Bagsiden:Hvordan får vi dansk sejlsport ud af dødvandet?


KDY´s Skovserhold, er et af de initiativer, hvor leg og glæde fører de kommende generationer ind i sejlsporten. Det kunne mange sejlklubber lærer meget af.

Debatten viser at dansk sejlsport er drevet langt mere af følelser – end sund fornuft, til skade for os alle sammen. Som aktive sejlere, er vi inde i et dødvande, hvor alle har en mening – men ingen har en løsning - ret mange støtter op om.

Hvad skal vi sejle kapsejlads i? Skal vi bruge det eksisterende materiel, eller skal vi søge ud i nye eventyr? Her kommer begrebet ”alder” ind, hvis jeg må citerer den udmærkede Knarr sejler Thomas Olsen, fra hans debatindlæg: ”Nogle vil mene at 50 år er ingen alder, mens andre vil mene at 40 år er synonymt med oldinge og mosefund.” Det afspejler jo også, at der reelt ikke er bådtype, der rammer alle aldersgrupper.

Så delmål nr. 1 må være, at begrænse antallet af aktive bådtyper. Lad de mange ”fravalgte”, fungerer fint som turbåde. Og så et klart ønske fra stort set alle aktive sejlere til Dansk Sejlunion. Meld nu klart ud hvad fremtidens båd hedder. På et konkurrerende site siger Steen Wintlev-Jensen, fra Dansk Sejlunion: ”Vi har selvfølgelig været ude og kigge på forskellige kølbåde. Men vi mener ikke at vi har fundet noget, vi direkte kan anbefale. Enten er de for dyre eller også er de for skrøbelige.” Så her er altså – som forventet - ikke megen inspiration at hente.

CB66 kølbådsklassen er et godt bud på en kapsejladsklasse der har potentiale til den yngre del af den gamle aldersgruppe. En af de kedelige udfordringer jeg selv har, de alt for få gange jeg har sejlet CB66 (med stor fornøjelse og grin), er vægtbegrænsningen på 250 kg. Med 2 voksne ældre herre ombord, så kan jeg ikke engang bruge min yngste datter Frederikke på 13 år som gast. Hun vejer bare for meget, med sine 33 kilo. Men ellers lever CB66 fint op til de krav alle debattører kan enes om, den er billig, kan trailes og den er allerede internationalt accepteret. Mange danske sejlere har allerede købt den.

Som supplement – og til den lidt mere magelige gruppe af aktive sejlere er Knarren det eneste alternativ – i hvert fald på Øresund. Er vi ikke snart færdige med at høre om gamle mænd i gamle både? Råber mange nok lige nu. Udfordringen er at megen kapsejlads i dag befolkes af gamle mænd, fordi mange sejlklubber svigter de unge – det er ikke en nyhed, sådan har det bare været i mange år. 

Målgruppen er præget af 2 ting, udover deres magelighed: De kræver ordentlig konkurrence i en så ens både som muligt. Tid er en stor mangelvare, ergo kun de færreste i målgruppen, er parate til at traile Europa tyndt. Investeringslysten er desværre nok også begrænset, hvor mange sikkert får sved på panden over at deres Knarr eller Folkebåd bliver usælgelig, hvis der kom et reelt alternativ.

De sejlklubber som stadig trækker vejret, står overfor at skulle vælge fremtidens klub både, hvor jeg reelt frygter at fortidens synder gentages. Alle jer, der var juniorer i 70érne og 80érne husker det slagsmål, der var mellem 606 og Yngling. Tåbeligt slagsmål, alene opstået fordi klubledelserne ikke kunne snakke sammen. Alt viser jo at nutidens klubledelser, ikke er ret meget mere begavet. For hvad er der ved at ske. ½ vælger den internationale anerkendte J80, den anden ½ vælger den hjemlige Match 28. Nok er de mange ledere frivillige, men hvor tåbeligt kan de tillade sig at optræde?

Derfor er det da konstruktivt at læse Marc Wain Pedersens indlæg (se indlægget i denne ) i debatten. Hvordan han er med i kampen med at få stablet et kapsejladscenter på benene på Amager. I et tæt samarbejde mellem Sundby sejlklub, Kastrup sejlklub og Dragør sejlklub. De kunne jo starte med at slå de 3 klubber sammen i en fælles Amager sejlklub, og dermed styrke det finansielle og ledelsesmæssige grundlag.

Positivt er det, at de 3 klubber arbejder på at vælge en bådtype, der fanger bredt, også de unge. J80 er et godt valg, født med gennaker og det er en stor international klasse. Alt sammen uden at det kostede en formue. Sejlklubber i Århus har i årevis forstået samarbejdets kunst, men det kniber fortsat på Øresund.

I min bagside kommentar fra i fredag skrev jeg: Blandt de resterende sejlklubber er der kun en lille håndfuld, der har en fortsat eksistensberettigelse. Resten er en historisk parentes, og en betonklods for den fortsatte udvikling i dansk sejlsport. De manglende unge på kapsejladsbanerne viser jo med al tydelighed, at de fleste klubber ikke har musklerne til at skabe et inspirerende sejlermiljø. Jeg mærker det på min egen krop i Skovshoved Havn, både som Knarr sejler og som forældre - men det samme ville jeg opleve i mange andre havne. Reelt er der kun KDY, hvis du i dag som ung sejler, vil mere end at sejle optimist på konkurrenceplan. Men selv KDY har jo aktuelt også ledelsesmæssige udfordringer i bestyrelseslokalet.

Hvor er Dansk Sejlunion? Er de gået i flyverskjul? Formentlig. Kan de gøre noget aktivt? Ja, det mener jeg bestemt. Start med at droppe alle disse officielle danmarksmesterskabet, der har mistet enhver værdi i de fleste klasser. Lær af svenskerne, og afvikle et stort fælles åbent internationalt DM for de tilbageværende klasser. Stil krav om minimum 35 deltagende både i hver klasse på startlinjen, skab en sportsevent der rækker længere end bare vores egne lukkede cirkler. 

Spørgsmålet om man tør overlade et sådan spændende initiativ til betonbunkeren i Brøndby? Eller om ikke de relevante speciel klubber skulle slå deres respektive DM 2011 sammen, med en relevant og kompetent sejlklub? 

Jeg vil gerne forslå at Knarrklubbens formand Tom Carlsen, CB66 klubbens formand Mikkel West-Nørager, Folkebådsklubben formand Bent Nielsen, J/80 klassens formand Jens Kristian Andersen mødtes over en kop kaffe. Mon ikke KDY gerne vil lægge Tuborg Havn og en kompetent stævneledelse til? Så arrangementet kunne blive årets store maritime begivenhed, og et bredt funderet sejlsport arrangement med massiv deltagelse og stærk konkurrence. Jeg er i hvert fald sikker på at Øyvind Bordal, journalist på Bådmagasinet gerne vil være mødeleder.

Lad så alle andre bådtyper afholde deres interne mesterskaber i fred, For den enkelte klasse bliver stævnet jo ikke ringere, bare fordi det får mere karakter af en ”fætter/kusine” sammenkomst. 

Til sidst tager jeg på alle Knarr sejlere vegne imod Tom Bøjlands fine tilbud om at komme ud blæse for fuld skrald ned af en stor sø i en hurtig jolle/skiff. Vi er altså ikke blevet så gamle, at vi ikke gerne vil opleve nyt.

 

Sendt d. 10-09-2010 kl. 11:44 af Frederik Larsen
KONGE KOMMENTAR, Nicolai du får sat tingene lige på spidsen. Gid klubberne og sejlunionen også læser med. Gid de 3 både får held med et fælles DM arrangement. Alle sejlere bak op om disse gode ideer

Sendt d. 10-09-2010 kl. 12:50 af Jens Kristian Andersen
På J/80 klassens vegne deltager jeg gerne i det foreslåede møde om et fælles DM. CB`erne, Melges og J80 holdt jo et glimrende dansk klassemesterskabs arrangement i Hellerup i August, som viser at modellen virker.

Det lavpraktiske med forskel i fart og sejltid er jo til for at blive løst i fællesskab.

Sendt d. 10-09-2010 kl. 12:54 af Tom Bøjland
Nicolai - Det er sq en deal!

Vi finder en dag i løbet af efteråret/vinteren hvor der er lidt luft og giver den en over nakken - du bestemmer selv om du vil være forrest eller bagerst!

Hilsen Tom

Sendt d. 10-09-2010 kl. 13:49 af Søren Kæstel
Ohøj Nicolai

Ja, man kan næsten vente til det bliver fredag, af flere årsager, men hovedsageligt fordi Nicolai kommer med sit ugentlige indlæg.
Forslag til en 3-trinsraket >-->
1. Klasser der har et velfungerende DM med mange deltagere og iøvrigt en velfungerende organisation kan være sig selv hvis de ønsker det.
2. Klasser der har vigende- og manglende deltagere til deres DM og andre sejladser, skal tages op til vurdering.
3. Et antal fælles DM`er for klasser (kølbåde og joller) DS satser på, disse DM skal gøres så attraktive at alle ønsker at være en del af det.

Skifter og lytter.......... Søren Kæstel

Sendt d. 10-09-2010 kl. 14:08 af Nicolai Lassen
Til Søren Kæstel: De 3 trin raket er fin, men bestemt mener jeg at de velfungerende klasser også skal med i et fælles kæmpe arrangement. Både for at blive endnu mere velfungerende - men også som motor for hele DM projektet.

De klasser hvor deres mesterskaber i forvejen er "la la", lad det dog være et hyggeligt fætter / kusine bal. For de sejlere der er faste i troen, så er det jo også livets dybe mening at sejle netop denne bådtype, selv om konkurrencen er ikke eksisterende. Kan vi bare få dem over som gæstesejlere i de mere fremgangsrige klasser er meget vundet.

Om DS magter opgaven er et åbent spørgsmål, men mon ikke de store klubber er klar til et stort fælles DM?. Bare de 4 kølbådsklasser jeg foreslog i min kommentar deltager, burde da give 160 skibe til et stort DM arrangement.

Det vil give genlyd, langt ud over vores egne indforstående verden. Så KDY: Griber i ideen?

Til Tom Bøjland:

Vi er klar lørdag den 2. oktober i Skovshoved, det er den dag hvor aftenmatch sejladsen afsluttes med den meget traditionsrige Havelåge sejlads og efterfølgende frokost.

Så Tom vi forener det sportslige, med en vild testsejlads - så sørger jeg for frokosten og billiarden bagefter. Husk cyklen.

God weekend

Nicolai

Sendt d. 10-09-2010 kl. 14:14 af Niels
"Resten er en historisk parentes, og en betonklods for den fortsatte udvikling i dansk sejlsport." Hvor er det rigtigt. Se bare i Taarbæk, Taarbæk Skole ligger på havnen, men taarbæk Sejlklub er sten død. Skolebådende rådner op og optimist arbejdet eksisterer ikke. Vil du sejle som barn i Taarbæk, må du cykle ned til KDY i Skovshoved. Det er sgu da sindsygt?

Sendt d. 10-09-2010 kl. 15:07 af Tom Bøjland
Vi ses den 2. oktober - og hvis der skulle være andre der kunne have lyst til at se nærmere på en 505 den dag er i velkomne!

Sendt d. 10-09-2010 kl. 18:58 af Jens Andersen
Hvor er Dansk Sejlunions i hele dette spil? Det er den larmende tavshed fra Brøndby, der viser at dansk sejlsport er i et dødvande. Kan DS kun tænke OL, og ikke den hjemmelige sport?

Sendt d. 11-09-2010 kl. 12:16 af Dan Ibsen, Dansk Sejlunion
Gennem de sidste par år er flere klasser allerede begyndt at afholde mesterskaber sammen, hvilket er meget positivt. Dette er også noget DS har opfordret til gennem en årrække, idet mange synes det er sjovere og mere spændende for sejlerne at deltage i større stævner og samtidig være sammen med sejlere fra andre klasser.

Ligeledes er det mere spændende og udfordrende for klubberne og deres mange frivillige at arrangere stævner med en vis volumen, naturligvis afpasset den enkelte klubs ressorcer og klub-/havnekapacitet.

Dansk Sejlunion har, som en del af "Sejlsport til Tiden" gennem de senere år etableret serie af stævner for de unge med mange klasser: TORM Junior Grand Prix og TORM Ungdoms Grand Prix, Endvidere er der fælles DM`er for ungdommen: TORM Junior DM og TORM Ungdoms DM.

Dansk Sejlunion kan kun opfordre "senior" klasser til at finde sammen i både DM-stævner, men lige så gerne i andre stævner gennem sæsonnen. Mange klasser har en sæson rangliste, og der kunne arrangeres en "Grand Prix" på 3-4 stævner med flere klasser; Kunne være en serie for hhv. joller/katamaraner og kølbåde. DBO har f.eks. allerede en serie for Formula og Slalom, og der er ideer om, at Kiteboarding også kunne indgå.

I øvrigt besluttedes på DS generalforsamling 2010 at iværksætte et strategiarbejde frem mod DS generalforsamling 2011, Et af strategi underudvalgene skal bl.a. arbejde med KAPSEJLADS og nogle af emnerne bliver:
* International kapsejlads – f.eks. afvikling af events i Danmark samt danske sejleres deltagelse i VM/EM i godkendte ISAF klasser (OL-klasser ligger indenfor eliteområdet)
* Danmarksmesterskaber – revision af klasser med DIF-DM og DS-DM
* National kapsejlads – initiativer som kan understøtte en udvikling af især lokal, regional og national kapsejlads, såvel kvalitativt som kvantitativt

Der vil naturligvis være repræsentanter fra klasseorganisationer i dette underudvalg (sammensætning offentliggøres i næste uge), og alle andre klasser vil være mere end velkomne til at komme med ideer og input til dette arbejde med at beskrive sejlsportens fremtid.

Læs mere om DS strategiarbejde her; http://www.sejlsport.dk/sw43022.asp

Dan Ibsen
DANSK SEJLUNION

Sendt d. 11-09-2010 kl. 20:10 af Hans Jensen Svanemøllen
Nicolai

Spændende debat du har sat i gang og sikken en masse kvalitets indlæg der fremkommer, det viser vejen frem for sejlsporten.
Hvis alt dette skal bære frugt må du tilsidesætte dit ægteskab med KDY og Knarr båden, lægge alt dit had overfor små sejlklubber og DS på hylden, der skal være plads til alle så ind i kampen.

 

Sendt d. 11-09-2010 kl. 22:32 af Udkantsdanmark
Det er da en snobbet og forkælet holdning at have at små klubber i provinsen er en klods om benet på store klubber i hovedstaden.

Mange små klubber gør et stort arbejde og samler hver uge både til aftenkapsejlads samt arrangerer stævner i form af distancekapsejlads samt afholder DM - bl.a. også for Knarr klassen.

Den holdning omkring at små klubber er en klods om benet på de store "visionære" klubber samt at felter til aftenkapsejlads med "kun" 4 ens både skulle få os alle til at sejle knarr el. andre kedelige gammel mands både viser da bare hvilket luksusproblemer I har i hovedstaden.

Husk på at vi små klubber i udkantsdanmark også er bidragsydere til Dansk Sejlunion.

Sendt d. 11-09-2010 kl. 23:00 af Nicolai Lassen
Hej Hans

Jeg lægger vist ikke skjul på, at jeg sejler Knarr, men jeg er absolut ikke gift med KDY.

Jeg har heller ikke noget had til de små klubber, jeg prøver blot at se lidt realistisk på tingene.

Totalt set er vi ca. 60.000 medlemmer af DS og (på hukommelsen) ca 275 sejlklubber. I runde tal giver det 200 medlemmer pr. sejlklub, med bestyrelse, udvalg og måske klubhus. Ligegyldigt hvor meget man elsker disse småklubber, så har de svært ved at løfte ret meget.

De små klubber fungerer fint som kolonihavne bestyrer - ude i de små havne og godt for det. Men nu går min debat på kapsejlads, for os sejlere, der er blevet lidt mere ældre end unge.

Os, som gerne vil bruge vores fritid på at sejle kvalitets kapsejlads i store felter. Og her viser mine personlige erfaringer, at de små klubber ikke har noget at byde ind på.

Og det er fuldkommen fair, hvordan skal en lille enhed også kunne opretholde en komplet kapsejlads sektion?

Har de noget ungdomsarbejde, er det alene på grund af en forældreårgang som gennem deres egne børn har den rette ildhu. Den slukkes ofte, når deres børn vokser ud af typisk optimist jollen.

Så, jeg er fortsat ikke gift med KDY - men må konstaterer at KDY har en størrelse og en økonomi, hvor de kan opretholde en organisation - både til kapsejlads og til ungdom. Hvis du spørger Hr. direktør Lorentzen, vil han gerne bekræfte at jeg mange gange har været "ude med riven" overfor den royale klub.

Så tag dog konsekvesen. Vil de små klubber lave kapsejlads og skabe et spændende sejler miljø - må de se at slå sig sammen, så de får en større volumen og bedre økonomi.

Vil de små klubber forblive med at være små, så fred være med det. Bare de så accepteter, at dele af medlemsskaren langsomt forsvinder. De søger mod de klubber, hvor der er kapsejlads og sejler miljø. Her tror jeg de store klubber som eksempelvis KDY vinder på den lange bane.

På sigt bliver det døden for disse småklubber, i takt med at de trofaste støtter dør.

Gik ind på din egen Svanemølle havn. I har med fordel fået etableret et fælles KØS samarbejde, hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud?

Hvorfor skal I have flere bestyrelser? Til sammen har I formentlig flere bestyrelsesmedlemmer og sublanter, end der er i en mindre dansk sejlklub?

Hvorfor skal I slås med vedligeholdelsen af så mange klubhuse? I er stort set naboer.

Hvornår har nogen klubber i Svanemøllen lavet en kapsejlads, hvor der var lidt international udsyn og format?

Spørgsmålene er ikke had, blot jagten for en konstruktiv dialog til gavn for dansk sejlsport.

God weekend

Nicolai

Sendt d. 12-09-2010 kl. 10:04 af Lillen
Jeg er glad for at være medlem i en lille klub med voksende medlemsskare, masser af unge, og masser af kapsejlads - folkeligt, såvel som seriøst.
11-09-2010 kl. 23:00 kørte en ellers frugtbar debat af sporet med: >Os, som gerne vil bruge vores fritid på at sejle kvalitets kapsejlads i store felter. Og her viser mine personlige erfaringer, at de små klubber ikke har noget at byde ind på.<
Noget eklatant vås, som ikke hér skal pilles ned med facts, da disse næppe rykker forfatteren af artiklen, så meget som en bådslængde.

Sendt d. 12-09-2010 kl. 11:47 af Carsten
"Hvad skal vi sejle kapsejlads i?" Hvorfor skal vi blive ved med at høre at knarr´en er et alternativ. Det er en lokal klasse der er på øresund!
Du stiller et meget stort spørgsmål, og kommer med et meget snævert forslag.
Jeg kunne nævne H-båden, folkebåden og spækhuggeren som jyderne nok også kunne være med på.
Se nu ud over øresund, og kom med nogle realistiske forslag.

Sendt d. 12-09-2010 kl. 14:49 af Niels Andersen
"Udkantsdanmark" hopper på den gængse model, at al ting er synd for alle ude i Udkantsdanmark. Jeg har med kæmpeinteresse fuldt den meget konstruktive debat og de dejligt ærlige bagsider, som Nicolai Lassen skriver. Ikke at jeg er enig i alt, men manden er da ikke bange af sig.

Og jeg læser ingen steder at han nogen postulerer, at sejlklubben i en jysk provinsby aldirg kan bliver større end lille. Den lokale sejlklub er det lokale alternativ, og så må de forvalte deres muligheder bedst muligt.

Men trods placeringen i Yder Danmark kan de da godt samles om en bådtype? Jeg har intet sted læst nogen af debat indlæggene at knarren skulle blive andet, end det den er - et fænomen og Øresunds absolut bedste, største og stærkeste kapsejlads klasse.

Alle andre steder må man samles om det, der er muligt - bare det er det samme. Nyt eller gammelt, for man skal være meget bondsk i sin tankegang, hvis 4 både i et kapsejladsfelt er en oplevelse - undskyld, men det mener jeg.

Der, hvor de små klubber er en kæmpeklods for udviklingen i Dansk Sejlsport er på Øresund. Jeg kan slet ikke tælle antallet fra København til Helsingør, bare der er alt for mange. Det skader kapsejladsen for alle. Med det medlemsgrundlag er der reelt plads til 3 udover KDY.

1 for Svanemøllen, 1 for Nordsjælland og så problembørnene i Skovshoved og gentofte Kommune.

Gid der kunne blive enighed om minimum 1500 medlemmer for at blive optaget som en sejlklub i DS, hvis du var hjemhørende på Øresund.

I skulle se hvordan sejlsporten ville få en gylden tidsalder. Klubber ville have ledelsekapacitet, økonomiske reassourcer og en spændende fremtid.

Niels

Sendt d. 12-09-2010 kl. 19:02 af Jens fra Hundige
Nicolai

Hvis alt hvad der har med klubliv og sejlsport skal have en fremtid må du pakke sammen med dine fantasier og udtalelser.

Helt uopfordret kørte jeg forbi Skovshoved Havn (der er jo med udgangspunkt herfra du udtaler dig) og oplevede at Skovshoved Sejlklub som den eneste af havnens klubber havde aktivitet, 101 kapsejlads.

Så den lille sejlklub i Skovshoved Havn viser vejen.

 

Sendt d. 12-09-2010 kl. 20:56 af Klaus
Kald DS DM for 101 for kapsejlads i Skovshoved, sandheden er at det der en parodi. Nr. 1. Lars Gotfredsen vandt med 8 første pladser og en 2. plads. Nr. nr. fik 16 point og nr. 3 33 point.

SKS har da ikke opfyldt sin mission, der er ikke engang et ordentligt kapsejlads felt.

Såvidt jeg kan læse her på sitet, er den store klub inklusiv materiel i gang på Bornholm - med masser af publikum, benhård konkurrence og masser af reklame for sejlsporten.

Sendt d. 13-09-2010 kl. 00:02 af Jakob Nybroe
Jeg har fulgt debatten, der ligesom mange tidligere debatter om emnet hurtigt kommer til at handle om at DS er nogle fjolser (eller ej), vi skal alle sejle Knarr (eller ej) og KDY er de eneste som kan noget (eller ej).

I mellemtiden har klubber (store som små) rundt omkring i hele landet haft travlt med at bevise at man sagtens kan afholde gode arrangementer med eller uden KDY, i alle bådtyper og med eller uden hjælp fra DS.
Men en ting har de arrangerende klubber til fælles: De kæmper alle med at deltagerantallet i specielt kølbådsklasserne er for nedadgående. Det betyder det er blevet mindre interessant som klub at arrangere disse stævner – det er stort set umuligt at få økonomien til at hænge sammen uden at skulle tage ublu høje deltagergebyrer, og det sociale liv omkring arrangementet bliver altså en kende dødt når halvdelen af besætningerne tager direkte hjem efter sejladserne for at se familien inden det går løs igen næste morgen. Jeg har i Vallensbæk Sejlklub arrangeret mit sidste stævne for 15-20 både - jeg synes ikke det er sjovt længere.

Klasserne må og skal blive bedre til at tale sammen – koordinere deres kalendere og i fællesskab afholde deres stævner – hvad enten det er DM eller noget andet. Lad være med at pege fingre af DS, KDY eller alle andre… Klasseklubberne har selv alle muligheder for at gøre noget ved tingene, men det kræver I taler sammen og koordinerer jeres kalendere. Hvis I gør det er Vallensbæk Sejlklub i hvert fald klar til at afholde jeres (fælles) DM’er – og jeg er sikker på andre klubber også er det.

Som arrangerende klub bliver stævnet mere attraktivt, det bliver nemmere at samle frivillige, nemmere at få økonomien til at hænge sammen, og det bliver nemmere at få en sponsor eller to på banen til at hjælpe lidt til med præmier o.lign. Men vigtigst af alt, vil det være muligt at arrangere stævner hvor det sociale element igen bliver en stor og vigtig del af det at sejle kapsejlads, og hvem ved… Det kunne jo betyde at der var flere der gad deltage…

… hvem siger i øvrigt at kølbåde og joller ikke kan holde stævner sammen? Det kunne jo give anledning til lidt rekruttering på kryds og tværs.

Med hensyn til hvilken båd type der er den ”eneste” rigtige, så er det i mine øjne en håbløs diskussion. Den ”rigtige” bådtype findes ikke, for der vil hele tiden komme et nyt alternativt som vil være bedre. I mine øjne handler det først og fremmest om at sejlklubberne – med eller uden DSs mellemkomst – tager en beslutning sammen, i stedet for hver især at forsøge at opfinde hjulet og stable deres respektive sejladscentre og sejlerskoler på benene uden at koordinere valg af bådtype.

Men at DS eller andre går ud og lave en anbefaling løser i sig selv ikke det grundlæggende behov, som er at der skal være sejlere til at sejle i bådene…. Og det er ikke debattørerne på disse sider der skal tænkes på. Det er ikke de eksisterende vanedyr som hver især har set lyset og besluttet sig for hvilken bådtype der er den eneste rigtige, der skal tænkes på. Det er de fremtidige sejlere der skal tænkes på… dem som i dag hygger sig i Optimist, Tera, Feva osv, som en dag skal have en mulighed for at sejle kølbåd. Og hvilken type det skal være ved vi jo af gode grunde ikke endnu, for den er hverken designet eller bygget endnu.

Det eneste vi kan gøre i dag er at sikre at strukturen i dansk sejlsport er tilstede, så der vil være nogle der gide at sejle… også om 10 år… og hvad enten skiv’et er en FutureShip 22 eller en BoatofTomorrow 27

 

Sendt d. 13-09-2010 kl. 08:23 af Jon Møgelhøj, Skovshoved Sejlklub
Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at kommentere på denne tråd, da flere debattører (og skribenter) på forhånd har besluttet sig for at vi er inkompetente og uduelige, men når nu der kommenteres direkte på vores arrangement i denne weekend, vil jeg gerne komme med et par kommentarer på dette.

Vi havde i denne weekend et stævne for Aphrodite 101, som ikke blev et DS-DM, da der ikke var nok tilmeldinger. Jeg vil da ikke lægge skjul på at vi gerne havde set nogle flere tilmeldinger, men at kalde vores mission for mislykkedes, som Klaus gør det, er altså ikke rigtigt. Dette arrangement er kun et af de 12 stævner vi har denne sæson, så at der en enkelt weekend kommer lidt færre end ventet er ikke nok til at vores mission ikke lykkes. Vi har stævner af stor forskellighed i Skovshoved Sejlklub. At vi både afholder små og store stævner er på forhånd gennemtænkt og planlagt, så at vi den ene weekend har et lille knarr-stævne og den næste 100 joller til SIF Cup er ikke noget der kommer bag på os.

Til sidst skriver Klaus at vores stævne var en parodi, fordi Lars Gottfredsen med besætning sejlede godt. At en klasse har en suveræn vinder gør vel ikke klassen til en parodi. Derudover kan jeg sige at fra dommerskibet så spredningen i feltet ikke så stor ud, som resultatlisten bærer præg af. Samtlige både kom i mål i løbet af meget få minutter.

Om alle omstændigheder er dette – lige som mange andre indlæg – et skridt væk fra den interessante diskussion om hvordan vi får flere med på kapsejladsbanerne – uanset alder.

Med venlig hilsen

Jon Møgelhøj
Kapsejladschef, Skovshoved Sejlklub

 

Sendt d. 13-09-2010 kl. 16:13 af Rasmus Knude
Hej Nicolai

Vi deltager gerne i et møde fra CB66.dk

du kan skrive til mig på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. det bliver enten Mikkel West eller mig der kommer.

VH
Rasmus Knude
PR ansvarlig i CB66.dk

Sendt d. 21-09-2010 kl. 13:26 af John Doe
Er Beneteau 25`eren helt ude af billedet som et af alternativerne?

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen