og se hvordan man gør i andre lande - GBR er jolleland nr. 1 med over 10.000 aktive jollesejlere (og her snakker jeg ikke om juniorer!) Desværre har de en hulens masse jolleklasser at vælge imellem hvilket giver giver små felter og lavere kvalitet på stævnerne. I GER derimod har de ikke helt så mange jollesejlere, men til gengæld er der væsentligt færre aktive klasser hvilket sikrer store felter og gode stævner. Vi er i den lykkelige situation at det er ret nemt at komme derned og det bliver ikke sværere i fremtiden. Så kort og godt, vi er et lille snoldet land med få sejlere, så der er ret smart at sejle det samme som man gør hos vores naboer.

Og så lige en lille kommentar til Niels A.

Du efterlyser noget der er billigt og hvor konkurrencen er knaldhård men man skal ikke bruge tid på at øve sig? Snakker vi om sportsudøvelse som skal tiltrække danske sejlere i hobetal?

Til Dan - Adskillige producenterklasser stiller både til rådighed til VM - de bliver imidlertid solgt bagefter - dette kan lade sig gøre i 100% entypeklasser hvor der bliver solgt mange både året rundt (Laser, Hobie osv.)

Medie dækning - ked af at sige det, vi kan ha nok så mange \"venner\" indenfor DR/TV2, men vi konkurrerer mod 100 andre idrætsgrene der er ligeså overset som os, for det \"folket\" åbenbart vil ha er bold!

Derfor er vi nødt til selv at tage affære - streaming over nettet som rammer den målgruppe der er interessereret i at se på den pågældende kapsejlads.

Check eksempelvis 505worlds2010.com - det er kun starten på fremtidens medieplatform for sejlsport.

Men er totalt enig med Lars - hvis man har begrænset tid \"og evt. penge\", så er jollesejlads måden at få udnyttet den sparsomme tid på til at være på vandet - og det uanset om det er en wayfarer eller en Musto - der er noget for enhver smag og størrelse - det vigtigste i min optik er at vi sejler noget som man også gør i andre lande istedetfor som man har gjort masser af gange i de skandinaviske lande - at gå enegang!!

Tom B.
2010-08-30 07:31:52 af Per B

Hvis vi holder fast i det oprindelige spørgsmål, så tror jeg ikke jollesejlads er løsningen. Syntes der er fundemental forskel på Jollesejlads og kølbådssejlads.

Fint med de forslag Tom Bøjland kommer med. Specielt konstateringen med at selv få gang i streaming af begivenheder (f.eks. via nyligt åbnet on-sport.dk. Her kunne man virkeligt håbe sejlsporten blev repræsenteret), men jeg tror bare ikke det er det der for de familieramte på vandet igen.
Der har vi brug for nogle gode aktive kølbådsklasser, i både der ikke er langkølede og af træ.
2010-08-30 10:22:34 af Øyvind Bordal

Dan Schutz, kan du kontakte redaktionen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.? Der er masser af gode inputs og tanker i den her tråd, og jeg planlægger en eller flere magasinartikler, suppleret med en eller anden form for net-dækning, hvor vi kigger mere på det her, taler med sejlunionen osv. Du er ret konkret, og jeg vil godt høre lidt mere...vil også tale med flere af jer der er aktive her, det vender jeg tilbage til.

Synes vi har fået indkredset en ENORMT central problemstilling her, og selv om pessimisterne har en pointe, når de siger at det bliver svært at ændre på det dødvande vi er inde i, så kan det jo aldrig blive en indstilling for os der ser mulighederne og vil noget mere. Og vi er jo tilsyneladende ret mange!
2010-08-30 15:40:58 af Peter Braun

Hvad med at bruge nogt af alt den tid der går med at skrive her på at sejle i stedet ?
2010-08-30 23:41:50 af Vagn Olsen

\"Man kan godt trække en travhest hen til truget - men kan I få den til at drikke ?\"

Vi ønsker alle flere klassebåde på vandet, men sejlerne gider tilsyneladende ikke ! - eller er størstedelen 40+ ?. Når jeg kigger ud over \"banen\" mangler jeg mange af dem under 40, der er bare for få der er blevet ved sejladsen - kvalte vi dem i opvæksten ? Ja det tror jeg, på jagten efter gode resultater er masser af ungdomssejlere blevet trukket igennem idealistisk trænerarbejde med vintersejlads m.v. - hvor blev legen af ? Jeg kan godt forstå de er holdt op. Måske skal vi her have \"sadlet\" om og igen finde glæden og legen.

Dan kommer med et udemærket forslag om en fleet af sponserede både, man hen over året kunne sejle fleat sejlads i over hele landet med en udtagelse til et endeligt DM.

Det er en glimrende ide og eksisterer faktisk allerede ! En af sejlsportens gode initiativtager Victor Greulich praktiserer faktisk allerede en Match 28 Cup i samarbejde med Vallensbæk Sejlklub. Se www.Vallensbaek-Sejlklub.dk - Netop sejlads i Match 28 giver mulighed for masser af sjov sejlads til en meget billig pris. Her er reelt ingen undskyldning for ikke at deltage !

2010-08-31 10:13:55 af Lars Schrøder

Jeg er altså ikke interesseret i at tjene penge på at sejle eller have masse sponsorkroner omkring mig - jeg er bare amatørsejler.

Den kapsejlads der diskuteres her skal vel sammenlignes med almindelig hyggefodbold eller anden amatørsport - OL-sejlerne og matchracerne kan tage sig af al TV-tiden, journalisterne og hvad der ellers følger med.

For det er breddekapsejladser der skal styrkes - det ville være vidunderligt hvis der rundt i sejlklubberne var mulighed for at sejle hårdt ræs hver uge. Og her er entypebåde altså vejen frem, de giver rigtig, ordentlig kapsejlads. Jeg synes joller er allerbedst, da fleksibiliteten er højere og omkostninger lavere + vi kan køre rundt til stævnerne, men om det istedet skal være CB66, j80, melges 24, bb10m, corsair 750, FT 7,5 el.lign, må være op til hvad sejlerne kan bliver enige om..

Bare ikke folkebåd og Knarr, jeg har hørt en meget klog sejler sige at de er lige så sjove at sejle, som det er at se maling tørre......

Det skæggeste sejlads jeg har oplevet var i nogle sære joller på Hudson River i Boston - 30 enmandsjoller der kunne lånes stort set gratis af medlemmerne - 15-20 joller på linjen og 6 sejladser i løbet af en aften med fuld skrald på. Manner..

Mvh Lars Schrøder
2010-08-31 14:02:43 af Steen Ammentorp

Kære Lars Schrøder
Jeg tvivler ikke på manden der siger, at kapsejlads i Knarr og folkebåd er ligeså sjov som at se maling tørre, er meget klog. Forstand på sejlsport er dog hans begrænsning.
Istedet for at lytte til kloge hoveder, skulle du måske selv prøve det og danne dig en mening ud fra din oplevelse.
2010-08-31 14:46:20 af Lars Schrøder

Kapsejlads i ens både er heldigvis altid skægt - også i folkebåde og knarr.

Men at påstå at de er fremtiden for dansk sejlsport, som artiklen og flere debattører fremfører, er at stramme skruen.

mvh Lars
2010-08-31 15:49:46 af Dan Schutz

Hej Øyvind Bordal
Har skrevet til dig på mail. Kontakt oplysninger ligger i mailen.

PS: Hvis man indfører forskellige alders grupperinger, kan man lokke de \"gamle\" ud og sejle. Også inden for rammerne af mit forslag.

mvh Dan
2010-08-31 15:54:21 af Øyvind Bordal, Bådmagasinets redaktion

Jeg synes den her debat har udmærket sig både ved sine interessante og varierede synspunkter, og ved fraværet af brokhoveder og folk der gerne vil lave en kamp á la min båd er bedre end din. Lad os holde den der!

Der er nogle fælles ønsker/drømme jeg tror de fleste kan være enige om, uanset om de sejler A-cat eller Folkebåd:

- Det skal være økonomisk overkommeligt at sejle kapsejlads
- Det skal foregå i ens både, på korte baner.
- Det skal foregå i felt af en vis størrelse.
- Det skal kræve et minimum af organisering og tidsforbrug på land, hvilket i praksis kræver bådtyper der kan sejles af små mandskab . måske max tre personer. Det holder også udgifterne nede.
- Vi må se i øjnene at familiens turbåd ikke er den båd, man benytter til kapsejlads. Konsekvensen er at man enten må eje en kapsejladsbåd ved siden af - enten helt eller delvis, dvs en andel - eller at man sejler kapsejlads i en båd, man slet ikke ejer selv. Bådene kan så være ejet af en klub, et fælleseje - en eller anden form for organisation, som gør det muligt for folk at booke sig på et race, og dukke op med sin taske og deltage. Og selvfølgelig betale for det.

Rent økonomisk er joller klart mest relevant, og det er også rigtig sjovt, kan jeg skrive under på. Men jollesejlads er ikke for alle, så der må findes kølbåde også. Måske en type moderne, sportslig kølbåd der planer - og en klassisk langkølet bådtype, hvor man kan holde ild i piben undervejs. Der skal være plads til alle sejlere - men skal vi skabe entypesejlads der batter, kan der ikke være plads til alle bådtyper. Derfor må vi luge ud!

2010-08-31 16:15:21 af Tom Bøjland

Hej Øyvind

Fint ridset op, men personligt så jeg gerne at vi ikke, som vi ellers plejer, gik enegang i DK, men forholdt os til hvad man gør internationalt og lige syd for grænsen - det giver meget mere kapsejlads og større felter, samt (og det er måske det vigtigste) der er brugte både til lave priser og det er til at komme af med sin båd igen når man opgraderer.

Jeg så gerne at unionen lavede en guide over anbefalede bådtyper \"sejlads fra vugge til grav\" så der ikke var nogen der kunne være i tvivl om hvordan man kom videre efter juniortiden - for det er jo der vi taber de fleste - der er jo stort set ikke kapsejlere mellem 25 & 40 i DK mere.

Iøvrigt har jeg set at de både ryger pibe og spiller klarinet i Wayfarer klassen, så der er en jolle til alle sejlere :o)
2010-09-01 09:44:09 af Jon Møgelhøj

Denne debat er da godt nok gået i mange retninger nu...

Hvis det er debatten om hvorfor så få \"voksne\" sejler kapsejlads, så tror jeg der er flere kølbådssejlere der bør skæve mod jollerne. Bare se hvor mange \"ældre herrer\" der til et gennemsnits OK-jolle-stævne.

Hvis vi snakker om hvordan vi sikrer os næste generation af gode gaster, så er det nok nødvendigt at skelne imellem kølbåde, som er velegnet til en tur til Flakfortet eller en sommerweekend langs kysten og dem der kan kapsejle. Efter at have været baneleder til et stævne med CB66\`erne, så tror jeg virkelig på den klasse. En spændende båd (som vist heller ikke er for dyr), der kan være overgangen imellem ungdomsklasserne og \"de voksne\" gastejobs.

Det er bestemt ikke fordi jeg har noget imod knarr\`en (de mange gange jeg har været baneleder for jer må bevise dette). Jeg tror bare ikke på den som fremtidens kapsejladsbåd på samme måde som Nicolai Lassen. Tag ikke fejl - den har da sin charme - men I skal virkelig lægge jer i selen, hvis I skal fange næste generation af kølbådssejlere, for de ser altså ikke nødvendigvis det fede i en ældre træbåd.

Og det er ikke et unikt sejlsportsproblem at der ikke er mange aktive i alderen 25-40 år. Når man er i den alder hvor man stifter familie er det de færreste der dyrker masser af aktiv sport. Spørger du en fodboldklub eller andet, så har de samme udfordring.


2010-10-02 15:42:56 af Richard

Jeg giver Tom B fuldstændig ret. Skift til jolle, eller evt eje en jolle ved siden af kølbåden, og brug den som kondi cykel. Når der sejles OK og Finnjolle stævner er langt de fleste sejlere over 40 og mange endda over 50. En jolletur på vandet kan nemt klares på 3 timer, mens man ikke når meget i en kølbåd på 3 timer. Budgettet er også overkommelig for de fleste, og man mangler aldrig en gast.
2010-10-04 16:03:36 af Bo Teglers

Til eks-jollesejleren

\"Løsningen er derimod, kapsejleren burde købe en jolle ved siden af kølbåden og få sig en ordentlig en på opleveren i europe, laser, finn eller 505 evt OK jolle, hvis man er uerkendt alkoholiker(tag den!). \"

Hvorfor er det nu vigtigt at hænge enkelte klasser ud som alkoholikere? Alle de ovennævnte klasser skal vist bestemt ikke sejles med en skid på.


2010-10-04 16:25:35 af Jollesejleren

Bo, Jeg tror det var et (lidt dårligt) forsøg på at være morsom ...






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen