Ugens kommentar af Nicolai Lassen bygger videre på forrige uges, som førte til en lang række interessante reaktioner. Forrige "bagside" og dens kommentarer finder du her:
Her følger denne uges Bagside:
Der er ingen sammenhæng fra den unge og uprøvede sejler, til den tid hvor karrieren har toppet sportsligt og familiefælden klapper ubønhørligt. Alene at overveje at runde havnen for et fransk visit, i stedet for en tur på genbrugspladsen, er en overvejelse værd. I ugens bagside vil jeg fokusere på denne store gruppe: Os, der gerne sejler kapsejlads med masser af konkurrence, trods en presset fritidskalender.
Dødvande
De mange fine indlæg, fyldt med masser af gode inputs og tanker viser at vi sammen har indkredset en basal problemstilling i dansk sejlsport. Selv om pessimisterne – her har jeg desværre en mindre aktie - siger at det bliver svært at ændre på det dødvande, dansk sejlsport åbenlyst er inde i.
Hvor er DS?
Måske kan vi sammen finde en bagdør ud af dette dødvande? ”Bagsiden” er i det mindste et åbent forum hvor diskussionen kan pågå – og i den kommende tid? Spørgsmålet er: Hvor er Dansk Sejlunions i hele dette spil? Selv siger de, at deres kerneområder er: ”Bredde”, ”Elite”, ”Kapsejlads” og ”Ungdom”. Men er det så sandheden?
Maritime kolonihaver
Nok har Dansk Sejlunion 275 sejlklubber som medlemmer, men er 200 sejlklubber ikke alene maritime kolonihave-bestyrere? Mange er sikkert udmærkede sejlklubber, som alene fokuserer på medlemmernes opbevaring af de både, de desværre kun sjældent benytter? Det er måske det Sejlunionen kalder ”breddeidræt”?
Sanering?
Blandt de resterende sejlklubber er der kun en lille håndfuld, der har en fortsat eksistensberettigelse. Resten er en historisk parentes, og en betonklods for den fortsatte udvikling i dansk sejlsport. Hele strukturen i sejlsportens verden, er da også dybt forældet med 13 kredse og alle de mange – ikke særlig aktive - sejlklubber. Selv det officielle Danmark har fundet ud af at sanere vores lille samfund til 98 kommuner og 5 regioner.
8 klubber, én havn
Jeg siger ikke, at det er hele problemstillingen, blot oplever jeg at mange klubber ikke har musklerne til at skabe et inspirerende sejlermiljø. Hverken for de unge eller de ældre. Se bare Svanemøllekredsen, der organiserer - ja - de 8 sejlklubber omkring Svanemøllehavnen, plus "The United Nations Sailing Club". Hvilken eksistensberettigelse er der i 2010, at have disse sejlklubber liggende som naboer omkring samme havn, udover noget historisk betinget? Slå dem dog sammen og skab en stærk fælles sejlklub, som har musklerne til at skabe forandring til gavn for alle der vil på vandet i området.
Færre danmarksmesterskaber
Jeg ser det manglende sejlermiljø rundt omkring i de mange små klubber, som den største barriere for at skabe nogle markante kapsejladsfelter. Både i bådtyper for børn og unge, men også for os – der er blevet lidt mere ”tunge i bagdelen”. Dansk Sejlunion selv har da også en saneringsopgave. Skær dog antallet af DS danmarksmesterskab ned til en lille håndfuld - og skab bedre opmærksomhed om de resterende.
En god fest
Rigtig mange sejlere, som har rundet den første ungdom, vil gerne ud på vandet. Sammen skal vi blot genfinde glæden og legen. Vi skal bygge felter op på 30-40 både eller mere, og hvor stemningen bliver lige som en god fest. Så skal i se, alle de gamle frafaldne sejlere vil strømme til, når de oplever hvor mange der i forvejen har det sjovt.
Færre bådtyper
Jollesejlads er fantastisk, bare ikke for os alle over 30 år plus, så der må findes kølbåde. Der skal være plads til alle sejlere, vi skal sammen skabe hård konkurrence i færre bådtyper. Så selv om jeg ved det smerter mange, er der ikke plads til alle bådtyper hvis kapsejlads skal have en aktiv fremtid i Danmark.
Tidligere 420-gast
I dette forum erkender jeg åbent at min viden om jollesport, er meget langt over sidste salgsdato. Faktisk var jeg gast for min storebror i 420 jollen, det bare er 40 år siden. Dengang sejlede man om en års sejr ”Kong Christians den 10” pokalen i stedet for nutidens klassemesterskaber. Min storebror tog mig med, nok mest af nød. Endnu i dag vil han håndnakket påstå, at var stor og gumpetung af min unge alder. Doven som kun en teenager kan være og med en reaktionsevne, som fik en sumpskilpadde til at fremtræde som en sprinter. Alligevel vandt vi årets mesterskab, hvilket næppe skal tilskrives mine jollekvaliteter – siden har jeg da også alene sejlet kølbåd. Så derfor holder jeg mig ude af jolle debatten.
Mødes på genbrugspladsen
Lige som os i familiefælden, der med jævnlig frekvens mødes på genbrugspladsen, er der skrigende behov for oprydning i dansk sejlsport og de mange bådtyper. Løsningen er ikke endnu en smart ny bådtype. Historisk set kan desværre aldrig skabes konsensus i dansk sejlsport, for at vælge den samme bådtype. Aktuelt ser vi tåbelighederne omkring Match 28 kontra J80, hvor Øresund bliver splittet mellem de 2 bådtyper. Tidligere har jeg på egen ungdomskrop oplevet det med Yngling kontra 606. Hvordan kan klubledere vælge en dansk konstruktion Match 28, der aldrig bliver andet en dansk – og dermed fravælge sejlerne muligheden for international konkurrence? ”Tåbeligt”, er det eneste udtryk jeg kan komme på.
Ikke kapacitet
Personligt er det mig en fortsat gåde at ledelsen i sejlklubberne, gentager de samme tåbeligheder, der alene forringer konkurrencen for sejlerne. Igen viser det behovet for en oprydning i antallet af sejlklubber, der er simpelthen ikke ledelseskapacitet til at drive hovedparten på fornuftig vis.
Sejlads fra vugge til grav
Tom Bøjland argumenterede i debatten for at DS laver en guide over anbefalede bådtyper "Sejlads fra vugge til grav". Jeg kan undres over, at den ikke allerede er der? Udfordringen er danske sejleres påholdenhed, når det gælder brug af penge. Derfor må os i generationen "30 - 40 år plus" acceptere at vores indbyrdes dyster i vores tid på jord, skal afvikles i nogen af de eksisterende bådtyper.
Bare kom!
Er du i målgruppen, der gerne igen vil have kapsejladsens glæder og aldersmæssigt er over den første pubertet? Så søg dog ind i nogle af de bådtyper der foreslås, enten som gast eller rorsmand.
Masser af ledig kapacitet
Hvad enten du vælger Knarr, Folkebåd eller?, så er der masser af ledig kapacitet.
Gå ned i enten Rungsted eller Skovshoved, her finder du desværre masser af Knarr både, der skriger af kedsomhed i fortøjningerne. Bare en 1/3 af disse blev gjort aktive, så var vi over 40 Knarr på start linjen - hver eneste gang. I andre havne ligger der ligeledes en hær af Folkebåde, der alle trænger til at blive skyllet igennem.
Bred konsensus
Og det er vejen tilbage for mange af de gode sejlere, der har fravalgt kapsejladsen til fordel for familiefælden og genbrugspladsen. Selv om jeg sejler Knarr, og forventer at gøre det i mange år endnu - vil jeg da selv ikke være afvisende for nye internationale alternativer, hvis der blot kan skabes bred konsensus i vores generation.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 13:55 af Sprognissen
Rens lige ud i de værste sprogfejl:
"BÅDE i bådtyper for børn og unge, MEN OGSÅ for os – der er blevet lidt mere ”tunge i bagdelen”."
Man kan ikke skrive / sige "både ... men også" (selvom folk gør det hele tiden), og i øvrigt er det noget vås.
Det hedder "ikke kun ... men også" eller det hedder "både ... og".
Sendt d. 03-09-2010 kl. 14:10 af Anders Liebst
"Jollesejlads er fantastisk, bare ikke for alle os over 30 år plus..."
Sikke noget vrøvl!
Sendt d. 03-09-2010 kl. 14:54 af @sprognissen
Mange tak for lektionen, men jeg tror du er havnet det forkete sted. Her LÆSER "vi" nyheder. Vi retter ikke artiklerne for at se om der nu skulle være en fejl eller to. Det er vist i søndagbladene man skal finde 10 fejl...
Sendt d. 03-09-2010 kl. 15:15 af Jens Andersen
Nicolai, hold kæft hvor har du ret, når du skriver "Oprydning i antallet af sejlklubber, der er simpelthen ikke ledelseskapacitet til at drive hovedparten på fornuftig vis."
Ikke engang KDY synes for nuværende at have den største begavelse på bestyrelsesniveau.
Det er ude på vandet vi skal sejle og ikke i sejlsportens strategier for fremtiden inde i bestyrelseslokalerne.
Desværre er det igen og igen de gamle forstokkede mænd i deres røde bukser der altid overlever, mens dem der tør tage debatten og udviser nye initiativer altid køres ud på et sidesport.
Se nu bare i Skovshoved og Royal Sailing Akadmi /RSA hvor Wolsing bliver belønnet for sine fantastiske resultater med en fyreseddel af bestyrelsen i KDY.
Hvor sidder interlektet hos KDY´s bestyrelse? I hvertfald ikke mellem ørene?
Jens
Sendt d. 03-09-2010 kl. 15:25 af Jan Madsen
Til Jens Andersen og alle andre
Meld jer ud af KDY og gå aktivt ind i arbejdet i en af de mindre sejlklubber her har i mulighed for at gøre en forskel.
Wolsing er ikke den første der bliver smidt ud når man viser mod og egen mening.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 15:42 af Jens Andersen
Modsat, jo stærker vi gør de store klubber, jo mere kvalitet kan vi få. Problemet i KDY er, at formandens uduelighed nu går ud over medlemmerne og i sidste ende Wolsing. Kan kun håbe at sponsorer siger fra?
Sendt d. 03-09-2010 kl. 16:55 af Utroligt
Det er da utroligt som der kun bliver set på det negative. Nu kender jeg ikke til situationen i KDY, men jeg ved da, at det tilgengæld også er dem, som står for nogle af Danmarks største stævner. Så hvis sponsorne forsvinder som du håber, ville nogle af Danmarks største stævner også forsvinde. Det ville da være ærgerligt, og dårligt for dansk sejlsport?
Sendt d. 03-09-2010 kl. 17:45 af Cluas
Som sponsor må da kræve en strategi, og en person som Wolsing har da om nogen leveret KDY varen.....
Men overordnet må jeg give Nicolai ret, alle de små klubber er en klods om benet på udviklingen i dansk sejlsport. Del sejlsporten i 2: Dem har ønsker koloni have og så os andre der vil sejle. Vi bør koncentrerer os i de 2 - 3 store klubber, KDY, Århus og jeg ved faktsik hvem der er værd at saste på
Sendt d. 03-09-2010 kl. 17:50 af Steen H
Jeg håber bestyrelserne i Svanemøllen læser med, for Nicolai har ret. Alt for mange og alt for dårlige sejlklubber. Ikke kun i Svanemøllen men på hele Øresundskysten. Hvilken eksistensberettigelse har SKS, Taarbæk, Vedbæk. Inden for 15 km nord fra Svanmøllen ligger der 15 sejlklubber - hver for sig uduelige, men stod vi sammen - så kunne der ske ting. Sammen kunne vi puste KDY i nakken.
Hvordan kommer vi i gang
Sendt d. 03-09-2010 kl. 18:47 af Carl Christian Lassen
Jeg har tre kommentarer:
1. Kære Sprognisse. Jeg synes at du skal lytte til Danmarks Radio, fx. P4, De er de skyldige. Jeg har hørt mange underlige sætninger. (Det er i bilen på vej til et eller andet sted.) Kender du til betydningen af "både" --- "men", eller til "både"---"eller"?
2. Nicolai har helt ret i sin selverkendelse om jollesejlads. "Gumpetung" og "sprinter som en sumpskildpadde", men det er da dejlige minder om spændende situationer til søs. En tur Sjælland Rundt døbte vi Nicolai "Fnugget", hvilket I får lov til at tolke som I vil.
3. "Elite og/eller Bredde" - Kong Christian den X-ende.
"Organisationen" fjernede kapsejladsudvalget omkring 1970. Hvad så med os, spurgte mange af os. Konsekvensen blev stiftelsen af Dansk Jolleforbund, som jeg var medlem i bestyrelsen for et antal år. Det var en protestorganisation. Vi ville sejle organiseret kapsejlads. Det blev til 12 stævner med en (1) præmie for året, Kong Christian den X pokalen.
Vi fik et antal sejlklubber med på det og kørte med jollerne på taget af bilen, på anhængere, til mange fantastiske steder, langs kysten, på søerne, og alle steder mødte vi stor entusiasme. TAK til jer alle for de år.
Nu? Tja, det kræver en lang, dyb, grundig seljvransagelse for at finde ud af hvor vi allesammen gerne vil hen. Bredde og/ Elite
Jeg tror ikke på det ene uden det andet.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 18:47 af Lars
Er der nogen fra KDYs ledelse der kan be- eller afkræfte om Peter Wolsing som skrevet er blevet smidt ud af døren.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 18:47 af Fremtidens båd?
Nikolaj skriver omkring Match28 og J80. Match28`eren er en meget national båd, og er aldrig slået igennem internationalt, derfor ser jeg ikke store chancer for denne i fremtiden. Derudover hører man rundt omkring, at Match28`eren ikke er den foretrukne båd.
J80`eren er derimod en kæmpe klasse internationalt. Ved J80 VM 2009 deltog der lige omkring 130 både, hvilket jeg må sige er en kæmpe succes! Derfor ser jeg en reel chance for J80`eren i fremtiden- den er allerede slået igennem internationalt, så mangler den bare at slå igennem i Danmark?
Jeg har selv prøvet J80`eren et par gange, og synes den sejler fremragende i alt slags vejr. Derfor vil jeg foreslå J80`eren som "fremtidens båd".
Sendt d. 03-09-2010 kl. 19:04 af Carl Christian Lassen
Kort om Kon Christian den X-ende pokalen.
Slut i 1950`erne donerede en gruppe amerikanere et årligt beløb til KDY. Det ver en del af en aftale om udveksling af unge sejlere, hvor blandt andre Niels Baron Juel Brockdorf var en sommer i USA hos dem.
Dansk Jolleforbund fik siden legatet til brug for præmier.
Baggrunden for amerikanernes donation var en hyldest til Kong Christian den X-endes holdning under anden verdenskrigi forhold til nazisternes felttog mod jøder. De benyttede hans `signal`, da han hæftede Davidsstjernen på sin uniform og red gennem København på sin hest på morgentur, som anledning til at hylde ham.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 19:18 af Per Larsen
Match 28 er en rigtig fin og velsejlende båd der er velegnet til de sejladser hvor den bruges. Som klassebåd er den et fuldstændigt latterligt forslag, idet den er et lokalt dansk fænomen.
J/80 er også en fin og velsejlende båd. Men som klassebåd tilhører den fortiden og ikke fremtiden. Den kom på markedet i starten af 90`erne og er altså snart 20 år gammel. At danskerne først har fået øjnene op for den for nylig, er ikke det samme som at den er en ny og moderne båd. Klassen er gennem dygtig markedsføring relanceret med succes indenfor de sidste par år, men fakta er at det er en klasse der har toppet, og snart er på vej nedad.
Begge både er i øvrigt både for tunge og vanskelige at traile til at passe til nutidens behov. En moderne klassebåd til en 3 mands besætning skal kunne trailes efter en Golf, og søsættes uden kran.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 19:32 af Pust KDY i nakken
Hej Steen H.
Den letteste måde at komme i gang er at vi i fællesskab støtter op om en større lokal sejlklub det kunne være HS eller SKS og bruger dette som grundlag.
Det kræver at hver enkelt tør tage beslutningen om at melde sig ud af KDY og ind i den "lokale"´som så skal vokse og sparke KDY tilbage til Langelinie, et godt bud var at vi samlede ind og ansatte Peter Wolsing til at styre opgaven, han har vist sit værd inden han blev kasseret og smidt på døren.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 19:54 af Mads
Til Peter
Forvent ikke at KDY ledelsen træder frem de er en flok kyllinger som kun vil føre sig frem i selskab med de fine i sejlklubber som er lavet om til resturanter.
Støtter op om pust KDY i nakken skift til den fælles lokale sejlklub
KDY sejler hilsen
Mads
Sendt d. 03-09-2010 kl. 20:11 af Claus
SKS er ikke værd at bruge 1. minut på, det er et fallitbo, styret af en flok dybt alkoholiseret rødbukser. Glem dem. Måske HS, hvis de ikke er gået i den evige tornerosesøvn
Sendt d. 03-09-2010 kl. 20:23 af Peter
Claus du er prototypen på vi ikke kommer videre, fristes til at tro at du er KDY direktøren med dit valg af ord om 2 aktive sejlklubber der præsterer noget andre er misundelige på.
Opfordre til vi samles og får gang i en alvorlig modstand til de gamles klub KDY
Sendt d. 03-09-2010 kl. 20:37 af Morten Lorenzen, KDY
Hej Peter,
Nej - jeg deltager ikke med anonymitet i debatten. Men deltage gerne i en seriøs debat om sejlsportens fremtid.
Hej Mads,
Tja - din kommentar siger nok mest om dig selv. Er du ikke den ultimative kylling, når du ikke tør stå frem med navn.
Hej Lars,
Jeg kan bekræfte, at Peter Wolsing og KDY er blevet enige om at stoppe samarbejdet. Peter Wolsing har ydet en stor indsats i Royal Sailing Academy, men vi er desværre ikke enige om strategien fremadrettet, hvorfor vi er blevet enige om at skilles.
Med sejlerhilsen
Morten Lorenzen
Adm. direktør - KDY
Sendt d. 03-09-2010 kl. 20:40 af Claus
Peter, jeg må skuffe dig. Så fine kredse kommer jeg ikke i. Men SKS er et hul i jorden, rødbukserne er en pestilens for dansk sejlsport. Uden at være en del af KDY, erkender jeg åbent at de har fører trøjen på - også når det gælder de unge - se bare i Skovshoved, hvor de giver baghjul til Ja, SKS
Sendt d. 03-09-2010 kl. 20:42 af Calle
Nicolaj
Ikke fordi du som vanligt siger noget fornuftigt men tak for at der kommer gang i denne tråd så vi en gang for alle kan samles om et skift af sejlklub og skabe en fremtid der ikke er på betingelser af de få som føler sig udvalgte.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 20:50 af Peter
Adm. direktør - KDY Morten Lorenzen
Sikken dog en gang pis du fyrer af typisk dig og din holdning, om jeg skriver Madsen eller Andersen som efternavn vil du som jeg husker det ikke kendes ved mig hvis der er nogen som du personligt kan fremme dig overfor = almindelige medlemmer 0 folk med penge i lommen +
Hvorfor melder din arbejdsgiver ikke ud istedet for at sætte en funktionær til at udtale sig på vegne af den største sejlklub i DK.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 20:56 af Ja...
Ja Peter og andre.. Der kan du se hvor svært det har været for KDY at danne så stor og velfungerende en klub.
Hvilke klubber finder du i Danmark som:
Arrangerer kæmpe stævner som: RC44, Danish Open og div. store fleetrace stævner?
Har en stor ungdoms afdeling, sejlerskole og matchrace center med en masse aktivitet.
Har 6 J80`ere og 6 DS37`ere som bliver brugt aktivt! Derudover 2 Farr40`ere.
Jeg glæder mig til at se når denne nye klub i snakker om er dannet, som jo åbenbart må være meget let siden alle i KDY er uduelige og en "flok kyllinger", som der bliver skrevet.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 21:07 af Karl
Tak for en rigtig god debat for og mod KDY selv har jeg oplevet et angreb fra KDY direktøren så jeg har besluttet mig til ikke at indbetale det næste girokort og vi tilvælge SKS som min nye og aktive klub.
Har været medlem af KDY ca. 10 år startede som junior siden matchrace og nu som nyt MTACHER 28 i SKS.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 21:17 af til Ja....
Og en masse lig i lasten i form af fyrede medarbejdere der ikke makkede ret rigtig godt gået af sejlklubben med en masse både købt for lånte penge.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 21:21 af Stig Jørgensen
Kære Peter og Karl,
Der er jo foreningsfrihed i Danmark - så gør dog hvad I har lyst til. Mn behøver i sådan at smække med døren ?
Vi er mange der er rigtig glade for vores klub KDY, som gør rigtig meget for sejlsporten. Vi forsøger ikke at pådutte alle mulige vores positive holdninger, og sviner heller ikke andre til.
Prøvv dog at få lidt perspektiv ind i debatten, og tal pænt. Ellers gider folk ikke debattere.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 21:33 af Ja...
Nu har jeg ikke styr på om KDY har lånt penge til deres både, hvilket jeg også er fuldstændig ligeglad med. Efter min mening er KDY den klub som virkelig har formået at etablere en god klub for medlemmerne, samtidig med at de kan afholde nogle af verdens største stævner.
Sendt d. 03-09-2010 kl. 21:35 af Per B
Kender ikke meget til KDY og de omkringliggende klubber - men jeg må da sige at en tur ned igennem jeres, alt overvejende, meget lidt konstruktive indlæg, ikke levner meget håb for en samlet indsats.
Er disse mavesure holdninger virkeligt et billede af dansk sejlsport?
Sendt d. 03-09-2010 kl. 21:38 af Nicolai Lassen
Hold da op for en god debat :-) Debatten viser med al tydelighed, at der omkring øresund er KDY og så 2. division.
Jeg bakker personligt om om KDY, omend jeg for nuværende er ekstrem skuffet over Wolsing affæren. Peter har om nogen forstået at skabe den kultur i Skovshoved Havn, sejlsporten skal bygge videre på. Wolsing skal have æren for at "Skovserholdet" er kommet trygt i havn, efter misrøgt i SKS.
Det er mig en personlig gåde, at KDY og Wolsing ikke kunne finde en fremadrettet samarbejdsform? Hvad der er op og ned på den historie kommer vel frem de næste dage.
Min egen holdning, er sole klar. jeg kan ikke se en fremtid for de små klubber som de mange i Svanemøllehavnen, SKS i Skovshoved og Taarbæk, som de typiske eksempler for historiske dinasauer.
Slå dem sammen og skab en slagkraftigt alternativ til KDY.
God weekend
og fortsat god debat
Nicolai
Sendt d. 03-09-2010 kl. 21:45 af Birger Jensen
Hej Nicolai
Rigtig god kommentar fra din side "Slå dem sammen og skab en slagkraftigt alternativ til KDY"
Spørgsmålet er hvordan skaber vi fælles fodslav her.
Og ja KDY har skaffet sig af med en kapacitet i Skovshoved men sådan er livet jo.
Sendt d. 04-09-2010 kl. 09:16 af Nicolai Lassen
hej Birger
Udfordringen er at "skabe fælles fodslag". Det er en opgave jeg anser for næsten umulig i dansk sejlsport. I alle de "gamle" sejlklubber sidder der kræfter, som konsekvent er imod. Ofte ved de ikke rigtig, hvad de er "imod" - de er bare imod. Hovedparten af disse sejlklubber vil visne hen, blive rene kaffeklubber.
Tilbage er, "Hvor" skal de aktive sejlere gå hen? Hvor skaber vi et stærkt alternativ til det KDY, så mange i debatten klods over? "Hvor" får vi en stærk platform, der kan løfte dansk kapsejlads?
Altsammen koster en enorme ressourcer, og en økonomi i en anden verden. Reelt set kan kun KDY løfte den del.......
Så opgaven er kan skabe nogle stærke sejlermiljøer ude i de forskellige havne. Det som Wolsing var rigtigt godt i gang med i Skovshoved. Allerede er der ungdom og match race, og med de nye bygninger er alle faciliteterne der.
Så det er alene at arbejde videre af det spor, til glæde for alle der gerne vil sejlekapsejlads, jolle eller Knarr eller?
God weekend
Nicolai
P.S: Jeg har lovet den gamle redaktør Øverup, at kippe med flaget om ”god takt og tone” – nogle indlæg ligger lige på grænsen af hvad redaktøren mener vi kan tillade os af spydige kommentarer!
Der er kommentarer, hvor Øverup har fået redaktør cigarstumpen i den gale hals. Og det bryder den ældre mand sig altså ikke om - Så venner, husk kammertonen i debatten
Sendt d. 04-09-2010 kl. 11:05 af Carl Christian Lassen
Nu har I måske tænkt lidt over initiativet Dansk Jolleforbund, en samling af 12 klasseforeninger.
Følgen af organiseringen blev, at hver arrangerende klub bød typisk fem klasser til stævne, og de deltog med fra otte til 30 både, det var store kapsejladsdage hver gang, og det var flot at se 505, Trapez, 420 med spiler i fuld fart nedad banen, Oftest var det Laser og OK joller, der fulgte med.
Vi var utroligt glade for samarbejdet med sejlklubberne, de gav os al støtte til glæde for dysten i kapsejladsen
Sendt d. 04-09-2010 kl. 11:12 af Carl Christian Lassen
"Jollesejlads er fantastisk - bare ikke for 30+". Vrøvl, Nicolai.
Lige ud for vore vinduer til Esrum Sø sejler 32 OK joller i et supervejr.
Vi var på havnen ved halv ti tiden og opleve det liv, det er lige før de skal på vandet.
Jeg skal hilse jer: Der er ingen 30- med i det stævne. Der er flere 50+ ombord.
Så den sætning må du æde i dig igen, Nicolai.
Sendt d. 04-09-2010 kl. 11:21 af René Bruun
Hvilken bådtype?
Match28 og J/80 var end ikke med i mine overvejelser, da jeg for nyligt skulle købe en båd til kapsejlads.
Jeg overvejede Drage, CB66 og Melges 24. Tre spændende bådklasser, hvor der er rig mulighed for at få masser af god kapsejlads.
Valget faldt på Melges 24. Det er ikke Danmarks største klasse (den burde være det), men båden er suveræn i design og performance. Folk der har prøvet den, ved hvad jeg mener. Og så er der gode muligheder for at deltage i store stævner i landene omkring os.
I løbet af denne sommer er der kommet tre nye Melges 24 til Rungsted Havn, således vi nu er fire både til aftenkapsejladserne. Sidste år kom der fire Melges 24 til Jylland. Århus Sailing Academy har to.
Melges har ry for at være en dyr båd, men det er et skrøne. Brugtbådspriserne starter ved ca. kr. 175.000.
Jeg siger ikke at Match28 og J/80andre er uinteressante, men fortæller blot hvad jeg har valgt!
Vh
René
Melges 24, DEN-664
Sendt d. 04-09-2010 kl. 11:23 af Phillip Kai Guhle
I stedet for at mundhugges om hvilke klubber der er bedst og hvem der har gjort meget for sejlsport i fortiden. skal klubberne i de her dage stå sammen.
Jeg har længe ønsket et større og bredere samarbejde klubberne imellem.
Det er skønt at komme gående i skovshoved og se hvordan de unge i optimistjolle, lidt ældre i yngling derefter i matchracerne og i match 28 boltrer sig og det er tydeligt de aktive sejlere i begge klubber nyder godt af hinanden, selvfølgelig med små uskyldige drillerier.
Det er en havn hvor der er massere af muligheder og hvis KDY og SKS kunne få et samarbejde tilbage, som dengang de ejede match race centeret i fællesskab, ville vi kunne få sejladsen og interessen for sejlads til at vokse på Øresund.
Jeg er sikker på de forskellige bestyrelser taler meget sammen omkring dette, men det er svært at lave et samarbejde der tilgodeser alle de forskellige grupper der findes i klubberne.
Om det skal være een stor klub, en klub i klubben eller som to forskellige sejlklubber gør mig egentlig ikke så meget, det vigtigste er at vi kan beholde det gode samarbejde om at få sejlsporten udbredt og så mange som muligt til at nyde sejlsporten i Danmark
Jeg tror vi er mange "unge" der deler denne opfattelse.
Sendt d. 04-09-2010 kl. 12:18 af Thomas
Jeg er ikke enig i argumenterne for at stå sammen om reelle alternativer til KDY, for jeg mener vi er nødt til at starte i DS.
Så længe man fra DS støtter op om alle "kolonihaverne" og accepterer at kalde bådpladser for sejlsport, så bliver det en meget tynd kop saft.
Tanken om kraftcentre?, og at få luget ud i DM titlerne er nok ikke helt dum.
Men man kunne få den tanke at DS er bange for at tage kontroversielle beslutninger af frygt for kritik?
Så DS - stil større krav til klubberne, så skal konsolideringen og de miljøer vi er mange der savner nok komme helt af sig selv!
Sendt d. 04-09-2010 kl. 13:58 af Klaus
Kære René Bruun
Du skriver:
"I løbet af denne sommer er der kommet tre nye Melges 24 til Rungsted Havn, således vi nu er fire både til aftenkapsejladserne. "
Hold da helt op må hvor det være "spændende" at sejle Melges 24, Hele 4 konkurrenter - hvis I kan møde op alle sammen. Og så til den ugentlige aftenmatch.
Det er da at gøre grin med båden - og din besætning. Du kalder selv båden kalder suveræn i design og performance. Du har ret, men det er ikke en klasse i Danmark.
Hvorfor valgte du dog ikke en af de bådtyper der var mange af i forvejen?
Har været rundt om Skovshoved til formiddag, og så ca. 20 Knarr - der kæmper indædt ud for havnen. Godt være mange kalder det en gammelmandsbåd - og den ikke har nogen spiler. Men lige nu er jeg "pisse" misundelig over ikke at være ombord, for "de gamle drenge" havde en intens indbyrdes konkurrence i det pragtfulde solskinsvejr.
Det er hvad jeg kalder sejlsport. Det er det vi alle skal opnå med fælles indsats.
Sendt d. 04-09-2010 kl. 14:34 af Per Larsen
Klaus,
Med al respekt for Knarr`en som en en fin klassisk båd så er det altså René der har truffet det rigtige valg (Melges 24) og Knarr sejlerne (og vi andre) der har truffet det forkerte valg.
At fremhæve Knarr`en på bekostning af Melges 24 er som at høre prins Joakim fremhæve ræs i en gammel Ford Cortina overfor Tom Kristensen i en Le Mans Audi.
Sendt d. 04-09-2010 kl. 15:19 af Tom P
Per og Klaus
På hver sin måd har I begge ret. Melges 24 er en fint skib, men er reelt set ikke en klasse i DK. Knarr er en klassikere, mange har en mening om.
Ligegyldig hvad vi alle sammen mener, er faktum at der i weekenden sejles kapsejlads i Knarr klassen i Skovshoved, mens der ikke sejles noget som helst i Melges 24. hverken denne weekend, sidste weekend eller næste weekend.
Så hvad glæde Rene, af sit fine skiv, når der ikke er nogen at konkurrer imod på øresund? De mange der har en Knarr, får fin konkurrence - om båden er god eller ej, er for vidt også lige gyldigt - de sejler alle sammen rundt i det samme skiv.
:-)
Sendt d. 04-09-2010 kl. 20:37 af René Bruun
Til Tom P
Du er dårligt informeret. Der deltager fem Melges 24 i Århus Festuge Cup i denne weeend!
Jeg synes Knarr`en er en fin båd, og synes det er fedt at I er så mange både samlet i Øresund. Jeg vil da ønske vi kunne blive lige så mange.
For mig handler kapsejlads også om aktion og speed, derfor er Melegs 24 det rigtige valg for mig. Har du nogensinde prøvet at nærme dig bundmærket med 15 knobs fart?
Til Per Larsen, fin sammenligning :o)
Vh
René Bruun
Melges 24, DEN-664
Sendt d. 04-09-2010 kl. 21:25 af Henrik Buhl, Sletten Bådeklub/505/Spækhugger-sejler
Tak Nicolai Lassen for to gode oplæg til diskussion!
Jeg blev vældig opstemt af den første diskussion: ”Hvorfor stopper I…”, men denne diskussion ”Dansk sejlsport en – en sand pærevælling” lever desværre op til
overskriften!!
Lad os nu være konstruktive og fordomsfrie og forsøge at nytænke grundlaget for vores sport – jeg er meget inspireret og vil gerne deltage i arbejdet.
Hvornår indkalder Oyvind Bordal (Bådmagasinet) eller nogen af os andre til workshop – fremtidsværksted?
Lad os prøve at drømme noget nyt op!
Så må vi bagefter finde ud af om det har gang på jord.
Jeg dropper gerne Spækhuggeren (selvom der var 38 til DM), mens 505-jollen bliver sværere at få mig til at droppe, men jeg er åben for forandring.
Sletten Bådeklub (SB) bakker mine aktiviteter op og jeg har været ungdomstræner i en årrække – men ”sejl-sport” har det svært i SB. De fleste medlemmer nyder udsigten fra klubhuset og det skal de selvfølgelig have lov til! Jeg er også villig til at droppe SB.
Er det muligt at forestille sig nye måder at organisere sig på – så vi bliver fri for at kæmpe med (mod) de eksisterende sejlklubber og jolle/kølbåds organisationer (Dansk Sejlunion).
Tænk hvis vi kan starte på en frisk og ikke skal tænke på hvordan det er og har været.
Jeg vil gerne bruge mange timer…..
Sejlsportshilsner
Henrik
PS Jeg synes Bådmagasinet skal afkræve fulde navn og tilhørsforhold sejlklub/specialklub af sine debattører.
Sendt d. 05-09-2010 kl. 11:20 af Dan Schütz
Hej
Jeg har med nogen undren læst disse indlæg. Jeg tror det er nødvendigt at bilægge en stor del af de stammekrige der præger Dansk Sejlsport (og disse indlæg) og vælge hvor krudtet skal bruges. Det er jo ikke et spørgsmål om den ene klub eller den anden, der er målet med diskussionen. (For er det magt det handler om, så gå ind i politik !).
Næ, en debat om fremtid og visioner for sejlsport, som idræt der favner både bredde (os "gamle" og lidt tungere) og som viser vejen til konkurrence og tilbage igen, for dem der vil gå den vej. Det må være målet.
Jeg har tidligere stillet et forslag til hvordan jeg mener det kan løses, da jeg mener ikke man kan have en sport uden et vist element af konkurrence. Men der skal være konkurrence på alle planer og mange typer vindere skal kunne findes. Problemet er så bare at balancere dette i forhold til de økonomiske midler.
Der er vist kun 3 løsninger kan der arbejdes ud fra:
1: deltagerne betaler selv. Dvs fuld bruger betaling for alt (både, præmier, mandskab, fest, havn, transport vedligehold, organisation, presse. dommere, officials, følgebåde.......). På denne måde kan vi fortsætte som hidtil.
2. Bredden betaler gildet gennem klasser organisationer og gennem DS. Sporadisk sponsorering finder sted, men da alle synes vi bidrager, så kan vi ikke forstå at der ikke også tilfalder noget til os selv. Vi ser kun at de "fede" tilskud tilfalder de forkerte og vores eget selviske jeg snydes i processen. Denne model bruges i en vis udstrækning i dag.
3. Sponsor betalt. Uden pressedækning ingen sponsor midler. (uanset niveau af stævnet, lokal torsdags Match eller WM). I dag har vi vel rundt regnet 25 officielle DM og endnu flere uofficielle DM. Pressen kan ikke gennemskue dette og det kan vi næsten heller ikke selv. Og det medfører meget ringe dækning i pressen = ingen nævneværdig sponsorering.
Personligt tror jeg ikke vi kan drive den nødvendige kapital ind i sporten uden at der skal fokuseres på enkelte klasser, der kan udvikles over tid og som styres centralt. Ingen klub kan efter min overbevisning repræsentere dette. Der er mere end 150 havne i Danmark, så at diskuterere et par havne på østkysten af Sjælland er at udvise en enorm arrogance for resten af Danmark. (Sejler selv fra en af disse Østkyst havne). Hvor er bredden henne i debatten?
Sejlsporten er nødt til at smide alt det gamle gods overbord, starte på et blankt stykke papir og retænke hele sporten.
I Danmark er det er ikke en overklasse sport mere, hvor det vigtigste formål er at demonstrere rigdom og så have en Gentleman dyst inden middagen og Martinien. Sejlsporten har potentialet til at blive en folkesport i Danmark, hvis vi evner at åbne op.
Vi har pt en glimrende ambasadør i den royale deltagelse, men mangler en sportslig repræsentant der kan trække bredden ind i sporten og sikre at den brede del af pressen kan exponere et let forståeligt budskab. Kun derved kan sponsor midlerne komme og en reel fremdrift i sporten komme.
Og er midlerne der, så er jeg overbevist om at det gamle mundheld om at "når det regner på Præsten, så drypper det på Degnen" også vil gælde i vores sport. På den måde kan vi alle få nogen gavn af de midler, der måtte komme.
DS skal efter min mening fylde dette tomrum og drive sporten ind i det årtusinde. Debatten er her, organisationen er her. Nu skal der bare vælges retning, samle tropperne og satses 100% på en fokuseret indsats.
Jeg stiller gerne op til at yde min del af en seriøs debat og beslutning. Og skulle satsningen komme så er jeg der også.
Men så længe vi bruger energien på stammekrige, så gider ingen interesere sig for sporten.
/Dan
Sendt d. 05-09-2010 kl. 17:31 af Søren Øverup
Kære Henrik Buhl
Tak for dit fine indlæg, og dit synspunkt at Bådmagasinet bør afkræve fuldt navn og tilhørsforhold klub/specialklub.
Det er naturligvis en mulighed at bede debattørerne om fulde navn og tilhørsforhold, men det skaber ingen som helst sikkerhed for oprigtigheden af de personer der sidder bag tastaturet, det kan være hvem som helst!
Så længe vi ikke kan tjekke op mod cpr. registreret og krydstjekke med en kode via mail, som så først skal godkendes før indlægget kan læses, så vil det altid være muligt at kalde sig hvad man har lyst til. Det vil være ganske besværligt og dermed hæmmende for debatten, hvis enhver form for "tjek" bliver indført.
I andre debatfora hvor man "kræver" en mail, ses det ofte at der blot bliver oprettet en yahoo, jubii eller en anden form for "anonym" mail, så dette er heller ikke nogen sikkerhed!
Vi kan kun endnu engang opfordre folk til at afgive fulde navn, og i det hele taget deltage i debatten med "god takt og tone"
Med sejler hilsen
Søren Øverup
Bådmagasinet
Sendt d. 06-09-2010 kl. 09:05 af Tom Bøjland
Tom P.
Man køber da ikke en Melges 24 med det formål at sejle aftenmatch i Øresund - man køber en international klassebåd for at kunne sejle kapsejlads overalt hvor man kunne ha lyst!
Husk på at fremtidens kølbådssejler har i hele deres juniortid brugt en masse tid på at sejle bla. i sydeuropa - hvis perspektiverne for deres fortsatte sejlsport er en tung kasse der kun sejles i på Øresund kan jeg godt forstå at de vælger at køre mountainbike, gå til dans eller spille bridge :o)
Middelhavet er kun 24 timer væk hvis man har købt noget der kan hænge bag på bilen!
Ha en go dag.
Tom B.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 09:29 af Tom P
hej Tom
Så vil jeg gerne spørge René Bruun og de andre Melges 24 sejlere: Hvor mange gange har I været uden for den lokale andedam de sidste 12 måneder?
Den gang vi var yngre, havde vi både flere disponible penge og bedre tid. Nu har jeg ikke spurgt hjemmefronten, men tvivler på at det vil skabe megen ros, hvis jeg skal sejle i Sydeuropa 3 - 4 gange hver sæson. Ja, jeg er nok en tøffelhelt, men sgu nok ikke den eneste i dansk sejlsport.
:-)
Tom
Sendt d. 06-09-2010 kl. 10:00 af Steen Ammentorp
bliver denne diskussion ikke udvandet i "min er bedst" efterhånden.
Skal der lidt fremdrift på er vi nød til som Henerik Buhl at viske tavlen ren og sige jeg er ligeglad hvad det er bare vi er mange der vil det samme (sådan forstår jeg hans udmelding).
Derfor skulle vi nok hellere bruge noget krudt på at få nogle facts på bordet.
Hvor mange er seriøst interesseret i at sejle i een eller anden given bådtype, hvis en sådan anbefales ud fra en række kriterier som skal findes først. Nogle af disse kunne være:
1:Hvor stor besætning?
2:Transport til stævner, skal den kunne trailes efter alm. bil eller hvad?
3:Økonomi, herunder holdbarhed og drift?
4:Træningsindsats, en ugentlig aftenmatch, mere, mindre?
5:100% entype, eller frihed for div?
6: udbredelse, international, europæisk, nordisk eller blot lokal.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 10:53 af Tom Bøjland
Hej Tom
Min personlige erfaring er, at det MEGET nemmere at "sælge" en miniferie for familien ved Middelhavet i påsken mens far sejler lidt jolle et par dage fremfor at jeg sejler stævne en weekend på Øresund - eller sejler aftenmatch hver tirsdag.
Nu kender jeg ikke din alder, men hovedparten af de sejlere der sejler i de internationale klasser er mellem 30 & 60 år - alle med fast arbejde og familie - og ja det tager da tid og koster penge, men det er jo som alt andet i livet et prioriteringsspørgsmål - vi har jo en tendens til at lave det i vores fritid vi holder mest af (på nær søndagsrengøring).
Min "kæphest" er blot at alle danske sejlere (også dem der ikke selv tror de kan - Nicolai!!) bør opleve at blæse for fuld skrald ned af en stor sø i en hurtig jolle/skiff bare een gang i deres liv - så kan de altid sætte sig ned i deres Knarr bagefter hvis de da har lyst til det.
Mht. hvormeget danske M24 sejlere tager ud - det skal jeg ikke kloge mig på, vi har normalt ikke stævner de samme steder/tider. Men M24 klassen er internationalt mindst ligeså aktiv som vores (505).
Mht. til valg af udstyr (både) er der 30 ISAF godkendte kølbådsklasser, det er blandt disse vi bør vælge istedetfor at gå dansk enegang igen og igen! - såfremt man da ikke vil sejle jolle ;o)
Tom B.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 10:55 af Nicolai Lassen
Kære Steen Ammentorp
Din kommentar er yderst relevant. For der skal være forskellige bådtyper til forskellige mennesker. Rent parkstik tog jeg steens 6 spørgsmål, og udvalgte en række relevante forskellige bådtyper:
CB66
Knarr / Folkebåd
Melges24 / J80
Spændende at se inputtene på Steens spørgsmål på de forskellige bådtyper:
EMNER / BÅDTYPE CB66 Knarr / Folkebåd Melges24 / J80
1:Hvor stor besætning?
2:Transport til stævner, skal den kunne trailes efter alm. bil eller hvad?
3:Økonomi, herunder holdbarhed og drift?
4:Træningsindsats, en ugentlig aftenmatch, mere, mindre?
5:100% entype, eller frihed for div?
6: udbredelse, international, europæisk, nordisk eller blot lokal.
Jeg glæder mig
God dag
Nicolai
Sendt d. 06-09-2010 kl. 10:55 af René Bruun
Til Tom P
De danske Melges kommer udenlands. Der har været dansk deltagelse til Kieler Woche og VM i Tallin med 80 deltagende både. Århus Sailing Academy har deltaget i sejladser i Italien, og der har været fast dansk deltagelse i Norge i flere år.Vi er endvidere et par stykker som planlægger at deltage i Swiss Open i oktober.
Så igen.. du er dårligt informeret!
Til Tom Bøjland. Jeg er helt enig.
Til Steen Ammentorp.
Det er ikke et spørgsmål om "min er bedst". Jeg har bare fortalt, hvad jeg har valgt, som indlæg i debatten. Jeg synes Tom P skal fortsætte i Knarr, det er han jo glad for.
Jeg tror på at fremtiden i sejlsport ligger i de hurtige og lette bådtyper, som kan trailes efter en almindelig bil. Og så tror jeg på, at flere vil vælge internationale One Design klasser a la J/80 og Melges 24. Men derfor vil der fortsat være rigtig mange, der sejler Scankap, Folkebåd, Knarr m.v. og det skal de fortsætte med, hvis det er det de vil. Der skal være plads til alle.
Mvh
René Bruun
Melges 24, DEN-664
Sendt d. 06-09-2010 kl. 11:51 af Steen Ammentorp
ok ok.
Jeg synes bare det kunne være godt for dansk sejlsport, om vi begræsnede mængden af mesterskaber i div. klasser, til nogle få.
Det kunne være en klasse som, ikke koster en formue, og hvor en bred mængde kunne være med, uden voldsom trænings indsats, til en fornuftig penge.
Jeg er bedøvende ligeglad om det er det ene eller det andet være sig kølbåd eller jolle, let eller tung.
Det er bare trist med vores mange klasser hvor der indædt kæmpes en kamp for at få deltagere nok til det er sjov.
--------------
Jeg mener man først skal lave en analyse, startende med om der overhovedet er interesse, derefter udfra de data man har finde den rigtige båd.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 12:13 af René Bruun
Billeder fortæller mere end ord. Tjek nedenstående video!
PS! Hvis linket ikke fungerer i dette debatforum kan du lave en copy/paste i din browser.
Mvh
René
Sendt d. 06-09-2010 kl. 12:32 af Steen Ammentorp
Rene
lige et par spørgsmål til din fine video.
De tre gutter der dingler der til luv, er det dem med det taktiske overblik?
Båden ser iøvrigt ud til at have alvorlige problemer med balancen, siden 3 mand kramper sammen nede agter.
Det er sikkert et kick på en fed skærer, men største delen af besætningen er for mig at se med som vægt og ikke andet, er det at deltage i kapsejlads.........
Sendt d. 06-09-2010 kl. 12:58 af Lars Schrøder
Steen Ammentorp, nu er det vist dig der slår på andre klasser....
Men det er jo et problemerne ved at skabe enighed om en stor klasse - at vi alle synes vi sejler i den helt rigtige båd og at vi nok ikke helt forstår hvorfor andre ikke er enige.
Jeg har svært ved at se mig selv i en tung kølbåd og Steen Ammentorp har det tydeligvis også svært med Melges.
Så derfor bliver det vanskeligt at komme nogen vegne med at få mange sejlere til at købe en båd, de også er glad for.
Nogle klubbers forsøg med Match28 er spændende, men det har ikke virket ordentligt, da bådene ikke bliver sejlet.
Nå, jeg har ingen klare genveje til kæmpeklasser, så jeg vil fortsætte som jeg plejer..
Sendt d. 06-09-2010 kl. 13:04 af René Bruun
Steen Ammentorp
..og du kan formentligt heller ikke forstå, hvorfor man er 11 mand på et fodboldhold, når der kun er en bold!
/René
Sendt d. 06-09-2010 kl. 13:10 af Steen Ammentorp
Rene
Jeg prøver at forstå, og har indtrykket af at man spiller bolden rundt.
Bytter i plads undervejs?
Steen
Sendt d. 06-09-2010 kl. 13:28 af Thomas
Hej sejlere
Mit indlæg afslører nok bl.a., at jeg ikke er tæt på sejlsporten, og det er 10 år siden jeg sidst var aktiv i lidt hyggekapsejlads i kølbåde.
Mine overvejelser går primært på eliten og kom til at tænke på sejlsport i forhold til andre sportsgrene og prestigen i at kunne vinde et DM i sin sportsgren.
Hvis et af målene med sejlsporten bl.a. er, at det skal kunne tiltrække ambitiøse sportsfolk, sponsorer og presse, burde man måske overveje en anden struktur/organisation som Nicolai og andre er inde på.
Kunne man lave en overordnet organisation, der varetager et DM for sejlsport?.
Mit sikkert ret naive forslag går på at:
1) Danmark inddeles i 4 - 6 regioner mere eller mindre uafhængig af nuværende kredsinddeling i DS.
2) Hver region vælger 1 medlem til en bestyrelse/ledelse for DM, f.eks. blandt sine medlemmer af DS.
3) Bestyrelsen for DM opstiller forslag til bådtyperne i 4 bådklasser, der skal sejle om hvert sit DM for hhv. kvinder og mænd.
- 1 mands jolle uden trapez
- 2 mands jolle med 1-2 i trapez (f.eks. 49´eren)
- 3 -4 mands trailerbar kølbåd (f.eks. Melges 24)
- Moderne (hav)kapsejladsbåd (f.eks. X-35)
På generalforsamling hvor måske 1 repræsentant for samtlige sejlklubber under DS har adgang, vælges bådklasserne endeligt for f.eks. 4 - 5 år ad gangen.
4) Det naturlige ville vel være at nogle af de nuværende kraftcentre lægger faciliteter til udtagelserne, for dem der kæmper om at være deres regions repræsentanter til et DM.
Der sejles efterfølgende en DM-serie med 1 samlet stævne for alle 4 bådklasser i hver region og vinder af hver klasse kåres efter sidste stævne.
5) Finanseringen af ovenstående koncept er sikkert svær at få på plads. En opdeling i større regioner vil måske gøre det sværere for de lokalt forankrede virksomheder, at se potentialet i at være sponsor for en bestemt region i forhold til at være sponsor for den lokale fodboldklub. Til gengæld er der måske nogle af de større nationale firmaer, der kan se fidusen, hvis stævnerne bl.a. kan få mere eksponering i medierne.
Mvh
Thomas
Sendt d. 06-09-2010 kl. 13:46 af Steen Ammentorp
næ jeg slår egentlig ikke på Melges, syntes bare at billederne ikke sagde så forbandet meget, og ligende billeder kan vel findes fra et væld af klasser.
Det jeg egentlig ville frem til var en mindre forkromet udgave af Thomas`s fine indlæg, og prøve at dreje debatten væk fra en egentlig klasse før der ligesom er konsensus omkring kapsejlads fremtid i Danmark som koncept i sig selv.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 16:12 af Fremtidens båd?
Jeg synes også, at beneteau 25 skal nævnes som aktuel båd i fremtiden.
4-5 personer
Båden kan trailes
Ikke for dyr
Fin konkurrence i udlandet
Derudover kæmper sejlsport for tiden om at blive en mediesport. Derfor bliver man nok nødt til at finde en båd som der er noget interesse i (typisk lidt hurtige både).
Sendt d. 06-09-2010 kl. 16:21 af Fortidens båd?
Altså undskyld, men hvad sker der lige her? En Beneteau 25?
En konstruktion fra 1995, som har toppet og er på vej nedad. Har vi ikke nok af den slags i Danmark?
Sendt d. 06-09-2010 kl. 17:02 af Fremtidens båd?
Præcis det svar man forventede. Der er ikke noget som er godt nok, og så kommer vi ikke videre. Siden den ikke er egnet, så har du vel nogle gode bud?
Sendt d. 06-09-2010 kl. 18:17 af Fortidens båd?
Ret indlysende: CB66
Der er her allerede - og den kan alt hvad Beneteau 25 kan - og mere til.
Det er ikke nødvendigvis mit eget førstevalg, men i stedet på at finde på en ny, gammel bådtype så lad os da samles om en ny, ny bådtype.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 19:21 af Marc Wain Pedersen
Ej nu må du sgu holde op Steen.
Hvorfor skulle man ikke kunne, som "hængende" gast på en Melges24, være med på taktiken eller på trimmet? Så er det vel også kun skipper på en Knarr, Folkebåd, Yngling, X99, Farr40, etc. ja sågar i matchrace, der styrer taktikken og trimmet. Du kan da seriøst ikke mene det du siger alvorligt???
Nu sidder jeg selv i bestyrelsen i SSF og vi kæmper en brag kamp med at få stablet et kapsejladscenter på benene i sammarbejde med Kastrup sejlklub og Dragør sejlklub. Hvilken bådtype skal man vælge. Den skal kunne det hele og der skal helst være mange af dem. ¨Men skal vi bare holde os til de "almindelige" både. Folkebåd, 806, albin express eller spæghugger (har vi selv 3 af i SSF) Nej vi skal kunne tilbyde noget mere. Lidt genakker, lidt mere balance, lidt mere race. Vi skal kunne tilbyde det som sejlerskolerne ikke tilbyder. Det KDY gjorde med at købe 6 J80 var ikke helt dumt. Den er født med genakker og det er en stor international klasse. De tilføjede en spilerstage og en spiler så man også har muligheden for at sejle med spiler. uden at det kostede det hvide ud af øjnene.
Det er en mulighed. Men lad da vær med at kritisere bådene. Lad os da for h...... sætte os ned og snakke om hvad vi skal gøre, hvad vi skal satse på, hvad vi skal få unionen med på. ikke kun noget for de unge. ikke kun noget for de "gamle" nej noget for alle.
Jeg synes at det er "trist" at der er nedgang i antal af både til diverse stævner. Det er dog ikke alle bådklasser der har nedgang. Knarr er bla. kommet stærkt igen. Der skal være noget for enhver smag. og det skal ikke kritiseres. Jeg kan kun snakke for mig selv, men jeg synes det ville være fedt hvis f.eks ikke at der lå 3,4 ja op til 5 DM´er samme weekend, så man netop har muligheden for at kunne deltage i lidt flere DM´er. det kunne måske få deltager antallet lidt op. Det er som regel gaster der står og mangler. Igen bare en ide. Snakker kun for mig selv
Marc Wain Pedersen SSF og KDY
Sendt d. 06-09-2010 kl. 19:25 af Steen Ammentorp
Ny eller gammel, er det ikke ligegyldigt?
505 er så gammel at jeg tvivler på nogen kan huske hvornår den blev tegnet, og der er da ikke mange joller i det segment der kan hamle op med den.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 20:49 af Jens Kristensen
Var lige inde for at tjekke YouTube linket op...
Ser sejt ud,men er der ikke et par mangler ved Melges 24eren ..ingen trapez og ingen vinger og alt for meget bly at slæbe rundt på.Og så tror jeg at konen bliver lidt syrlig når hun får besked på at kravle op på skulderen af gasten der hænger i neglene på hækken....
Er der for øvrigt nogen der ved hvad der blev af K6 konstruktionen.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 21:55 af Tom Bøjland
Steen - 505´eren er fra 54 og iøvrigt en krydsning mellem en Coronet og en Canaton som er er endnu ældre.
Her er en lille film som ligesom viser det hele i helikopter perspektiv - nyd den!
http://www.youtube.com/watch?v=NhDiLEXhIF8&;feature=related
Tom
Sendt d. 06-09-2010 kl. 21:58 af Fremtidens båd?
CB66? Så er der da lagt op til jollesejlads. Den er efter min mening for lille og let til kølbådssejlads.
Men som sagt skal der jo nok være mere end én bådtype, og der kunne en CB66 da gøre sig gældende. Jeg kan bare ikke sammenligne en beneteau25, J80, match28 , Melges24 osv. (som diskussionen gik om) med en CB66.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 22:14 af Tom Bøjland
Her er lige en til - 505 for dummies med Howard Hamlin og en eller anden bums han har fundet på havnen.
http://www.youtube.com/watch?v=lKaWK-BDsAQ
Lidt tips og tricks!
Sendt d. 06-09-2010 kl. 22:30 af Tom Bøjland
"Fremtidens båd" - Nu sludrer du altså - der er milevidt mellem en jolle og en CB66 - men tag en tur i en CB66 og så får du en tur i min skude bagefter, så kender du forskellen :-)
Iøvrigt har det du kalder en Benetau 25 - mig bekendt heddet en Platu 25 i snart en del år.
Jens - du har ganske ret - af ned stakittet og på med lidt trapezwirer - så sparer man en mand og sejler noget stærkere (det ser ud som om 4/5 dele af besætningen sidder på siden med mavepine og er ved at brække sig!)
K6 sejler i UK - der er enkelte pensionerede 505 sejlere der sejler i den ved jeg - Er vist inde under RS imperiet nu.
Tom
Sendt d. 07-09-2010 kl. 09:30 af Steen Ammentorp
Marc Wain:
Jeg kan godt holde op, men du kunne jo også tage dig tid til at se den film der kommenteres, og du vil opdage at det er noget andet end den række både du sammeligner med!
Jeg ved godt det måske var lidt syrlige kommentarer til den stakkels Melges, ikke for at nedgøre båden som ser underholdende ud, men mere fordi det afsporede forsøget på at stille spørgsmålet inden vi kommer med svaret.
Tom: så er Wayfarer jo en moderne jolle ved siden af din 505 ;-)
Sendt d. 07-09-2010 kl. 13:27 af Niels Hansen
Kære venner
Svenskerne gør det såleds.
De sejler SM i nogle af forbundet udvalgte klasser, her er CB66 kølbådsklassen.
Jeg sejler selv CB66 og jeg siger ikke at det nødvendigvis er den rigtige båd (men et godt forslag), den sejles af 2-3 ja helt op til 4 personer afhængigt af vægt. Jeg har sejlet i 2 år og ikke haft et nedbrud. Den er skæg og moderne og ja også holdbar. Den er netop i år blevet accepteret af Kieler Woche og feltet vokser og vokser - vel og mærke i hele kongerigt.
Det vigtigste er vel at sejle det samme og i en nogenlunde moderne konfigration, f.eks med genakker, trailbar osv.osv.
Sendt d. 07-09-2010 kl. 14:22 af Tom Bøjland
Hej Niels
Bare til information, så har alle de svenske klasser deres SM nøjagtig som her i DK - det du taler om er mestrenes mester hvor alle klasser kan sende sejlere, modsat her i DK hvor kølbådssejlerne er bange for at få klø og ikke vil ha jollesejlerne med ;o)
Derudover bliver det sejlet som matchrace uden genakker men med spiler.
Iøvrigt blev der sejlet svensk mesterskab i 505 i weekenden med dansk dobbeltsejr.
1. Bojsen møller drengene
2. Jan Saugman- Morten Rambæk
3. Ebbe Rosen/Olle Wenrup (SWE)
Go dag!
Tom
Sendt d. 07-09-2010 kl. 21:20 af Mikkel West-Nørager
Hej Tom,
det er faktisk ikke mestrenes mestre Niels Snakker om, men et interessant forsøg fra svensk side på at samle en del sportsgrene herunder sejlsport til et samlet Svensk Mesterskabs uge. Under sejlsport sejles der bl.a. i CB66 som den eneste kølbåd, så sejledes der I Laser, 49`er osv. Se link.
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/SM-veckansegling/
Det interessante ved dette arrangement er måske ikke valget af både, men det at holde et stort sports arrangement, hvor man bl.a. havde stillet squashbane op inde i centrum af Malmø, hvor folk kunne følge kampene, eller for sejlads at kunne følge sejladserne som lå tæt under land (ved Turning Torso). Samlingen af de forskellige sportsgrene gjorde at Svensk TV lavede reportager derfra. For sejlads havde de bl.a. stillet Kamera højt oppe i Turning Torso, som gav gode billeder af sejladsen. Men ellers har du ret, de sejlede sidste år også i CB66 i deres såkaldte Mestrenes Mestre, hvor jollesejlerne også var med:^)
Angående valg af forskellige bådtyper, bliver der tit snakket om internationale klasser og det må jo være fordi kølbådsfolket har det med at drage til udlandet med deres både:^) Jeg tror at for de fleste gælder det om at der skal være en klasse der er godt repræsenteret i DK og de omkringliggende lande. Ser man på Melges24 klassen, så var der jo kun en dansk båd til VM og det var den samme ene danske båd der var til Kieler Woche, men det kan jo være at det forhåbentlig vender nu. Når det gælder klubbåde så gælder det i næsten alle tilfælde (også J80 bådene i KDY) at de sjældent kommer væk fra deres egne havne, så det at klubberne bør vælge en international klasse er for så vidt jeg ved fuldstændig ligegyldigt med mindre at denne trend selvfølgelig vender. Af de både som faktisk drager mest til udlandet (nu snakker jeg ikke om OL-både eller andre jolle klasser) så har CB66 sejlerne faktisk ikke ligget på den lade side og det er ikke engang en international klasse.
Hilsen Mikkel (CB66 sejler)
Sendt d. 08-09-2010 kl. 08:44 af Øyvind Bordal, Bådmagasinets redaktion
Hej alle,
Igen tak for en super interessant debat - alene antallet indlæg fortæller at vi har ramt et felt, hvor der skal ske noget!
Bådmagasinet har allerede for noget tid tilbage planlagt en serie magasin-artikler hen over vinteren, der stiller skarpt på emnet her, og i den forbindelse vil jeg gerne have lov til at kontakte en del af jer der har været mest aktive - selvfølgelig gælder det dem, der har deltaget under fuldt navn (ellers ved jeg jo ikke hvem det er). Det er vel også, når alt kommer til alt, tendensen at de mest kompetente indlæg kommer fra folk der præsenterer sig. I vil høre nærmere når den aktuelle artikel skal skrives.
Der vil i øvrigt være en vekselvirkning mellem net og magasin i vores dækning af emnet fremover - vi glæder os!
Sendt d. 09-09-2010 kl. 12:33 af Jens Villumsen
Kære debatører i dennne tråd.
Jeg vil ikke ytre mig omkring emnet i tråden, men jeg håber søren susemig at alle i ivrige og fantastiske/fanatiske mennesker stiller op til det udvalg, DS er igang med at nedsætte for den kommende strategi.
At få jer med vil da i den grad skabe et dynamisk og bredt forum og jeg er sikker på i kan finde plads til alle båtyper og alle slags mennesker i sejlsporten. Alle jer der har markante meninger er jo lige netop dem der svanes både i klubber og øvrig organisation i vores sport. Jeg ser frem imod de kommende år, hvor sejlsporten med jeres mangfoldigheder kun kan blive revolutioneret :-)
Med sejlerlig hilsen
Jens Villumsen
sejlklubben SKB Hundige.
Sendt d. 10-09-2010 kl. 08:15 af Dan Schütz
Hej
Desværre er fristen udløbet for en måned siden og har ikke selv været opmærksom på dette. Så det løb er nok kørt :-(
mvh Dan
Sendt d. 11-09-2010 kl. 17:43 af Dan Ibsen, Dansk Sejlunion
Som Jens Villumsen nævner besluttede DS generalforsamling 2010 at iværksætte et strategiarbejde frem mod DS generalforsamling 2011.
Et af strategi underudvalgene skal bl.a. arbejde med KAPSEJLADS og nogle af emnerne bliver:
* International kapsejlads – f.eks. afvikling af events i Danmark samt danske sejleres deltagelse i VM/EM i godkendte ISAF klasser (OL-klasser ligger indenfor eliteområdet)
* Danmarksmesterskaber – revision af klasser med DIF-DM og DS-DM
* National kapsejlads – initiativer som kan understøtte en udvikling af især lokal, regional og national kapsejlads, såvel kvalitativt som kvantitativt
Underudvalget er ikke bundet af et snævert kommissorium og kan principielt tage alle relevante emner op; Men omvendt skal ideer som senere udmønter sig i mere konkrete strategier selvfølgelig være realistiske og mulige for dansk sejlsport, dvs. klubber, klasser, sejlere og andre interessenter, afhængig af hvem der skal være "ejer" af en evt. opgave/aktivitet.
Strategiudvalget har, som nævnt, bemandet alle underudvalgene, og "kunsten" har været, at få en bred repræsentation, unden at hvert underudvalg blev for stort. Der vil naturligvis blandt andet være repræsentanter fra klasseorganisationer i dette underudvalg (sammensætning offentliggøres i næste uge), og alle andre klasser/sejlere vil være mere end velkomne til at komme med relevante ideer og input til dette arbejde med at beskrive sejlsportens fremtid.
DS bestyrelse skal afrapportere fra dette strategiarbejde på generalforsamling 2011.
Læs mere om DS strategiarbejde her; http://www.sejlsport.dk/sw43022.asp
Dan Ibsen
DANSK SEJLUNION
Sendt d. 12-09-2010 kl. 14:14 af Dan Ibsen, Dansk Sejlunion
Som en opfølgning på ovennævnte er her en anden mulighed for at komme med input til Dansk Sejlunions strategiarbejde:
Vi beskriver dansk sejlsport
Dansk Sejlunion har i forbindelse med strategiarbejdet frem mod generalforsamlingen søsat en historie-stafet, som et vigtigt element i at få sejlerne til at fortælle sejlunionen, hvad der er vigtigt for den enkelte sejler, og hvilke ønsker vi har for fremtiden.
Læs formand Hans Natorp’s opfordring til sejlerne her:
http://www.sejlsport.dk/sw43050.asp
Lav et interview med en sejlerkollega
Sejlernes input er værdifuldt for strategiudvalget.
Alle historierne skal være med til at støtte de enkelte udvalg i det kommende års strategiarbejde, hvor en række emner vil blive behandlet i et perspektiv på 5 år.
Hvordan kommer du/vi i gang ?
På Dansk Sejlunions webside finder du mere information om:
- Hvad er en historie-stafet ?
- Sådan kommer du i gang
- Aflevér en stafet
- Se afleverede stafetter
LINK: www.sejlsport.dk/historie
Dan Ibsen
Dansk Sejlunion
Sendt d. 12-09-2010 kl. 14:16 af Henrik Voldsgaard
Det er jo en interessant debat, der bærer præg at 2 ting.
For det første et dybfølt engagement i fremtiden for dansk sejlsport.
Og for det andet det fænomen, der er i famile med begrebet `dissonans-reducerende efterkøbsadfærd` - som er den spærring vores psykiske apparat lægger ind mod data eller kendsgerninger, der taler imod den investering (penge, energi, engagement) man har lagt i et bestemt projekt eller en bestemt bådtype.
Der skinner et håb igennem om, at der da må komme nogen og ordne det - give en anbefaling om få bådtyper - jolle eller kølbåd - og gerne fra vugge til grav, underforstået, at den bådtype jeg repræsenterer naturligvis indgår i en sådan anbefaling.
Det er vel en underliggende appel til DS, men hvis jeg var DS (og det er jeg jo sammen med jer!) ville jeg være varsom med at give en sådan anbefaling. Det vil kun give næring til endnu flere nidkære debatter om, hvad der hensigtsmæssigt eller uhensigtsmæssigt, rigtig eller forkert, nyttigt eller unyttigt. Forestil jer bare, at DS efter en nøje vurdering, og i henhold til en fastlagt referenceramme for bedømmelse, kommer frem til at f.eks. CB 66 og Knarr og H-båd ikke vil blive anbefalet - say no more. Det vil give en masse ballade, samtidig med at disse bådtyper sejler videre i relativt store felter.
Hvorfor?
Fordi de har det mest kompetente specialklubarbejde, hvad enten budskabet er fart, aldersspredning, familieinvolvering, kapsejlads på højt niveau, hjælp til nye, lave omkostninger, internationalt samarbejde eller, hvad der nu kendetegner den enkelte specialklub - med andre ord tilbud om kvalitativt fællesskab på et synligt sæt af præmisser.
Når CB66 får så meget spalteplads, er det fordi de har nogle gutter der brænder for bådtypen og vil gøre en indsats for at skabe en CB66-community. Når der sejler masser af Knarr på Øresund er det fordi klassen er i stand til at bygge på de traditionelle Knarr-værdier og genopfinde dem i nye forklædninger og nye typer af fællesskaber, der er attraktive for en lang række sejlere.
Hvis Melges-gutterne er villige til at investere i bådtypens udbredelse i Danmark (hjælp til nye, community, prøvesejladser, stille op i mindre kapsejladser) er jeg sikker på at den har en stor fremtid her. Se bare på Sjægt-sejlerne i Hjarbæk og omegn, der er i stand til at afholde (uofficielt) VM i Sjægt (gammel fiskebåd fra Limfjorden) hvert eller hvert andet år.
Det er med andre ord sejlernes evne til at udvikle og bære fællesskabet, der er afgørende for hvilke bådtyper vi vil se fremover. Det sikrer at der hele tiden vil være muligheder for udvikling og fornyelse såfremt der er fællesskaber og energi til at bære det igennem. Dermed sendes der forhåbentligt også et signal til båd-producenter og bådforhandlere om, at de måske også skal investere i, påtage sig et større ansvar for at understøtte fællesskabet for en given type - økonomisk, teknisk og kommunikationsmæssigt (og nej der er ingen fare for at dårlige bådtyper ad denne vej får fodfæste via økonomi - tro mig)
Og sådan må det efter min mening være.
Så må vi diskutere hvad DS`s rolle skal være for at støtte disse klasse-communities, for at bane vejen for forskellige typer af sejler- og publikumsvenlig kapsejlads, for teknisk støtte osv.
Hvis dette står til troende, vil der således være noget mindre værdi i at skrive i dette forum end at arbejde for at gøre en given bådtype attraktiv, tilgængelig og troværdig - og så se hvor langt det kan bære.
Nogen gange er græsset virkeligt grønnere hos naboen.
Henrik Voldsgaard
Flerskrogssejler, århus Sejlklub