Er kapsejlads sjovere, når der er flere snore og sejl?
Det er der faktisk flere der mener, eksempelvis Morten Møller-Andersen – Commodore i 101 klassen, der direkte siger, - At Knarren er smuk men kedelig at sejle grundet det lave antal sejl. Og han fortsætter: Knarren? Smuk båd. Ingen spiler. Kedelig boat handling. Han bakkes op af blogger Leif Larsen på Bådmagasinet artikel fra Henri Lloyd Cup: ” Nostalgi eller realisme i Henri Lloyd Cup?” der direkte skriver: ”Knarren er for kedelig og specielt som gast”
I samme debat er der også en masse diskussion om økonomi og muligheder for at sejle kapsejlads, som eksempelvis Morten Møller – Andersen der tørt konstaterer at abonnementet hos SKAT, tager for meget af ens disponible rådighedsbeløb. Heri kan vel de fleste ikke være uenige, men hvorfor så søge mod kapsejlads både, fyldt med masser af snore og mange sejl? Det er da et paradoks, og mon de mange snore og sejl styrker konkurrencen?
Lad os kigge på sejlgarderoben først i en direkte sammenligning mellem 101 og Knarr klassen. Inden første sejlads i 101 feltet er gået, har regningen lydt på ca. 64.000 kr. for et storsejl, genua og en spiler.
Tilsvarende lyder regningen på ca. 21.000 kr. for et storsejl og en fok i Knarr klassen – eller 1/3 del af 101 regningen. Altså skal det gerne være 3 gange så dejligt at sejle 101? Altså hvis Morten Møller-Andersen argument holder vand.
Spørgsmålet er om reel konkurrence?
Selv om 101 klubben stolt fortæller om de store aftenmatch felter hver tirsdag i Rungsted, så kniber det en del mere når et weekendstævner eller DM kalder. Lørdag i Henri Lloyd Cup valgte 101 sejlerne - misundelsesværdigt – at blive i havn. Det var rigtig møgvejr, men Knarr klassen sejlede fint, med ekstrem jævnbyrdig konkurrence. 101 klassen blev i havn, dels på grund af vejret, men sikkert også at det krævede en uhyre sammensejlet besætning at overleve Øresund med de mange snore og store sejl, den lørdag uden skrammer. 101 er som båd en vanskelig sag at håndterer, når det begynder at blæse. Det ser man også ude på banerne, hvor flere besætningers bedste oplevelse var, når spileren endelig var på plads – oppe eller nede.
Knarr båden har ikke mange snore, spileren eksisterer heller ikke, det gør konkurrencen til gengæld. Leif Larsen skriver direkte: ” Knarren er for kedelig”, men spørgsmålet er i forhold til hvad? Fordi weekendens sejlads ikke er en tur i fitness maskinerne – bare til søs, behøver det jo ikke at være kedeligt? Er det kun sjovt hvis alle mand får halet den rigtige snor på rigtig tid og sted? Måske for nogle sejlere, vi så selv flere i Rungsted, kæmpende hårdt med grejet, styrende ud af banen. Er det rigtigt skægt? Uden at fornærme nogen, var der mange spiler præstationer til et rent 8 tal, som tog en halv banelængde at folde ud. Jeg ved ikke om mit ellers rolige temperament holdt til sådan en flok hundehoveder, hængerøve, fæhoveder, lusede amatører samling af gaster, der kæmper mod uret, men med teknikken og de mange snore?
Ser du på resultatlisterne for Henri Lloyd Cup, ser du også hvordan at mange snore og flere sejl styrker konkurrencen. I 101 klassen er ranglisten kendt på forhånd, Kasper Bonnevie i ”Den svedige sild” ville vinde, hvad han også gjorde med 2 første pladser. Lars Gottfredsen blev nr. 2 med 2 anden pladser og sådan fortsætter resultatlisten grænsende til det trivielle. Morten Møller-Andersen selv blev nr. 5 med en 4 og 5 plads. Morten, Var det alle penge værd?
Knarrklassen med de få snore, var alligevel Henri Lloyd Cup største felt, og konkurrencen til gengæld også meget intens. Trods fravalg grundet vejret fra flere, blev der kæmpet både lørdag og søndag. Ofte så intenst, at det var sekunder der skilte en første plads og en 5 plads.
I de kommentarer der har været kaldes 101 en ”kapgangs-campingvogne” på vand. Jeg er enig med Leif Larsen der skriver: ”At kombi løsninger, som eksempelvis 101 bliver for meget kompromis. Det hedder trods alt kapsejlads og ikke folke kombi sejlads.” Personlig ville jeg selv seriøst overveje min ægteskabelige fremtid, før jeg tog familien over Kattegat, så er det en egentlig ligegyldigt om jeg gjorde forsøget i en 101 eller en Knarr.
En Knarr repræsenterer en investering og en daglig drift, der gør det muligt udelukkende at bruge den til kapsejlads. Med rette kan du kalde Knarren, Øresunds svar på ”et samtale køkken”. Taktikken og den rigtige vej rundt på banen er i højsæde. For ligegyldig om du bruger de samme midler på nye sejl, som på et stel 101 sejl, er det aldrig farten som i sidste ende afgør om du kommer først over stregen eller de få sekunder senere som nummer 5 – der til er den intellektuelle konkurrence for hård.
Sendt d. 30-05-2010 kl. 13:58 af Peter Møller
En Knarr er kedlig? Det er specielt kedeligt at være gast? Nu er kedelig jo et relativt begreb og som barn hører vi jo tit at det er vores egenskyld at vi keder os, ikk.
Jeg har sejlet kapsejlads i alt fra 505 til Buksesnedkeren og hvad der nu er imellem. Også Knarr.
Jeg har aldrig kedet mig i Knarr`en. Det er rigtigt at det ikke er en "adrenalin båd" med fysisk udfordring og fart kick, men man skal tænke sig om. Og det er der for en gangs skyld tid til at alle gør. Faktisk får man skærpet sanserne en del - både hvad taktikken angår og hvad bådens fremdrift angår.
Jeg har sjældent haft det sjovere end en aftenmatch i Skovshoved med tre starter og korte sejladser. Mod en halv snes både magen til. Her er alt ikke tabt, fordi du lige missede starten eller kom til at ligge i dårlig luft fra en stor båd.
Kapsejlads handler jo ikke kun om at sejle hurtigt eller kunstfærdig boathandling. Jeg ku` sejle kapsejlads på en dør og ha` det sjovt, hvis alle andre også sejlede på en dør!
Der findes masser af eksempler på folk, der sejler rundt i rigtig spændende både, men ikke kan håndtere dem. Det giver frustrationer, skænderier ombord, dårlig stemning og spildte penge på ødelagt grej - og så får man bank af "samtale-køkkener" i blæsevejr!
Det er sgu` kedeligt!
Sendt d. 30-05-2010 kl. 19:03 af Jesper M.
Knarr = samtalekøkken, det er der er synligt bevis på, se den salgsvogn nok et lævn fra et kræmmermarked som Knarr sejlerne hænger ud ved.
Sendt d. 30-05-2010 kl. 22:37 af Søren H.
En Knarr og for den sags skyld Folkebåden, er da udmærket både.
Men FØRST når man bliver for gammel til at sejle motorbåd!!
Sendt d. 30-05-2010 kl. 23:08 af Martin Hejlsberg
Det hanler vel om hvad man er til, mogle køre mountainbike og andre rasercykle. om der er stå højde under emhætten eller ej, bare bådene er ens og man har det sjovt med dem man sejler med og mod, er man vel nået langt, prisen for at havde det sjovt, kan varier, så hvor mange penge man bruger på sejl og udstyr er vel lidt underordnet.
Sendt d. 31-05-2010 kl. 19:45 af Til Søren H.
Hvis du går ind på www.kdy.dk vil du kunne se at det ikke er en vogn fra et kræmmermarked men:
Vanen tro blev det sociale Knarr-gen plejet af Nicolai Lassen grill-vogn, kolde øl og lidt KDY-vin.
Måske nogle skulle tænke på hvad der tidligere er sagt her på sitet om skurvogne: Hans fokus er alene på det rullende kolonihavehus, bådlauget beskæmmer den store p-plads med.
Hvad er forskellen på et mobilt klubhus og en profit grillvogn.
Nå ja en skal jo have penge i kassen til at dække udgifterne ved sejlads med få snore og sejl.
Sendt d. 31-05-2010 kl. 20:25 af Nicolai Lassen
Kære Søren H
Bare for at gøre det klart. Der er ikke nogen større profit, hvis nogen? når vi stiller vores rullende køkken til rådighed for dansk sejlsport i almindelighed og Knarr klassen i særdeleshed.
Det rullende køkken er godkendt til fødevareproduktion med egen Smiley, og når det ikke er i brug for dansk sejlsport fungerer det rullende køkken som promotion for dansk kylling.
Næste weekend, tror jeg godt at Knarr klassen kan reseverer en pølse, måske lidt kartoffelsalat til dig - hvis du kommer forbi Skovshoved på lørdag eller søndag eftermiddag til Knarrens Skovser Cup. Er nysgerrigheden så stor, så du ikke kan vente så længe, sejler Knarrene aftenmatch på torsdag kl. 18.30. Sidste torsdag var cirka 100 sejlere rundt omkring grillen. Det er da meget godt for en aftenmatch i en typebåd som Knarren med de få snore?
modsat mange andre har vi valgt at tage pølsesnoren med, når vi holder moleøl med mere
:-)
Nicolai
Sendt d. 28-06-2010 kl. 18:54 af replica handbags
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 30-06-2010 kl. 04:07 af replica handbags
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 30-06-2010 kl. 19:52 af handbags
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 08-07-2010 kl. 18:38 af fake watches
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 08-07-2010 kl. 18:58 af fake watches
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 19-07-2010 kl. 16:24 af replica watches
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 20-07-2010 kl. 19:53 af louis vuitton
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 21-07-2010 kl. 06:27 af replica rolex
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 26-07-2010 kl. 08:32 af replica
Thank you for sharing, I will always come back
Sendt d. 26-08-2010 kl. 00:22 af fake watches
Your idea coincides with mine and I think it`s better.
Sendt d. 01-09-2010 kl. 23:31 af ugg boot
Sendt d. 15-09-2010 kl. 06:04 af replica watches
look at all the comments here...i guess this blog is abandonded to say the elast..nice post though, interesting
Sendt d. 18-11-2010 kl. 17:09 af tiffany sets
I liked it. So much useful material. I read with great interest. Baby products were the same for the longest time, and then suddenly everything changed.
Sendt d. 27-11-2010 kl. 15:23 af money clip
This kind of simplistic view doesn`t fit the modern political climate anymore, it`s not about too much or too little globalisation, actions over words people!
Sendt d. 15-12-2010 kl. 23:03 af ugg boot
Hi. This information proved to be very useful. Can you please provide more aspects of this subject? Thanks.