Har Natorp ingen gennemslagskraft?


Der var ikke længere plads til Pete Conway og Rigo de Nijs i Sejlunionens eliteafdeling. Hvem der får træneransvaret for 470eren og 49eren er endnu ikke afklaret. Arkivfoto: Per Heegaard.

Hver uge imødeser jeg vores bagsideskribents kommentar med lige dele spænding og lige dele frygt. Jeg har givet Nicolai Lassen et redaktionel frihedsbrev, som han – uge efter uge - udnytter maksimalt med sin skarpe pen, ofte lige til eller lidt over de redaktionelle grænser, vi normalt har på Bådmagasinet. Men bagsiderne skaber masser af debat, hvilket jeg ser som meget positivt.

Denne uges kommentar har allerede skabt megen intern debat på Bådmagasinets redaktion, hvor spørgsmålet har været:

Er Nicolai Lassen unødvendigt negativt over Hans Natorp? Kommer kritikken for tidlig, omkring Dansk Sejlunions strategi-arbejde? Skyder Nicolai på den forkerte, når han skyder på formanden? Har de personer der "efterlyses" overhovedet søgt indflydelse - eller er Nicolai bare en "sur gammel særling", som en udtrykker det?

Både Nicolai og jeg har talt med flere af de mange sejlere, som kunne gøre en forskel i denne strategi-proces. Men generelt set har de alle valgt at blive udenfor denne gang med forskellige bevæggrunde. Men fælles for alle er holdningen, at de oplever Dansk Sejlunions strategi-proces, som er et kostbart spil for galleriet.

Jeg har derfor - som chefredaktør - valgt at bringe denne uges bagside – præcis som Nicolai har skrevet den. Jeg må også respektere Nicolais argumenter, at det mest alvorlige i Dansk Sejlunions strategi-proces er, at dem med holdninger, meninger, erfaringer og ressourcer - de ønsker ikke at deltage.

Derfor får Nicolai ordet, også selv om ikke alle (langt fra) på Bådmagasinets redaktion er enige i hans synspunkter og timingen i hans kritik. Jeg gør det for at give de ansvarlige i Dansk Sejlunion muligheden for at genoverveje og justere processen til gavn for os alle sammen – os, der elsker dansk sejlsport, og jeg skal naturligvis opfordre Dansk Sejlunion til at komme med et svar, vi stiller naturligvis samme spalteplads til rådighed som dette indlæg har fået.

Læs bagsiden og lad os nu høre din mening.

Debatten er åben på baadmagasindet.dk

God læselyst
Søren Øverup

 

 
 


Bagsidekommentar af Nicolai Lassen

Tænk, at Hans Natorp ikke har mere gennemslagskraft!

Der kan siges mange positive ting om dansk sejlsport, men Danmark risikerer at ende som en taber-nation, hvis ikke Dansk Sejlunion ændrer kursen markant. Seneste eksempel på det postulat er det stort anlagte strategi-projekt, som på forhånd er designet til ikke at skabe nogen fornyelse overhovedet. 

Ja, en kunne godt mistænke Dan Ibsen for selv at have den færdige strategi klar i skuffen. Nu gælder det blot om at få strategi-processen til at løbe den vej Dan Ibsen ønsker, men det har han da også fået alle muligheder for med udnævnelsen af de 71 kloge hoveder.

Ud af de 71 kloge hoveder, der skal bemande de forskellige Dansk Sejlunion strategi-udvalg, er næsten halvdelen rekrutteret inden for ”egne” DS-rækker!

Sejlsporten i provinsen er voldsomt over- repræsenteret, også blandt de repræsentanter der er udpeget inden for Dansk Sejlunions egne rækker. Mens københavnerklubber – herunder KDY - kun sidder på hvert 4. medlem – reelt set endnu færre medlemmer - i de forskellige udvalg. Det er da helt tydeligt at se konflikten mellem Danmarks største sejlklub og "Dan’s sejlunion", hvor KDY slet ikke er velkommen i de fine sejlerkredse der ude i Brøndby. Se (link til Excel-fil).

Mindre end 10 måneder efter Hans Natorp blev valgt til ny formand for Dansk Sejlunion, med store forventninger til han kunne skabe en frisk brise i Brøndby, må jeg personlig sige at Hans Natorp skuffer voldsomt. Hele ideen med et strategi-arbejde lød rigtig tiltrængt og meget spændende.

”En omhyggelig analyse af organisationens udviklingsmuligheder ledsaget af en åben og demokratisk strategi-proces skal føre frem til en solid strategiplan.”

Citat: Formandskandidat Hans Natorp den 5. marts 2010.

Eller som valgsloganet gjaldede i de glade forårsdage: ”Vi skal have Dansk Sejlunion i øjenhøjde med sejlsporten og dens udøvere!”

 

Men det var dengang. Hans Natorp er nu blev grundig skolet og afrettet i den specielle Brøndby-filosofi: ”Ingen ved bedre end os.” 

Nu er det efterår og sandheden kommer langsomt frem, 71 kloge hoveder skal nu mødes 2-3 gange i de 9 underudvalg, og komme med input til en fremtidig strategi.

Du kan være hel rolig, for selv om interessen for at deltage har været overvældet, skal du ikke forvente at Dansk Sejlunion rykker sig en millimeter. Deres holdninger er støbt i beton, som det altid har været ude i den brune bunker i Brøndby. Det sikrer Dan Ibsen gennem arbejdsprocessen, for de enkelte udvalg skal rapporterer til strategiudvalget. 

Strategi-udvalget skal i den sidste fase så koordinere og sammenskrive et samlet strategioplæg til fremlæggelse i Dansk Sejlunions bestyrelse. Magthaverne i bestyrelsen forholder sig så til materialet, som de herefter afrapporterer til generalforsamlingen i marts 2011. Rent praktisk vil det alene være Dan Ibsen og hans nærmeste, der får adgang til tastaturet.

Derfor er det tomme ord, når Hans Natorp tidligere har udtalt: ”Vi vil gerne engagere visionære personer, gerne med nye, utraditionelle, skæve og anderledes synspunkter”. For synspunkter, som ikke passer ind i den linje, vi allerede kender i dansk sejlsport, vil stille og rolig forsvinde i arbejdsprocessen frem mod den næste generalforsamling.

Det er dejligt, men "helvedes dyrt" at være vidne til det store strategi-cirkus. Hver af de i ca. 70 kloge hoveder, der er udvalgt i et eller flere udvalg, forventes at deltage i 2 -3 møder. Dansk Sejlunion dækker naturligvis omkostningerne, så 100.000 kr. rækker ikke langt i den proces. Spørgsmålet er åbent om vi – sejlerne – får nogen værdi for den udgift?

Det er officielt det overordnede strategi-udvalg, som har udpeget medlemmer. Officielt ud fra indstillinger fra medlemsklubberne og dels fra eksperter. Officielt er der på god dansk demokratisk vis søgt en geografisk spredning over hele landet, og med repræsentation fra mellemstore og små klubber. Faktuelt, når cirka halvdelen er rekrutteret internt i Dansk Sejlunion, så åbent kan man spørge hvor ”det friske pust” egentlig skal komme fra?

Går man igennem undres man igen og igen. En af de mere spøjse finder du under udvalget: ”Sponsorater og kommercielle aktiviteter”, Søren Kirkegaard. Nej, ikke den afdøde filosof, men formand Hans Natorps genbo ude på Drogdenvej 1 i Dragør. Formanden selv bor på Drogdenvej 6. Søren Kirkegaard må være indkaldt som specialist, da han står registeret som erhvervsmand – ikke klubmedlem. Et journalistisk spørgsmål er så, hvor ligger nutidens Søren Kirkegaards spidskompetencer så i dansk sejlsport? 

En hurtig søgning på Google, viser at han ejer ”Investeringsselskabet af 26. November 2003 A/S”, der blandt andet driver engroshandel med læge- og hospitalsartikler. Gad vide om det er genboskabet ude på Drogdenvej eller engroshandlen, der giver ekspert-statussen i dansk sejlsport?

Generelt set er det ikke de navne, der står på deltagerlisten, man kan stille spørgsmål ved, selv om jeg undres over flere. Flere, hvor enhver med bare lidt kendskab til dansk sejlsport, må spørge sig selv: ”Hvad kan de dog bidrage med?” Næ, svagheden i hele projektet viser sig alene, ved de navne der IKKE står på listen. En perlerække af de personligheder, som tegner fremtiden i dansk sejlsport, er udeladt af Dansk Sejlunion. For ikke at få en endeløs ”person-fnidder”-debat, vælger jeg princippet: ”Ingen navne nævnt – ingen navne glemt”.

 

Med den personsammensætning opfylder bestyrelsen i Dansk Sejlunion sine egne behov om fortsat ingen forandring. Trods Hans Natorp fornemme valgvisioner tilbage i marts, er virkeligheden i dag, at han sidder på toppen af en flok dybt konservative mennesker. 

Fælles for hele systemet i Dansk Sejlunion er, at de basalt ikke ønsker forandring. Jeg oplever Dansk Sejlunion som et organ, der reelt ikke ønsker at åbne sig for anderledes tanker og ideer. 

Set i min optik udtrykker Dansk Sejlunions magthavere igen en udbredt angst for reformer. Konsekvensen bliver at nytænkning i dansk sejlsport ikke kommer fra Brøndby. De store klubber i Århus og København vil fremover været tvunget til at gå deres egne veje, hvor Dansk Sejlunion alene kan komme med på ”en kigger”. 

Denne angst for reformer skyldes, at vi i dansk sejlsport for længst har passeret den negative tærskel, hvor et flertal af de 60.000 sejlere og bådejere, reelt ikke længere er aktive på vandet. Hovedparten af de sejlklubber, der er repræsenteret i de forskellige udvalg, er reelt alene ”kolonihavne-bestyrere”. 

Det er dødsensfarligt for dansk sejlsport, for det betyder, at disse B-sejlklubber, reelt bestemmer over mindretallet – de aktive sejlere – og ikke mindst de økonomiske ressourcer der er til rådighed - altså pengene. Det er en meget ond cirkel i dansk sejlsport, som gør det umuligt for folk som Hans Natorp at vinde et eneste valg uden at komme med løfter, der går ud over de aktive sejlere. Konsekvensen er, at udviklingen i aktiv sejlsport går uden om Danmark og de danske sejlere. 

Et godt eksempel er ugens lancering af det nye America´s Cup-format. Her er det ikke ISAF eller nogen anden national sejlerorganisation, der har deltaget i arbejdet. Næ, en gruppe mennesker med pengepungen godt proppet og hjertet det rigtige sted har alene sat dagsorden.

Russell Coutts og hans folk vil med deres nye AC72 og lillesøsteren AC45 sætte den internationale dagsorden de kommende år. Russells argument er simpelt og sandt: 

”Sejlsport er som en senior-tour – der skal ungt blod til og sporten skal gøres mere atletisk.” 

På forhånd er dansk sejlsport, og formentlig også den danske maritime industri sat fuldkommen af. 

Så kære formand Hans Natorp 
Sjældent har jeg ønsket, at jeg tager så meget fejl omkring kritikken på denne bagside, som jeg ønsker denne gang. Viser det sig på Sejlerdagen den 11. marts 2011, at hele strategi-arbejdet gør en forskel - bare en lille bitte forskel - lover jeg i fuld offentlighed at trække hele min kritik i mig. 

Indtil da er jeg nu ret sikker på mine synspunkter. Historien taler jo også for at jeg – desværre – nok har ret.

For en god ordens skyld er denne kommentar IKKE udtryk for surhed, over jeg ikke selv fik en plads i det relevante underudvalg, på baggrund af en indstilling fra Knarr-klubben. 

Det er både naturligt og forståeligt, at Dan Ibsen ikke ønsker undertegnende ind, når jeg samtidig bestyrer ”Bagsiden”. Det fritager alle parter for enhver diskussion om, hvornår jeg var medlem af et strategi-underudvalg med deraf følgende krav om diskretion, og hvornår jeg bestyrer ”Bagsiden” med åben debat. 

For at sikre den åbne debat i dansk sejlsport, her på baadmagasinet.dk, har Dan Ibsen nok valgt rigtigt - for engang skyld.

Sendt d. 17-09-2010 kl. 09:25 af Frank
Nicolai, det er rettidig omhu du kommer med. Vi er mange som er dybt skuffet over Hans. Han er jo bare blevet et nummer i rækken af anonyme formænd i DS. Dan ibsen har simpelthen for meget magt. God skrevet - din gamle særling.

Din rektør er da en bangebuks, siden han skal have det der unødvendige forord

Sendt d. 17-09-2010 kl. 10:15 af Niels Andersen
Er der nogen der kender natrops vision med dette strategiarbejde? Ellers er det da ikke særlig begavet at sætte så mange mennekser sammen og udforme en strategi - det bliver da alene snak og snakkens skyld?

Sendt d. 17-09-2010 kl. 10:25 af Jens A
Mon Dan Ibsen vil fortælle os budgettet for dette projekt?

Tænk 80 mennesker skal mødes 2 - 3 gange? Hvis de blot skal have 200 kr. i transporttilskud hver gang bliver det da 40.000 kr. - alene på den post.

Er projektet virkelig pengene værd, undskyld jeg spørger
jens

Sendt d. 17-09-2010 kl. 10:25 af Rasmus hansen
Godt skrevet nicolai. Problemet er klart Dan Ibsen der som ikke andet end en skoledreng fik jobbet som generalsekretær og nu flere generationer senere stadig sidder ved roret. Det er ikke sundt for nogen organisationer. Så ud med Dan og ind med en professionel direktør, gerne med erfaring fra andre sportsgrene som sejlsport kan lære af, og succes i det private erhversliv. En sådan kapacitet har klart et lønkrav, og slank gerne administrationen for at finansiere det. Og lad bare Dan og de andre gamle politikere blive i deres mange udvalg, nationale som internationale.. så kan de få lov at blive i troen om at de virkelig rykker sejlsporten med alle deres mange møder.. Og lad vær med at fald for den samme salgstale om kompleksitet i arbejdet som kun Dan forstår grundet hans lange erfaring.. Det er et dække for at beholde jobbet som nu har kørt i for mange år..
Det er tid til at komme videre! Og husk de har evnerne har også et ansvar for at gøre noget! Hvorfor står de store klubber ikke sammen og tager den fornødne action! Tiltrods for hvad uenighed der end måtte være over detaljer er det en gylden mulighed for at vaske tavlen ren og få en god ny start for dansk sejlsport!

Formænd og direktører i Århus-klubberne, KDY, Hellerup, Skovshoved, Kerteminde, Middelfart, Sønderborg... Lave en executive kommitee, find fælles fodslag og sæt kursen uden om Dan Ibsen og den uduelige administrationen i DS.

 

Sendt d. 17-09-2010 kl. 10:33 af Lars Schrøder
Skulle I ikke lade DS gennemføre strategiudviklingsarbejdet inden I begynder at klynke og klage jer? Specielt taget i betragtning hvor store udfordringer tilsyneladende er..

mvh Lars

Sendt d. 17-09-2010 kl. 10:51 af Mikkel Styrbjørn Hartvig Andersen
Hej Nicolai,

Din hvasse pen er, som vanligt underholdende og bringer nødvendige diskussioner ud foran kulisserne. Godt for det, for udveksling af forskellige synspunkter er fundamentet for al fremskridt...

Jeg er én af de 71 deltagere i det forestående arbejde, mere præcist i udvalget for "Sponsorater og kommercieller aktiviteter".

Jeg forstår til fulde din ’frustrerede vinkel’ over hele projektet, som du forudindtager bliver til et flot ringbind for derefter at ende på en hylde og ikke løse nogle af de presente og fremtidige udfordringer. I lighed med det vi ser i folkestyret disse år, hvor der nedsættes kommisioner når man ikke selv tør tage de nødvendige beslutninger. Og vi ved jo hvor disse kommisioners anbefalinger oftest ender...

Alligevel er vi nødt til at tro på vi kan gøre en forskel. I det mindste prøve... Det skylder vi vores højt elskede sport med samme indstilling som på banerne: Når det hele ser sort ud kæmper vi stadig til vi er i mål...

Måske er det nok det, der er den allerstørste udfordring i dansk sejlsport?

PS. To kommentarer til dels dit udfald mod Dan Ibsen og dels Søren Kirkegaard:

Glem nu ikke, at Dan er hyret af en bestyrelse og han skal til hver en tid skal svare til dem, på samme måde som Morten Lorenzen i KDY skal svare til sin. Disse to personager fylder meget i dansk sejlsport i kraft af deres daglige centrale roller, men de er i realiteten repræsentanter for bestyrelsernes synspunkter og viljer. Og for lige at slå det fast én gang for alle; Bestyrelserne er alle demokratisk valgt – af dig og mig (betinget af man gad at løfte ... og gå på generalforsamling)!

Søren Kirkegaards kvalifikationer er mig ukendte, men jeg stoler på DS’ evner til at se potentialet i hans bidrag til udvalget for "Sponsorater og kommercieller aktiviteter". Men bare fordi du – med din antageligt begrænsede research – ikke ser hans kvalifikationer synderlig relevante, så er det min erfaring at netop dette kan være hans force. Lige præcis med sponsor marketing i Danmark er en af de største erfarede synder, at denne disciplin håndteres med en overvægt af passion og oftest med for lidt forretningssnilde og tæft. Vi har faktisk brug for at vende bøtten på hovedet og sætte forretningen over passionen for en kort strategisk stund. Måske var DS lidt fremadsynede alligevel, da han blev valgt ind?

Imens vi kommer til at bokse i vores udvalg, så stoler jeg på, at de andre udvalg bruger passionen til at gøre sejlsporten sjovere fremadrettet.

Det er jeg – og vi alle sammen - nødt til for at komme videre.

 

Sendt d. 17-09-2010 kl. 10:53 af Jan Saugmann
Nicolai, jeg har de foregående uger fulgt dine debatoplæg med interesse, og synes det er godt at du får rusket op i tingene, og lagt dem ud til debat. Men denne gang synes jeg at du er gået langt ud over det saglige.

Strategi udvalget, med der til hørende underudvalg, er resultatet af det kompromis der blev vedtaget under sidste General Forsamling. Fordelingen af poster i strategi udvalget blev vedtaget ved samme lejlighed.

Alle under udvalgene har alle sejlklubber, speciel klubber og enkelt personer haft lejlighed til byde ind på. Jeg går ud fra at den repræsentation der er fra DS side, hovedsageligt er der for at lytte og notere, og ikke for at lede debatten. Sådan håber jeg i hvert fald at det kommer til at foregå.

Hans Natorp er i denne sammenhænge blot den der skal få hele dette apparat til at virke, og Dan Ibsen har i sin egenskab af administrator i DS ikke formel indflydelse på politiske beslutninger i unionen. Så jeg synes du skyder på forkerte personer, og så oven i købet inden vi har set udfaldet af udvalgenes arbejde.

Jeg synes faktisk at Hans har bragt fornyet åbenhed, og DS kom jo med flere opfordringer til at stille kandidater til under udvalgene, og udsatte deadline for opstilling, for at få flere til at melde sig. Fraværet af de store klubber må alene skyldes at de ikke ønsker at deltage.

Giv nu dette setup en chance, og se hvad de kommer med til General Forsamlingen. Derefter kan vi kritisere det der bør kritiseres.

Sauge

 

Sendt d. 17-09-2010 kl. 11:04 af Per Larsen
Også fuld støtte herfra.

Jeg tror og håber at der er mere gods i Hans Natorp, således at denne lille opsang vil få ham til at huske sine idealer og ønsket om at gøre en forskel.

Det grundlæggende problem er imidlertid ikke Hans Natorp, men i stedet DS og den tunge pseudo-demokratisk struktur, som gør at ethvert tilløb til fornyelse bliver kvalt i fødslen.

Sendt d. 17-09-2010 kl. 11:06 af Torben Houborg
Sikken en gang vrøvl fra Nicolai Lassen. Hans Natorp prøver - sammen sin bestyrelse - at efterleve beslutningerne fra sidste DS generalforsamling; at få udarbejdet et demokratisk bredt funderet forslag til nye strategier på en række centrale punkter for dansk sejlsport. Jeg ved ikke hvem det er som Nicolai Lassen mangler i disse strategigrupper (udover ham selv), men det står alle de ”forsmåede” kandidater frit selv at udarbejde nogle gode strategiforslag til næste generalforsamling.

I Århus vil vi forsøge at give de medlemmer, som vi har fået ind i dette strategiarbejde, den bedst mulige opbakning, sparring og inspiration fra baglandet.

Nicolai må kunne bruge noget at sin betydelige energi til at hjælpe nogle af dem som han kender, på tilsvarende måde – det ville være konstruktivt.

Med venlig hilsen
Torben Houborg
Århus Sejlklub

Sendt d. 17-09-2010 kl. 11:35 af Jens Clausen
Nicolai Lassen nu må du stoppe du vil så gerne hjælpe men med den gang lort du gang på gang lukker ud er du den mest aktive i medvirken på at kvæle alt hvad der har med sejlsport at gøre.
PAK SAMMEN

Sendt d. 17-09-2010 kl. 11:46 af Tom Bøjland
Nicolai

Til information har jeg valgt at gå ind i DS Kapsejlads udvalget med et klart formål - nemlig at jeg ønsker at gøre en forskel for dansk sejlsport. Jeg ønsker at de unger der idag plasker rundt i et badekar i den lokale sejlklub kan få ligeså gode oplevelser med sejlsport om 20 år som jeg selv har nu!

Jeg mener at jeg kan være med til at gøre en større forskel ved at gå ind i arbejdet istedetfor at sidde og hyle op udenfor døren.

Mht. til dine kommentarer om at det er DS folk der skal lede de enkelte udvalg. Der er i kommisoriet netop lagt op til at det er IKKE DS folk der får den rolle.

Arbejdet går igang netop nu i dette øjeblik - vi har under 3 måneder til at være færdige - når vi er færdige kan du altid kritisere, men det er sq for billigt af dig at hælde sådan en omgang sludder ud over de folk som rent faktisk bruger deres dyrebare fritid på at gøre en forskel for dansk sejlsport før end der er kommet et resultat ud af det!!!

Tom Bøjland
Skovshoved Sejlklub/Dansk 505 Klub

Sendt d. 17-09-2010 kl. 12:20 af Peter Hansen
Klap nu lige hesten alle sammen, Lassen er et surt gammelt r.... - men se dog hans bøvs som en udfordring i stedet for et problem.

Se det som et skub til disse udvalg, som bør bevise at han tager fejl!

Man kunne jo godt, i disse udvalg, indtage holdningen - NU SKAL VI VISE HAM - og i sidste ende kan det jo være at denne provokation netop er med til at frembringe et bedre resultat af indsatsen.

Der er faktisk mange indrætsudøvere der yder bedre, når de lige umiddelbart før de skal i kamp, får en på hattepulen :-)

Lad os alle minde ham om han skal sige undskyld hvis han tager fejl. God weekend

Sendt d. 17-09-2010 kl. 12:33 af Jacob Houd Holst Christensen
Gå efter bolden ikke manden....

STOP STOP....løft niveauet på dialogen.

Er det godt at processen er gået i gang - JA

Ville man forebygge misforståelser og fremme dialogen, ved at forklare mere om tilblivelsen af de forskellige udvalg, f.eks. hvor mange der meldte sig, hvad ligger til grund for evt. udvælgelse, hvilken rolle DS "ansatte" har i de forskellige udvalg, osv. - JA

Er det ok at stille spørgsmål, når stilheden er larmende - JA

For mig er der ingen tvivl at alle vil dansk sejlsport det godt, og alle deltager i dialog og udvalg med de bedste intentioner. For dem der sidder tæt på processen er det "nemt" at vide hvad og hvordan, men for dem der er "længere" væk er det svært at vide havd og hvordan.

Kære alle der ved hvad der sker, hjælp os "langt væk" med at få mere indsigt og forståelse for måden tingene fungere på.

Fair sailing on and off the water

Jacob

Sendt d. 17-09-2010 kl. 12:51 af Søren Kæstel, Skælskør
Man kan se på sammensætningen i de her udvalg, at der ikke er en kæft der interesserer sig for sejlsportens fremtid uden for øesundsregionen og østjylland, præcis hvad mange frygtede med den nye struktur.
Her i byen har vi en sejlklub med ca 300 medlemmer og en gennemsnitsalder over 60 år, hvis man er god til at regne kan men sikkert beregne hvornår sejlsporten dør her.
Vi har heldigvis også et hastigt voksende bådelaug med betydelig lavere gennemsnitsalder, bådelauget har ingen anelse om hvad de skal bruge DS til, derfor har de naturligvie aldrig meldt sig ind i DS.
Det kan jo godt være nogen vil sige, der bliver ikke budt ind med noget fra udkantsdanmark, jeg tror bare problemet er meget større end det, nemlig at medlemmerne fra Gilleleje og rundt til Køge og medlemmer nord for Århus har givet op overfor DS og strukturudvalg pis og papir.
Selv er jeg 49½ år gammel klart en ung mand i sejlklubben den mest vilde sejlbåd jeg kan sejle her er Folkebåd, når de unge er vokset ud af optimisten, Teraen og Fevaen kigger de jo nok på den her Folkebåd, hvorefter de melder sig ind i knallertklubben, finder en pige, får nogle børn, køber en Volvo, bygger et hus og får en Labrador Retriver med andre ord det kedelige liv uden sejlsport !!!

Bare lige lidt til samlingen.....


Søren Kæstel
Skælskør Amatør Sejlklub og Skælskør Bådelaug (det koster kun kr. 350 at være medlem af bådelauget)

Sendt d. 17-09-2010 kl. 12:58 af Frederik
Giv Nicolai en medalje, for igen sætter han fokus på det helt rigtige. Flot timing.

Forhåbentlig får det Natorp ud af busken og fortælle os hvilke visioner han og bestyrelsen har for dette monster projekt. Lige synes jeg Torben Houborg siger at arbejdet går i gang fordi generalforsamlingen har sat det i søen, jamen er det alene af den grund 70 - 80 nu mødes?

Hvorfor skal de mødes? Formålet? Hvilke mål skal de dog nå? Hvis Nicolai ikke havde grebet fat i sagen, så havde ingen hørt noget. 1000 tak nicolai

Sendt d. 17-09-2010 kl. 13:08 af Lars Schrøder
Rolig nu - strategiarbejdet er jo lige netop at de 70-80 mennesker har sat sig ned for at finde ud af, hvad der skal til for at føre dansk sejlsport ind i fremtiden.

Derfor er der ikke noget resultat endnu og derfor kan DS og Hans Natorp ikke melde deres visioner og ideer ud, da det jo netop er udvalgene der skal udvikle strategien. DS bidrager helt sikkert også til processen, men de bestemmer ingenting.

Så tag den med ro og jeg glæder mig til at se hvad der komme ud af arbejdet.

Mvh Lars

Sendt d. 17-09-2010 kl. 13:37 af Lars
Tænk at bådmagasinet synker så dybt med nicolai lassen for at få debat, der kan skrives bøger om hvor meget kvalme folk har fået af hr. lassen. Søren øverøds dømmekraft er en skandale

Sendt d. 17-09-2010 kl. 13:59 af Peter Hansen
Lars!
Øverød - hedder nu altså Øverup, og tør modsat dig stå frem. Din kylllingerøv...der er for mange af din slags i dansk sejlsport! De folk der får kvalme burde jo lade være med at læse hvad Lasssen skriver!

Sendt d. 17-09-2010 kl. 14:16 af Søren Øverup
Kære alle
Jeg bliver nød til endnu engang at kippe med flaget om lødig debat, og henviser til vores betingelser herfor!

Udklip fra vores betingelser:
Vi vil gerne opfordre vore læsere til at være med til at skabe en god, sober og saglig debat på denne hjemmeside, og alle er velkomne til at deltage. Dog forbeholder vi os retten til at fjerne links, usaglige indslag og andet der kan virke stødende fra Bådmagasinets hjemmeside, samt hvis det skønnes, at der er tale om reklame for andre hjemmesider.

Fortsat god og saglig debat samt god weekend
Søren Øverup

 

Sendt d. 17-09-2010 kl. 15:06 af Thomas Jensen
Der er en vigtig detalje i Nicolais optælling, som jeg slet ikke forstår!

For hvordan kan nogle personer det ene sted komme fra provinsen eller København for så længere nede på listen at blive regnet med som en af ’de onde fra DS’?

Der er i hvert fald en del tilfældig omgang med sandheden i optællingen. Nu kender jeg hverken Søren Kaare-Andersen, Kirsten Rambøl eller Niels Haase. Men jeg går ikke ud fra, at de er så skizofrene, at det ene øjeblik repræsenterer forslagsstillerne, det næste er ’DS selv’.

Jeg har ikke lavet optællingen om hvordan tallene flytter sig og om der så meget at være så forarget over. Men jeg kunne da godt tænke mig at høre om personerne på listen herunder alle føler sig som repræsentant for ’DS selv’!?

DS overordnede rolle
Søren Kaare-Andersen DS strategiudvalg/Vedbæk Sejlklub
Steen Buck Andersen Dansk Brætsejler Organisation (DBO)

Bredde- og tursejlads
Rasmus Hjort Silkeborg Sejlklub/Leder sejlerskoleudvalg / L-23 Klubben

Ungdomsarbejdet
Kirsten Rambøl DS strategiudvalg/Bønnerup Strand Sejlklub

Kommunikation
Kirsten Rambøl DS strategiudvalg/Bønnerup Strand Sejlklub
Morten Mølholm Hansen DIF kommunikationschef
André Steffensen Kiteboarding Danmark

Organisationen og struktur
Niels Haase DS strategiudvalg/Veddelev Strands Bådelaug

Sponsorater og kommercielle aktiviteter
Søren Kaare-Andersen DS strategiudvalg/Vedbæk Sejlklub
Søren Kirkegaard Erhvervsmand – Dragør (ikke klubmedlem)

Økonomi - herunder fastsættelse af kontingenter
Niels Haase DS strategiudvalg/Veddelev Strand Bådelaug

I alt bliver det 11 ud af de 88 på listen…

 

Sendt d. 17-09-2010 kl. 15:08 af Jacob Frederiksen
Tænk at en generalforsamling skal spilde 80 menneskers kostbare tid på sådan en omgang rundkreds pædagogik. Hans Natorp må da som folkevalgt kaptajn på broen udstikke en retning, ellers går projektet på grund. Som det er nu, kan udvalgene enes om at vi slet ikke skal sejle, men alene spille rundbold. For skægt tror I det bliver?

Så kom nu Natorp

Sendt d. 17-09-2010 kl. 15:46 af Henrik Voldsgaard
Helt grundlæggende synes jeg at pladsen på `bagsiden` kunne have været anvendt meget mere konstruktivt - f.eks. til at udpege nogle interessante nye strategiske pejlemærker for DS`s virke. Men det sker ikke - måske fordi der bare ikke findes nye pejlemærker i Nicolajs hoved.

Nicolai vælger i stedet at lege sheriffen der skyder på det hele - og der er da også nok at være utilfreds med. Men måske skal man skyde på de, der har ladet stå til i årtier, frem for de der ønsker forandringer.

I stedet, bliver der så harceleret over Hans Natorp, der som ny formand som i løbet af et halvt år afslørede, at han ikke var Frelseren selv, men `blot` Hans Natorp – surprise! Såfremt der måtte være en underliggende forestilling om at Hans Natorp er Vorherre, er det nok ikke noget formanden kan klandres for. Det er i givet fald en forestilling der er formet i Nicolajs og andre ligesindedes hjerner.
Så vidt jeg erfarer blev Hans Natorp valgt fordi han har nogle ideer og visioner for udviklingen af sejlsporten i Danmark, herunder DS’s rolle som central aktør. Og tilmed ønsker at gøre en langsigtet ubetalt indsats for at realisere disse, og derigennem ændre på DS`s arbejde, image og rolle.
Men for at han nu ikke skulle lave ’alting om’ (som det hedder her i Jylland, når nogen får en idé) så gav man ham et bundet mandat omkring en strategiproces, der skal startes inden det er muligt helt at få overblik, og forlanges afsluttet inden sejlsportsåret er omme.

At give sådan et bundet mandat, repræsenterer også en spændende dynamik, som man godt kunne bruge en bagsides penge på at undersøge rækkevidden og konsekvenserne af. Hold da op hvor kan vi være skuffede - måske endda vrede - hvis det er det vi vil bruge tiden på Nicolai.

Når Nicolai nu er i gang, får det administrative system – helt utilbørligt - en tur med den nihalede. Som jeg forstår det, er det DS’s bestyrelse der først som sidst bestemmer, hvem der sidder i spidsen for DS’s administration og først som sidst bestemmer, hvordan opgaverne overordnet prioriteres og organiseres. Det er fair at tale om, og undres over, hvorvidt man mener, at der administreres i henhold til de rammer bestyrelsen fastlægger.
Men alt tyder på at det er en lidt for abstrakt tankegang for Nicolai, der i stedet går på en generaliserende personlig vendetta mod sejlunionens administrative medarbejdere. Skammeligt.
Der skal ske noget, vi vil have forandringer, vi vil involveres – men det må ikke koste noget. hmm… Og de der melder sig er ikke gode nok – Nicolai vil hellere have nogle andre – de som ikke melder sig eller måske er så forfængelige, at de kun vil melde sig hvis de bliver opfordret – men ikke er blevet det.
Det fænomen kan da også være interessant at få belyst ordentligt når man har licens til at skrive provokerende på bagsiden. Hvorfor melder de sig ikke – er det de andres skyld? Eller Dan Ibsens?
Og kan der virkelig bo en fornuftig, kompetent person på Drogdenvej i Dragør? (underforstået vi kender ikke andre) og opkaldt efter en gammel dansk filosof.

I en strategiproces er det hensigtsmæssigt at se tingene fra forskellige vinkler – også fra bagsiden. Nogen gange gemmer der sig noget overset, uopdaget eller noget inspirerende nyt.
For DS’s vedkommende kan en sådan nysgerrig undersøgelse bruges til at skabe som kan bidrage til at formulere en (ny) retning for DS’s rolle og aktiviteter de kommende år – til gavn og støtte for udviklingen i dansk sejlsport lokalt, nationalt og internationalt.
Men det er næppe fra Nicolajs bagside inspiration og visionerne skal hentes til DS’s strategiarbejde. Forestillingen om, at man ved at skælde ud og beklikke motiver, vil kunne motivere deltagerne i strategiarbejdet til en ekstraordinær indsats, må repræsentere en helt særlig pædagogisk retning, hentet fra Overlærer Madsens bog om pædagogik fra 50’erne.

Strategiprocessen er generalforsamlingens ansvar og man kan diskutere det hensigtsmæssige i at pålægge en ny formand et så bundet mandat. Jeg deltager, og glæder mig til at miste fodfæstet for en stund.

Til Nicolai – og redaktøren – er der blot at sige: bare fordi man har en bagside behøver man ikke bruge den.

Sendt d. 17-09-2010 kl. 15:55 af Tom Bøjland
Jacob - æhh - hvis du nu altså er medlem af en sejlklub er det altså din egen generalforsamling du omtaler.

Alle der har valgt at gå ind i dette arbejde har gjort for at styrke dansk sejlsport og skabe ændring til det bedre, ikke for at spilde tiden på "rundkreds pædagogik" (hvad det så end er?)

Mht. til rundbold, kan jeg nævne at det har jeg aldrig oplevet i sejlsport, men når man som jeg sejler i en klasse fyldt med cricket tosser (505 jolle) har jeg oplevet "cricketyachting" både til vands og land ;o)

Iøvrigt kan jeg da anbefale alle kritikerne af DS initiativerne ikke udelukkende at basere deres viden på NL´s fortolkninger, men derimod at prøve at læse lidt på sejlsport.dk inden i farer i blækhuset, måske det viser sig at der er svar på jeres spørgsmål/kritik.

Go weekend

Sendt d. 17-09-2010 kl. 16:58 af Hans Natorp
Hej Nicolai

Husk at strategiprocessen er baseret på en generalforsamlingsbeslutning, som blev vedtaget enstemmigt med akklamation – se forslaget her http://sejlsport.dk/sw43026.asp.

Hele konstruktionen omkring strategiarbejdet, opdeling i udvalg og fordeling af pladser er fastlagt af Dansk Sejlunions medlemmer – inklusive din egen klub.

Der er mange udfordringer forbundet med strategiarbejdet. For eksempel er der i forslaget ikke afsat økonomi til at drive en så omfattende proces. Det imødegår vi ved at benytte samarbejdsværktøjer som Basecamp og Skype i en grad, der ikke tidligere er set i Dansk Sejlunion. Strategiudvalget er yderst bevidst om sit ansvar for at sikre en proces, der både er holdbar i relation til økonomi og til den mangfoldighed, som vi er sat til at arbejde med.

Den store gave i generalforsamlingsbeslutningen er, at strategiudvalget skal ”afrapportere” om arbejdet til den kommende generalforsamling. Det betyder med andre ord, at strategiarbejdet fortsætter – der evalueres, tilpasses og handles. Vi får sat gang i en proces, som er inkluderende, åben og kontinuert – og som ganske givet har en anden form efter næste generalforsamling – men den fortsætter!

Min gennemslagskraft? Skal vi ikke se på det, når strategierne skal føres ud i livet? I min verden er det misforstået gennemslagskraft, hvis man kortslutter en generalforsamlingsbeslutning.

Du skyder på min genbo på Drogdensvej – hvorfor? Hvor mange mennesker med kompetence fra erhvervslivet og uden relation til sejlsport i øvrigt har du indstillet til arbejdet? Når jeg siger uden relation til sejlsport kunne jeg ligeså godt have sagt – ”uden følelsesmæssig involvering i sejlsporten”. Lad være med at skyde på mennesker, der vil levere en frivillig indsats for dansk sejlsport, før du har set hvad der bliver præsteret!

Og så tror jeg da også, at rigtigt mange af de mennesker, som du har stemplet som værende interne fra Dansk Sejlunion, absolut ikke selv ser sådan på det…?

Vi ses på generalforsamlingen 2011! Men vent med at komme der til den 26. marts – eller kommer du til at sidde der helt alene :-)

Med sejlerhilsen
Hans Natorp

Sendt d. 17-09-2010 kl. 18:16 af Per Larsen
Hans,

Du skal have ros for at deltage i debatten, men helt ærligt: du lyder mere og mere som den person Nicolai beskriver.

Dine fine ord om at "strategiprocessen er baseret på en generalforsamlingsbeslutning, som blev vedtaget enstemmigt med akklamation", at "konstruktionen omkring strategiarbejdet, opdeling i udvalg og fordeling af pladser er fastlagt af Dansk Sejlunions medlemmer" og "Den store gave i generalforsamlingsbeslutningen" er alt sammen fuldstændig uden reelt indhold.

Fakta, som det dokumenteres i referatet fra generalforsamlingen, var at forslaget var debatteret på forhånd med tre sejlklubber og blev fremlagt på generalforsamlingen og vedtaget, helt uden debat og uden afstemning. Og helt ærligt: hvem ville stemme imod at der gennemføres et strategiarbejde når bestyrelsen foreslår dette?

"Enstemmigt med akklamation" er en gammel floskel, som hverken handler om "enstemmighed" eller "akklamation", men blot fortæller at der ikke var nogen der protesterede.

Og på samme måde er "fastlagt af DS`s medlemmer" igen blot udtryk for at der ikke var nogen protester. Med undtagelse af de tre klubber har ingen andre af DS` medlemmer haft noget som helst indflydelse på forslaget, med undtagelse af muligheden for at stemme imod.

Derfor er der da heller ingen "gave" i beslutningen.

Men Hans, det er noteret at du nu er begyndt at tale på samme måde som DS normalt taler, nemlig med generalforsamlingen som alibi. Du skal selvfølgelig være loyal overfor generalforsamlingsbeslutningen, men det er jo heller ikke det Nicolai anfægter. Han er, ligesom jeg, meget positiv overfor at arbejdet gennemføres.

Det som Nicolai påpeger er at der er en begyndende tendens til at også dette arbejde bliver fordrejet i en retning, som ikke går imod generalforsamlingen, men som heller ikke rigtig peger i retning af en fornyelse. Det ligner mere alibiarbejder, under dække af at det er "fastlagt af DS`s medlemmer".

Jeg håber at Nicolai tager fejl, men jeg blev bestemt ikke tryg af at læse din kommentar.

Sendt d. 17-09-2010 kl. 19:22 af steen ammentorp
Jeg er ikke nok inde i tingene til at gøre andet end følge debatten, men er nysgerrig om nogle ved, hvor mange unge, dermed menes juniorer, der deltager i dette strategi arbejde?

Sendt d. 17-09-2010 kl. 19:53 af Stop den meningsløse debat
denne tråd er løbet helt af sporet men det er sikkert nicolais ønske han vil ikke noget for dansk sejlsport udover knarr og kdy.
lad os få den kreative pen frem og støtte op om vores ds og lokale sejlklub.

Sendt d. 17-09-2010 kl. 20:34 af jens Andersen
"Stop den meningsløse debat", du repræsenterer da alt det stubide i dansk sejlsport. Anonyme angreb er tåbelige og feje.

Når Hans Natrop selv finder tid til at gå ind i debatten, så gør Nicolai (igen) en forskel. Tænk konstruktiv og fremadrettet. Det fortjener sejlsporten - Nicolai bagside, åbner for en væsentlig debat og giver os alle mulighed for at komme til orde. Tak for det Nicolai, og tak til Hans for du deltager

Sendt d. 17-09-2010 kl. 20:43 af jønke
Lassens bagside svarer til at jønke rådgiver unge kriminelle i god opførsel

Sendt d. 17-09-2010 kl. 22:09 af Birger
Jønke, hold nu fokus. Lassen bagside er det førende debat fora i dansk sejlsport ligenu.

Sendt d. 18-09-2010 kl. 08:35 af Ramus
I stedet for brok, så brug dog dette fora til at være konstruktive. Læs dog bagsiden med de positive briller, Nicolai søger jo indsigt, i stedet for agerer som resten af dansk sejlsport, der henholder sig til det tavse flertal.

Nogen gange gemmer der sig noget overset, uopdaget eller noget inspirerende nyt i disse debatter, lad os få det op på bordet venner.

Når Natorp nu ikke vil for nuværende, sådan som jeg læser hans indlæg, så må vi andre da. Kan vi ikke bidrage til at formulere en retning for DS’s rolle og aktiviteter de kommende år? Få DS bort fra det Nicolai kalder den brune bunker i Brøndby, genialt udtryk der rammer hele DS ind. Vi aktive sejlere må selv finde en vej for dansk sejlsport lokalt, nationalt og internationalt.

Jeg mener Obarma kunne det, Fogh kunne det, Helle Thoring ville så gerne kunne det. Disse ledere udstikker nogle mål og nogle pejlemærker, hvor de vil hen. Det er skuffende at Hans Natorp ikke vil det. Hans, kom dog med dine personlige visioner, så kan udvalgene udvikle strategien derfra.

Det er tid til at komme videre, ellers lukker dansk sejlsport – senest når sidste mand går på efterløn. Hvorfor går de store klubber ikke sammen og tager den fornødne action! Hvor er Morten Lorentzen fra KDY, han har da en track record, mange i dansk sejlsport kunne få megen inspiration af.

Trods for uenighed, de store klubber og DS imellem er det da en gylden mulighed for at vaske tavlen ren og få en god ny start for dansk sejlsport!

Og Nicolai, jeg kan næste ikke vente til fredag – og se din opfølgning på hele denne sag. Du skriver sgu for godt - TAK

 

Sendt d. 18-09-2010 kl. 10:40 af Johnny
Hej Nicolai

Hold da op, hvor ville du kunne være kommet langt inden for dansk sejlsports bonede gulve og kontorlokaler, hvis ikke du var sådant et hadefuldt menneske. Kunne man forestille sig en fredagskommentar, hvor du ikke skyder på DS, de små sejlklubber, Skovshoved, jollesejlere, folk der foretrækker en CB66 over en knarr osv... Det er da ærgeligt at dine ellers gode ideer, som eksempelvis at kigge DM-statutterne efter i sømmene, skal drukne i personangreb. Gå nu efter bolden og ikke efter manden (for lige at tage en metafor fra en anden sport).

Sendt d. 18-09-2010 kl. 12:24 af Tomas S Andersen
Jeg ved godt at jeg ikke kommentere direkte på debatten, men jeg kunne ikke lade være med at grine af følgende citat:

Russell Coutts
”Sejlsport er som en senior-tour – der skal ungt blod til og sporten skal gøres mere atletisk.”

Siger manden som mener at Knarr og folkebåd er vejen frem i dansk sejlsport. ;o) undskyld!

Herudover vil jeg sige at det er ret sjovt at læse de forskellige debatindlæg, men man bliver nok nød til at give Hans Natorp en fair chance. Som de fleste er enige om, så er dansk sejlsport meget konservativt, men det gælder hele vejen rundt både klubber, sejlere og DS. Det er ikke nemt at ændre gamle vaner og måden at tænke på bare fordi man får en ny forman. Derfor skal initiativet/presset komme nede fra, sejlerne skal give formanden noget at ”skyde” med. Derfor kan man være enig eller uenig med Nicolai Lassen men indtil videre er det ham der har initiativet og presser på, vi skal bare have nogle flere som ham der gør det samme.

”På forhånd er dansk sejlsport, og formentlig også den danske maritime industri sat fuldkommen af.”

Det er desværre nok rigtigt, når man tænker på at det sidste nye og ”vildt sjove” er en båd designet og produceret i Sverige.

Vi kan nå det endnu, det er bare lidt op af bakke i øjeblikket.


”Fast is fun” Tomas

 

Sendt d. 18-09-2010 kl. 15:31 af Frederik Larsen
Man kan mene meget om bagsiden og dens konikør Nicolai Lassen, men hadefuld det er han ikke. Hans rolle er at pege på ting i dansk sejlsports som kan gøres bedre - og her han manden da fingeren godt på pulsen. Han skyder ikke på jolle sejler, hvis Johnny gad checke tingene siger Nicolai direkte - at det har han ikke forstand på. Knarren har hans hjerte, ja, men CB 66 giver han da også positiv kredit.

Jeg læser ikke at Nicolai eller andre siger at Knarren er frelseren for danske sejlsport, blot konstaterer Nicolai bare, at det er i Knarren der er den bedste konkurrence på Øresund. Det er sgu da da så fedt, at ældre sejlere, kan konkurrer så blodet springer. Hvem ellers i Dansk sejlsport har den glæde? Ingen andre klasser kommer i nærheden heraf.

I denne uges bagsiden får Nicolai om nogen sat fingeren på en sag, der ellers ville leve sit stille liv. Det er da fantastisk, at nogen gider tage den slags sager op. Vise initiativ, jeg kunne som Tomas ønske at vi var mange flere der bakker op om Nicolai, ligesom ham tager initiativet og presser på, for den er den vej dansk sejlsport udvikler sig.

Nicolai, får du for mange klø, så skal du vide at vi er mange der bakker 110 % op omkring dig, selv om vi ikke altid er enige med dig.

Sendt d. 18-09-2010 kl. 18:04 af Nicolai Lassen

Kære venner, også jer som synes jeg er et ”båthorn”

Debatten, baade her på bådmagasinet.dk og der hvor jeg også hører den viser at den gamle redaktør gjorde klogt i at sætte denne uges bagside på.

Hvad enten jeg får en på hatten, eller der komme konstruktive indlæg viser debatten er der er behov for en større åbenhed i hele DS strategiarbejde. Hvorfor åbner Hans Natrop ikke op for det interne ”Basecamp”, som skal styrer processen? Giv dog sejlsportens mange debattører mulighed for at sige deres mening på de enkelte punkter. Ikke alt vil være udtryk for at studenterhuen trykker hos den enkelte, men dog et input som udvalgene kan tage til sig efter behov. Det kan også være med til at vække dansk sejlsports store tavse flertal. Dem uden for Øresundsregionen og Østjylland.

Hans siger selv: ”Vi får sat gang i en proces, som er inkluderende, åben og kontinuert – og som ganske givet har en anden form efter næste generalforsamling – men den fortsætter!”

Den største udfordring er at mange tror, at der kan bygges en brugbar strategiplatform frem mod januar måned. Det tror jeg ikke, måske kan der komme nye ting på bordet? Ting eller ideer der tidligere har været overset, uopdaget, hvis så? - lad os få det op på bordet venner. Gerne her på baadmagasinet.dk

Nu er hans valgt som vores alle sammen ”far” – vores politiske leder i dansk sejlsport. Jeg forstår, at hele strategiarbejdet ikke er hans ”førstefødte”, snarere en ”papsøn” han fik med i ægteskabet.

Alligevel forstår jeg ikke hvorfor hans ikke udstikker en retning for strategiarbejdet?
Han gik jo til valg på et slogan om, at sejlunionen skulle komme mere i øjenhøjde med den enkelte sejler.

Hans, kom dog med dine personlige visioner, så kan udvalgene udvikle strategien derfra.

Hvorfor stiller han så ikke en række konkrete teser op for fremtiden, og beder udvalgene bruge dem som udgangspunk for debatterne? Det ville da gøre det mere konkret, og skabe en mulighed for at komme i havn inden for de 3 måneder underudvalgene har.

Jeg ser ingen grund til vi skal afvente den først kommende generalforsamling, håber vi kan opretholde en konstruktiv debat her – der både rusker og inspirerer inde i de hellige haller hos DS.. Derefter kan vi kritisere det der bør kritiseres.

For elles bliver det som i folkestyret i disse år, hvor politikerne ikke tør tage beslutninger, så hellere nedsætte en kommission. Og vi ved jo hvor disse kommissioners anbefalinger oftest ender på hylden, og vi har alle glemt hvorfor de blev startet.

Igen gentager jeg mit, hvis jeg tager fejl omkring kritikken af DS strategiarbejdet på denne bagside, som jeg ønsker denne gang. Viser det sig på Sejlerdagen den 26. marts 2011, at hele strategi-arbejdet gør en forskel - bare en lille bitte forskel - lover jeg i fuld offentlighed at trække hele min kritik i mig. Hans Natrop skal være den første til at få en ”kvaje øl”

Til sidst beder den gamle redaktør mig om at kippe med lødigheds debat flaget, kort sagt skal I – når I mener jeg er en notorisk idiot – forsøge at være sobre i jeres valg af sprog. Jeg ved det kan være svært – men prøv nu - venner

Sendt d. 19-09-2010 kl. 10:07 af Morten Lorenzen
Hej Rasmus

Jeg har den største respekt for den kommende strategi process og de 80 sejlere og andre som er villige til at bruge deres resourcer på at tænke fremtiden for Dansk Sejlsport.

Personligt ser jeg frem mod at se og høre om de planer som man finder frem til og vil derefter glæde mig til at være med til at få disse planer til at blive til virkelighed.

Udfordringen med strategiarbejde er ofte, at der bliver meget langt fra strategi til handling, og det vigtigste i min optik er handling.

Jeg vil derfor opfordre til at strategi grupperne også diskuterer handlingsplaner og frem for alt aktiviteter. Selvom jeg godt ved at dette normalt ikke er en del af en strategiproces. Men skal vi undgå at det store arbejde der skal udføres de kommende måneder, ikke blot bliver en ny rapport til hylderne - så SKAL der handlingsplaner på bordet.

En meget stor del af Sejlsporten foregår altså ude i klubberne, så det er her at forandringerne skal modtages, akcepteres og udføres.

Handling siger mere end ord - og Walk The Talk - er to gode slogans som jeg håber at alle vil tage med ind til de mange kommende strategimøder.

Rigtig god arbejdslyst. Vi er mange der glæder os til at høre og se mere.

Med sejlerhilsen,

Morten

Sendt d. 19-09-2010 kl. 10:55 af Torben Houborg
En sidste kommentar til Nicolai Lassen (og andres) syn på Hans Natorp’s formandsrollen i DS. Jeg ønsker ikke en gammeldags formand, der som vores alle sammen ”far” udstikker sine personlige visioner om strategien for kapsejlads, ungdomsarbejdet, elitearbejdet osv., som udvalgene efterfølgende kan udvikle deres strategi fra. DS er en demokratisk paraplyorganisation for sejlklubberne i Danmark, og Hans øver helt korrekt sin indflydelse igennem hvordan denne proces, frem mod de nye strategier for sejlunionens arbejde, tilrettelægges og gennemføres – med en inddragelse af langt flere medlemmer end tidligere.

Hvis strategi-arbejdet ikke bliver en succes, så er det ikke nødvendigvis formandens fejl – men det kan være at der simpelt hen ikke er tilstrækkeligt ”fodslag” imellem sejlunionens mange medlemmer/klubber – og det kan selv den bedst formand ikke ændre. At tro at Hans blot skal knalde 8 columbusæg i bordet – og alle herefter vil klappe i hænderne af begejstring – viser at man ikke har forstået et moderne foreningsdemokrati.

Strategiarbejdet er en arbejdskrævende proces, fordi den netop fordre at de forskellig sejlklubber (og personer) i DS lytter til hinanden, justere egne synspunkter og udvikler en strategi som både er visionær og kan skaffe bred opbakning. Jeg tror måske ikke dette arbejde kan blive færdigt til generalforsamlingen, men det er ikke afgørende for mig – resultatet er det vigtigste.

Så opbakning til Hans og hans bestyrelse, som med respekt for demokratiet viser vejen, og ikke resultatet.

Torben Houborg, Århus Sejlklub

Sendt d. 19-09-2010 kl. 15:00 af Torben Ethelfeld
Skal jeg forstå det således, at Hr. Lassen ikke kan være med i DS strategi arbejde, fordi han er en aktiv debattør?

Altså, for at komme ind i varmen, skal man være kendt som en person uden meninger..!.
Så bliver resultatet formodentlig også der efter.

Med mit kendskab til Nicolai Lassen, som jeg igennem flere år lavede Fyn Rundt for bevaringsværdige træskibe med, kan jeg kun sige at når DS ikke headhunter ham til arbejdet, så er det fordi de ikke ved, hvor de skal kikke efter kapaciteterne indenfor dansk sejlsport.

Jo, Nikolai kan være en pind i røven. Mest fordi han er så knaldhamerende skarp til at trykke lige der, hvor problemet er. Men tag ikke fejl, han er også manden med en klar ide til, hvordan man i fællesskab får problemet til at forsvinde.

Jeg glæder mig til næste knivskarpe skriveri fra Hr. Lassens hånd. At DS ikke vil have ham indenfor døren, bøjer vel i neon, hvor galt det står til.

Sendt d. 19-09-2010 kl. 20:25 af Jesper T. Skovshoved
Nu må det have en stopper med Nicolai Lassen og hans ego ideer.
Nicolai hold dig til din pølsevogn, knarr både og kdy.

Sendt d. 20-09-2010 kl. 07:46 af Jacon N
Anonyme angreb er tåbelige og feje. Jesper T. Skovshoved udtrykker toppen af stubiditet med sin kommentar. Nicolai har da igen fuldkommen ret. Selv om strategiprojektet ikke er formandens værk, skal han da påvirke det aktivt.

Hans skal da fortælle åbent hvilken vej han gerne ser dansk sejlsport, eller løber der 80 strategidelatgere rundt i managen som blinde høns.

Tænk konstruktiv og fremadrettet. Det fortjener sejlsporten, vi har behov for endnu et ide katalog, lad os få en række konkrete projekter generalforsamlingen kan forholde sig til.
- Nicolai din bagside, åbner igen op for en væsentlig debat og giver os alle mulighed for at komme til orde. Tak til Hans for du deltager så aktivt i dansk sejlsport.

Til sidst et lille spørgsmål: Nicolai er du også pølsemand? Der er mange tåber, der skriver om din "pølsevogn". Spændende, det kan du da lave om til sejlernes demokratiske debatfora, over en ristet og en choko.

Jacob

Sendt d. 20-09-2010 kl. 20:19 af Carl S.
Hej alle der er med på debatten med Nicolai L.

Der er kun 1 måde at lukke munden på Nicolai og hans tilbagevende kritik af alt og alle udover nogle få udvalgte - lad være at kommenter på hans stupide indlæg og lad os håbe at Bådmagasinet ikke længere bringer hans "bagside" selvom det er det rigtige navn for hans indlæg BAGSIDEN!!!!!

Sendt d. 20-09-2010 kl. 20:41 af Torben
Hej Carl S

Det er da den værste omgang sludder længe hørt. Hvilke bevæggrunde har du for nedlægge debatten på Bådmagasinet?

Er du bange for debat? Er du bange for nicolai skarpe pen?
Er du bare bange for livet og den beskyttede verden du åbenbart ønsker at leve i.

Lad so få flere af Nicolai´s gode indlæg, de er gode - for selv om jeg ikke altid er enig, så er Nicolai førerhunden når det gælder om at puste liv i dansk sejlsport.

Så Carl, dine stubide indlæg kan vi godt undvære - men Nicolai du skal slå for vores fælles kærlighed SEJLSPORTEN

Sendt d. 20-09-2010 kl. 20:56 af Carl S.
Torben
Hurra hvor kommer du fra og hvad er dit budskab udover tilslutning til evig kritik af alt og alle udover de udvalgte - det er ikke vejen frem for dansk sejlsport - hvem gider en knarr når de kan få en cb 66

Sendt d. 20-09-2010 kl. 21:39 af Niels Andersen
Carl S

Find nu din normale kropstemperatur, det andet er farligt i længden. Jeg bakker 100 % op omkring Torben, for du er da helt helt uden for rækkevidde når du påstår Nicolai laver kritik af alle folkevalgte (det er dokumenterbart noget sludder)

At Nicolai taler varmt for Knarren, er hans gode ret. Til målgruppen er den da også den rigtige på Øresund.

Din CB 66 er så den rigtige til din målgruppe, godt for det.
Jeg ved ikke hvor du sejlede CB 66 i weekenden, men jeg talte mindst 20 Knarr på vandet i Rungsted søndag. Masser af konkurrence, både unge og gamle. Piger og drenge. Her kan jeg blive lidt misunderlig.

Igen bakker jeg op om Torben, og de mange som synes Nicolai gør en forskel. Glæder mig til at få flere af Nicolai´s gode indlæg, de er gode - også selv om uenig.

Sendt d. 21-09-2010 kl. 07:24 af Karl
De, der er blevet accepteret til de relevante undergrupper for fremtidens kapsejlads, burde Bådmagasinet hurtigst muligt inviterer til dialog møde. De vil have godt at hører meningerne fra sejlerfolket.

Nicolai fået rodet så grundig op i gryden, at der faktisk er mange gode og konstruktive kommentarer. Så mange at jeg ihvertfald kan leve med de forskellige "prutter". Godt gået Nicolai og Bådmagasinet, jeg er spændt på at se hvordan I følger på fredag

God dag

Sendt d. 21-09-2010 kl. 08:28 af Peter Hansen
Kig på deltagerlisten - Det er da netop "sejlerfolket" der er valgt til udvalget - de har bare valgt at gå ind i arbejdet istedet for at nøjes med at "øffe op" på internettet!

Sendt d. 21-09-2010 kl. 09:12 af Søren Sørensen
Hej Peter
Det er jo ikke KUN folk der "øffer" - som Karl skriver er det faktisk blevet til mange gode og konstruktive kommentarer, og i en god debat vil der altid være uenighed, men det er vel det der i sidste ende skal skabe styrken.

Sendt d. 21-09-2010 kl. 09:48 af Peter Hansen
Laver ikke om på at det er en bred skare af "sejlerfolket" der bemander udvalget - som jeg forstår Karl og mange andre er der den opfattelse at det er "sammenspiste insidere" der ikke har forbindelse med den "almindelige" sejler ude i landet der er udvalgt - det er jo basalt set også det NL´s debatoplæg går ud på

Sendt d. 21-09-2010 kl. 09:56 af Lars Schrøder
Endnu bedre, så burde Nicolai Lassen selv sætte et strategiarbejde igang og så kan debattørerne i debatten bidrage med deres visioner og ideer om alle dele af dansk kapsejlads.

Det kan være en parallel til DS arbejdet, da mange tydeligvis ikke føler sig hørt i eller af DS. Og så kan debattørerne også bevise at de ikke bare "øffer".

Hvad siger du, Nicolai?

Mvh Lars

Sendt d. 21-09-2010 kl. 10:16 af Nicolai Lassen
Kære Lars Schrøder

Jeg synes dit forslag er rigtig godt, og faktisk i forlængelse af mine egne taker. Ikke som et alternativ, men som et supplement i håbet om, at de udvalgte også læser baadmagasinet.dk og lader sig inspirerer konstruktivt.

Rent praktisk, er jeg alene en ydmyg discipel nederst i hirakiet på Bådmagasinet. Så ideen vil jeg lægge op til den gamle redaktør Hr. Øverup, da han har det endelige ord at skulle have sagt - når det gælder indholdet her på sitet.

God dag

Nicolai

Sendt d. 21-09-2010 kl. 10:46 af André Steffensen
Kære Nicolai Lassen pva. Søren Øverup,

Jeg hverken tid eller lyst til at sætte mig ind i hele denne artikel, eller dens kommentar-spor. Jeg har blot skimmet lidt detaljer efter jeg er blevet gjort opmærksom på at mit navn fandtes på en deltagerliste i noget strategiarbejde under Dansk Sejlunion.

Jeg vil blot her ønske jer tillykke med et stykke dårligt journalistisk arbejde, manglende kontrol af kilder og div. referencer, hvor bl.a. mit navn indgår.

Til jeres og andres information har jeg intet med Dansk Sejlunion at gøre, og er på ingen måde underlagt DS. Jeg er bestyrelsesmedlem i Kiteboarding Danmark og har qua. denne post valgt at stille op til frivilligt og egenrådigt udvalgsarbejde i Dansk Sejlunion, da jeg mener at jeg personligt og vi som forening har noget konstruktivt at bidrage med.

Så at tælle mig med i en statistik som værende endnu en DS` egne `undersåtter`, særligt i den sammenhæng I har valgt at anvende denne statistik og sammentælling i, kan ikk være mere forkert for mit vedkommende.

Men sådan er det meste tal-materiale og statistik jo... Det har kun den værdi man selv tillægger det, og den information man vælger at tolke ud af det. :) - så er det jo op til én selv at anlægge en hvis kildekritik, når nu journalisten ikke har gjort det.

Måtte I have spørgsmål eller ønsker at få afklaret detaljer omkring mit virke, arbejde og baggrund førend I igen anvender mit navn i en forkert sammenhæng, så er I velkomne til at kontakte mig på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

mvh,

André Steffensen

Sendt d. 21-09-2010 kl. 11:04 af Nicolai Lassen
Kære André Steffensen

Jeg har lavet en pågældnde liste ud fra det skriftlige materiale jeg har modtaget direkte fra DS. Du har jævnfør egne oplysninger og i det fremsendte materialet som "André Steffensen Kiteboarding Danmark"

I jeres egen formål på hjemmsiden: "Men på generalforsamlingen 23/9 2007 blev det vedtaget, at KBDK fremover skal være en forening for bredden og meldes ind under Dansk Sejlunion", link: http://kbdk.dk/?page_id=2

Så "noget" med DS har I altså noget at gør, godt være du i din rolle ikke har noget at gøre, men?

I Kiteboarding Danmark er du bestyrelsesmedlem, så det er vel ikke forkert at påstå at du har en del kasketter at passe.

Men overordnet er det også lidt ligegyldigt, da du er en ud af 80 personer. Forhåbentlig kan I sammen komme frem til andet end en gang luft, men konkrete projekter til gavn for sejlsporten (..og kitesurfing)

:-)

 

Sendt d. 21-09-2010 kl. 13:16 af André Steffensen
Korrekt at vi er en forening under dansk sejlunion ja, men dette er ikke ensbetydende med at, som du skriver og generaliserer ud fra din deltagerliste, at jeg/vi/Kiteboarding Danmark er underlagt DS og Dan Ibsen`s eventuelle taktstok - ergo er din research mangelfuld, eller konklusion omkring hvad Kiteboarding Danmark har at gøre med Dansk Sejlunion forkert.

Og ja, jeg er bestyrelsesmedlem i Kiteboarding Danmark ja, så naturligvis har jeg da en kasket på herfra - men hvad er problemet i dette og hvilke andre kasketter er det at jeg har at passe??

Slutteligt er jeg blot én ud af 80 personer ja, men lur mig, når nu din research omkring mig og mit virke er så mangelfuldt, om der så ikke skulle være en del af de andre der også er...? - jeg skal ikke kunne sige det , men er dog bekendt med en håndfuld af de 80, som sidder lige som jeg selv, hvor mit navn er brugt i en sammenhæng og kontekst der er grebet til din/jeres fordel, hvad du/I så end måtte have af agenda.

Jeg pointerer blot, hvilket dels irriterer mig personligt men jeg også synes jeg skylder div. læsere, at mit navn er brugt i en sammenhæng, der ikke er korrekt.

mvh, André

Sendt d. 21-09-2010 kl. 15:41 af Rasmus
halleula, Andre - nu farer du op i træet, helt unødvendigt. Prøv at tænk konstruktivt. Tænk på den opgave du skal være med til at løse. Hvis du føler dig uretfærdigt behandlet her, så vent bare til du sidder i udvalget i DS - så får du virkelig behov for at markerer dig, hvis vi alle sammen skal videre - hvad enten vi står op eller sidder ned og sejler.

Sendt d. 22-09-2010 kl. 11:00 af Steen Roar Hillebrecht, Formand for Vallensbæk Sejlklub
Kære Nicolai Lassen
Jeg har nu fulgt dine bagside-klummer i nogle omgange, og jeg kan konstatere, at du er dygtig til at skabe debat og dermed trafik her på sitet, hvilket din chef kun kan være glad for, da sidevisninger jo er lig med indtægter fra annoncørerne.

Da jeg også interesserer mig voldsomt for sejlsport, har jeg også lyst til at debattere den, og gør det næsten dagligt.

Jeg synes dog, at du bruger virkemidler for at skabe debatten, som er på grænsen af, hvad man kan kalde lødigt.

I dette her tilfælde insinuerer du motiver og sammenhænge, som du ikke har belæg for, og jeg synes ikke, at du så kan bortforklare det ved at love en undskyldning i tilfælde af, at du skulle få uret.

Din optælling i regnearket er en (dårlig) vittighed, hvor du prøver på at tildele folk kasketter, som du gætter dig til. Der er et element af konspirationsteori, som ofte efterlader følelesen af, at der må jo være noget om snakken. Og jeg kan se, at du hælder til, at hvis man blot gentager det og antyder sammenhængene, så passer det jo nok endnu bedre. Senest over for André.

Jeg vil, hvis du skal køre dit trip helt ud, som formand for en sejlklub, der er medlem af DS, gerne flyttes over til Andrés hold. Og med dette indlæg vil du sikkert også kunne finde masser af belæg for, at jeg nok er en del af DS. Count me in!

Og jeg forventer, at da jeg jo selv er med i en af strategigrupperne..., i fremtiden må anses som en del af DS, lige som du behændigt har gjort med medlemmerne af strategigruppen i denne her opgørelse. Så Dan: bare gå i gang med at fortælle mig, hvad jeg skal mene. Det kommer du sikkert langt med!

Og lige en anden kommentar til Nicolai og andre:
Min klub er ikke en del af hverken Øresunds- eller Århuskredsen. Så jeg har på fornemmelsen af, at den i jeres optik er lukningstruet.

I skal bare vide, at vi i klubberne - og dermed i DS - ikke fungerer som i en virksomhed, hvor magtstrukturerne er klart defineret i kraft af, at ledelsen har nogle muligheder for at bestemme og træffe beslutninger, som man ikke har i en organisation eller forening.

Vi har - i bedste danske tradition - valgt en demokratisk styreform. Den har bestemt sine begrænsinger. Deriblandt også (alt efter synsvinkel), at ledelsen ikke bare kan træffe beslutninger uden af have medlemmernes opbakning.
Jeg hælder til en opfattelse, at det er en fordel, at vi har et demokratisk styre i klubberne og DS, der bl.a. betyder, at det er klubbernes medlemmer selv, der skal nedlægge klubberne - ikke DS. Og dermed også klubberne og deres medlemmer selv, der skal bestemme, om der er bestemte klubber, der skal ekskluderes.

Næppe realistisk!

Jeg tror nok, at jeg har mine medlemmers opbakning til at sige, at vi holder fast i vores medlemsskab og satser på, at vi får mest muligt ud af det.

Derfor vil jeg bidrage til den del af debatten (ved godt det er en anden streng) med at anbefale Nicolai og venner noget mere rummelighed og syn for muligheder inden for de rammer, der nu er.

Det vil jeg i hvert fald gøre i det udvalg, hvor jeg er kommet med, hvor jeg har tænkt mig at sætte mit præg uden at tænke på konspirationer eller færdige oplæg fra Dan Ibsen.

Med entusiastisk sejlerhilsen
Steen

Sendt d. 22-09-2010 kl. 13:38 af Jan Saugmann
Den seneste del af debatten fik mig til at gå ind og tjekke underudvalgene en ekstra gang for at finde hoved og hale på hvordan pladserne for deler sig.

Der er nogle ret interessante konklusioner fra Nicolais side.

- I Strategiudvalget og står Søren Kaare-Andersen som repræsentant for Københavnsområdet, men i under udvalget vedr. "DS overordnede rolle" og "Sponsorater og kommercielle aktiviteter" som værende fra DS???

- I "DS overordnede rolle" står Steen Buck Andersen, som er fra Dansk Brætsejler Organisation, som repræsentant for DS??? Gad vide hvor jeg selv ville være havnet, som formand for de danske 505 jolle sejlere? Jer er i hvert fald ikke DSs marionetdukke, og regner helelr ikke med at Steen er det.

- Niels Haase står lige som Søren Kaare-Andersen som DS reprasentant i "Bredde- og tursejlads", "Organisationen og struktur" og "Økonomi", men som Provins medlem i DS strategi???

- Rasmus Hjort fra L-23 klubben står slet og ret som DS repræsentant i "Bredde- og tursejlads"???

- Kirsten Rambøl er ligesom Søren og Niels, blevet pålagt en DS kasket i.f.m. sig virke i "Undgomsarbejdet" samt i "Kommunikation"???

-Morten Mølholm Hansen, som vi kender fra flere optrædener på TV i forskellige sammenhænge, er også blevet til en af DS lejesvende i "Kommunikation". Jeg ville forvente at han kunne komme med kvalificeret input til udvalget som en resource som ser det hele udefra???

- André Steffensen har jo selv skrevet hvad han mener. Han er også med i "Kommunikation".

- Søren Kirkegaard tæller i "Sponsorater og kommercielle aktiviteter" og så med som DS. I virkeligheden er hans rolle vel ligesom Mølholms???

- Henrik Pedersen kan jeg ikke lige gennemskue hvor tæt på DS han befinder sig, men han er jo i hvert fald hverken i bestyrelsen eller sekretariatet, så jeg vælger at se ham som udenfor DS.

Når man ændre disse folks tilhørsforhold, og regner efter tipper balancen i underudvalgene væk fra DS overrepræsentation, da de så har under 30% af pladserne.

Det eneste udvalg der ser ud til at være i DS overvægt er samtidig det vigtigste, nemmelig Strategiudvalget selv. Det håber jeg at de er sig bevidste, og at de tre medlemmer underfor DS (Søren, Niels og Kirsten) står vagt om at det er dem der taler den menige sejlers sag.

God arbejdslyst. Jeg håber ikke det hele løber ud i sandet, ligesom ved sidste års Generalforsamling.

Sauge

Sendt d. 22-09-2010 kl. 22:53 af André Steffensen
@Rasmus - Nææh, farer ingen steder. Bryder mig blot ikke om at være en stiltiende del af en eller anden statistik, som er dannet på baggrund af en eller fleres egen lille agenda med mulige kommercielle interesser. Særligt ikke når jeg er brugt forkert i den sammenhæng. Og desuden bryder jeg mig ikke om at få antydet at jeg i samme forbindelse skulle være en eller andens nikkedukke...
Det er muligt fremtiden vil vise at det bliver sådan, eller måske ender det med at vise det modsatte, hvem ved?? :) - det gør hverken du, jeg eller Nicolai, selvom artiklen (Som jeg nu har læst i detaljer) antyder at Nicolai har en krystalkugle der fortæller at strategiarbejdet er ligegyldigt, fordi Onkel Dan får det som han vil have det uanset hvad.

Men lad os se hvad der sker og hvad fremtiden bringer. Mit udgangspunkt er at gå ind i arbejdet med en åbent sind, så ser vi hvordan processen og det følgende resultat bliver - så kan vi altid tage diskussionen op igen derefter.
Det er jo bare, no offence, altså så nemt at pege fingre, komme med kritik og pille ned, fremfor at deltage, udvikle og bygge op.

----

@Jan Saugmann - Et par af navnene var også en del af min liste, plus du har lidt ekstra... Sååå, enough said, vel. :)

Sendt d. 23-09-2010 kl. 10:46 af Per Larsen
"Steen Roar Hillebrecht, Formand for Vallensbæk Sejlklub" fremhæver flere gange den "demokratiske styreform" som "vi har valgt".

"Vi" er jo i den sammenhæng klubberne, og Steen udtaler sig altså ikke som sejler, men som klubformand. Dansk Sejlunion er nemlig ikke en union af sejlere - det er en union af klubber. For flertallets vedkommende klubber der som deres primære interesse har drift af havne for motorbåds- og/eller tursejlere.

Derfor er det også helt forkert at tale om en "demokratisk styreform". Demokrati betyder nemlig folkestyre, og ville indebære at det er folket, altså sejlerne, som har direkte eller repræsentativ indflydelse.

Men der er ikke engang tale om repræsentativt demokrati. Det ville nemlig indebære at klubmedlemmerne havde valgt nogen til at repræsentere sig i DS. Det er imidlertid ikke tilfældet. Klubmedlemmerne har overvejende valgt deres bestyrelse til at drive den lokale sejlklub. Som en absolut biting i relation til dette valg, er det imidlertid den samme bestyrelse som så repræsenterer klubben ved DS` generalforsamlinger - en post de altså ikke specifikt er valgt til, men som de får mulighed for at udøve i kraft af deres evner til at drive en havn og foreningen omkring denne havn. Evner som faktisk er mere eller mindre irrelevante i forhold til det overordnede organ DS.

Jeg kender ikke Steen Roar Hillebrecht, og det er bestemt muligt at han er valgt til formand for Vallensbæk Sejlklub i kraft af at han har særlig interesse og evner indenfor den overordnede udvikling af Dansk Sejlsport. I så fald vil han imidlertid være en absolut undtagelse, idet størstedelen af hans kolleger uden tvivl er valgt i kraft af interesser og evner for drift af den lokale klub, og det tilhørende administrative arbejde.

Den demokratiform som gælder indenfor DS er overordnet den samme som man praktiserer i Kina. Kina taler selv om en "folkerepublik", men "folket" i Kina har næsten lige så lidt indflydelse som sejlerne har i Dansk Sejlunion.

Alle udenfor magteliten kalder derfor også i stedet styreformen for et "demokratisk diktatur".

Sendt d. 23-09-2010 kl. 12:50 af Steen Hillebrecht
Kære Per Larsen
Jeg er uenig med dig i forhold til forståelsen af demokrati, der som bekendt jo er en besværlig størrelse.

Jeg skal ikke spilde en masse plads på at gennemgå forskellige måder at strukturere den demokratiske proces, men det repræsentative demokrati (hvor man har repræsentanter, der træder i stedet for en selv) er jo ikke noget, der er specielt for DS.

Jeg vil give dig ret i, at der kan være reson i, at den enkelte klubs generalforsamling gennemfører direkte valg af de personer, der skal repræsentere medlemmer på DS generalforsamling. Og det er der jo ikke noget i vejen for. Dermed vil jeg sende depechen retur: Få det indført i din egen klub, så du føler dig bedre repræsenteret.

Hvis ikke det lykkes, så er det en del af demokratiets spilleregler.

Men at folkestyre altid er direkte valg, er efter min opfattelse noget sludder. Skulle vi så også have direkte valg til repræsentationen i Kommunernes Landsforening? Vi ville i hvert fald få mange valg at gå til, og det ville - igen efter min opfattelse - udhule demokratiet, da folk bliver trætte.

I øvrigt: Din sammenligning med Kina holder ikke!

Hvis du gerne vil have indflydelse i DS kan du som Hans Natorp faktisk har gjort, stille op som formand. Du skal selvfølgelig gøre dit demokratiske forarbejde med at skaffe opbakning om dit kandidatur, men sådan er det jo - igen - med demokratiet.

I Kina skal du godkendes oppe fra. Hans` valg er jo netop et bevis på, at det ikke er sådan. Han var ikke bestyrelsens kandidat, vil jeg blot minde om.

Mht. mine evner og interesser, så må du spørge dem, der har stemt på mig...

Sendt d. 23-09-2010 kl. 12:51 af Hans Natorp
Hej Per

Hver klub kan sende 3 delegerede til DS generalforsamling – og det behøver ikke at være klubbens bestyrelsesmedlemmer. Du har mulighed for at blive delegeret for din egen klub uden at du i øvrigt skal sidde i bestyrelsen eller andet.

Den fremtidige valgstruktur til DS bestyrelse er et af mange emner i det igangværende strategiarbejde – har du søgt indflydelse?

Min personlige holdning: Jeg synes din sammenligning med styreformen i Kina er grov – ligesom din generalisering omkring klubbestyrelsernes vilje og evne til at varetage sejlernes interesser i DS.

Med sejlerhilsen
Hans Natorp

 

Sendt d. 23-09-2010 kl. 14:10 af Per Larsen
Til Steen Hillebrecht:

- Din sætning "... så er det en del af demokratiets spilleregler" burde hedde: "... så er det en del af denne styreforms spilleregler". Det samme gælder jo Kinas styreform. Det gør det ikke mindre problematisk.

- Jeg er enig i det positive i at Hans Natorp kunne vælges og blev valgt. Det er jo så absolut en meget sjælden undtagelse.

- Man SKAL ikke godkendes oppefra i Kina, men typisk ER det kandidaten oppefra der vælges (ligesom i DS).

- Jeg er helt enig i at det er noget sludder at folkestyre altid er direkte valg. Det er også derfor at jeg ikke har skrevet det. Tværtimod taler jeg netop om repræsentativt demokrati. Og så om repræsentativt, repræsentativt, repræsentativt, repræsentativt, repræsentativt demokrati. Og det er det som er pointen. Jo mere indirekte det bliver - jo mindre demokratisk bliver det.


Til Hans Natorp:

- Delegerede er ikke det samme som stemmeret. Hvor mange klubber har valgt bestyrelse efter den rolle, som samme bestyrelse har på generalforsamlingen? Hvor mange klubber har uddelegeret stemmeretten til en person uden for bestyrelsen? Jeg HAR været delegeret på generalforsamlingen, men der var da ingen tvivl om at min rolle var at holde min mund.

- Jeg er enig i at "det er groft". Det gør det desværre ikke mindre sandt.

- Kina var måske lidt at sætte det på spidsen. Jeg burde måske have sammenlignet med fagbevægelsen i 70`erne i stedet. Det som de pågældende styreformer har til fælles er dels at de selv opfatter sig som demokratiske, dels at der er så mange led mellem borgeren (sejleren) og magten at (næsten) ethvert tilløb til forandring bliver opslugt i processen.

Et bedre billede var måske at forestille sig at Enhedslistens vej til indflydelse var igennem Venstre`s partiorganisation. Hvis det så ikke lykkes er det jo "bare demokratiets spilleregler"

Sendt d. 23-09-2010 kl. 15:34 af Steen Hillebrecht
Hej igen, Per
Jeg kan se, at vi nærmer os hinanden, omend jeg synes du polemiserer omkring de repræsentative... demokrati.

Du har som medlem i en sejlklub mulighed for at stille op og eller stemme på dem, der repræsenterer din klub.

Og ja, de vælger så repræsentanter for os alle sammen: Hovedbestyrelsen.

Jeg kan godt se det dilemma, du peger på: Er DS bestyrelse det enkelte medlems bestyrelse eller klubbernes bestyrelse?

Personligt mener jeg, at den bør være begge dele. Jeg har ikke helt styr på valgreglerne til kredsrepræsentanterne, men der skulle valget gerne være tættere på end på generalforsamlingen.

Jeg synes i øvrigt, du rammer det forkerte sted ved at klantre DS for klubbernes måde at udpege delegerede. Det må være op til den enkelte klub og dens medlemmer at finde den model, som passer det pågældende sted. Det vil være, hvad jeg opfatter ved demokrati.

At du så havde en opfattelse af, at din rolle var at holde mund, er igen et problem mellem dig og din klub. De demokratiske spilleregler, som DS er underlagt, siger netop, at du har taleret som delegeret. Det er der ingen i DS, der kan lave om på!

At der altid har været diskussion om, hvordan man bedst får demokrati til at fungere er ikke nyt. Fandt en artikel om emnet i Den Store Danske..: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/

Moderne_demokrati_og_konstitutionelt_monarki/demokrati?highlight=demokrati


Så vidt jeg kan læse i artiklen er der fordele og ulemper ved alle demokratimodeller. Du påpeger ulemperne ved den, som DS generalforsamling har valgt, jeg ser nok mere fordelene ved den. Men udemokratisk iflg. artiklens definition på demokrati, det er den ikke!

Sendt d. 23-09-2010 kl. 18:09 af Anders Liebst, Solrød
Jeg havde håbet på en noget mere "turn around"-attitude i strategiarbejdet end det Hans og metoden lægger op til.

Essensen af Lassens til tider skingre kommentarer er jo netop, at vi har brug for at handle og gøre det hurtigt, for det er meget der er på vej den gale vej, specielt på kapsejladsområdet.

Selvom jeg godt kan følge Hans i det tillokkende i den "evolutionære" tilgang, så havde jeg håbet en lidt vildere og ambitiøs tilgang. Når 80 udvalgte er samlet så bliver det hurtigt en ”kompromis`ets kunst” proces. Man kunne endda frygte, at en dybt funderet strategi fjerner frihedsgrader, fordi bestyrelsen føler sig nød til at følge den, og ikke tør skære fra.
Men jeg så gerne, at man netop skar fra. Glem alt der ikke peger lige hen i mod det allervigtigste. Jeg så gerne der blev taget nogle beslutninger... Vi skal videre og det skal være nu, og det har omkostninger.

Lad mig stille et par lidt vildere turn-around spørgsmål for at demonstrere lidt vildskab og også de omkostninger det kan have:

Jeg foreslår vi for en tid dropper vores arbejde i ISAF, eurosaf, og hvad der ellers er af int. organisationer? Har vi ikke rigeligt at gøre på hjemmefronten? Jeg ved det er vigtigt, men er det så vigtigt, at det skal prioriteres? Jeg kan ikke se hvorfor bestyrelsen skal bruge sin knappe tid på internationale spørgsmål. Hvad skal så prioriteres væk i stedet?

Jeg foreslår vi flytter unionen ned på en havn? Til Nyborg f.eks., midt i det hele. Ud af bunkeren... det er derude vi ser forandringerne, det er der skal ændres.

Og så den evige: Jeg foreslår vi peger på nogle kapsejladsklasser og konsoliderer entypekapsejladsen på færre bådtyper? Vi bør hæve DM status til 30 deltagere, lave 4 officielle power-klasser fra 2012, med en fælles tour, og hvert år tager beslutning om klasserne 3 år frem. På den måde vil man kunne afvikle/udvikle klasser med mindre drama.

Unionen vil gerne holde sig fra at stikke nallerne for dybt ned i klubbernes dilemmaer, men jeg er bange for at der ikke er nogen vej udenom. Det er nationale beslutninger der skal til at ”redde” stumperne, og jeg kan ikke se der er nogen anden instans der vil være i stand til det.

 

Sendt d. 23-09-2010 kl. 23:27 af Torben Houborg
Hej Anders Liebst,

I al venlighed, så synes jeg at dine tre ”turn-around” forslag demonstrere hvorfor det er en forkert fremgangsmåde du foreslår – hvor tillokkende den end kan synes. Problemet med mange af de vilde radikale forslag til store kursændringer af sejlunionens arbejde er, at de oftest bygger på smalle/ensidige opfattelser af andres behov og udfordringer. Forslagsstillerne tager blot udgangspunkt i deres egne behov, og ønsker så at omforme DS så DS opfylder deres behov. Manglende kendskab til forhold, der ligger uden for ens eget område, gør at forslagene er uigennemtænkte.

Blot for at illustrere min pointe: I Sailing Aarhus arbejder vi meget på at finde en fremtidssikret økonomisk platform for sejlsporten, som gør det muligt at bære de stadig stigende krav og omkostninger til ungdomsarbejdet, elitearbejdet, kapsejladser, breddearbejdet osv. En væsentlig del af dette arbejde går ud på at gøre sejlsporten langt mere attraktiv for større sponsorere og samarbejdspartner, i den stadig mere intense konkurrence med andre idrætsgrene og kulturtilbud.

Et væsentlige element i dette arbejde handler om at få ISAF til at satse på moderne ”medievenlige” bådtyper, at få indarbejdet brugen af moderne medier (tracking, video, sociale medier) i eksponeringen af sejlsporten, og ikke mindst at få tildelt attraktive internationale stævner til Danmark. Det handler om at gøre sejlsporten økonomiske mere attraktiv for sponsorer, samtidig med at stævner fortsat kan afvikles på et sportsligt forsvarligt grundlag. I den sammenhæng er Dansk Sejlunions indsats i ISAF helt afgørende for vores arbejde, og vores strategiske muligheder for at skabe en økonomisk bæredygtighed for sejlsporten på sigt. Andre dele af ”sejlsportsmiljøet” har behov for ISAF samarbejdet på andre dimensioner; regler, elitearbejdet, OL, ungdomsarbejdet osv. Så dit forslag om at DS skal trække sig fra arbejdet i ISAF virke, set fra vores synspunkt, meget uigennemtænkt.

På samme måde med dit forslag om at flytte sejlunionens medarbejdere bort fra det faglige miljø, som findes i Idrættens hus. Bevares, der er problemer i DIF, men det miljø giver medarbejderne i sejlunionen muligheder for at sparre med kollegaer fra andre idrætsgrene – hvor man sagtens kan lærere en masse. Ansvaret for at der kommer de nødvendige forandringer i Dansk Sejlsport, det ligger hos os selv (sejlerne og sejlklubberne), og ikke hos vores ansatte i DS. At flytte DS ud i udkantsdanmark, for de ligesom kan opleve problemerne, tror jeg ikke hjælper noget …

En sidste kommentar til dine overvejelser om den "evolutionære" tilgang, så hjælper det ikke meget at have den rigtige strategi for DS, hvis den ikke kan samle et flertal på kongressen. Det behøver ikke at være katastrofalt, for hvis man har en strategi, som er bedre end den som kan skaffe flertal i DS, så er der ikke noget som forhindre ens egen klub at forfølge den – så man viser de andre klubber at man har fat i noget af det rigtige. Der er meget ”klynken” i denne debat, hvor man forventer at sejlunionen skal gøre dit og dat – måske skulle nogle flere starte nogle perspektivrige projekter i egne klubber og klasser …

Torben Houborg, Århus Sejlklub

 

Sendt d. 24-09-2010 kl. 08:04 af Peter Hansen
Kære Torben
Tænk, jeg syntes IKKE der er mget "klynken" i den her debat, jeg syntes for engang skyld at den er nogenlunde sober, der er MASSER af gode og spændende ideer. Ingen kan lave det færdige stykke arbejdet i sådan et debatforum. Der skal være plads til "tåbelige" forslag for tit dukker der så andre ideer op, og i sidste ende kommer der så (i nogle tilfælde) noget godt ud af det, så se det som det er, et debat forum hvor der er sat fokus på en af de mest væsentlige ting i dansk sejlsport lige nu. Fremtiden.
Sejler hilsen
Peter H.

Sendt d. 24-09-2010 kl. 09:08 af Torben Houborg
OK Peter H., du har ret i denne debat, der har ikke været så meget "klynkerri" her. Det var en sammensparet refleksion over en række tidligere debatter, som jeg fejlagtigt slæber ind i denne. Du har også ret i at vi ikke nødvendigvis skal bremse alle radikale forslag; lad os få dem på bordet til en seriøs debat, så ser vi om der er nogen af dem som holder. Denne debatform har sine begrænsninger, det har du så ganske ret i.

Torben Houborg, Århus Sejlklub

 

Sendt d. 24-09-2010 kl. 10:13 af Niels Olsen
Torben,

Det er ironisk at du skriver om at "få ISAF til at satse på moderne medievenlige bådtyper", og om hvordan "DS` indsats i ISAF er helt afgørende for dette arbejde", når man samtidig ved at et af de største kritikpunkter mod DS her i landet er deres modvilje mod at vise lederskab i forhold til netop moderne medievenlige bådtyper.

Jeg er helt overbevist om at enhver progressiv strategi for dansk sejlsport vil kunne samle flertal på generalforsamlingen, HVIS altså DS` Bestyrelse støtter den. Problemet med tidligere tiltag i progressiv retning har netop været at DS` bestyrelse har holdt igen ved at stille defensive modforslag, og som følge deraf er generalforsamlingen endt med at vedtage de vattede kompromisforslag.

Det som langt de fleste kritikere af DS efterspørger kan beskrives med et ord: LEDERSKAB

Sendt d. 24-09-2010 kl. 21:47 af Anders Liebst Gunnersen
Hej Torben

Vi er uenige i, at ISAF-arbejde er den korteste vej til at vi snart står med en "fremtidssikret økonomisk platform for sejlsporten". Hvis det var det, burde vi satse meget hårdere på det end vi gør.

Vi er uenige i, at bordtennis og kano/kajakforbundet er den inspiration vores ansatte har brug for.

Hvis vi skal ændre DS fra at være en defensiv interesseorganisation til at være en offensiv frontløber, så frygter jeg bare at vi starter lidt for midtsøgende, og iøvrigt skærer handlemuligheder af for tidligt.

Og ja, Nyborg var da en tosset tanke. Helt der ude i hjørnet af Danmark... hvad tænkte jeg dog på.

Sendt d. 24-09-2010 kl. 22:16 af Anders Liebst Gunnersen
Lige en detalje jeg glemte at få med.

Mit indlæg må ikke betragtes som kritik af Hans. Den kritik der har været hidtil, herunder også af Lassen, mener jeg er søgt og forfejlet. Jeg er sikker på at vi har den helt rigtige ved roret lige nu.

Det er langt mere ment som en opfordring og et mandat til for alvor også at rykke i det.

Sendt d. 25-09-2010 kl. 10:33 af Torben Houborg
Hej Anders L.,
Jeg har det fint med vi er uenige, og med noget seriøs debat kunne vores synspunkter formodentligt nærme sig hinanden? Jeg vil på vores (ÅSK) fællesmøde med repræsentanterne i DS`s strategiudvalg, bede dem om at tage disse synspunkter med i strategiudvalgene - dette forum er ikke et godt sted til en nuanceret debat.

Et enkelt ord om Dansk Kano og Kajak forbud. Jeg er ikke ekspert på deres arbejde, men set udefra, så har det gjort det enormt godt. På deres systematiske kommune-rundtur, har de fået en række kommuner til at oprette faciliteter til nye klubber, bl.a. ved at fremlægge statistiker og oplysningsmaterialer. De har en meget stor vækst i medlemmer, så jeg tror bestemt vi kan lære noget af dem.

Nok om det, jeg håber du fortsat vil bidrage positivt til strategi-debatten, selvom dette ikke lige er det rigtige forum. De enkelte sejlklubber må, ligesom Århus, finde deres egen måde at få indflydelse på strategidebatten for Dansk Sejlsport – Over and Out.

Torben Houborg, Århus Sejlklub

Sendt d. 25-09-2010 kl. 11:53 af Nicolai Lassen
Fantastisk interessant at følge debatten. Først en lille korrektion; I mine bagsider har jeg ikke skudt på personen "Hans Natorp" eller personen "Dan Ibsen", jeg har skudt og skyder gerne fortsat på funktionen "formand" og "generalsekretær". Nu er sidstnævne indtil videre pennefører, så lad ham ligge.

Men "formanden" sportens valgte førstemand, savner jeg i dette strategiarbejde. Jeg ved, Hans har selv skrevet det, at strategiprojektet ikke er sået i hans have, men en generalforsamlingsbeslutning der skal gennemføres inden næste Sejlerdag ult. marts 2011.

Alligevel savner jeg fortsat at Hans sætter sig i karakter, og fra sin position fortæller klart hvor sporten skal hen de næste 10 år. Ikke for at låse strategi processen, men for at sætte den overordnede kurs.

Havde den gamle redaktør Øverup ikke givet spalteplads, var der slet ikke startet nogen debat. Hele strategiarbejdet havde levet sin stille tummerum, hvor det alene var blevet et indslag på Sejlerdagen - vedtaget ensteming uden for megen diskussion - og en parantes, alle havde glemt hurtig igen.

Nu har vi emnet på bordet, og hvis mine kilder ellers taler sandt, er det en aktivitet der inddrages helt ind i de hellige haller i Brøndby. Personlig kan jeg kun håbe, at de ansvarlige åbner op for udvalgenes interne papirer - også under processen de næste 3 måneder.

Torben Houborg har ret i at dette fora ikke kan trække debatten løbende frem mod præsentationen på Sejlerdagen om 6 måneder, men jeg mener bestemt at det er relevant hvis min "Bagside" går ind i processe løbende på ad hoc basis.

Og en af mine konklusioner kan jo blive at DS er alt for selvcentrede og passive overfor den politiske verden der sætter dagsorden. Kano og Kajak har ihvertfald vist sig som den aggressive gøgeunge på Skovshoved Havn. I relation til kommune og naboer sætter de suverænt dagsorden, ikke at jeg som aktiv sejler altid finder det sympastisk. Men jeg kan se at sejlklubberne har meget at lære, her kunne DS - og formanden - jo passende gå i spidsen.

Må de gode herrer have en fortsat god weekend
Genbrugspladsen kalder

Nicolai

Sendt d. 25-09-2010 kl. 20:03 af Lars K.
Kære Nicolai
Du vil gøre Skovshoved Havn og de aktive klubber på havnen en stor tjeneste hvis du pakker sdammen og flytter til KDY`s hjemsted KØBENHAVN - her kan du også parkere din pølsevogn, gamle optimistjoller og dine meninger.
Det er fantastisk at et så lille (nå nej) menneske som dig kan formå at skabe debat omkring dig - desværre har du fat i noget af det rigtige.
Nicolai tænk tilbage hvordan du fejlede med SHBL og blev trukket ned i støvet underkendt i div. retsager m.v. fortæl din historie herom, det vil nok også have læsernes og din KLUBS interesse at se hvem du er når sandheden kommer frem.

Sendt d. 25-09-2010 kl. 23:13 af Rasmus
Lars K.

Disse anonyme angreb er da latterlige, hvis du har noget i mod Nicolai Lassen, så siå da åben frem. Omkring Skovshoved Havn er Nicolai, den eneste af den oprindelige initiativ gruppe som står tilbage med æren i behold.

Og han er lige der hvor KDY også holder til i Skovshoved Havn.

Lars K, du er prototypen på en personlighed, der alene gennem din harmfulde angreb stopper dansk sejlsport.

Skam dig

Sendt d. 26-09-2010 kl. 17:23 af Hans Eriksen
Lars K - denne debat handler om Dansk Sejlsport, og ikke om hvor KDY hører hjemme. mig bekendt er KDY den eneste landsdækkende sejlklib med fysisk placering i Rungsted, Skovshoved og Tuborg havn. Og så laver de sejlsport sammen med klubber rundt i landet, senest påcBornholm med Rönne Sejlklub.

Jeg vil gerne slå et slag for at man i forbindelse med strategiarbejdet overvejer DSs fysiske placering. Argumenterne for er mange, mens modargumenterne ikke rigtig holder.

Lad os få to til tre regionale sejlsportscentre drevet af DS, hvor ting kan testes og udvikles og hvor talent og elite arbejdet håndteres. DS medarbejdere kan så arbejde hvor det måtte være bedst ift hvor de bor. På den måde kommer DS i øjenhøjde med sejlere, og vil vi kunnne få nogle super forhold for sejlere, både elitært og påpctalentsiden.

Moderne kommunikation kan sikre at alle DS medarbejdere holdes sammen, ligesom kommunikation med andre forbund også kan foregå på moderne vis, til dato har placeringen i Idrættens Hus vist ikke givet nogle væsentlige synergier mellem de forskellige forbund.

Er det ikke vigtig at få vand under fødderne, for at kunne forstå hvad det er vi sejlere vil med DS ?

Alternativt til ovenstående kunne man vælge at reducere DS til en meget lille organosation og flytte opgaverne og midlerne ud til klubberne. Det ville give handling og aktiviteter, istedet for ord og planer.

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen